Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
SB 23 14
Offentligt
1573166_0001.png
MINISTEREN
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato
J. nr.
25. november 2015
2015-1227
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Redegørelse for foranstaltninger og overvejelser i anledning af be-
retning nr. 23/2014 om revisionen af statsregnskabet
Statsrevisorerne har fremsendt ovennævnte beretning og har bedt om en rede-
gørelse for de foranstaltninger og overvejelser, som beretningen har givet an-
ledning til.
Jeg noterer med tilfredshed, at Rigsrevisionen har vurderet, at Transportmini-
steriets regnskab for 2014 samlet set er rigtigt.
Statsrevisorerne har desuden bedt mig om at redegøre for foranstaltninger og
overvejelser vedr. Bygningsstyrelsen, som juni 2015 blev ressortoverført til
Transport- og Bygningsministeriet.
Jeg tager alle de fremsatte bemærkninger i beretningen til efterretning.
Nedenfor gives en status på foranstaltninger og overvejelser i anledning af be-
retningen.
Banedanmark – Kørestrøm
Rigsrevisionen bemærker i beretningen, at Banedanmarks forvaltning af køb og
salg af kørestrøm har haft mangler. Rigsrevisionen vurderer dog, at regnskabet
for kørestrøm samlet set er rigtigt.
Som det fremgår af beretningen, er der nedsat en arbejdsgruppe, som har til
hensigt at afdække alle processer på området, så der sikres en korrekt forvalt-
ning. Banedanmark har således i løbet af sommeren og efteråret afholdt work-
shops, hvor såvel den økonomiske og forretningsmæssige håndtering af køre-
strøm er blevet gennemgået. På disse workshops er de overordnede processer
blevet synliggjort, hvorefter der er udarbejdet en overordnet procesbeskrivelse
på forretningsdelen af kørestrøm.
Samtidig er der igangsat et arbejde med henblik på at tydeliggøre de enkelte
processer og forretningsgange. På den økonomiske del er der udarbejdet en
forretningsgang i udkast, ”Økonomisk håndtering af kørestrøm i Banedan-
mark”. Denne forretningsgang beskriver de enkelte delelementer i processen.
Begge dokumenter vil sikre en korrekt forvaltning af kørestrømsområdet.
Statsrevisorerne beretning SB23/2014 - Bilag 14: Transport- og bygningsministerens redegørelse af 25. november 2015
1573166_0002.png
Banedanmark – Tidsregistrering Produktion
Side 2/3
På baggrund af nu afsluttede sager vedr. systemfejl i tidsregistreringssystemet i
Banedanmark Produktion, finder Rigsrevisionen, at Banedanmark fortsat bør
have fokus på at finde og udrede systemfejl i tidsregistreringssystemet.
Banedanmark arbejder løbende på at optimere processerne omkring kontrol-
indsatsen i forhold til registreringen af medarbejdernes arbejdstid i Produkti-
on. Banedanmark har medio 2015 iværksat implementering af mobil tidsregi-
strering for en stor del af medarbejderne i Produktion. Dette vil forbedre kvali-
teten af de registrerede tidsdata og sikre en mere effektiv kontrolinstans.
Rigsrevisionen har i perioden september-oktober 2015 gennemført lønrevision
indenfor dette område og det har vist sig, at der er opstået nye væsentlige ud-
fordringer i forhold til ledernes kontrol og efterfølgende godkendelser af med-
arbejdernes arbejdstid. Banedanmark arbejder med at imødekomme Rigsrevi-
sionens bemærkninger.
Departementet – Garantiforpligtigelser
Rigsrevisionen har ikke været enig i departementets registreringer vedr. garan-
tiforpligtigelser for interessentskaberne Metroselskabet I/S, Udviklingsselska-
bet By og Havn I/S og Øresundsbrokonsortiet I/S.
Dele af registreringerne beror på aftale med Moderniseringsstyrelsen. Depar-
tementet vil gå i dialog med Moderniseringsstyrelsen omkring den fremadret-
tede proces og vil samtidig opfordre Moderniseringsstyrelsen til at præcisere
vejledningen i opgørelsen af statsgarantier, således at der fremadrettet ikke
opstår tvivl om opgørelsesmetode mv.
Departementet har herudover iværksat tiltag – både internt i departementet og
i forhold til eksterne parter – som sikrer, at lignende fejl i opgørelsen af stats-
garantier ikke gentages.
Opgørelsen af garantiforpligtigelserne påvirker ikke departementets regnskab.
Trafik- og Byggestyrelsen – Tilskud til trafikselskaber
Rigsrevisionen har fulgt op på en sag vedr. usikkerhed om beregning af tilskud
til trafikselskaber. Tilskuddene er givet som kompensation for, at aldersgræn-
sen for betaling af fuld takst er hævet. Udbetalingen af tilskuddene er baseret
på fordelingsnøgler og selvangivelser fra trafikselskaberne.
Transport- og Bygningsministeriet vil fremlægge mulige løsningsforslag som
efter aftale drøftes med Rigsrevisionen.
Statsrevisorerne beretning SB23/2014 - Bilag 14: Transport- og bygningsministerens redegørelse af 25. november 2015
1573166_0003.png
Bygningsstyrelsen – Værdiregulering af uddannelses- og forskningsejen-
domme og udnyttede byggeretter
Bygningsstyrelsens ejendomsportefølje værdireguleres på baggrund af en valu-
arvurdering. Rigsrevisionen har fundet, at Bygningsstyrelsen burde have sikret
sig valuarens klare tilslutning til at ændre vægtningen i stikprøven, og dermed
også reguleringsprocenten, og at dokumentationen for værdiansættelsen af
bygningsmassen derfor ikke er tilstrækkelig.
Med den nye reform af SEA-ordningen vil man gå bort fra at anvende valuar-
vurderinger for grundlag for de bogførte værdier for uddannelses- og forsk-
ningsejendomme under SEA-ordningen. Det er forventningen, at man i stedet
vil skulle basere sig på kostpriser. Dette skal aftales nærmere med Modernise-
ringsstyrelsen. Usikkerheden om valuarvurderinger er dermed ikke længere
relevant.
Usikkerheden vedr. valuarvurderinger vil blive uddybet i årsrapporten indtil
praksis ændres.
Bygningsstyrelsen – Frie arealer
Rigsrevisionen bemærker, at Bygningsstyrelsen ikke har oplyst om frie arealer i
årsrapporten og ikke har indregnet disse i anlægskartoteket.
Med den nye reform af SEA-ordningen, vil ordningen også omfatte de frie area-
ler således, at disse også vil kunne indbringe en husleje og vil kunne omfattes af
de almindelige SEA-principper.
Indtil praksis ændres, vil arealerne blive registreret i anlægskartoteket med
kostprisen 0, som anbefalet af Rigsrevisionen, og arealerne vil blive omtalt i
årsrapporten.
En kopi af mit brev er sendt til rigsrevisor.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt