Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
SB 23 16
Offentligt
1573170_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 15-2900854
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
København K
Telefon +45 33 92 33 92
Mail [email protected]
www.skm.dk
Ministerredegørelse til Statsrevisorernes beretning nr. 23/2014 om revisionen af
statsregnskabet for 2014
Statsrevisorerne har den 25. september 2015 sendt mig beretning nr. 23/2014 om revisi-
onen af statsregnskabet for 2014 og bedt mig om at redegøre for de foranstaltninger og
overvejelser, som beretningen og statsrevisorernes bemærkninger giver anledning til.
I det følgende kommenteres beretningens konklusioner og statsrevisorernes bemærknin-
ger.
Svag og mangelfuld regnskabsforvaltning vedrørende SKATs regnskab på § 9
Jeg noterer mig, at Rigsrevisionen ikke har været tilfreds med SKATs proces for regn-
skabsaflæggelsen på § 9. SKAT er dog allerede godt i gang med at styrke regnskabspro-
cessen ved bl.a. at have fået udarbejdet de manglende procesbeskrivelser og beskrivelse af
ansvarsplacering. Dertil kommer, at SKAT har fået håndteret de mangler, som Rigsrevisi-
onen har påpeget vedrørende de regnskabsmæssige rammer, den interne kontoplan, regn-
skabsgodkendelsen og de immaterielle anlægsaktiver. Derudover blev virksomhedsin-
struksen for SKAT § 9 opdateret og godkendt i maj måned 2015.
Endvidere vil jeg gerne påpege, at Skatteministeriet i efteråret 2015 har igangsat en omfat-
tende analyse af regnskabsaflæggelsen på § 9-regnskabet. Analysen udføres i samarbejde
med et eksternt konsulentfirma og skal resultere i konkrete løsninger og anbefalinger til
tilrettelæggelsen af regnskabsopgaven vedrørende § 9-regnskabet. Løsningerne retter sig
bl.a. mod det organisatoriske set-up vedrørende roller og ansvar i regnskabs- og styrings-
opgaven samt mod forslag til optimering af regnskabsprocesserne, herunder optimerede
processer for periodeluk og gennemførelse af afstemninger.
Svag og utilstrækkelig regnskabsforvaltning på § 38
Jeg tager til efterretning, at Rigsrevisionen har påpeget en række utilstrækkelige forhold
vedrørende SKATs proces for regnskabsaflæggelsen på § 38. Det er dog min opfattelse,
at SKAT har forsøgt at styrke regnskabsaflæggelsen bl.a. gennem etablering af en central
opsamling af regnskabsdokumentation og ved at skabe overblik over eksisterende kvali-
tetssikringshandlinger og regnskabsdokumentation. Hertil kommer, at SKAT gennem
længere tid har arbejdet på at etablere principperne for at aflægge et rigtigt regnskab og
bl.a. har fastlagt indregningskriterierne for § 38 i samarbejde med Moderniseringsstyrel-
sen.
Statsrevisorerne beretning SB23/2014 - Bilag 16: Skatteministerens redegørelse af 26. november 2015
1573170_0002.png
Men når det er sagt, er jeg enig i, at det er nødvendigt at styrke regnskabsaflæggelsen på §
38 yderligere fremadrettet. Derfor har Skatteministeriet fra efteråret 2014 til foråret 2015 i
samarbejde med et eksternt konsulentfirma gennemført et større analysearbejde af SKAT
Betaling og Regnskab med henblik på at rette op på de konstaterede problemer på § 38-
regnskabet. Analysen indeholder en lang række forslag til forbedringer af regnskabsaflæg-
gelsen på § 38, og implementeringen af disse forslag er blevet igangsat i sommeren 2015. I
forlængelse heraf arbejder Betaling og Regnskab nu bl.a. med at forbedre kontrolmiljøet
ud fra en samlet risikoanalyse af § 38-regnskabet, at foretage systematiske registreringer
og analyser af kilder til fejl i regnskab og transaktioner samt andre forslag til optimering af
processer og kontroller m.v. Dertil kommer, at der er afsat ressourcer til at styrke regn-
skabsfunktionen med flere regnskabsspecialister, og pr. 1. december 2015 foretager
SKAT en omorganisering, der bl.a. indebærer etablering af en selvstændig regnskabsafde-
ling i forretningsområdet Økonomi.
Det skal endvidere bemærkes, at i forbindelse med godkendelsen af § 38-regnskabet for
2014 blev flere af de af Rigsrevisionen fremhævede fejl forelagt for Moderniseringsstyrel-
sen, som tilkendegav, at fejlene ikke havde betydning for det samlede statsregnskab, og at
Skatteministeriet på den baggrund kunne godkende regnskabet for § 38. Ledelsen i SKAT
og Skatteministeriet har dermed ikke ukritisk godkendt regnskaberne for 2014.
Forbehold for rigtigheden af balancen i regnskabet på § 38
Jeg tager de af Rigsrevisionen nævnte fejl på balance-poster i § 38-regnskabet til efterret-
ning. Jeg kan oplyse, at SKAT har taget initiativ til en forbedret kvalitetssikring vedrøren-
de processen omkring manuelle efterposteringer. Således vil der ske kontrol af efterposte-
ringer med en væsentlig beløbsmæssig størrelse af en anden person end vedkommende,
der har foretaget bogføringen.
Herudover skal jeg henvise til den generelle styrkelse af regnskabsaflæggelsen på § 38,
som jeg har beskrevet ovenfor, hvor der allerede er iværksat en række tiltag, og hvor der
fortsat arbejdes med at implementere anbefalinger fra analysen af betalings- og regn-
skabsområdet i SKAT.
Forbehold for værdiansættelsen af SKATs tilgodehavender på § 38
Jeg tager til efterretning, at Rigsrevisionen tager forbehold for værdiansættelsen af SKATs
tilgodehavender på § 38. Som Rigsrevisionen anfører, blev der med udgangen af finans-
året 2014 foretaget en efterpostering på § 38-regnskabet for at kompensere for de mang-
lende afskrivninger af forældede tilgodehavender. Dette var som reaktion på, at det ved
udgangen af finansåret 2014 stod klart, at SKAT ikke i EFI/DMI kunne nå at afskrive
alle identificerede ikke-retskraftige krav, hvorfor restancedebitorbeholdningen blev regn-
skabsmæssigt nedjusteret.
Jeg kan oplyse, at Skatteministeriet og SKAT har foretaget en række aktiviteter med hen-
blik på at sikre, at SKATs tilgodehavender udelukkende dækker over retskraftige krav.
Side 2 af 7
Statsrevisorerne beretning SB23/2014 - Bilag 16: Skatteministerens redegørelse af 26. november 2015
1573170_0003.png
SKAT har i både 2014 og 2015 foretaget manuel gennemgang af fordringer med henblik
på at foretage en konkret vurdering af de pågældende fordringers retskraft og forældelses-
afbryde retskraftige fordringer, således at der inden udgangen af regnskabsåret 2015 kan
foretages en afskrivning af de krav, som er identificeret som ikke-retskraftige. Såfremt det
praktisk ikke er muligt at nå at gennemføre alle afskrivninger inden regnskabsafslutnin-
gen, vil der i stedet for blive foretaget en efterpostering i regnskabet.
Som jeg oplyste i ”Redegørelse om Ét Fælles Inddrivelsessystem” af 25. september 2015
igangsatte Skatteministeriet i februar 2015 en række analyser af EFI/DMI med bistand fra
Accenture, Kammeradvokaten og Valcon. Analysearbejdet blev igangsat, da det kunne
konstateres, at EFI halvandet år efter idriftsættelsen fortsat ikke var fuldt funktionsdyg-
tigt. Analyserne skulle bl.a. afdække fordringernes retskraft, og de viste, at datagrundlaget
i EFI/DMI i vidt omfang var fejlbehæftet, og at der ultimo august 2015 var en gruppe af
7,5 mio. fordringer i EFI/DMI, som ville kræve et uforholdsmæssigt stort ressourcefor-
brug at afklare, om de var retskraftige eller ej. Det vil, hvis vurderingen skal have tilstræk-
kelig sikkerhed, kræve en manuel gennemgang af hver enkelt fordring for at vurdere deres
retskraft. Da det ikke vurderes ressourcemæssigt realistisk at foretage en sådan gennem-
gang, vil en del af disse fordringer skulle afskrives. Afskrivningen forventes at ske i 2016,
såfremt der tilvejebringes lovhjemmel hertil.
På baggrund af analyseresultaterne har Skatteministeriet fået udarbejdet en statistisk mo-
del, som kan estimere sandsynligheden for retskraft for de enkelte fordringer. Skattemini-
steriet er nu ved at se på, om modellen til at opgøre restancernes sandsynlighed for rets-
kraft kan forfines. På den baggrund forventes det, at der i slutningen af 2015 kan foreta-
ges en nedskrivning af restancerne som følge af manglende retskraft, så det forventede
tab på restancedebitorer kan indregnes i statsregnskabet inden udgangen af regnskabsåret
2015. Den faktiske afskrivning forventes dog først at ske i 2016.
Forbehold for, om SKATs inddrivelse af de offentlige restancer er varetaget på en
økonomisk hensigtsmæssig måde
Jeg tager til efterretning, at Rigsrevisionen fortsat tager forbehold for, om SKATs for-
valtning af inddrivelsen af de offentlige restancer er varetaget på en økonomisk hensigts-
mæssig måde. Dette forhold kan i høj grad tilskrives den række af alvorlige tekniske og
systemmæssige udfordringer, som EFI/DMI har været præget af.
Som nævnt ovenfor igangsatte Skatteministeriet på den baggrund en række analyser af
EFI/DMI i februar 2015. Analyserne viste, at systemet i nogle tilfælde foretog inddrivelse
på ikke-retskraftige fordringer og i øvrigt foretog ulovlig administration. Som følge heraf
besluttede SKAT den 8. september 2015 at suspendere al inddrivelse via EFI/DMI. Ana-
lyserne viste også, at systemet var så fejlbehæftet, at det ikke kunne forventes at fungere
som systemunderstøttelse for inddrivelsesområdet. Udbedringen af systemets fejl blev
vurderet at være så risikofyldt og omkostningstung, at det blev besluttet at nedlukke EFI.
Side 3 af 7
Statsrevisorerne beretning SB23/2014 - Bilag 16: Skatteministerens redegørelse af 26. november 2015
1573170_0004.png
Det betyder, at inddrivelsesaktiviteterne pr. 8. september 2015 ikke længere er systemun-
derstøttet og udelukkende kan foretages manuelt. Dette betyder alt andet lige, at der må
forventes et fald i inddrivelsesprovenuet og en stigning i de offentlige restancer.
Skatteministeriet har på den baggrund oprettet et Implementeringscenter for Inddrivelse
(ICI), som i samarbejde med eksterne parter har til opgave at udvikle ny systemunderstøt-
telse til inddrivelsesområdet og fremsætte lovforslag om forenkling af inddrivelseslovgiv-
ningen, således at en automatiseret inddrivelse i højere grad muliggøres. Det forventes, at
et interimssystem med begrænset inddrivelseskapacitet vil kunne idriftsættes ultimo 2016,
mens et endeligt inddrivelsessystem først forventes at kunne stå klar i 2019.
ICI har også til opgave at forestå en række oprydningsopgaver som bl.a. rensning af for-
dringsmassen, så denne fremadrettet udelukkende indeholder retskraftige fordringer. I
forbindelse hermed foretages en række yderligere analyser af fordringsmassen, som har til
formål at validere fordringernes retskraft. Som beskrevet ovenfor, har SKAT allerede
identificeret en pulje af ikke-retskraftige fordringer, som forventes afskrevet inden udgan-
gen af regnskabsåret 2015. Herudover forventes det, at en pulje af fordringer, hvor det
ikke er muligt at vurdere retskraften, vil skulle afskrives i 2016.
Imens ovenstående opgaver udføres, er det vigtigt at sikre, at restancerne ikke unødigt
bliver forældede. Derfor har jeg fremsat et lovforslag om udskydelse af forældelsen for
fordringer under inddrivelse, som blev vedtaget af Folketinget den 12. november 2015.
Lovforslaget sikrer, at ingen fordringer forældes før tidligst den 21. november 2021, hvis
de var under inddrivelse hos SKAT den 19. november 2015 eller senere. Dette giver såle-
des ro til, at der kan foretages en oprydning af restancemassen, så denne fremover ude-
lukkende består af retskraftige fordringer.
Forbehold for, om SKATs inddrivelse af de offentlige restancer er i overensstem-
melse med reglerne
Jeg er enig i, at det ikke er tilfredsstillende, at der er foretaget inddrivelsesindsatser på
ikke-retskraftige krav. Dette er en væsentlig trussel mod retssikkerheden, og det er indly-
sende, at inddrivelsen selvfølgelig ikke må foregå på et ulovligt grundlag.
Som allerede beskrevet tog Skatteministeriet og SKAT det alvorligt, da analyser viste, at
der blev foretaget inddrivelse på fordringer, som ikke længere var retskraftige, og SKAT
suspenderede derfor al automatisk inddrivelse via EFI/DMI.
Jeg kan oplyse, at Skatteministeriet i samarbejde med Kammeradvokaten nu er i gang
med at undersøge, i hvilket omfang der er foretaget ulovlig inddrivelse, og i hvilket om-
fang der skal ske genoptagelse af borgeres og virksomheders sager.
Forbehold for, om Skatteministeriets forvaltning af ejendomsvurderinger er vare-
taget på en økonomisk hensigtsmæssig måde
Jeg noterer mig, at Rigsrevisionen igen tager forbehold for, om Skatteministeriets forvalt-
ning af ejendomsvurderinger er foretaget på en økonomisk hensigtsmæssig måde.
Side 4 af 7
Statsrevisorerne beretning SB23/2014 - Bilag 16: Skatteministerens redegørelse af 26. november 2015
1573170_0005.png
Som anført i Rigsrevisionens beretning har Skatteministeriet i oktober 2014 etableret
Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger (ICE). Skatteministeriet forventer fort-
sat, som det også er anført i beretningen, at udsendelsen af nye ejendomsvurderinger for
ejerboliger vil ske i foråret 2018 og for erhvervsejendomme samt landbrug/skovbrug i
foråret 2019.
Det giver mig i øvrigt anledning til at fremhæve den seneste udvikling i implementerings-
arbejdet, der skal føre til udviklingen af et nyt ejendomsvurderingssystem. Chef- og med-
arbejderstillinger i ICE er alle besat, og der er p.t. ca. 60 medarbejdere i programmet for-
delt på fem kontorer, ligesom der er tilknyttet eksterne ressourcer, der bistår med specia-
listviden inden for juridiske afklaringer, it-udvikling, programstyring samt model- og data-
arbejde.
Finansudvalget tiltrådte ved Akt 161 af 17. september 2015 igangsættelse af udviklingen
af et nyt it-system til understøttelse af klagesagsbehandlingen og ejendomsvurderingspro-
cessen. Udviklingen af it-systemet blev påbegyndt den 1. oktober 2015.
Sideløbende med it-udviklingen gennemføres en lang række forretningsmæssige afklarin-
ger, som skal lede frem mod fremsættelse af et lovforslag om ejendomsvurderinger i for-
året 2016.
Utilstrækkelig adgangsstyring og it-sikkerhed i flere af SKATs systemer
Jeg noterer mig Rigsrevisionens bemærkninger vedrørende it-sikkerheden i SKAT. Jeg
kan dertil sige, at Skatteministeriet prioriterer it-sikkerhed højt. For bl.a. at sikre at Rigsre-
visionens anbefalinger implementeres, har SKAT primo 2015 etableret en central sikker-
hedsorganisation, der håndterer eksisterende sikkerhedsspørgsmål.
I forhold til Rigsrevisionens kritik af SKATs manglende revurdering af oprettede brugere
og disses rettigheder, vil jeg anføre, at SKAT forventer at have forbedret kontrollen med
tildeling af rettigheder i SKATs Bruger Rettigheds Administrations System (BRAS) i maj
2016. Derudover regner SKAT med at have etableret samkørsel mellem BRAS og SKATs
fagsystemer samt at have ryddet op i autorisationer i fagsystemerne pr. 31. marts 2016.
Herudover er der i 2015 blevet etableret en proces, der sikrer registrering, vurdering og
håndtering af sikkerhedshændelser. Der implementeres snarest en proces, som sikrer, at
kritiske sikkerhedshændelser eskaleres til Skatteministeriets departement, hvilket omfatter
alle nødvendige informationer i henhold til den internationale informationssikkerheds-
standard ISO27001.
Der er endvidere udarbejdet en overordnet beredskabsplan i SKAT, og forretningsområ-
dernes konkrete beredskabsplaner samt efterfølgende test og tilretning forventes færdig-
gjort i marts 2016.
Side 5 af 7
Statsrevisorerne beretning SB23/2014 - Bilag 16: Skatteministerens redegørelse af 26. november 2015
1573170_0006.png
Jeg kan derudover oplyse, at Skatteministeriet har stort fokus på at sikre et højt sikker-
hedsniveau ved leverandørsamarbejder og arbejder i den forbindelse løbende på at im-
plementere anbefalingerne fra Center for Cybersikkerhed og Digitaliseringsstyrelsen, her-
under anbefalingerne til styrkelse af sikkerheden i statens outsourcede it-drift.
Endelig kan jeg oplyse, at Skatteministeriets departement i tråd med den nationale strategi
for cyber- og informationssikkerhed etablerer et it-tilsyn af de underliggende myndighe-
der primo 2016. Formålet med tilsynet er løbende at vurdere, om styringen af informati-
onssikkerheden i de underliggende myndigheder er tilrettelagt hensigtsmæssigt, pålideligt
og sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Højt fejlniveau på toldområdet
Jeg er enig i, at det ikke er tilfredsstillende med de mange fejl i toldangivelserne, der skyl-
des manglende kvalitet i virksomhedernes indberetninger. Samtidig har jeg dog også note-
ret mig den positive udvikling, der har været i virksomhedernes regelefterlevelse, hvilket
afspejles i ændringerne mellem den første og anden compliance-måling.
Jeg er enig i, at det er vigtigt at følge effekten af SKATs indsats i forhold til regelefterle-
velse. SKAT har oplyst, at der vil komme en opfølgning på de to tidligere undersøgelser,
hvor tidspunktet dog endnu ikke er fastlagt. Tidspunktet vil bl.a. afhænge af resultatet af
den turnusanalyse, som Skatteministeriet i samarbejde med et eksternt konsulentfirma har
igangsat af toldområdet i SKAT.
Svagheder i SKATs forretningsgange for opgørelse, afregning og regnskabsaflæg-
gelse vedrørende told og sukkerafgifter
Jeg tager det til efterretning, at Rigsrevisionen finder, at SKAT tidligere burde have korri-
geret fejlen i systemopsætningen vedrørende afregningen af told og sukkerafgifter til EU.
SKAT har dog oplyst, at der er udarbejdet en handleplan for at udbedre de konstaterede
svagheder. I lyset af at de systemmæssige korrektioner først kan implementeres i 2016, er
der foretaget en foreløbig opgørelse af fejlen vedrørende deposita. Opgørelsen er foreta-
get på baggrund af et udtræk over ekspeditioner med antagelsesdato fra april 2006-
november 2014. På baggrund heraf er der i forbindelse med afregning af told og sukker-
indtægter til EU for juni 2015 sket modregning af samlet 18,5 mio. kr., som Danmark har
afregnet for meget til EU i perioden januar 2012-marts 2015.
Mangelfuldt
toldtilsyn og kontrol af toldlempelsesordningen ”end-use”
Jeg tager det til efterretning, at Rigsrevisionen påpeger, at SKAT i 2014 ikke levede op til
EU’s krav til de nationale toldmyndigheder om at sikre et effektivt toldtilsyn. Jeg kan i
den forbindelse oplyse, at der internt i SKAT er gennemført en række tiltag og udarbejdet
vejledninger for processen for at forbedre denne. Dette indebærer bl.a., at der er udfærdi-
get forretningsgangsbeskrivelser samt udarbejdet procesflow til beskrivelse af, hvorledes
toldbehandlingen skal gennemføres, når der er tale om enkeltstående bevillinger. Derud-
over er vejledningen til intern kvalitetssikring tilrettet, så alle sager, som i toldsystemet er
Side 6 af 7
Statsrevisorerne beretning SB23/2014 - Bilag 16: Skatteministerens redegørelse af 26. november 2015
1573170_0007.png
fortoldet som enkeltstående bevilling, end-use, bliver udsøgt og danner grundlag for en
intern kvalitetssikring.
Endvidere er end-use blevet etableret som en landsdækkende driftsopgave pr. 1. april
2015 beståede af en permanent overvågningsfunktion samt en kontrolfunktion.
Jeg kan derudover oplyse, at SKAT har fokus på de regnskabsmæssige krav over for virk-
somhederne, herunder vurdering af krav om mulig sikkerhedsstillelse, og der er udarbej-
det regnskabsskabeloner og vejledninger til efterprøvelse af, om ansøgervirksomheden
kan føre et retvisende end-use-regnskab.
Kopi af denne redegørelse er sendt til Rigsrevisor.
Med venlig hilsen
Karsten Lauritzen
Side 7 af 7