Statsrevisorerne 2024-25
SB 11 8
Offentligt
2928602_0001.png
Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. oktober 2024 om beretning nr. 11/2015 om SKAT's forvaltning af og Skatteministeriets tilsyn med refusionen af udbytteskat
November 2024
Rigsrevisionens notat om
beretning om
SKATs forvaltning af
og Skatteministeriets
tilsyn med refusion af
udbytteskat
Statsrevisorerne beretning SB11/2015 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. oktober 2024 om beretning nr. 11/2015 om SKAT's forvaltning af og Skatteministeriets tilsyn med refusionen af udbytteskat
2928602_0002.png
1
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om SKATs forvaltning af og Skatte-
ministeriets tilsyn med refusion af udbytteskat
(beretning nr. 11/2015)
29. oktober 2024
RN 1114/24
I. Baggrund og konklusion
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om SKATs forvaltning af og Skatte-
ministeriets tilsyn med refusion af udbytteskat, som blev indledt med en beretning i
2016. Opfølgningen sker med henblik på at vurdere, om Skatteministeriets initiativer
adresserer den kritik, der fremgår af Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisi-
onens beretning. Vi har tidligere behandlet sagen i notater til Statsrevisorerne af 3.
juni 2016, 10. marts 2020, 28. oktober 2021 og 6. februar 2023. Rigsrevisionen har des-
uden i notat til Statsrevisorerne af 15. januar 2020 gennemgået det forlig, som Skatte-
styrelsen indgik med 61 amerikanske pensionskasser i maj 2019.
2. Beretningen handlede om SKATs forvaltning af og Skatteministeriets tilsyn med
refusion af udbytteskat i perioden 2010-2015.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, påtalte de på det skarpeste, at SKAT
havde udført en helt utilstrækkelig kontrol med udbetalingerne af refusion af udbytte-
skat, og at Skatteministeriets tilsyn havde været særdeles mangelfuldt.
Skatteministeriet øgede, efter beretningen blev afgivet, kontrollen med anmodninger
om refusion af udbytteskat. I forlængelse af den øgede kontrol er der opbygget en
sagsbunke af uafsluttede sager, og der er påløbet renter på de ældste af sagerne. For
at reducere bunken af uafsluttede sager ændrede ministeriet i slutningen af 2021 de-
res kontrolstrategi.
Det fremgår af notatet fra februar 2023, at Skatteministeriet i forlængelse af beretnin-
gen har haft overvejelser om, hvorvidt modellen for refusion af udbytteskat skal æn-
dres for at reducere risikoen for uberettigede udbetalinger.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB11/2015 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. oktober 2024 om beretning nr. 11/2015 om SKAT's forvaltning af og Skatteministeriets tilsyn med refusionen af udbytteskat
2928602_0003.png
2
Konklusion
Udbytteskat og refusion
af udbytteskat
Ejere af danske aktier betaler
som udgangspunkt 27 % i skat
af udbyttet af aktierne. Skat-
ten indeholdes ved udlodnin-
gen af udbyttet. Når udlæn-
dinge ejer danske aktier, og
der foreligger en dobbeltbe-
skatningsoverenskomst
(DBO) mellem Danmark og
det land, hvor udlændingene
er hjemmehørende, refunde-
rer de danske skattemyndig-
heder forskellen mellem de
27 % og den skattesats, der
fremgår af den pågældende
DBO, hvis betingelserne er
opfyldt. Dette sker for at und-
gå dobbeltbeskatning.
Skatteministeriet har afsluttet arbejdet med at overveje nye modeller til håndtering af
refusion af udbytteskat. Ministeriet har overvejet 3 forskellige modeller og har besluttet
at fastholde den nuværende refusionsmodel med et nyt kontrol-setup. Ministeriet har
orienteret Folketingets partier om dette. Rigsrevisionen noterer sig, at ministeriet har
afsluttet sine overvejelser og vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Skattestyrelsen i praksis gennemfører kontrol af re-
fusion af udbytteskat i overensstemmelse med den besluttede strategi. Det er endnu for
tidligt at vurdere, hvordan kontrolstrategien fungerer.
Skattestyrelsen arbejder ud fra, at bunken af uafsluttede sager er nedbragt til et niveau,
hvor der som udgangspunkt ikke længere er sager, der skal pålægges renter, fordi sags-
behandlingstiden er over 6 måneder. Skattestyrelsen har i løbet af 2023 og 2024 redu-
ceret sagsbunken, men Skatteministeriet forventer dog først, at Skattestyrelsen når det
ønskede niveau ultimo 2026.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
hvordan kontrolstrategien fungerer i praksis, herunder konsekvenserne af strategi-
ændringen i 2021, der betyder, at færre sager skal gennemgå den mest omfattende
kontrol
resultatet af Skatteministeriets arbejde med at nedbringe antallet af uafsluttede sa-
ger samt sager, der afventer udbetaling.
II. Status på sagen
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Resultatet af SKATs gennemgang af de berosat-
te anmodninger om refusion af udbytteskat og re-
sultatet af gennemgangen af udbetalingerne fore-
taget via bankordningen.
2. Resultatet af Skatteministeriets udrulning af det
koncernfælles rammeværk for risikostyring.
3. Resultatet af Skattestyrelsens arbejde med at
færdigimplementere et nyt fælles risikoregister for
hele Skattestyrelsen.
4. Resultatet af Skatteministeriets arbejde med at
undersøge nye refusionsmodeller til håndtering af
udbytteskat.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 10. marts 2020.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 28. oktober 2021.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 6. februar 2023.
Behandles og afsluttes i dette notat.
Statsrevisorerne beretning SB11/2015 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. oktober 2024 om beretning nr. 11/2015 om SKAT's forvaltning af og Skatteministeriets tilsyn med refusionen af udbytteskat
2928602_0004.png
3
Opfølgningspunkt
5. Hvordan de nye principper i kontrolstrategien
fungerer i praksis og resultatet heraf, herunder
hvordan det sikres, at alle sager har en sandsynlig-
hed for at blive udtaget til kontrol.
Status
Den del, der vedrører, om Skattestyrel-
sen har gennemført kontrolstrategien i
praksis, behandles og afsluttes i dette
notat.
Den del, der vedrører konsekvenserne af
ændringen i kontrolstrategien i 2021,
behandles i dette notat og følges fortsat.
6. Resultatet af Skatteministeriets arbejde med at
nedbringe antallet af uafsluttede sager samt sager,
der afventer udbetaling.
Behandles i dette notat og følges fortsat.
III. Skatteministeriets initiativer
5. Vi gennemgår i det følgende Skatteministeriets initiativer i forhold til de udestå-
ende opfølgningspunkter.
6. Opfølgningen er baseret på en gennemgang af dokumentation og data fra Skatte-
ministeriet, som vedrører implementering af den nye strategi for kontrol af refusioner
af udbytteskat, ministeriets arbejde med at nedbringe sagsbunken af refusionssager
og arbejdet med at finde en ny refusionsmodel. Vi har desuden drøftet initiativerne på
møder med ministeriet.
Resultatet af Skatteministeriets arbejde med at finde nye refusionsmo-
deller
Skatteministeriet har afsluttet arbejdet med at finde nye refusionsmodeller til håndte-
ring af refusion af udbytteskat. Ministeriet har besluttet at fortsætte med den nuvæ-
rende refusionsmodel med et nyt kontrol-setup. Rigsrevisionen noterer sig, at ministe-
riet har afsluttet sine overvejelser og vurderer derfor, at denne del af sagen kan afslut-
tes.
De 3 modeller for udbyt-
tebeskatning, som
Skatteministeriet
vurderede
Den nuværende refusionsmo-
del indebærer, at der for alle
skal indeholdes 27 % i ud-
bytteskat, når der bliver ud-
loddet udbytte fra danske sel-
skaber. Efterfølgende kan
udenlandske aktionærer med
ret til en lavere skattesats sø-
ge om refusion af den skat,
der svarer til forskellen mel-
lem 27 % og den skattesats,
der fremgår af DBO mellem
Danmark og det land, hvor ud-
lændingene er hjemmehøren-
de.
Nettoindeholdelsesmodellen
bygger på et nettoindeholdel-
sesprincip i stedet for refu-
sion. Det indebærer, at der in-
deholdes udbytteskat med
den korrekte skattesats alle-
rede i forbindelse med udbe-
taling af udbytte til udenland-
ske aktionærer fra danske
selskaber. Således vil der ikke
være et behov for efterfølgen-
de refusion af for meget inde-
holdt udbytteskat.
15 %-nettoindeholdelsesmo-
dellen er en forenklet netto-
indeholdelsesmodel, hvor in-
deholdelsessatsen sænkes til
15 %, som de fleste udenland-
ske aktionærer i dag skal be-
tale i Danmark.
7. Statsrevisorerne bemærkede i forlængelse af Rigsrevisionens notat til Statsreviso-
rerne af 28. oktober 2021 (jf. Endelig betænkning over statsregnskabet for 2020), at
Skatteministeriets arbejde med at få genoprettet og forbedret forvaltningen af refu-
sion af udbytteskat havde trukket i unødigt langdrag, og at dette bl.a. gjaldt arbejdet
med udformningen af den nye model for nettoindeholdelse af udbytteskat.
8. Skatteministeren har tidligere oplyst, at en arbejdsgruppe i 2018 anbefalede, at der
blev indført en ny model for udbyttebeskatning baseret på nettoindeholdelse i stedet
for den nuværende refusionsordning. I 2021 oplyste Skatteministeriet i forbindelse med
Rigsrevisionens opfølgning på beretningen, at der var behov for en grundigere analyse
af nettoindeholdelsesmodellen, herunder de risici, der kunne være forbundet med mo-
dellen, før den eventuelt kunne implementeres.
Statsrevisorerne beretning SB11/2015 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. oktober 2024 om beretning nr. 11/2015 om SKAT's forvaltning af og Skatteministeriets tilsyn med refusionen af udbytteskat
4
I 2023 oplyste Skatteministeriet, at analysen havde vist, at nettoindeholdelsesmodel-
len var teknisk mulig, men at der var identificeret væsentlige risici ved modellen
her-
under i forhold til svig
og at modellen medførte udfordringer i forhold til omfanget af
it-udvikling, implementeringstid og modellens kompleksitet. Ministeriet havde derfor
også analyseret 2 andre mulige modeller i form af en 15 %-indeholdelsesmodel og en
forbedret refusionsmodel (den allerede eksisterende model med en styrket kontrol).
Ministeriet oplyste videre, at ministeriet forventede, at Folketingets partier i løbet af
2023 blev orienteret om resultaterne af analysen med henblik på drøftelse af mulige
løsningsmodeller.
9. Vores opfølgning viser, at Skatteministeriet har afsluttet arbejdet med at afdække
en ny model for udbytteområdet. På baggrund heraf indstillede ministeriet til regerin-
gen, at der fortsættes med den nuværende refusionsmodel med et nyt og styrket kon-
trol-setup. Indstillingen om valg af den allerede eksisterende refusionsmodel frem for
15 %-modellen og nettoindeholdelsesmodellen baserer Skattestyrelsen på 3 forhold:
Skattestyrelsen har ved 15 %-modellen og nettoindeholdelsesmodellen først mu-
lighed for at kontrollere, om den korrekte skat er indeholdt, efter udbyttet er udbe-
talt med en reduceret skattesats, hvilket øger risikoen for tab af skatteprovenu.
Danske skattepligtige vil med de 2 nævnte ordninger kunne få et øget incitament
til at omgå beskatning gennem forskellige skattemæssige konstruktioner.
Det er ved 15 %-modellen og nettoindeholdelsesmodellen uafklaret, om risikoen
for svig gennem aktielån kan imødegås.
Skatteministeriet har oplyst, at Skattestyrelsen for at styrke forvaltningen af udbyt-
teskat har øget antallet af årsværk til udbytteområdet, så der i dag er ca. 130 årsværk,
der behandler og foretager kontrol med refusionsanmodninger mod tidligere 5 års-
værk. Desuden er 10 årsværk beskæftiget med udbetaling af refusion. Derudover er
sagsbehandlingen blevet systemunderstøttet i form af digitale ansøgningsblanketter
og et nyt sagsbehandlingssystem. Dette har ifølge Skattestyrelsen optimeret og ens-
artet ansøgnings- og sagsbehandlingsprocessen samtidig med, at risikoen for svig er
reduceret. Skattestyrelsen har oplyst, at der fortsat arbejdes på at forbedre system-
understøttelsen.
10. Skatteministeriet har oplyst, at ministeriet har orienteret skatteordførerne fra Fol-
ketingets partier om resultatet af afdækningen af modeller og indstillingen om at fort-
sætte med den nuværende refusionsmodel. Dette skete på et møde med partierne
den 14. december 2023, hvor ministeriet præsenterede modellen. Partierne havde
derefter mulighed for at stille opfølgende spørgsmål, som blev besvaret skriftligt og
behandlet mundtligt på et møde den 12. marts 2024.
Statsrevisorerne beretning SB11/2015 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. oktober 2024 om beretning nr. 11/2015 om SKAT's forvaltning af og Skatteministeriets tilsyn med refusionen af udbytteskat
5
Resultatet af Skatteministeriets nye kontrolstrategi
Skattestyrelsen gennemfører i praksis kontrollen efter den kontrolstrategi, der blev
indført i januar 2022. Rigsrevisionens opfølgning viser, at det endnu er for tidligt at
vurdere effekten af strategien, der betyder, at færre sager skal gennemgå den mest
omfattende kontrol. Rigsrevisionen vil derfor fortsat følge, hvordan kontrolstrategien
fungerer i praksis.
Skattestyrelsens behand-
ling af refusionsanmod-
ninger
11. Statsrevisorerne bemærkede, at SKAT ikke havde kontrolleret helt grundlæggen-
de oplysninger i anmodningerne om refusion af udbytteskat, fx ejerskab, og om ansø-
ger havde betalt udbytteskat, og at SKAT ikke havde haft en klar ansvars- og opgave-
fordeling, forretningsgange og it-systemer, der kunne understøtte kontrollen.
12. Skatteministeriet indførte i 2019 den kontrolstrategi, som lå til grund for kontrollen
af refusionsanmodninger af udbytteskat. Siden har ministeriet flere gange revideret
kontrolstrategien. Den seneste ændring af kontrolstrategien skete i september 2021
og blev indført med virkning fra januar 2022.
Den senest reviderede kontrolstrategi medførte en justering af tilrettelæggelsen af
kontrolindsatsen, der betyder, at færre sager skal gennemgå den mest omfattende
kontrol (materiel kontrol). Formålet er at afslutte flere sager hurtigere og nedbringe
bunken af uafsluttede sager.
Skatteministeriets begrundelse for, at færre sager skulle gennemgå materiel kontrol,
er, at det ville kræve et uforholdsmæssigt stort resurseforbrug helt at fjerne risikoen
for fejludbetalinger, og at der derfor måtte ske en prioritering ud fra en afvejning af
resurseforbrug og provenusikring.
13. Som det fremgår af Rigsrevisionens notat fra februar 2023, indeholder kontrol-
strategien de principper for god kontrol, som Rigsrevisionen har lagt til grund i tidli-
gere beretninger. Principperne omfatter:
Skattestyrelsen behandler an-
modninger om refusion af ud-
bytteskat forskelligt ud fra en
vurdering af risiko og væsent-
lighed. Behandlingen varierer i
forhold til, hvor omfattende og
dybdegående kontrollen er.
Først udsøges alle de sager,
der skal undergå materiel kon-
trol (som er den mest dybde-
gående kontrol), ud fra risiko
og væsentlighed, hvorefter de
resterende sager undergår
enten administrativ sagsbe-
handling eller formel kontrol.
I den administrative sagsbe-
handling (for de ansøgninger,
der vurderes at være uden ri-
siko og af mindre økonomisk
væsentlighed) foretages der,
ud over en risikovurdering og
screening for enkelte særlige
forhold i den enkelte sag, ikke
yderligere kontrol. Skattesty-
relsen sagsbehandler og ud-
betaler refusion af udbytte-
skat ud fra de oplysninger,
styrelsen modtager.
I den formelle kontrol udføres
bl.a. kontrol af ansøgningsbe-
løbet, refusionsprocenten, og
om der er en dobbeltbeskat-
ningsoverenskomst mellem
Danmark og det land, hvor ud-
lændingene er hjemmehøren-
de.
I den materielle kontrol fore-
tages samme skridt som i den
formelle kontrol, men derud-
over kontrolleres der også for,
om der reelt ligger aktier bag
anmodningen, og om det er
den retmæssige ejer, der an-
søger.
at alle sager har en sandsynlighed for at blive udtaget til kontrol
at sager til kontrol udvælges på baggrund af en risikovurdering
at myndigheden har kendskab til, hvilken effekt kontrollen har på regelefterlevel-
sen.
Vores opfølgning viser, at Skattestyrelsen også i praksis udvælger sager til kontrol ef-
ter disse principper. Boks 1 viser, hvordan Skattestyrelsen udvælger sager til kontrol.
Statsrevisorerne beretning SB11/2015 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. oktober 2024 om beretning nr. 11/2015 om SKAT's forvaltning af og Skatteministeriets tilsyn med refusionen af udbytteskat
2928602_0007.png
6
Boks 1
Skattestyrelsens udvælgelse af anmodninger om refusion af ud-
bytteskat til kontrol
Alle sager vurderes ud fra risiko og væsentlighed, som skal sikre, at de sager, Skattesty-
relsen anser som mest risikofyldte, udvælges til materiel kontrol. Materiel kontrol er den
mest omfattende og dybdegående kontrol af en refusionsanmodning.
Sagerne, der bliver udvalgt til materiel kontrol, er de økonomisk set store sager og sager,
som er blevet udsøgt ud fra en række kriterier, som styrelsen erfaringsmæssigt anser som
risikofaktorer.
I sagerne til materiel kontrol indgår også et antal sager, som hvert år udvælges som en
tilfældigt udvalgt stikprøve. Den tilfældige udvælgelse sikrer, at der er en sandsynlighed
for kontrol og dermed en opdagelsesrisiko for alle sager. Den tilfældige stikprøve indgår
også i grundlaget for at opgøre regelefterlevelsen på området, da stikprøven er statistisk
repræsentativ. Sager, der ikke visiteres til materiel kontrol, gennemgår enten formel kon-
trol eller administrativ sagsbehandling.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Skattestyrelsen.
Skattestyrelsen har siden den
1. juli 2018, hvor SKAT blev op-
splittet i 7 selvstændige sty-
relser, varetaget opgaven
med at kontrollere refusion af
udbytteskat.
Skattestyrelsen har i perioden 2022-2023, dvs. efter den seneste kontrolstrategi blev
indført, afsluttet ca. 76.000 sager. Heraf er ca. 42.000 sager, svarende til 55 % af de
afsluttede sager i perioden, blevet kontrolleret. 13.000 af sagerne er blevet kontrolle-
ret ved materiel kontrol. De resterende ca. 29.000 sager er gennemgået ved formel
kontrol. Ca. 34.000 sager
svarende til ca. 45 % af sagerne
har gennemgået en ad-
ministrativ sagsbehandling.
14. Opfølgningen viser, at Skattestyrelsen løbende følger regelefterlevelsen på området
og effekten af kontrolindsatsen ved at estimere andelen af fejl og omfanget af poten-
tielle fejludbetalinger.
Den seneste analyse fra 2023 viser, at fejlraten er faldet fra ca. 29 % for sager modta-
get i perioden 2018-2019 til ca. 4 % for sager modtaget i perioden 2020-2021. Analy-
sen viser også, at de potentielle fejludbetalinger var estimeret til henholdsvis ca. 45
mio. kr. og 73 mio. kr. i de 2 perioder. Når fejludbetalingerne i absolutte tal er større
for sager modtaget i den seneste af de 2 perioder, skyldes det, at der er ansøgt om
refusion af udbytteskat for et væsentligt større beløb i denne periode. I begge perio-
der svarer fejludbetalingerne til ca. 1 % af det ansøgte beløb.
Skattestyrelsen har endnu ikke afsluttet analysen af regelefterlevelse for sager mod-
taget i 2022. Analyseresultaterne forventes at foreligge i begyndelsen af 2025. For sa-
ger modtaget i 2023 vil analyseresultaterne foreligge i 2026.
15. Rigsrevisionen vil følge op på, hvad den ændrede kontrolstrategi har betydet for ef-
fekten af kontrollen, når Skatteministeriets opgørelser af fejl og potentielle fejludbeta-
linger for 2022 og 2023 foreligger.
Statsrevisorerne beretning SB11/2015 - Bilag 8: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. oktober 2024 om beretning nr. 11/2015 om SKAT's forvaltning af og Skatteministeriets tilsyn med refusionen af udbytteskat
2928602_0008.png
7
Resultatet af Skatteministeriets arbejde med at nedbringe antallet af
uafsluttede refusionssager
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Skatteministeriet har reduceret antallet af uafslut-
tede sager. Ministeriet forventer dog først i 2026 at have nedbragt sagsbunken til et ni-
veau, hvor Skattestyrelsen som udgangspunkt kan afvikle sagerne, før der påløber ren-
ter. Rigsrevisionen vil fortsat følge Skatteministeriets arbejde med at nedbringe antal-
let af uafsluttede sager samt sager, der afventer udbetaling.
Renteudbetaling
Renteudbetaling til aktieejer-
ne sker, når sagsbehandlingen
er over 6 måneder, og dette
skyldes forhold hos Skatte-
styrelsen.
16. Statsrevisorerne bemærkede i forlængelse af Rigsrevisionens notat til Statsrevi-
sorerne af 28. oktober 2021 (jf. Endelig betænkning over statsregnskabet for 2020),
at konsekvensen af den manglende fremdrift i arbejdet med at få genoprettet og for-
bedret forvaltningen af refusion af udbytteskat bl.a. har været, at der siden 2016 og
frem til udgangen af august 2021 er udbetalt ca. 516 mio. kr. i renter i forbindelse med
ubehandlede refusionsanmodninger.
17. Skatteministeriet har tidligere oplyst, at der som resultat af den reviderede kon-
trolstrategi, afsluttes flere sager end tidligere. Dette skyldes, at flere sager på bag-
grund af en risikovurdering kan undergå en mindre omfattende kontrol, og dermed
kan sagerne afsluttes hurtigere.
18. Vores opfølgning viser, at Skattestyrelsen i 2022 og 2023 behandlede flere sager,
end styrelsen modtog i løbet af året. Det resulterede i, at sagsbunken er faldet fra ca.
93.100 primo 2022 til ca. 61.600 primo 2024. Bunken forventes ultimo 2024 at udgø-
re ca. 50.000 sager. Samtidig forventer Skatteministeriet, at færre sager i 2024 end i
2023 medfører renteudbetaling. I 2023 blev der udbetalt renter i 52.600 sager, svaren-
de til 342 mio. kr. Ministeriet estimerer, at der samlet i 2024 vil blive udbetalt renter i
ca. 36.000 sager, svarende til 275 mio. kr.
Skatteministeriet oplyser, at ministeriet forventer, at sagsbunken i 2026 vil være ned-
bragt til et niveau, som betyder, at sagerne som udgangspunkt kan afvikles, inden der
påløber renter.
Det seneste år har der været en stigning i antallet af indkomne nye sager, og Skatte-
ministeriet oplyser, at Skattestyrelsen følger tilgangen og afviklingen af sager meget
tæt som en del af den almindelige drift med henblik på løbende at vurdere, om der er
behov for at iværksætte tiltag, så det sikres, at sagsbunken er nedbragt til det forven-
tede niveau ved udgangen af 2026.
19. Hele sagen kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Birgitte Hansen