Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
SB 23 15
Offentligt
1573167_0001.png
ÇTI
’ST
4
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
BeskfUgetsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T 7220 50 01
E bm@bm dk
ww.brn.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Statsrevisorernes beretning nr. 23/2014 om revisionen afstatsregnskabet
for 2014
z’5
NOV.
2015
Sagsnr. 2015-2851
Med skrivelse af 25. september 2015 har statsrevisorerne fremsendt beretning nr.
23/2014 om revision afstatsregnskabet for 2014. I henhold til lov om revision af
statens regnskaber
§
1 8, stk. 2, skal jeg bemærke følgende
om
de overvejelser og
bemærkninger, som beretningen giver anledning til.
Jeg har noteret mig, at Rigsrevisionen har vurderet Beskæftigelsesministeriet
s
regnskab som værende rigtigt. Statsrevisorernes beretning
om
revisionen af stats-
regnskabet for 2014 har givet anledning til følgende bemærkninger vedr. Beskæfti
gelsesministeriets område.
Kapitel 3.3. Hjælp til økonomisk vanskeligt stillede borgere
Statsrevisorerne bemærker på baggrund af Rigsrevisionens beretning, at Ministerie
t
for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold ikke i tilstrækkelig grad har
sikret, at kommunerne hjemtager korrekt refusion af udgifter til hjælp til enkeltud
gifter og flytning efter lov om aktiv socialpolitik.
Området
§
81 og 85 i lov
om
aktiv socialpolitik om hjælp til hhv. enkeltudgifter
og flytning er, som konsekvens af kongelig resolution af28.juni 2015 overgået til
Beskæftigelsesministeriet.
Jeg tager Statsrevisorernes kritik til efterretning. Ministeriet for Børn, Ligestilling,
Integration og Sociale Forhold har allerede forud for, at Rigsrevisionen fremlagde
resultaterne af sin undersøgelse, taget en række initiativer med henblik på at følge
området og understøtte kommunernes anvendelse af bestemmelserne.
I foråret 2015 påbegyndte ministeriet et arbejde med at opdatere den gældende vej
ledning til kapitel 10 i lov om aktiv socialpolitik. Den opdaterede vejledning har
bla. fokus på en grundig beskrivelse af praksis, og formålet er at give kommunern
e
et bedre grundlag i håndteringen af bestemmelserne. Vejledningen forventes at væ
re færdig i sommeren 2016.
Desuden har ministeriet ijuni 2015 påbegyndt en analyse af den kommunale varia
tion i udgifter til ordningerne over tid. Analysen baseres på de data, som er tilgæ
n
geligt for ministeriet via refusionssystemet. Analysen skal medvirke til at få et kva
lificeret grundlag for at vurdere, om der er grundlag for yderligere initiativer. Ana
lysen forventes afsluttet i foråret 2016.
Statsrevisorerne beretning SB23/2014 - Bilag 15: Beskæftigelsesministerens redegørelse af 25. november 2015
1573167_0002.png
Pkt. 152. Manglende tilbageforsel af zforbrugte tilskud i Fonden for Forebyggelse
og Fastholdelse.
Jeg er enig med Rigsrevisionen i, at det har været utilfredsstillende, at Fonden for
Forebyggelse og Fastholdelse ikke har fulgt Moderniseringsstyrelsens retningsliri
jer, og at Fonden ikke har tilbagefort uforbrugte og annullerede tilsagn korrekt.
Jeg finder det i lighed med Rigsrevisionen positivt, at Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering derfor iværksatte en ekstraordinær regnskabsgennemgang og op
rydning i Fondens regnskab. Gennemgangen viste, at Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse manglede at tilbageføre i alt 97.2 mio. kr., der blev berigtiget på stats-
regnskabet for 2014.
Den daværende beskæftigelsesminister orienterede Folketinget om korrektionen. I
beretningen afstatsregnskabet roser Rigsrevisionen ministeriet for at have ryddet
op i den forkerte praksis, men anfører samtidig med henvisning til Moderniserings
styrelsens vejledning om håndtering aftilsagnsordninger på tilskudsområdet. at en
orienteringsskrivelse til Finansudvalget ikke udgjorde et tilstrækkeligt grundlag for
at foretage korrektionen. Ministeriet skulle i stedet have søgt Folketingets Finans
udvalg om at foretage korrektionen.
Beskæftigelsesministeriet havde i orienteringen af Folketinget lænet sig op af den
statslige budgetvejledning, hvoraf det fremgår, at hvis der efter afslutningen af et
finansår konstateres fejl i det aflagte regnskab, korrigeres disse ved indregning i det
efterfølgende års regnskab. Budgetvej ledningen stiller ikke krav om godkendelse af
Folketingets Finansudvalg ved regnskabskorrektion. Spørgsmålet blev inden orien
teringen af Folketinget drøftet mundtligt med Finansministeriet, der ikke havde
bemærkninger.
Jeg tager til efterretning, at Rigsrevisionen havde fundet det rigtigst, at Beskæfti
gelsesministeriet havde indhentet en eksplicit tilslutning fra Folketingets Finansud
valg til at videreføre de 97,2 mio. kr.
Pkt. 153. Arbejdstilsynets forvaltning af tilskud til branchearbejdsiniljorådene var
mangetld.
Jeg er enig i, at forvaltningen af tilskud til branchearbejdsmiljørådene på en række
områder ikke har været god nok.
Jeg hæfter mig samtidig ved, at Rigsrevisionen konstaterer, at Arbejdstilsynet har
iværksat flere tiltag for at rette op på manglerne. Vedrørende manglende kontroller
har Arbejdstilsynet bl.a. udarbejdet checklister som dokumentation for gennem
gang af Branchearbejdsmiljørådenes planer og regnskaber med henblik på at af
dække fejl og mangler. For så vidt angår bogføringsfejlene har Arbejdstilsynet også
rettet de af Rigsrevisionen påpegede fejl, således at regnskabet ved udgangen af
2014 ikke indeholdt væsentlige fejl. Det finderjeg positivt.
Endvidere har Rigsrevisionen konstateret, at Arbejdstilsynet havde ydet tilskud, der
dækkede flere års aktiviteter i branchearbejdsmiljørådene, selv om Arbejdstilsynets
bekendtgørelse på området fastsætter, at der kun kan tildeles tilskud til rådenes ak
tiviteter det pågældende år. Hermed har Arbejdstilsynet stillet for stor likviditet til
rådighed for rådene og påført staten et likviditets- og rentetab. Jeg er enig i kritik-
Statsrevisorerne beretning SB23/2014 - Bilag 15: Beskæftigelsesministerens redegørelse af 25. november 2015
1573167_0003.png
€7
,
I)
ken, og derfor er der iværksat tiltag til, at likviditeten flyttes fra rådene til Arbejds
tilsynet, således at staten undgår likviditets- og rentetabet.
Pkt. 154.Arbejdstilsynet rapporterede ikke ,-etvisende
om
opldelse afinål, de,- er
fastsat i politisk aftale.
Jeg har noteret mig, at Rigsrevisionen finder, at Arbejdstilsynet i årsrapporten for
2014 ikke har afrapporteret klart og retvisende om opfyldelsen af det fastsatte mål
vedr, gennemførelse afrisikobaserede tilsyn. Rigsrevisionen finder, at det af Ar
bejdstilsynets afrapportering tydeligt bør fremgå, hvor mange af de risikobaserede
tilsyn, der er fuldt gennemført, og hvor mange der er såkaldt “forsøgt besøgt”.
Indledningsvis vil jeg bemærke, at det følger af den politiske aftale (S, V, K, DF,
og RV) fra 2011, at Arbejdstilsynet skal måles på uanmeldte besøg. Heri indgår
både gennemførte og forgæves besøg.
Et tilsynsbesøg kategoriseres som “forsøgt besøgt”, når Arbejdstilsynet har forbe
redt et tilsynsbesøg og møder op på virksomheden, men hvor det på grund af for
hold hos den besøgte virksomhed ikke er muligt at gennemføre tilsynsbesøget. Det
kan fx være fordi virksomheden ikke længere har ansatte, at virksomheden ikke
længere eksisterer eller at det ikke har været muligt at opnå kontakt med virksom
heden, og virksomheden derfor udtages til et nyt besøg.
Arbejdstilsynet har over for Rigsrevisionen redegjort for baggrunden for den valgte
opgørelsesmetode. Det fremgår herunder, at de tilsynsbesøg, der er “forsøgt be
søgt” spiller en vigtig rolle i forhold til at afdække hvilke virksomheder, der frem
adrettet skal indgå i puljen af virksomheder, der potentielt skal have et risikobase
ret tilsyn.
Beskæftigelsesministeriet har taget Rigsrevisionens bemærkning til efterretning og
vil drøfte opgørelsen af de risikobaserede tilsyn med forligskredsen for “En strategi
for arbejdsmiljøindsatsen frem til 2020”
Det bemærkes, at Beskæftigelsesministeriet samtidig fremsender et eksemplar af
redegørelsen til Rigsrevisionen.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
3