Finansudvalget 2015-16
SB 23 5
Offentligt
1691394_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
lønforhold i selvstændige
offentlige virksomheder
December 2016
Statsrevisorerne beretning SB23/2015 - Bilag 5: Rigsrevisionens notat af 23. november 2016
1691394_0002.png
§ 18, STK. 4-NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 23/2015 om lønforhold i selvstændige offentlige
virksomheder
Erhvervs- og vækstministerens redegørelse af 17. oktober 2016
Transport- og bygningsministerens redegørelse af 17. oktober 2016
Energi-, forsynings- og klimaministerens redegørelse af 24. oktober 2016
23. november 2016
RN 1409/16
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som erhvervs- og vækstministeren,
transport- og bygningsministeren samt energi-, forsynings- og klimaministeren har iværksat
som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at både erhvervs- og vækstministeren,
transport- og bygningsministeren samt energi-, forsynings- og klimaministeren foku-
serer på, om de valgte lønniveauer i SOV’erne er nødvendige, og at SOV’erne ikke
bliver lønførende. I den forbindelse finder Rigsrevisionen det tilfredsstillende, at
SOV’erne vil gøre brug af relevante benchmarks, som både kan være fra den of-
fentlige og private sektor.
Rigsrevisionen finder det endvidere tilfredsstillende, at erhvervs- og vækstministe-
ren, transport- og bygningsministeren samt energi-, forsynings- og klimaministeren
fortsat er bevidste om ejerministeriernes ansvar for, at lønniveauet i deres SOV’er
ikke bliver for højt, og at der vil blive taget forskellige initiativer til at øge både mini-
steriernes og SOV’ernes indsigt i SOV’ernes lønforhold.
Rigsrevisionen vurderer, at sagen kan afsluttes. Lønniveauet i SOV’erne indgår som
en del af Rigsrevisionens årsrevision.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB23/2015 - Bilag 5: Rigsrevisionens notat af 23. november 2016
1691394_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i august 2016 en beretning om lønforhold i selvstændige offentlige
virksomheder. Beretningen handlede om lønforhold i 6 selvstændige offentlige virksomhe-
der og 2 selvstændige offentlige forvaltningsenheder (herefter samlet benævnt SOV’er), som
alle er 100 % ejet af staten. Det drejede sig om DanPilot, DSB, Eksport Kredit Fonden (som
blev omdannet fra en selvstændig offentlig forvaltningsenhed til en SOV den 1. juli 2016),
Energinet.dk, Finansiel Stabilitet, Naviair, Nordsøenheden og Vækstfonden.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fastslog de, at det er ejerministeriernes og
bestyrelsernes ansvar at tilse, at SOV’ernes lønomkostninger ikke bliver for høje. Statsrevi-
sorerne forventer, at SOV’erne tilvejebringer pålidelige og troværdige begrundelser for løn-
niveauet, der bl.a. ved brug af relevante benchmarks fra både den offentlige og private sek-
tor dokumenterer, at det valgte lønniveau er nødvendigt, og at man ikke er lønførende. Der-
udover konstaterede Statsrevisorerne, at gennemsnitslønnen i SOV’erne generelt var hø-
jere end i staten.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Generelle bemærkninger
5. Af de generelle bemærkninger i ministerredegørelsen fra erhvervs- og vækstministeren
fremgår det bl.a., at Erhvervs- og Vækstministeriet har været uenig med Rigsrevisionen i,
at det relevante sammenligningsgrundlag i de undersøgte SOV’er udelukkende skal være
det statslige lønniveau. Ministeren oplyser videre, at det således fremgår af anbefalingerne i
Statens ejerskabspolitik fra 2015, at lønniveauet i SOV’erne skal være konkurrencedygtigt,
men ikke lønførende i forhold til private virksomheder, hvilket Erhvervs- og Vækstministe-
riet også har indrettet sig efter i sit tilsyn med SOV’erne. Hermed sikres, at SOV’erne til sta-
dighed kan rekruttere og fastholde medarbejdere med de rette kompetencer set i forhold til
den branche, SOV’erne befinder sig i og rekrutterer fra.
Derudover præciserer erhvervs- og vækstministeren, at ministeriet er enig med de øvrige
ministerier i, at det er statens ejerskabspolitik, som ligger til grund for løndannelsen i SOV’er-
ne. Videre er det ministeriets opfattelse, at Vækstfondens højt specialiserede ingeniørud-
dannede investeringsmedarbejdere ikke kan sammenlignes med statslige ingeniørers løn-
niveauer. Endelige oplyser erhvervs- og vækstministeren, at lønudviklingen i DanPilot efter
overgangen til SOV er begrænset, og at lønudviklingen ikke begrunder en omtale i den over-
ordnede konklusion.
Som anført i beretningen, finder Rigsrevisionen det dog relevant at sammenligne SOV’er-
nes lønforhold med statens lønforhold – med behørig respekt for, at SOV’erne har friere
rammer med hensyn til at fastlægge lønforhold, og at arbejdsopgaverne kan variere. Rigsre-
visionen finder en sammenligning relevant, fordi der stadig er tale om offentlige virksomhe-
der, som staten har etableret og ejer, og hvor staten på forskellig vis stadig er (økonomisk)
involveret i dem. Hertil kommer, at flere af SOV’erne forvalter offentlige midler i en eller an-
den form, og at SOV’erne i et vist omfang løser myndighedslignende opgaver.
Endvidere fremgår det af beretningen, at Rigsrevisionen ikke kan slutte, at lønforholdene i
SOV’erne ligger på et uacceptabelt højt niveau. Efter Rigsrevisionens opfattelse kan det
være nødvendigt at aflønne på et højere niveau, når det gælder medarbejdere med helt
særlige specialistkompetencer, men der, hvor det ikke er tilfældet, bør lønnen ikke afvige
væsentligt fra statens lønniveau. Rigsrevisionen har således ikke i beretningen fremført, at
det relevante sammenligningsgrundlag udelukkende skal være det statslige lønniveau.
Statsrevisorerne beretning SB23/2015 - Bilag 5: Rigsrevisionens notat af 23. november 2016
1691394_0004.png
3
For så vidt angår DanPilots lønudvikling efter overgangen til SOV fremgår det af beretnin-
gen, at Rigsrevisionen kan konstatere, at lønniveauet i DanPilot generelt set er steget, si-
den virksomheden blev omdannet til en SOV. Da DanPilot overordnet løser de samme op-
gaver, som da virksomheden var en enhed i den statslige forvaltning, fandt Rigsrevisionen,
at kompetencerne for en stor del af medarbejderne overordnet set måtte være de samme.
Rigsrevisionen kunne konstatere, at der på trods heraf var øgede lønudgifter forbundet med
at være en SOV.
II. Gennemgang af erhvervs- og vækstministerens, transport- og bygningsministe-
rens samt energi-, forsynings- og klimaministerens redegørelser i forhold til begrun-
delser for lønniveauet, herunder brug af relevante benchmarks og ejerministeriernes
og bestyrelsernes ansvar
6. I det følgende gennemgår Rigsrevisionen erhvervs- og vækstministerens, transport- og
bygningsministerens samt energi-, forsynings- og klimaministerens initiativer.
Begrundelser for lønniveauet, herunder brug af relevante benchmarks
7. Statsrevisorerne bemærkede, at de forventer, at SOV’erne tilvejebringer pålidelige og tro-
værdige begrundelser for lønniveauet, der bl.a. ved brug af relevante benchmarks fra både
den offentlige og private sektor dokumenterer, at det valgte lønniveau er nødvendigt, og at
man ikke er lønførende.
Det fremgik af beretningen, at det kan være nødvendigt at aflønne på et højere niveau, når
det gælder medarbejdere med helt særlige specialistkompetencer, men der, hvor det ikke
er tilfældet, bør lønnen ikke afvige væsentligt fra statens lønniveauer. Rigsrevisionen an-
befalede, at alle SOV’er forud for valg af benchmark nøje bør overveje og definere, hvad
det relevante benchmark er, både for medarbejdere, der besidder særlige specialistkompe-
tencer, og for medarbejdere, der ikke besidder særlige specialistkompetencer.
8. Erhvervs- og vækstministeren er enig med Statsrevisorerne, når de til Rigsrevisionens be-
retning bemærker, at SOV’erne skal tilvejebringe troværdige begrundelser for lønniveauer
ved brug af relevant benchmarking med såvel den offentlige som den private sektor. Det er
ifølge ministeren i overensstemmelse med Erhvervs- og Vækstministeriets opfattelse af an-
befalingerne i Statens ejerskabspolitik og det princip, ministeriets tilsyn bl.a. hviler på.
9. Transport- og bygningsministeren oplyser, at ministeren er enig i, at udarbejdelse af re-
levante benchmarks er en vigtig og væsentlig kilde til at sikre sig, at SOV’erne ikke bliver løn-
førende i forhold til sammenlignelige private virksomheder. Både ministeriet og SOV’erne
vil derfor tage beretningens anbefalinger på dette område til sig.
Videre fremgår det af ministerredegørelsen, at Naviair har oplyst, at virksomheden fremad-
rettet vil udarbejde benchmark for flyvelederassistenter.
10. Energi-, forsynings- og klimaministeren oplyser, at ministeren tager til efterretning, at løn-
niveauet i Energinet.dk ligger over gennemsnittet for tilsvarende medarbejdergrupper i sta-
ten. Videre oplyser ministeren, at ministeriet vil overveje, om lønsammenligningen fremad-
rettet både skal indeholde en sammenligning af lønforholdene i Energinet.dk med lønstati-
stik fra Dansk Arbejdsgiverforening og lønstatistik fra staten. Ministeren understreger dog i
sin redegørelse, at lønsammenligning med staten ikke nødvendigvis er relevant for alle stil-
lingskategorier, hvorfor sammenligningen med lønstatistik fra staten udelukkende vil blive
foretaget for stillinger, som er umiddelbart sammenlignelige.
Statsrevisorerne beretning SB23/2015 - Bilag 5: Rigsrevisionens notat af 23. november 2016
1691394_0005.png
4
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at både erhvervs- og vækstministeren, transport-
og bygningsministeren samt energi-, forsynings- og klimaministeren fokuserer på, om de
valgte lønniveauer i SOV’erne er nødvendige, og at SOV’erne ikke bliver lønførende. I den
forbindelse finder Rigsrevisionen det tilfredsstillende, at SOV’erne vil gøre brug af relevante
benchmarks, som både kan være fra den offentlige og private sektor. Rigsrevisionen vur-
derer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes. Lønniveauet i SOV’erne ind-
går som en del af Rigsrevisionens årsrevision.
Ejerministeriernes og bestyrelsernes ansvar
11. Statsrevisorerne fastslog i deres bemærkning, at det er ejerministeriernes og bestyrel-
sernes ansvar at tilse, at SOV’ernes lønomkostninger ikke bliver for høje.
Rigsrevisionen anbefalede i beretningen, at ejerministerierne burde følge op på SOV’ernes
valg af benchmarks for at undgå, at SOV’ernes lønomkostninger generelt bliver for høje.
12. Erhvervs- og vækstministeren oplyser, at ministeren i juli måned bad bestyrelsesfor-
mændene i Finansiel Stabilitet, Vækstfonden og DanPilot om en redegørelse for de for-
hold, som fremhæves i Rigsrevisionens undersøgelse. Redegørelserne har forsikret mini-
steren om, dels at de pågældende SOV’er er bevidste om den statslige ejerskabspolitik,
dels at SOV’erne fortsætter deres benchmarking med relevante sektorer og udviser spar-
sommelighed i øvrigt. Erhvervs- og vækstministeren har anmodet om, at alle SOV’erne un-
der Erhvervs- og Vækstministeriet årligt udarbejder benchmarks for relevante medarbej-
dergrupper, og at disse forelægges for bestyrelserne med henblik på at følge lønudviklin-
gen.
Herudover har Erhvervs- og Vækstministeriet som led i tilsynet med sine SOV’er stillet krav
om, at SOV’ernes vederlagspolitikker indeholder oplysninger om bl.a. medarbejdergrupper
med kritiske kompetencer, definition af benchmarks for medarbejdergrupper, herunder
medarbejdergrupper, som ikke skal besidde kritiske kompetencer, og procedure for lø-
bende benchmarking.
Endelig vil SOV’erne i Erhvervs- og Vækstministeriet ifølge ministerens redegørelse årligt
foretage en ”selvevaluering” af vederlagspolitikkens overholdelse og af udviklingen i SOV’er-
nes lønniveau og ansættelsesvilkår. Evalueringen bliver sammen med andre relevante op-
lysninger løbende drøftet på statusmøder mellem ministeriet og de respektive SOV’ers di-
rektion og bestyrelse.
Det er derfor erhvervs- og vækstministerens samlede opfattelse, at Erhvervs- og Vækstmi-
nisteriet har skabt en solid ramme for tilsynet med sine SOV’er, som er i overensstemmelse
med anbefalingerne i Statens ejerskabspolitik fra 2015. Dette sikrer på samme tid, at lønni-
veauet i SOV’erne er konkurrencedygtigt, men ikke lønførende i forhold til både sammenlig-
nelige private og statslige virksomheder.
13. Transport- og bygningsministeren oplyser, at ministeren vil se til, at ministeriet i højere
grad bliver orienteret om SOV’ernes arbejde med at udarbejde relevante benchmarks. Vi-
dere oplyser transport- og bygningsministeren, at i forhold til DSB fremgår det af beretnin-
gen, at DSB for så vidt angår de faggrupper (lokomotivpersonale og togpersonale), som
DSB ikke har udarbejdet benchmarks for, i 2016 har påbegyndt et arbejde med at forsøge
at finde relevante benchmarks til de pågældende faggrupper.
Videre fremgår det af redegørelsen, at Transport- og Bygningsministeriet, DSB, Moderni-
seringsstyrelsen og Finansministeriet er i gang med at se på, hvordan DSB’s personalere-
surser yderligere kan effektiviseres, blandt andet via ændringer i overenskomster og lokal-
aftaler.
Statsrevisorerne beretning SB23/2015 - Bilag 5: Rigsrevisionens notat af 23. november 2016
1691394_0006.png
5
14. Energi-, forsynings- og klimaministeren oplyser, at ministeren er bevidst om ejermini-
steriernes ansvar for, at lønniveauet i SOV’erne ikke bliver for høje. Videre oplyser ministe-
ren, at Energi-, Forsyning og Klimaministeriet fortsat vil følge udviklingen i lønforholdene i
Energinet.dk.
15. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at erhvervs- og vækstministeren, transport- og
bygningsministeren samt energi-, forsynings- og klimaministeren fortsat er bevidste om ejer-
ministeriernes ansvar for, at lønniveauet i deres SOV’er ikke bliver for højt, og at der vil bli-
ve taget forskellige initiativer til at øge både ministeriernes og SOV’ernes indsigt i SOV’er-
nes lønforhold. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at også denne del af sagen kan
afsluttes.
Lone Strøm