Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
SB 20 8
Offentligt
2181712_0001.png
Maj 2020
Rigsrevisionens notat om
beretning om
energibesparelser
i staten
Statsrevisorerne beretning SB20/2015 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 24. april 2020
2181712_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om energibesparelser i staten
(beretning nr. 20/2015)
24. april 2020
RN 707/20
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om energibesparelser i staten, som
blev indledt med en beretning i 2016. Vi har tidligere behandlet sagen i notat til Stats-
revisorerne af 17. oktober 2016.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har foretaget en række tiltag for at understøt-
te de øvrige ministeriers energispareindsats. Ministeriet har opdateret cirkulæret om
energieffektivisering i statens institutioner og i den forbindelse tilpasset nationale reg-
ler til EU-regler. I det nye cirkulære er der bl.a. indsat et nyt bindende delmål for
energibesparelser i bygninger, som ejes og benyttes af den statslige forvaltning, dvs.
departementer, styrelser o.l. Derudover har Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
foretaget kvalitetssikringer af de øvrige ministeriers datagrundlag og indberetninger af
energiforbrug.
Børne- og Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet, som er
de 2 mest energiforbrugende ministerier, har anvendt det etablerede datagrundlag til
styringen af energispareindsatsen og har taget initiativer til styrke de selvejende insti-
tutioners energispareindsats. Bygningsstyrelsen har opdateret energimærkerne for
statsejendomme i overensstemmelse med reglerne for energimærkning. Derudover
har Bygningsstyrelsen etableret et grundlag for prioritering, der kan understøtte det
løbende arbejde med at gennemføre rentable energibesparelsesprojekter i statsejen-
domme.
Samlet set har staten reduceret sit energiforbrug med 10,9 % i perioden 2006-2018,
hvilket er en fremgang siden afgivelsen af beretningen om energibesparelser i staten,
hvori det fremgik, at staten kun havde reduceret sit forbrug med 2,3 % i perioden
2006-2014. En del af fremgangen skyldes dog en validering af data, som har betydet,
at energiforbruget for baselineåret 2006 er opjusteret.
Rigsrevisionen finder initiativerne tilfredsstillende og vurderer, at sagen kan afsluttes.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB20/2015 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 24. april 2020
2
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har fulgt op på midtvejsevalueringen af
ministeriernes energispareindsats og har afledt heraf iværksat en række tiltag, der
understøtter de øvrige ministeriers energispareindsats.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har tilpasset de nationale regler i henhold
til EU-reglerne, i forbindelse med at de har opdateret cirkulæret om energieffekti-
visering i statens institutioner.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvalitetssikrer løbende de øvrige ministe-
riers datagrundlag, og forud for de årlige indberetninger til Folketinget foretager
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet en afsluttende kvalitetssikring.
Børne- og Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet an-
vender datagrundlaget i styringen af energispareindsatsen og har taget initiativer
til at styrke energispareindsatsen i de selvejende institutioner, bl.a. gennem konfe-
rencer og anden form for videndeling.
Bygningsstyrelsen har opdateret energimærkerne for statsejendomme, således at
styrelsen har sikret overholdelse af reglerne for energimærkning.
Bygningsstyrelsen har etableret et grundlag for prioritering, der kan understøtte
det løbende arbejde med at gennemføre rentable energibesparelsesprojekter i
statsejendomme.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har på baggrund af dialog med Europa-
Kommissionen og de øvrige ministerier besluttet at tage højde for ændringer i akti-
vitetsniveauet, når udviklingen i energieffektiviteten opgøres til Europa-Kommissio-
nen.
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i juni 2016 en beretning om energibesparelser i staten. Beret-
ningen handlede om statens indsats for at styrke energispareindsatsen i statslige in-
stitutioner. Formålet med undersøgelsen var at vurdere, om staten i tilstrækkelig grad
havde sikret en styrket energispareindsats i statslige institutioner i perioden 2009-
2016. Undersøgelsen omfattede Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, som er res-
sortansvarligt ministerium for cirkulæret for energieffektivisering i statens institutio-
ner, og de 3 mest energiforbrugende ministerier: Uddannelses- og Forskningsmini-
steriet, Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling og Forsvarsministeriet. Un-
dersøgelsen omfattede desuden de 2 største statslige bygningsejere: Bygningssty-
relsen og Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse.
Undersøgelsen viste, at staten endnu ikke i tilstrækkelig grad havde sikret en styrket
energispareindsats i statslige institutioner, og at der var en betydelig risiko for, at sta-
ten ikke nåede målet om en reduktion i statens energiforbrug på 14
%
i 2020.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det meget utilfredsstillen-
de, at Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet ikke havde sikret en ramme, der un-
derstøttede ministeriernes energispareindsats. Statsrevisorerne fandt det heller ikke
tilfredsstillende, at de 2 mest energiforbrugende ministerier (Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet og Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling) først i 2015 ind-
ledte arbejdet med at styrke energispareindsatsen i institutionerne.
Statsrevisorerne beretning SB20/2015 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 24. april 2020
2181712_0004.png
3
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Opfølgningspunkt
1. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets arbej-
de med opfølgning på midtvejsevalueringen af mi-
nisteriernes energispareindsats, herunder behovet
for tilpasning af de nationale regler i henhold til EU-
reglerne.
2. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets arbej-
de med at bidrage til at kvalitetssikre de øvrige mi-
nisteriers datagrundlag og arbejdet med at sikre, at
de årlige indberetninger til Folketinget om udviklin-
gen i statens energiforbrug er så retvisende som
muligt.
3. Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings
og Uddannelses- og Forskningsministeriets arbejde
med at anvende det etablerede datagrundlag og
styrke energispareindsatsen i de selvejende institu-
tioner.
4. Forsvarsministeriets arbejde med at anvende
det etablerede datagrundlag og styrke energispa-
reindsatsen.
5. Bygningsstyrelsens tiltag for at sikre overholdel-
se af reglerne for energimærkning.
6. Bygningsstyrelsens arbejde med at gennemføre
rentable energibesparelsesprojekter.
7. Forsvarsministeriets indsats for at realisere det
uudnyttede potentiale for energibesparelser i mini-
steriets bygninger.
8. Resultaterne af Energistyrelsens og ministerier-
nes drøftelser om aktivitetsbestemte målsætnin-
ger.
Status
Behandles i dette notat sammen med
pkt. 2.
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Behandles i dette notat sammen med
pkt. 1.
Behandles i dette notat.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 17. oktober 2016.
Behandles i dette notat sammen med
pkt. 6.
Behandles i dette notat sammen med
pkt. 5.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 17. oktober 2016.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tid-
ligere er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB20/2015 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 24. april 2020
4
II. Ministeriernes initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende de igangsatte initiativer i forhold til de udestående op-
følgningspunkter fra Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet nu Klima-, Energi og
Forsyningsministeriet, Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling nu Børne- og
Undervisningsministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet samt Transport-
og Bygningsministeriet nu Transport- og Boligministeriet.
Rigsrevisionen har siden afgivelsen af notat til statsrevisorerne af 17. oktober 2016,
fulgt området gennem et møde, brevveksling og indhentning af dokumentation. Vi har
særligt afventet, at det nye cirkulære om energieffektivisering i statens institutioner
trådte i kraft, hvilket det gjorde i januar 2020.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets understøttelse af ministerier-
nes energispareindsats
7. Statsrevisorerne bemærkede, at de fandt det meget utilfredsstillende, at Energi-,
Forsyning-og Klimaministeriet ikke havde sikret en ramme, der understøttede mini-
steriernes energispareindsats.
Statsrevisorerne kritiserede desuden, at Energistyrelsens cirkulære om energieffek-
tivisering i statens institutioner ikke i tilstrækkelig grad havde støttet ministerierne i
arbejdet med energispareindsatsen, at det dengang var usikkert, om styrelsens for-
tolkning af EU-direktivet var korrekt, og at styrelsen først i 2014 tog initiativ til at kva-
litetssikre data og løse problemerne med at fastlægge forbruget i basisåret 2006. De
årlige oplysninger til Folketinget om udviklingen i statens energiforbrug havde såle-
des været forbundet med stor usikkerhed.
8. Det fremgik af ministerredegørelsen, at klima, energi-, og forsyningsministeren
havde bedt Energistyrelsen om at undersøge, hvordan der kunne sikres fuld efterle-
velse af Danmarks EU-forpligtelser på området, og at dette ville indgå i opfølgningen
på midtvejsevalueringen og i den forventede revision af rammerne for ministeriernes
energispareindsats, hvis der var behov for ændring af de nationale regler.
Klima-, energi-, og forsyningsministeren oplyste også, at Klima-, Energi og Forsy-
ningsministeriet havde taget initiativ til at finde løsninger på problemerne med data-
kvaliteten. Ministeren oplyste, at ministeren ville bede Energistyrelsen om også frem-
adrettet at have fokus på datakvaliteten, herunder at tage initiativ til at hjælpe mini-
sterierne med at sikre data.
Opfølgning på midtvejsevaluering og tilpasning af nationale regler til EU-regler
9. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet fik i 2016 udarbejdet en midtvejsevalue-
ring af ministeriernes energispareindsats. Evalueringen viste, at flere ministerier alle-
rede i 2016 havde opnået målsætningen om en energibesparelse på 14 %, men at de
2 mest energiforbrugende ministerier (Børne- og Undervisningsministeriet og Uddan-
nelses- og Forskningsministeriet) havde udfordringer med at nedbringe energifor-
bruget i de selvejende institutioner og dermed svært ved at nå energisparemålet.
Statsrevisorerne beretning SB20/2015 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 24. april 2020
5
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har oplyst, at ministeriet på baggrund af
Rigsrevisionens beretning om energibesparelser i staten og midtvejsevalueringen har
afholdt møder med repræsentanter fra alle ministerier. Møderne mundede ud i nogle
konkrete anbefalinger. Det blev bl.a. fremhævet, at der var behov for yderligere un-
derstøttende eller koordinerende tiltag med mere fokus på videndeling og inspira-
tion, og at baseline i det nye cirkulære skulle rykkes til 2013 med henblik på at sikre
overensstemmelse med energisparekravet i Energieffektivitetsdirektivet.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har som led i opfølgning på midtvejsevalue-
ringen imødekommet anbefalingen om at igangsætte yderligere tiltag med fokus på
videndeling og inspiration. Ministeriet har for eksempel etableret et udvalg med ener-
giansvarlige kontaktpersoner fra ministerierne, der mødes og udveksler erfaringer
med at reducere energiforbruget. I 2018 gennemførte ministeriet desuden en opdate-
ring af 2 vejledninger om energiledelse. Derudover er der udarbejdet en række vej-
ledninger og videoer, der indeholder anvisninger til, hvordan ministerierne indberet-
ter oplysninger til databasen om offentligt energiforbrug. Klima-, Energi-, og Forsy-
ningsministeriet oplyser, at det aktuelt planlægger yderligere understøttende tiltag,
herunder et inspirationskatalog og casesamlinger målrettet arbejdet med at realisere
energibesparelser i offentlige bygninger, herunder i staten.
Klima-, Energi og Forsyningsministeriet har derudover opdateret cirkulæret om ener-
gieffektivisering i statens institutioner og en tilhørende vejledning, bl.a. med henblik
på at tilpasse nationale regler til EU-regler. Cirkulæret trådte i kraft i januar 2020. Vo-
res gennemgang af cirkulæret og vejledningen viser, at ministeriet har fastsat et nyt
bindende delmål til gennemførelse af forpligtelserne i energieffektivitetsdirektivet
vedrørende energibesparelser i statsforvaltningen. I overensstemmelse med anbefa-
lingerne oven på midtvejsevalueringen har dette delmål, ligesom direktivet, baseline i
2013. Det tidligere krav om, at hvert ministerområde skal reducere sit energiforbrug
med mindst 14 % i 2020 set i forhold til energiforbruget i 2006 er videreført i cirkulæ-
ret som et nationalt krav.
Vores gennemgang viser desuden, at beregningen af det nye delmål baseres på en
mindre del af de statslige institutioners bygningsmasse, idet det direktivforpligtende
energisparemål er afgrænset til bygninger, der ejes og benyttes af den statslige for-
valtning. Selvejende virksomheder som fx uddannelsesinstitutioner er således ikke
omfattet af det nye delmål, men er fortsat omfattet af energisparemålet på 14 %.
Kvalitetssikring af de øvrige ministeriers datagrundlag
10. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har iværksat en fast procedure, der sik-
rer, at de øvrige ministeriers datagrundlag løbende kvalitetssikres. Forud for den år-
lige afrapportering til Folketinget om udviklingen i statens energiforbrug foretager
ministeriet desuden en afsluttende kvalitetssikring af data.
Statsrevisorerne beretning SB20/2015 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 24. april 2020
6
I den seneste afrapportering til Folketinget om statens energiforbrug fremgik det, at
staten samlet set havde reduceret sit energiforbrug med 10,9 % i perioden 2006-
2018. Det er en betydelig fremgang siden afgivelsen af beretningen om Energibespa-
relser i staten, hvor det fremgik, at staten havde reduceret energiforbruget med 2,3 %
i perioden 2006-2014. En del af fremgangen skyldes en validering af data, som har
betydet, at energiforbruget for baselineåret 2006 er opjusteret. Trods fremgangen
vurderer Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet i afrapporteringen til Folketinget, at
det kan blive svært at nå den vejledende målsætning om, at staten skal spare 14 % af
energiforbruget i perioden 2006-2020.
11. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Klima-, Energi- og Forsyningsministe-
riet har fulgt op på midtvejsevalueringen af ministeriernes energispareindsats og af-
ledt heraf har iværksat en række tiltag, der understøtter de øvrige ministeriers ener-
gispareindsats. Rigsrevisionen konstaterer, at Klima-, Energi- og Forsyningsministe-
riet har tilpasset de nationale regler i henhold til EU-reglerne, i forbindelse med at de
har opdateret cirkulæret om energieffektivisering i statens institutioner.
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
løbende kvalitetssikrer de øvrige ministeriers datagrundlag, og at Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet forud for de årlige indberetninger til Folketinget foretager en
afsluttende kvalitetssikring.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at disse dele af sagen kan afsluttes.
De mest energiforbrugende ministeriers styring af energispareindsat-
sen
12. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det ikke tilfredsstillende, at
de 2 mest energiforbrugende ministerier (Uddannelses- og Forskningsministeriet og
Børne- og Undervisningsministeriet) først i 2015 indledte arbejdet med at styrke
energispareindsatsen i institutionerne.
13. Det fremgik af beretningen, at de 2 mest energiforbrugende ministerier ikke havde
haft en tilstrækkelig styring af energispareindsatsen, og at ministerierne ikke havde
haft et overblik over indsatsen i de selvejende institutioner på ministerområderne.
Beretningen viste, at de 2 ministerier først i 2015 fik etableret et styringsrelevant da-
tagrundlag. Uddannelses- og Forskningsministeriet var i 2016 begyndt at anvende
datagrundlaget i arbejdet med at reducere energiforbruget, mens Børne- og Under-
visningsministeriet endnu ikke var begyndt at anvende datagrundlaget.
Børne- og Undervisningsministeriet
14. Det fremgik af ministerredegørelsen, at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
(herefter STUK) som opfølgning på Rigsrevisionens beretning havde fastsat en stra-
tegi, der lagde vægt på en øget vejledningsindsats for derigennem at understøtte de
selvejende institutioners energispareindsats. Børne- og Undervisningsministeren op-
lyste desuden, at STUK fremadrettet ville fokusere på at analysere institutionernes
energiforbrugsdata med henblik på at vurdere, om der måtte være behov for at etab-
lere yderligere tiltag.
Statsrevisorerne beretning SB20/2015 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 24. april 2020
7
15. Vores gennemgang viser, at Børne- og Undervisningsministeriet har øget sin vej-
lednings- og videndelingsindsats. Ministeriet har afholdt 2 energikonferencer i sam-
arbejde med Undervisnings- og Forskningsministeriet i henholdsvis 2016 og 2018.
STUK har oprettet en side om energieffektivisering på ministeriets hjemmeside, hvor
de statsfinansierede selvejende institutioner kan læse om regelgrundlaget og finde
inspiration til energieffektiviseringstiltag, som andre institutioner har iværksat. STUK
indsamler desuden oplysninger om samtlige institutioners energibesparende tiltag,
herunder hvilke overvejelser udviklingen i institutionens energiforbrug har givet an-
ledning til, og om institutionen har konkrete handlingsplaner for, hvordan de vil bidra-
ge til opnåelsen af energisparemålet mv.
I 2019 gennemførte STUK et tematisk økonomisk tilsyn, bl.a. med henblik på at bely-
se de erhvervsrettede institutioners fokus på energieffektivisering. STUK havde ud-
valgt 29 institutioner, svarende til 35 %. Det etablerede datagrundlag for energispa-
reindsatsen blev anvendt af STUK til at udvælge de institutioner, som sandsynligvis
gjorde mindst i forhold til bygningsvedligehold og energieffektivisering. På baggrund
af tilsynet konkluderede STUK bl.a., at nogle institutioner ikke efterlevede kravet om
gyldig energimærkning, at institutionernes bestyrelser i mange tilfælde ikke havde
strategisk fokus på energieffektiviseringer, og at alle institutioner trods manglende
strategisk fokus gennemførte energibesparende tiltag.
Tilsynet har givet anledning til, at STUK har udstedt påbud til de institutioner, der ikke
efterlevede kravet om energimærkning. Derudover har tilsynet ført til en styrkelse af
vejledningsindsatsen om energieffektivisering, idet STUK har udsendt et hyrdebrev
til alle regulerede institutioner med resultaterne af den tematiske tilsynsundersøgel-
ser og en opsummering af de gældende regler på området. Endelig har STUK på bag-
grund af tilsynets konklusioner udarbejdet konkrete anbefalinger til, hvordan ministe-
riet kan styrke institutionernes strategiske fokus på energieffektivisering.
Vores gennemgang af STUKs kvalitetssikring af det indberettede energiforbrug viser,
at Børne- og Undervisningsministeriet løbende har arbejdet med at etablere et validt
datagrundlag. På den baggrund er det STUKs vurdering, at flest mulige indberetnings-
fejl er blevet udbedret, og at der nu eksisterer et styringsrelevant datagrundlag.
16. Det fremgik af den seneste afrapportering til Folketinget om statens energifor-
brug, at Børne- og Undervisningsministeriet inklusive de selvejende institutioner
havde reduceret sit energiforbrug med 8 % i perioden 2006-2018. Det er en betyde-
lig fremgang siden afgivelsen af beretningen, hvor det fremgik, at ministeriet havde
øget sit energiforbrug med 6 % i perioden 2006-2014. En del af fremgangen skyldes
dog en validering af data, som har betydet, at ministeriets energiforbrug for baseline-
året 2006 er opjusteret.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
17. Uddannelses- og forskningsministeren oplyste i ministerredegørelsen, at det
havde været afgørende at få etableret et godt datagrundlag for dermed at opnå
bedre overblik over institutionernes energiforbrug. Ministeren oplyste også, at mini-
steriet fandt det vigtigt at udbrede viden om rentable energieffektiviseringstiltag til
institutionerne og understøtte videndeling om institutionernes egne erfaringer med
energispareprojekter.
Statsrevisorerne beretning SB20/2015 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 24. april 2020
8
18. Uddannelses- Forskningsministeriet oplyser, at ministeriet anvender det etable-
rede datagrundlag og de data, der løbende indberettes, til at følge udviklingen i insti-
tutionens energiforbrug. Vores gennemgang viser, at Styrelsen for Institutioner og
Uddannelsesstøtte (herefter SIU) har styrket tilsynet med udviklingen i institutioner-
nes energiforbrug. Som led i tilsynet får den enkelte institution tilsendt data over ud-
viklingen i institutionens energiforbrug og bliver bl.a. bedt om at redegøre for, hvilke
energibesparende indsatser der er foretaget siden sidste indberetning.
I efteråret 2016 iværksatte SIU en evaluering af institutionernes energispareindsats.
Evalueringsrapporten pegede bl.a. på, at de videregående uddannelsesinstitutioner
benyttede sig af en lang række forskellige virkemidler til at opnå energibesparelser,
heriblandt driftsoptimeringer, løbende vedligeholdelse og renovation, optimering af
arealforbrug samt brugerinvolvering og adfærdskampagner for studerende og ansat-
te.
Evalueringen har blandt andet givet anledning til, at SIU har nedsat en arbejdsgruppe
med Bygningsstyrelsen, der arbejder på at styrke universiteternes energispareind-
sats. Derudover har uddannelsesinstitutionerne udpeget en energiansvarlig kontakt-
person, som SIU sender relevante orienteringer om energieffektivitet til. Desuden er
resultaterne af evalueringen blevet videreformidlet til uddannelsesinstitutionerne på
energikonferencen i 2016.
SIU har også arbejdet med at styrke dialogen og videndelingen. I 2018 oprettede SIU
en særskilt side om energibesparelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets
hjemmeside med henblik på at styrke styrelsens kommunikation til institutionerne
om energieffektiviseringstiltag. Derudover har SIU udarbejdet en vejledning til de
selvejende uddannelsesinstitutioner under Uddannelses- og Forskningsministeriet,
som har til formål at skabe et samlet overblik over de retningslinjer, institutionerne
skal følge, samt de forhold, som institutionerne skal være opmærksomme på i forhold
til deres bygningsmæssige dispositioner, herunder i forhold til energieffektiv byg-
ningsdrift og krav til energiforbrug.
Vores gennemgang viser, at Uddannelses- og Forskningsministeriet løbende har ar-
bejdet med at forbedre kvaliteten af de indberettede data til Energistyrelsens indbe-
retningssystem med henblik på at have et styringsrelevant grundlag for ministeriets
energispareindsats. SIU følger op på, at alle institutioner foretager indberetninger af
energiforbrug, og at der ikke er åbenlyse fejl i de indberettede data.
19. I den seneste afrapportering til Folketinget om statens energiforbrug fremgik det,
at Uddannelses- og Forskningsministeriet inklusive de selvejende institutioner havde
reduceret sit energiforbrug med 0,5 % i perioden 2006-2018. Rigsrevisionen konsta-
terer, at der er sket en fremgang siden afgivelsen af beretningen, hvori det fremgik, at
ministeriet havde øget sit energiforbrug med 8 % i perioden 2006-2014. En del af
fremgangen skyldes dog en validering af data, som har betydet, at ministeriets ener-
giforbrug for baselineåret 2006 er opjusteret.
Statsrevisorerne beretning SB20/2015 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 24. april 2020
9
20. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Børne- og Undervisningsministeriet
og Uddannelses- og Forskningsministeriet anvender datagrundlaget i styringen af
energispareindsatsen, og at ministerierne har taget initiativer til at styrke energispa-
reindsatsen i de selvejende institutioner, bl.a. gennem konferencer og anden form for
videndeling. Rigsrevisionen finder det ligeledes tilfredsstillende, at de 2 ministerier lø-
bende følger op på datakvaliteten af institutionernes indberetninger. Rigsrevisionen
vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
Bygningsstyrelsens gennemførelse af rentable energibesparelsespro-
jekter og overholdelse af reglerne for energimærkning
21. Statsrevisorerne bemærkede, at selv om de største bygningsejere i staten – Byg-
ningsstyrelsen og Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse – havde gennemført ren-
table energibesparelser, var der fortsat et stort, uudnyttet potentiale for yderligere
energibesparelser, som især Bygningsstyrelsen ikke havde haft tilstrækkeligt fokus
på.
22. Det fremgik af beretningen, at Bygningsstyrelsen havde gennemført rentable
energibesparelsesprojekter i statsejede kontorejendomme og på universiteter. Det
fremgik også af beretningen, at over halvdelen af Bygningsstyrelsens energimærker
for kontorejendomme var udløbet.
23. Det fremgik af ministerredegørelsen til beretningen, at Bygningsstyrelsen ville
bringe forholdene omkring energimærker i orden hurtigst muligt, og at styrelsen ville
sikre, at energimærkerne anvendes som grundlag for styrelsens arbejde med energi-
effektivisering. Transport- og boligministeren oplyste desuden, at Bygningsstyrelsen
havde igangsat en dialog med SIU med henblik på at identificere konkrete forslag til
metoder til at reducere energiforbruget på Forsknings- og Uddannelsesministeriets
område.
Overholdelse af regler for energimærkning
24. Vores gennemgang viser, at Bygningsstyrelsen i 2016 og 2017 har udført energi-
mærkning af kontorejendomme, så reglerne for opdatering af energimærkerne nu
overholdes. Derudover forbereder Bygningsstyrelsen udbud af nye energimærker i
2020, da energimærkerne udløber på størstedelen af universitetsejendommene i
2021.
Rentable energibesparelsesprojekter
25. Vores gennemgang viser, at Bygningsstyrelsen arbejder aktivt med energiforbed-
ringsindsatser i statsejendommene ved at anvende energiforbedringstiltag fra ener-
gimærkerne som prioriteringsgrundlag.
På de statsejede kontorejendomme er alle energimærkernes energiforbedringstiltag
indført i Bygningsstyrelsens it-system for vedligeholdelsesarbejder (Dalux-FM). Ud-
førelse af de energiforbedringstiltag, der er rentable, indgår i Bygningsstyrelsens år-
lige prioritering af vedligeholdelsesarbejder. I 2019 havde Bygningsstyrelsen således
igangsat 61 energibesparelsesprojekter i kontorejendomme.
Statsrevisorerne beretning SB20/2015 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 24. april 2020
10
På universitetsområdet har Bygningsstyrelsen implementeret en database, som er et
elektronisk katalog over alle de energiforslag og besparelser, der fremgår af energi-
mærkerne og ventilationseftersyn. Universiteterne kan bruge energidatabasen til at
prioritere mellem energiprojekter efter effekt og økonomi og kan løbende opdatere
databasen med dokumentation for gennemførte tiltag. Bygningsstyrelsen oplyser, at
styrelsen har bistået universiteterne med at etablere prioriteringsgrundlaget, og at
styrelsen har stillet sig til rådighed for faglig sparring og løbende opfølgning på udfør-
sel af rentable energiforbedringstiltag og energibesparelsespotentialer. Fx har Byg-
ningsstyrelsen sammen med Roskilde Universitet gennemført et stort energibespa-
relsesprojekt, der reducerer universitetets årlige energiforbrug med ca. 27 %.
26. Rigsrevisionen konstaterer, at Bygningsstyrelsen har opdateret energimærkerne
for statsejendomme, således at styrelsen har sikret overholdelse af reglerne for ener-
gimærkning.
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Bygningsstyrelsen har etableret et
grundlag for prioritering, der kan understøtte det løbende arbejde med at gennem-
føre rentable energibesparelsesprojekter i statsejendomme.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at disse dele af sagen kan afsluttes.
Mål for energieffektiviseringer, som tager hensyn til ændringer i aktivi-
tetsniveauet
27. Statsrevisorerne bemærkede, at det bør overvejes, hvordan man kan opgøre mål
for energieffektiviseringer, som tager højde for ændringer i aktivitetsniveauet.
28. Det fremgik af beretningen, at et stigende aktivitetsniveau, fx i form af stigende
elevtal, der medfører behov for flere kvadratmeter, eller i form af øgede forsknings-
aktiviteter, er en faktor, der vanskeliggør arbejdet med at reducere energiforbruget,
men at det på 2 universiteter havde været muligt at opnå en absolut besparelse i
energiforbruget, selv om universiteterne havde haft et øget aktivitetsniveau.
29. Det fremgik af ministerredegørelsen til beretningen, at uddannelses- og forsk-
ningsministeren mente, at udviklingen i institutionernes energiforbrug af indlysende
årsager ikke burde ses uafhængigt af tilgangen af studerende, som havde fundet sted
de senere år. Forsvarsministeren anerkendte, at det kunne være hensigtsmæssigt med
et mål, der tog højde for aktivitetsniveauet, men så også relativt stor kompleksitet for-
bundet hermed, særligt i forhold til Forsvarsministeriets område. Klima-, energi- og
forsyningsministeren oplyste, at ministeren på baggrund af Statsrevisorernes kritik
ville bede Energistyrelsen om at tage en drøftelse med de relevante ministerier om
de problemer, de oplevede i forbindelse med aktivitetsstigningerne.
30. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har drøftet spørgsmålet om aktivitetsbe-
stemte målsætninger med de involverede ministerier. Ministeriet har ligeledes drøftet
spørgsmålet om aktivitetskorrektion med Europa-Kommissionen. Ministeriet oplyser,
at ministeriet på den baggrund fremadrettet vil aktivitetskorrigere udviklingen i ener-
giforbruget i forbindelse med den årlige afrapportering til Europa-Kommissionen om
statsforvaltningen i relation til det nye energisparemål. Derudover fremgår ændringer
i aktivitetsniveau og i forbrug af areal af den årlige afrapportering til Folketinget, såle-
des at ministeriernes energibesparelser kan ses i relation hertil.
Statsrevisorerne beretning SB20/2015 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 24. april 2020
11
31. Rigsrevisionen kan konstatere, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet på bag-
grund af dialog med Europa-Kommissionen og de øvrige ministerier har besluttet at
tage højde for ændringer i aktivitetsniveauet, når udviklingen i energieffektiviteten
opgøres til Europa-Kommissionen. Rigsrevisionen vurderer derfor, at denne del af sa-
gen kan afsluttes.
Lone Strøm