MINISTEREN
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato
J. nr.
4. januar 2016
2015
–
2252
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Ministerredegørelse til Statsrevisorernes beretning nr. 19/2014 om
harmonisering af taksterne i den kollektive trafik
Statsrevisorerne har med brev af 27. august 2015 anmodet om min redegørelse
for de foranstaltninger og overvejelser, som beretning nr. 19/2014 om harmo-
nisering af taksterne i den kollektive trafik har givet anledning til.
Bestemmelsen i lov om trafikselskaber om at trafikselskaberne skal arbejde for,
at takstsystemerne for den offentlige servicetrafik bliver ensartede og overskue-
lige for passagererne, og skal tilstræbe, at taksterne er de samme i samtlige
takstområder inden for trafikselskabet, blev vedtaget i 2009. Som det fremgår
af Rigsrevisionens beretning, er der ikke i de år der er gået siden vedtagelsen
sket en sådan takstharmonisering.
På baggrund af Rigsrevisionens beretning og statsrevisorernes kritik er det
imidlertid nu lykkedes at få trafikselskaberne på Sjælland til at blive enige om
en konkret model for takstharmonisering, og vest for Storebælt er et parallelt
arbejde i gang.
I det følgende redegør jeg for mine synspunkter vedrørende Rigsrevisionens
overordnede konklusioner, samt de initiativer som Transport- og Bygningsmi-
nisteriet efter offentliggørelsen af beretningen har taget med henblik på at
fremme takstharmoniseringen i den kollektive trafik.
Opfølgningen på Rigsrevisionens beretning og Statsrevisorernes
kritik
Statsrevisorernes kritik var både alvorlig og klar. Som opfølgning på kritikken
indkaldte jeg med det samme alle de relevante parter til møder om sagen
–
først trafikselskaberne, derefter DSB og endelig transportordførerne. Formålet
med møderne var at finde ud af, hvorfor det ikke var lykkedes at harmonisere
taksterne, og hvordan vi kunne komme videre med sagen.
På mødet med trafikselskaberne, som blev afholdt den 9. september, gav trafik-
selskaberne tydeligt udtryk for, at behovet for harmonisering var anderledes på
Sjælland end vest for Storebælt. Dette hænger sammen med, at Sjælland i dag
er ét stort pendlingsområde, og at passagererne på Sjælland i højere grad end i