Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
SB 20 4
Offentligt
1666145_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
7. september 2016
J nr. 2015-3581
Ministerredegørelse til Statsrevisorerne om beretning nr. 20/2015 om
energibesparelser i staten
Jeg skal hermed afgive svar til Statsrevisorerne vedrørende beretning 20/2015 om
energibesparelser i staten og redegøre for de foranstaltninger og overvejelser, som
beretningen giver anledning til.
Jeg tager til efterretning, at Statsrevisorerne finder det meget utilfredsstillende, at
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet ikke har sikret en ramme, der understøtter
ministeriernes energispareindsats. Jeg tager kritikken alvorligt, og jeg er enig i, at
der er behov for at se på, hvordan rammerne for ministeriernes energispareindsats
kan forbedres.
Jeg er glad for, at Rigsrevisionens beretning kommer på nuværende tidspunkt, så
vi kan nyttiggøre beretningen i forbindelse med den midtvejsevaluering af
ministeriernes energispareindsats, som skal afsluttes inden årets udgang.
Jeg har særligt noteret mig nedenstående tre kritikpunkter rettet mod mit ressort i
Statsrevisorernes bemærkning:
1. Energistyrelsens cirkulære om energieffektivisering i statens institutioner har
ikke i tilstrækkelig grad støttet ministerierne i arbejdet med
energispareindsatsen.
2. Det er usikkert, om Energistyrelsens fortolkning af EU-direktivet er korrekt.
3. Energistyrelsen har først i 2014 taget initiativ til at kvalitetssikre data og løse
problemerne med at fastlægge forbruget i basisåret 2006.
Yderligere bemærker Statsrevisorerne, at det bør overvejes, hvordan man kan
opgøre mål for energieffektiviseringer, som tager højde for ændringer i
aktivitetsniveauet.
Disse områder vil jeg adressere særskilt i det nedenstående.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.efkm.dk
Statsrevisorerne beretning SB20/2015 - Bilag 4: Energi- forsynings- og klimaministerens redegørelse af 7. september 2016
1666145_0002.png
1. Energistyrelsens cirkulære om energieffektivisering i statens institutioner har ikke
i tilstrækkelig grad støttet ministerierne i arbejdet med energispareindsatsen
I 2014 besluttede den daværende regering, at der i 2016 skal gennemføres en
midtvejsevaluering af ministeriernes energispareindsats. Denne evaluering pågår i
øjeblikket. Det er min forventning, at evalueringen vil indeholde relevante
overvejelser om indretningen af statens energispareindsats, som skal håndteres i
forbindelse med det fremadrettede arbejde med energibesparelser i staten.
Midtvejsevalueringen er desuden en oplagt mulighed for at tage højde for den kritik,
der er kommet fra Rigsrevisionen og Statsrevisorerne. Jeg er derfor glad for, at
Rigsrevisionens beretning kommer netop nu, da beretningen sammen med
midtvejsevalueringen giver et solidt, samlet grundlag for at tilrettelægge den
fremadrettede energispareindsats. Evalueringen er færdig inden udgangen af 2016,
hvorefter jeg vil tage en grundig drøftelse med mine kollegaer om, hvordan
energispareindsatsen, og ikke mindst rammerne omkring den, fremadrettet kan
forbedres.
Når resultaterne af midtvejsevalueringen foreligger, vil jeg desuden se på, om der
kan være yderligere relevante tiltag, der kan fremme ministeriernes efterlevelse,
som fremadrettet kan inddrages i rammerne for statens energispareindsats.
2. Det er usikkert, om Energistyrelsens fortolkning af EU-direktivet er korrekt
Rigsrevisionen konkluderer i sin beretning, at det fortsat er usikkert, om det
fastsatte energisparemål på 14 pct. sikrer en efterlevelse af
energieffektiviseringsdirektivets artikel 5, og at det dermed er usikkert, om
implementeringen af artiklen sikrer, at Danmark lever op til
energieffektiviseringsdirektivets krav. Jeg kan oplyse, at EU-Kommissionen ikke
har haft indvendinger mod den danske implementering.
Jeg anerkender dog, at Rigsrevisionen mener, at der er usikkerhed om
fortolkningen. Jeg har derfor bedt Energistyrelsen om at undersøge, hvordan vi
sikrer, at ministeriernes efterlevelse af de gældende nationale regler på området
med fuld sikkerhed vil medføre en efterlevelse af Danmarks EU-forpligtelser.
Såfremt der er behov for at ændre de nationale regler, vil dette indgå i den
forventede revision af rammerne for ministeriernes energispareindsats, der vil ske
som opfølgning på midtvejsevalueringen.
3. Energistyrelsen har først i 2014 taget initiativ til at kvalitetssikre data og løse
problemerne med at fastlægge forbruget i basisåret 2006.
Det fremgår af cirkulære om energieffektivisering i statens institutioner, at de
enkelte ministerier er ansvarlige for gennemførelsen af cirkulærets bestemmelser,
Side 2/3
Statsrevisorerne beretning SB20/2015 - Bilag 4: Energi- forsynings- og klimaministerens redegørelse af 7. september 2016
1666145_0003.png
herunder for indberetning af energiforbrugsdata for hele ministeriets ressortområde.
Rigsrevisionen finder dog, at Energistyrelsen har været for passiv i forhold til at
tage initiativ til at få løst de tværgående problemer med at opgøre statens
energiforbrug, som styrelsen har kendt til siden 2010. Det er en kritik, som jeg tager
til efterretning.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Energistyrelsen siden 2014 har taget initiativer
til at finde løsninger på problemer med datakvaliteten. Jeg vil på baggrund af
Statsrevisorernes kritik desuden bede styrelsen om også fremadrettet at have
skarpt fokus på datakvaliteten, herunder også at tage initiativ til at hjælpe
ministerierne med at sikre data.
Endelig bemærker Statsrevisorerne, at det bør overvejes, hvordan man kan opgøre
mål for energieffektiviseringer, som tager højde for ændringer i aktivitetsniveauet.
Hertil kan jeg oplyse, at energieffektiviseringsdirektivet fastlægger rammerne for
Danmarks årlige afrapportering af energibesparelser i staten til EU-Kommissionen.
Indenfor disse rammer afrapporteres energibesparelser i absolut forstand, hvorfor
der ikke kan tages hensyn til eventuelle stigninger eller fald i aktivitet.
Jeg vil dog på baggrund af Statsrevisorernes kritik bede Energistyrelsen om at tage
en drøftelse med de relevante ministerier om de problemer, de oplever i forbindelse
med aktivitetsstigningerne. Drøftelserne skal afsøge mulighederne for at overgå til
en målfastsættelse og opgørelsespraksis, som kan imødegå udfordringerne med
aktivitetsstigninger i de respektive ministerier, samtidig med at vi sikrer
overholdelse af direktivet.
Med ovenstående tiltag er det min vurdering, at de i beretningen omtalte forhold på
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets område adresseres.
Denne redegørelse er ligeledes sendt til rigsrevisor.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 3/3