Statsrevisorerne 2015-16
SB 11 3
Offentligt
1642922_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
SKATs forvaltning af og
Skatteministeriets tilsyn
med refusion af udbytteskat
Juni 2016
Statsrevisorerne beretning SB11/2015 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 3. juni 2016
1642922_0002.png
§ 18, STK. 4-NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 11/2015 om SKATs forvaltning af og Skatteministeriets
tilsyn med refusion af udbytteskat
Skatteministerens redegørelse af 4. maj 2016
3. juni 2016
RN 1406/16
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som skatteministeren har iværksat som
følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Skatteministeren tager Rigsrevisionens konklusioner og Statsrevisorernes kritik til ef-
terretning. Ministeren ser med den allerstørste alvor på beretningens konklusioner.
Ministeren er enig med Statsrevisorerne i, at forvaltningen af udbytteskatteområdet
har været utilstrækkelig, og at sagsbehandlingsprocesserne omkring refusion af ud-
bytteskat ikke har været tilrettelagt forsvarligt. Ministeren har på den baggrund iværk-
sat en række tiltag, der skal medvirke til at styrke kontrolmiljøet omkring udbetaling af
refusion af udbytteskat.
Skatteministeren oplyser, at kravene til dokumentation og kontrol i forbindelse med
udbetaling af refusion af udbytteskat er blevet skærpet. Skatteministeriet undersøger
derudover, om der kan skabes løsninger i stil med den tidligere bankordning, hvor den
fornødne retlige ramme er på plads. Desuden er der oprettet et særskilt kontor i SKAT,
som skal sikre, at der følges op på særligt kritiske revisionsrapporter fra Skatteministe-
riets Interne Revision og fra Rigsrevisionen, ligesom der er oprettet et selvstændigt
tilsynskontor i Skatteministeriets departement, som bl.a. arbejder på at udvikle et kon-
cept for det styrkede overordnede tilsyn med SKAT.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Skatteministeriets arbejde med kontrol af anmodninger om refusion af udbytte-
skat, herunder de skærpede krav til dokumentation
resultatet af SKATs gennemgang af de berosatte anmodninger om refusion af
udbytteskat og resultatet af gennemgangen af udbetalingerne foretaget via bank-
ordningen
resultatet af Skatteministeriets arbejde med at undersøge, om der kan skabes løs-
ninger i stil med den tidligere bankordning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB11/2015 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 3. juni 2016
1642922_0003.png
2
resultatet af Skatteministeriets arbejde med at sikre et opdateret risikobillede for
SKAT, ministeriets arbejde med at etablere en intern styring, som fører til, at der
handles på identificerede risici, og departementets skærpede procedurer vedrø-
rende overvågning af skatte- og afgiftsindtægterne.
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i februar 2016 en beretning om SKATs forvaltning af og Skattemini-
steriets tilsyn med refusion af udbytteskat. Beretningen handlede om SKATs forvaltning af
og Skatteministeriets tilsyn med refusion af udbytteskat i perioden 1. januar 2010 - 5. august
2015, som Statsrevisorerne i september 2015 anmodede Rigsrevisionen om at undersøge.
Anmodningen blev fremsat på baggrund af den formodede svindel med refusion af udbytte-
skat for 6,2 mia. kr., som SKAT anmeldte til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og Inter-
national Kriminalitet (SØIK) den 24. august 2015. SKAT anmeldte efterfølgende formodet
svindel for yderligere 2,9 mia. kr. Beretningens formål var at vurdere, om SKATs forvaltning
af refusion af udbytteskat og Skatteministeriets tilsyn hermed havde været tilfredsstillende.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, påtalte de på det skarpeste, at SKAT hav-
de ført en helt utilstrækkelig kontrol med udbetalingerne af refusion af udbytteskat, og at
Skatteministeriets tilsyn havde været særdeles mangelfuldt. Statsrevisorerne konstaterede
sammenfattende, at risikostyringen i SKAT og Skatteministeriet havde været helt utilstræk-
kelig.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Gennemgang af skatteministerens redegørelse
SKATs forvaltning af refusion af udbytteskat
Ansvars- og opgavefordeling
5. Det fremgik af beretningen, at SKAT ikke havde sikret en klar og entydig ansvars- og op-
gavefordeling mellem forretningsområderne i forhold til refusion af udbytteskat.
6. Skatteministeren noterer sig denne vurdering og oplyser, at hele udbetalingsopgaven nu
er placeret entydigt i SKAT Kundeservice i en central sagsbehandlingsenhed, hvor der fore-
tages kontrol, sagsbehandling og udbetaling for alle anmodninger om refusion modtaget si-
den den 1. januar 2016.
7. Rigsrevisionen kan konstatere, at udbetalingsopgaven nu er placeret i en central sagsbe-
handlingsenhed.
Kontrol af anmodninger om refusion af udbytteskat
8. Statsrevisorerne påtalte på det skarpeste, at SKAT havde ført en helt utilstrækkelig kon-
trol med udbetalingerne af refusion af udbytteskat.
9. Skatteministeren er enig med Statsrevisorerne i, at kontrollen med udbetaling af refusion
af udbytteskat har været utilstrækkelig, og at sagsbehandlingsprocesserne omkring refusion
af udbytteskat ikke har været tilrettelagt forsvarligt. Rigsrevisionen konstaterede i beretnin-
gen, at refusionen skete på et helt utilstrækkeligt grundlag, og at SKAT ikke kontrollerede
helt grundlæggende oplysninger i anmodningerne. Formålet med den centrale sagsbehand-
lingsenhed i SKAT Kundeservice er at sikre en mere ensartet sagsbehandling for alle an-
modninger, herunder skærpede krav til dokumentation. Samtidig er der pr. 1. april 2016 eta-
bleret en ny overvågnings- og analyseenhed, som skal understøtte, at der reageres på uven-
tede udsving i udbetalingerne.
Statsrevisorerne beretning SB11/2015 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 3. juni 2016
1642922_0004.png
3
10. Skatteministeren oplyser, at SKAT er i færd med at gennemgå de berosatte anmodnin-
ger fra 2015. Rigsrevisionen konstaterede i beretningen, at de berosatte anmodninger fra
blanketordningen beløb sig til 5,1 mia. kr., og at gennemgangen forventedes færdig inden
sommerferien 2016. Rigsrevisionen konstaterede endvidere i beretningen, at SKAT i foråret
2016 ville igangsætte et analysearbejde af udbetalingerne af refusion via bankordningen.
Analysearbejdet skal afdække eventuelle spor til svindlen via blanketordningen, og om der
er risiko for andre typer uretmæssige refusioner. Rigsrevisionen finder det vigtigt, at ikke blot
de berosatte anmodninger, der er modtaget via blanketordningen i 2015, gennemgås, men
at udbetalingerne foretaget via bankordningen, så vidt det er muligt, ligeledes gennemgås.
11. Rigsrevisionen vil følge op på Skatteministeriets kontrol, herunder de skærpede krav til
dokumentation af anmodninger om refusion af udbytteskat. Rigsrevisionen vil endvidere føl-
ge op på resultatet af SKATs gennemgang af de berosatte anmodninger samt på resultatet
af gennemgangen af udbetalingerne foretaget via bankordningen.
Opfølgning på revisionsrapporter
12. Statsrevisorerne påtalte, at SKAT og Skatteministeriet først reagerede, da SKAT mod-
tog oplysninger udefra om den formodede svindel, selv om SKAT og Skatteministeriet i hvert
fald siden 2010 havde vidst, at der var svage kontroller og forretningsgange i forvaltningen
af refusion af udbytteskat.
13. Skatteministeren er, som allerede nævnt, enig i, at SKATs forvaltning af udbytteområdet
har været utilstrækkelig, herunder at der ikke i højere grad er blevet rettet op på de forhold
vedrørende svage kontroller og forretningsgange, der blev påpeget bl.a. gennem Skattemi-
nisteriets Interne Revisions rapporter i 2010 og 2013. Ministeren oplyser, at SKAT pr. 1. ja-
nuar 2016 har oprettet en ny styrings- og analyseafdeling, der skal sikre, at der følges op
på særligt kritiske revisionsrapporter fra Skatteministeriets Interne Revision og Rigsrevisio-
nen. Revisionsopfølgningsopgaven er pr. 1. maj 2016 udskilt i et særskilt kontor.
14. Rigsrevisionen finder det velbegrundet, at opfølgningen på revisionsrapporter styrkes.
Udbetaling hen over sommeren 2015
15. Statsrevisorerne påtalte, at SKAT udbetalte yderligere 3,2 mia. kr. i refusion efter det
tidspunkt, hvor man modtog oplysninger udefra om formodet svindel.
16. Skatteministeren noterer sig, at Rigsrevisionen vurderer, at SKAT burde have stoppet
udbetalingerne af refusion af udbytteskat før den 6. august 2015 på baggrund af oplysnin-
gerne modtaget hen over sommeren 2015. Ministeren oplyser, at med den viden, der er til
stede i dag, er der ikke tvivl om, at udbetalingerne burde have været stoppet langt tidligere.
SKAT har dog oplyst ministeren om, at denne viden, efter SKATs opfattelse, ikke var til ste-
de før i starten af august 2015.
17. Det fremgik af beretningen, at SKAT, da de modtog oplysninger udefra om den formode-
de svindel, var vidende om, at antallet af anmodninger og det samlede refusionsbeløb var
steget markant, og SKAT var samtidig vidende om, at de interne kontroller var mangelfulde.
Rigsrevisionen finder, at SKAT – allerede da de modtog oplysninger udefra – burde have
undersøgt området nærmere, inden der blev foretaget yderligere udbetalinger af refusion.
Rigsrevisionen finder ikke, som det også fremgik at beretningen, at en nærmere undersø-
gelse af området, inden udbetalingerne blev foretaget, ville have været i strid med kildeskat-
telovens § 69 B. Ifølge § 69 B har SKAT 6 måneder til at refundere for meget indeholdt ud-
bytteskat, fra den dag grundlaget for udbetaling er tilstrækkeligt oplyst, hvorefter der tilskri-
ves renter. Denne bestemmelse blev indsat i kildeskatteloven i juni 2012.
Statsrevisorerne beretning SB11/2015 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 3. juni 2016
1642922_0005.png
4
Bankordningen
18. Statsrevisorerne påtalte, at SKAT uden lovhjemmel havde uddelegeret kontrolopgaver
til 3 banker – i øvrigt uden at tilse, om kontrollen blev udført.
19. Skatteministeren tager til efterretning, at Rigsrevisionen påpeger, at SKAT har uddelege-
ret kontrolopgaver til 3 banker uden lovhjemmel. Ministeren oplyser, at SKATs vurdering i
september 2015, som det fremgik af beretningen, var, at bankordningen ikke kunne anses
for at udgøre en fornøden retlig ramme for refusion af udbytteskat. Ordningen med de 3 ban-
ker blev derfor opsagt. Ministeren oplyser desuden, at der i efteråret 2015 er nedsat en tvær-
faglig og tværministeriel arbejdsgruppe, som bl.a. har til opgave at undersøge, om der kan
skabes løsninger i stil med den tidligere bankordning, hvor den nødvendige retlige ramme
er på plads.
20. Rigsrevisionen vil følge resultaterne af Skatteministeriets arbejde med at undersøge,
om der kan skabes løsninger i stil med den tidligere bankordning. Rigsrevisionen finder, at
det, ud over at skabe den nødvendige retlige ramme, er afgørende, at der fastlægges krav
til dokumentation for udbetaling og krav til Skatteministeriets tilsyn.
Skatteministeriets tilsyn med refusion af udbytteskat
21. Statsrevisorerne påtalte på det skarpeste, at Skatteministeriets tilsyn havde været sær-
deles mangelfuldt, og at ministeriet ikke havde taget initiativ til at undersøge området nær-
mere, selv om ministeriet modtog en række indikationer på risici, og selv om simple analyser
af udviklingen ville have vist, at der var problemer med refusion af udbytteskat.
22. Skatteministeren tager til efterretning, at Skatteministeriets tilsyn, efter Rigsrevisionens
vurdering, har været utilstrækkeligt. Ministeren noterer sig, at Skatteministeriet efter Rigs-
revisionens vurdering langt tidligere i forløbet burde have fundet anledning til at undersøge
udbytteområdet nærmere på baggrund af en række indikationer af udfordringer på området.
Ministeren bemærker endvidere, at vidensniveauet i Skatteministeriet på udbytteområdet
desværre ikke blev akkumuleret over tid hos ministeriets ledelse. På den baggrund er der
oprettet et selvstændigt tilsynskontor i Skatteministeriets departement, der bl.a. arbejder på
at udvikle et styrket koncept for det overordnede tilsyn med SKAT. Ministeren oplyser, at det
konkret gøres ved at sørge for, at der er et opdateret risikobillede for SKAT, og at der er eta-
bleret en intern styring mv., som fører til, at der handles på de identificerede risici.
Endvidere skærpes departementets procedurer omkring overvågningen af skatte- og afgifts-
indtægterne i forbindelse med godkendelse af regnskaberne for statens indtægter og of-
fentliggørelsen af de månedlige indtægtslister, som oversendes til Folketinget. Ligeledes
indskærpes proceduren omkring de såkaldte early warnings over for alle medarbejdere i
Skatteministeriets koncern.
23. Rigsrevisionen finder det velbegrundet, at Skatteministeriet arbejder på at styrke sit til-
syn med SKAT. Rigsrevisionen vil følge ministeriets arbejde med at etablere en intern sty-
ring, som fører til, at der handles på identificerede risici, og departementets skærpede pro-
cedurer vedrørende overvågning af skatte- og afgiftsindtægterne.
Lone Strøm