Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
SB 23 16
Offentligt
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 15-2900854
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
–
København K
Telefon +45 33 92 33 92
www.skm.dk
Ministerredegørelse til Statsrevisorernes beretning nr. 23/2014 om revisionen af
statsregnskabet for 2014
Statsrevisorerne har den 25. september 2015 sendt mig beretning nr. 23/2014 om revisi-
onen af statsregnskabet for 2014 og bedt mig om at redegøre for de foranstaltninger og
overvejelser, som beretningen og statsrevisorernes bemærkninger giver anledning til.
I det følgende kommenteres beretningens konklusioner og statsrevisorernes bemærknin-
ger.
Svag og mangelfuld regnskabsforvaltning vedrørende SKATs regnskab på § 9
Jeg noterer mig, at Rigsrevisionen ikke har været tilfreds med SKATs proces for regn-
skabsaflæggelsen på § 9. SKAT er dog allerede godt i gang med at styrke regnskabspro-
cessen ved bl.a. at have fået udarbejdet de manglende procesbeskrivelser og beskrivelse af
ansvarsplacering. Dertil kommer, at SKAT har fået håndteret de mangler, som Rigsrevisi-
onen har påpeget vedrørende de regnskabsmæssige rammer, den interne kontoplan, regn-
skabsgodkendelsen og de immaterielle anlægsaktiver. Derudover blev virksomhedsin-
struksen for SKAT § 9 opdateret og godkendt i maj måned 2015.
Endvidere vil jeg gerne påpege, at Skatteministeriet i efteråret 2015 har igangsat en omfat-
tende analyse af regnskabsaflæggelsen på § 9-regnskabet. Analysen udføres i samarbejde
med et eksternt konsulentfirma og skal resultere i konkrete løsninger og anbefalinger til
tilrettelæggelsen af regnskabsopgaven vedrørende § 9-regnskabet. Løsningerne retter sig
bl.a. mod det organisatoriske set-up vedrørende roller og ansvar i regnskabs- og styrings-
opgaven samt mod forslag til optimering af regnskabsprocesserne, herunder optimerede
processer for periodeluk og gennemførelse af afstemninger.
Svag og utilstrækkelig regnskabsforvaltning på § 38
Jeg tager til efterretning, at Rigsrevisionen har påpeget en række utilstrækkelige forhold
vedrørende SKATs proces for regnskabsaflæggelsen på § 38. Det er dog min opfattelse,
at SKAT har forsøgt at styrke regnskabsaflæggelsen bl.a. gennem etablering af en central
opsamling af regnskabsdokumentation og ved at skabe overblik over eksisterende kvali-
tetssikringshandlinger og regnskabsdokumentation. Hertil kommer, at SKAT gennem
længere tid har arbejdet på at etablere principperne for at aflægge et rigtigt regnskab og
bl.a. har fastlagt indregningskriterierne for § 38 i samarbejde med Moderniseringsstyrel-
sen.