Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
SB 23 5
Offentligt
1571668_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
18 november 2015
MINISTERREDEGØRELSE TIL BERETNING NR. 23/2014 OM REVISIONEN AF STATSREGN-
SKABET FOR 2014
Hermed fremsender jeg min redegørelse til beretning 23/2014 om statsregnskabet for 2014.
Redegørelsen omhandler de overvejelser og foranstaltninger, som beretningen har givet
anledning til på Forsvarsministeriets område.
Jeg konstaterer med tilfredshed, at Rigsrevisionen samlet set vurderer, at Forsvarsministeri-
ets regnskab er rigtigt.
Utilstrækkelig kvalitet i kontrollen regnskabsposterne ”Varelager” og ”Ændring
af varelager” i Forsvarskommandoen
Jeg tager til efterretning, at Rigsrevisionen på baggrund af en undersøgelse gennemført af
Forsvarsministeriets Interne Revision ved Forsvarsministeriets Materiel og Indkøbsstyrelse
finder, at kvaliteten af regnskabskontrol vedrørende vareposterne ”Varelager” og ”Ændring
af varelager” var utilstrækkelig. Jeg noterer mig samtidig, at Rigsrevisionen dog konklude-
rer, at regnskabet var rigtigt på baggrund af de afsluttende kontroller og fejlretninger, som
Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse udførte ved afslutningen af årsafslutningen.
Forsvarsministeriets Interne Revision har gennem en længere årrække fulgt arbejdet med at
etablere hensigtsmæssige regnskabsprocesser og hensigtsmæssige opfølgende og forebyg-
gende kontroller hos Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse og Forsvarsministeri-
ets Regnskabsstyrelse i relation til balancerne for Forsvarets lagre og Forsvarets anlægsakti-
ver. Jeg er orienteret om, at dette arbejde allerede har skabt væsentlige resultater og sik-
kerhed for regnskabsaflæggelsen, men at arbejdet på dette område endnu ikke er tilende-
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 72 81 00 00
TELEFAX: 72 81 03 00
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
Statsrevisorerne beretning SB23/2014 - Bilag 5: Forsvarsministerens redegørelse af 18. november 2015
bragt, og at der fortsat er behov for styrkede kontroller og styrket logistisk styring på dette
centrale område. Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har således blandt andet
arbejdet på etablering af systematisk controlling af balancebevægelser, der stammer fra
fund og tabs-posteringer på lageret. Endvidere vil det iværksatte Program Optimeret Forsy-
ningskæde, der blandt andet er foranlediget af Rigsrevisionens beretning om Forsvarets
Lagre og arbejder på tværs af ministerområdet, også favne problemstillingerne vedrørende
optimering af logistiske processer og controlling. Programmet er iværksat i juni i år og for-
ankret i Forsvarsministeriets koncern. Det er forventningen at gennemførelsen af program-
met vil tage ca. 4 år.
Med det udgangspunkt, at Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse og Forsvarsmi-
nisteriets Regnskabsstyrelse allerede i væsentligt omfang har styrket grundlaget og control-
lingen af regnskabsposterne varelager og ændringer i varelager, er jeg enig med Rigsrevisi-
onen i, at der fortsat er behov for, at kontrollerne styrkes. Det er vurderingen, at de iværk-
satte tiltag vil skabe væsentlige forbedringer på området.
Mangelfuld økonomisk styring af Forsvarskommandoens udenlandske repræsen-
tationer
Jeg tager til efterretning, at Rigsrevisionen på baggrund af undersøgelser gennemført af
Forsvarsministeriets Interne Revision af økonomistyringen i Forsvarskommandoens uden-
landske repræsentationer finder, at den økonomiske styring har været mangelfuld.
De relevante myndigheder har henholdsvis rettet op på eller er i færd med at rette op på de
konkrete forhold, som de nævnte undersøgelser har afdækket. Forsvarsministeriet har i
samarbejde med de relevante styrelser iværksat tiltag med henblik på at tilsikre, at forret-
ningsgange, processer og administrative rutiner bliver fulgt og herunder justeret, hvor der
er behov for dette.
Utilstrækkelig opgørelse af gevinster ved ny proces for bemanding i Forsvars-
kommandoen
Jeg noterer mig, at Rigsrevisionen på baggrund af en revision gennemført af Forsvarsmini-
steriets Interne Revision om implementeringen af en ny proces for bemandingen på det mi-
litære område finder, at datagrundlaget for at opgøre de realiserede gevinster ved den nye
proces var mangelfuld. Jeg er enig i, at datagrundlaget er et vigtigt redskab i arbejdet for
implementering og evaluering af den ny proces. Det er vurderingen, at de indførte centrale
Statsrevisorerne beretning SB23/2014 - Bilag 5: Forsvarsministerens redegørelse af 18. november 2015
koncernfælles retningslinjer for kontering af udgifter til midlertidig tjeneste i maj 2014 hånd-
terer kritikpunktet.
Store afvigelser mellem budget og forbrug i Forsvarskommandoens materielan-
skaffelser
Jeg noterer mig, at Rigsrevisionen på baggrund af en undersøgelse vedrørende materielan-
skaffelser i Forsvaret, finder, at Forsvarsministeriet herunder Forsvarskommandoen (efter
organisationsændringen i oktober 2014 Forsvarsministeriets Materiel og Indkøbsstyrelse)
fortsat bør arbejde med at forbedre grundlaget for budgetteringen af materielanskaffelser,
så der opnås større overensstemmelse mellem budget og forbrug i finansåret.
Jeg er enig i, at der fortsat bør arbejdes med at forbedre grundlaget for budgetteringen af
materielanskaffelserne. Det er vurderingen, at de nye styringsværkstøjer, der er implemen-
teret for at sikre bedre budgetforudsætninger, vil have en positiv effekt. Samtidig skal det
understreges, at netop budgetteringen på Forsvarets område med typisk meget store en-
keltanskaffelser, eller situationer med uforudset lav produktion eller forbrug som følge af
uforudsete produktionshindringer, til tider vil medføre udskydelser, som kan medføre større
mindreforbrug og dermed større afvigelser mellem budget og forbrug.
Manglende risiko- og beredskabsstyring af it-anvendelsen i Forsvarets Koncern-
fælles Informatiktjeneste
Jeg tager til efterretning, at Rigsrevisionen som følge af en it-revision ved Forsvarets Kon-
cernfælles Informatiktjeneste finder det ikke tilfredsstillende, at risiko- og beredskabsstyrin-
gen af it-anvendelsen i Forsvarets Koncernfælles Informatiktjeneste er mangelfuld.
Jeg kan oplyse, at Forsvarets Koncernfælles Informatiktjeneste i foråret 2015 har udarbej-
det en plan for implementering af nødvendige tiltag, der skal medvirke til, at der bliver ret-
tet op på de forhold, som Rigsrevisionen fandt kritisable. Væsentlige dele af disse tiltag er
allerede implementeret, og implementeringen af øvrige tiltag følger denne plan. Det er for-
ventningen, at alle væsentlige kritikpunkter i planen for opfølgning på revisionen afsluttes i
løbet af 2. halvår 2016. Forsvarets Koncernfælles Informatiktjeneste iværksatte i samme
anledning en månedlig rapportering, hvor fremdriften beskrives, og hvor planen i nødven-
digt omfang løbende justeres. Forsvarsministeriet følger blandt andet på den baggrund op
på implementeringen af disse tiltag.
Statsrevisorerne beretning SB23/2014 - Bilag 5: Forsvarsministerens redegørelse af 18. november 2015
Utilstrækkelig orientering
udviklingsprojektet.
af
Finansudvalget
om
Joint
Strike
Fighter-
Jeg noterer mig, at Rigsrevisionen finder, at Forsvarsministeriets orientering af Finansudval-
get om Joint Strike Fighter-udviklingsprojektet (Production, Sustainment and Follow-on De-
velopment fasen) ikke var rettidig og kunne have indeholdt yderligere oplysninger om, at
det estimerede budget for det samlede projekt over perioden 2007-2014 var steget mar-
kant.
I forlængelse af Forsvarsministeriets orientering til udvalget i januar 2015 har Forsvarsmini-
steriet sendt en uddybende orientering til Finansudvalget 3. september 2015. I orienterin-
gen redegøres der blandt andet for stigningen i Joint Strike Fighter-programmets interne
estimat af programmets samlede fællesfinansierede udgifter frem mod 2052. Der gøres
endvidere rede for den heraf følgende stigning i det interne estimat af det danske bidrag.
Endelig gøres der i orienteringen til Finansudvalget rede for, at de interne udgiftsestimater
er vejledende, og således ikke forpligter Danmark til at bidrage med et højere beløb end de
331 mio. USD, svarende til 2 mia. kr., der er aftalt ved Danmarks indtræden i projektet, og
som blev godkendt af Finansudvalget ved aktstykke 79 af 8. februar 2007.
Beredskabsforbundets præsident var både politisk leder og konsulent
Jeg noterer mig, at Rigsrevisionen har afgivet supplerende oplysning om en betydningsfuld
mangel i Beredskabsforbundets revisionspåtegning, idet Beredskabsforbundets præsident i
november og december 2014 var både politisk leder og ansat på konsulentvilkår for at sikre
samarbejde og kommunikation mellem præsidiet og forbundets sekretariat.
Jeg kan oplyse, at Beredskabsstyrelsen, efter styrelsen blev bekendt med forholdet, har
fulgt op på sagen og blandt andet indskærpet overfor Beredskabsforbundet, at der er behov
for klare interne procedurer for håndtering af lignende sager, hvor en person, som allerede
er tilknyttet forbundet ansættes eller aflønnes som konsulent. Beredskabsforbundet har på
den baggrund udarbejdet et sæt retningslinjer om emnet som en tilføjelse til forbundets
regnskabsinstruks. Beredskabsstyrelsen har herudover iværksat et tættere tilsyn med for-
bundet.
Med venlig hilsen
Statsrevisorerne beretning SB23/2014 - Bilag 5: Forsvarsministerens redegørelse af 18. november 2015
Peter Christensen