Finansudvalget 2023-24
SB 12 5
Offentligt
2902511_0001.png
Beretning Nr. 12 Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. august 2024 om beretning nr. 12/2014 om Forsvarets lagre
September 2024
Rigsrevisionens notat om
beretning om
Forsvarets lagre
Statsrevisorerne beretning SB12/2014 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. august 2024 om beretning nr. 12/2014 om Forsvarets lagre
2902511_0002.png
1
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om Forsvarets lagre (beretning
nr. 12/2014)
29. august 2024
RN 408/24
I. Baggrund og konklusion
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om Forsvarets lagre, som blev indledt
med en beretning i 2015. Opfølgningen sker med henblik på at vurdere, om Forsvars-
ministeriets initiativer adresserer den kritik, der fremgår af Statsrevisorernes bemærk-
ninger og Rigsrevisionens beretning. Vi har tidligere behandlet sagen i notater til Stats-
revisorerne af 20. august 2015 og 22. januar 2021.
2. Beretningen handlede om Forsvarets styring af sine lagre, herunder om Forsvaret
havde et tilstrækkeligt grundlag for at kunne understøtte en effektiv styring af lagre-
ne, og om lagrene blev styret økonomisk effektivt. Derudover handlede beretningen
om, hvorvidt Forsvaret sikrede, at materiel, der ikke længere kunne bruges, blev iden-
tificeret og bortskaffet, så det ikke optog unødig plads på lagrene.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de, at styringen af lagrene ikke
havde været effektiv på grund af ledelsesmæssigt svigt. Statsrevisorerne fandt det
utilfredsstillende, at Forsvaret ikke kunne opgøre, om de store lagre kunne begrundes
i fx beredskabshensyn.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Konklusion
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Forsvarsministeriets implementering af en ny pro-
ces for lagerstyring ikke har haft den planlagte fremdrift. Forsvaret forventede i januar
2021 en fuld implementering i 2023, men har alene implementeret den nye proces i 12
af ministeriets i alt 56 kapacitetscentre. Rigsrevisionen konstaterer, at der har været
meget begrænset fremdrift siden 2021. Ministeriet oplyser i forbindelse med denne op-
følgning, at en fuld implementering vil være gennemført i starten af 2026.
Rigsrevisionens opfølgning viser også, at Forsvarsministeriet fortsat arbejder med at
bortskaffe materiel, som ikke længere anvendes, selv om ministeriet forventede, at ar-
bejdet hermed ville være afsluttet med udgangen af 2023.
Kapacitetscentre
Et kapacitetscenter er et kon-
tor i Forsvarsministeriets Ma-
teriel- og Indkøbsstyrelse,
som har ansvaret for et mate-
rielt fagområde. Centrene va-
rierer i størrelse og dækker
fagområder som fx hjulkøre-
tøjer, pansrede køretøjer, ud-
rustning (uniformer m.m.) mv.
Statsrevisorerne beretning SB12/2014 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. august 2024 om beretning nr. 12/2014 om Forsvarets lagre
2902511_0003.png
2
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Forsvarets arbejde med at sikre en bedre styring af lagrene
Forsvarets arbejde med at identificere og bortskaffe materiel, som ikke længere
skal anvendes
II. Status på sagen
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Forsvarets arbejde med at udarbejde et styrings-
grundlag, som beskriver formålet med lagrene, hvil-
ke behov de skal dække, og hvordan de optimeres.
2. Forsvarets arbejde med at sikre en bedre styring
af lagrene.
3. Forsvarets arbejde med at identificere og bort-
skaffe materiel, som ikke længere skal anvendes.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 22. januar 2021.
Behandles i dette notat og følges fortsat.
Behandles i dette notat og følges fortsat.
III. Forsvarsministeriets initiativer
5. Vi gennemgår i det følgende Forsvarsministeriets initiativer i forhold til de udestå-
ende opfølgningspunkter.
6. Opfølgningen er baseret på dokumentgennemgang af materiale, på data fra For-
svarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse og Forsvarsministeriets Interne Revi-
sion samt på møder med Forsvarsministeriet og Forsvarsministeriets Materiel- og
Indkøbsstyrelse.
Forsvarets arbejde med at sikre en bedre styring af lagrene
Ny proces for lager-
styring
Den nye proces skal optimere
indkøb og lagerbeholdninger
ved at trække på tal fra for-
skellige it-værktøjer, som be-
regner fremtidigt forventet
forbrug ud fra lagerstyrings-
parametre.
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Forsvarsministeriets implementering af en ny pro-
ces for lagerstyring ikke har haft den planlagte fremdrift. Forsvaret forventede i januar
2021 en fuld implementering i 2023, men har alene implementeret den nye proces i 12
af Forsvarsministeriets i alt 56 kapacitetscentre. Rigsrevisionen konstaterer, at der har
været meget begrænset fremdrift siden 2021. Forsvarsministeriet oplyser, at en fuld im-
plementering vil være gennemført i starten af 2026.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Forsvarets arbejde med at sikre en bedre styring af lag-
rene.
7. Statsrevisorerne fandt, at Forsvaret burde udarbejde opgørelser og analyser af for-
brug og lagerdækning.
Statsrevisorerne beretning SB12/2014 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. august 2024 om beretning nr. 12/2014 om Forsvarets lagre
3
8. Det fremgik af beretningen, at Forsvaret ikke styrede uklassificeret lager og repa-
rabelt lager effektivt, idet Forsvaret ikke inddrog overvejelser om, hvornår det var øko-
nomisk hensigtsmæssigt at lægge materiel på reparabelt lager, og at Forsvaret ikke
sikrede, at materiel ikke lå på uklassificeret lager i længere tid end højst nødvendigt.
9. Forsvarsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at ministeriet fandt det
vigtigt med en god og effektiv styring af Forsvarets lagerbeholdninger, at det sker på
en økonomisk effektiv måde, og at forsyningssikkerheden for enhederne og soldater-
ne er optimal.
Forsvarsministeriet udarbejdede derfor i 2020 et nyt styringsgrundlag for lagersty-
ringen, der skulle understøtte en effektiv styring og sikre, at lagrene styres økonomisk
effektivt. Den nye proces ville ifølge Forsvarsministeriet bl.a. gøre det muligt at træk-
ke oplysninger om leveringstid, aktuel lagerstørrelse og forbrug, hvilket ville synliggø-
re indkøbsbehovet for de enkelte typer materiel.
10. Det fremgik af Rigsrevisionens notat af 22. januar 2021, at den nye lagerstyring var
implementeret i 10 ud af de på daværende tidspunkt i alt 50 kapacitetscentre, og at
den nye lagerstyring efter planen ville være implementeret i alle centre i 2023.
11. Vores opfølgning viser, at Forsvarsministeriet ikke er kommet i mål med at imple-
mentere den nye proces for lagerstyring som planlagt. Den nye proces, som skulle væ-
re fuldt udrullet i 2023, er på nuværende tidspunkt udrullet i 30 af de 56 kapacitets-
centre i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, men er kun implemente-
ret i 12 af dem.
12. Forsvarsministeriet oplyser, at ministeriet vil sikre, at der bliver udarbejdet en plan
for den sidste del af udrulningen af den nye lagerstyringsproces. Den nye lagerstyrings-
proces vil være implementeret i alle kapacitetscentre primo 2026.
Forsvarets arbejde med at identificere og bortskaffe materiel
Rigsrevisionens opfølgning viser også, at Forsvarsministeriet fortsat arbejder med at
bortskaffe materiel, som ikke længere anvendes, selv om Forsvarsministeriet forven-
tede, at arbejdet hermed ville være afsluttet med udgangen af 2023.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Forsvarsministeriets arbejde hermed.
Uklassificeret og repara-
belt lager
På et
uklassificeret lager
be-
finder materielgenstande sig
kortvarigt, når de skal sorte-
res med henblik på at vurdere,
om de skal genanvendes, repa-
reres, sælges eller kasseres.
reparabelt lager
lægges
materiel, som kan repareres.
Her ligger det, indtil det bliver
repareret. Repareret materiel
overføres derefter til Lager
Danmark, hvor brugerne kan
rekvirere fra.
Materielnummer
Et materielnummer er et num-
mer på en bestemt type mate-
riel, fx en pansret bjærgnings-
vogn eller et let maskingevær.
Forsvarsministeriet har oplyst,
at der i perioden 2015-2024
er saneret 120.339 ud af de i
alt 350.000 materielnumre,
der var udgangspunktet for
beretningen.
13. Statsrevisorerne fandt, at Forsvaret ikke i tilstrækkeligt omfang havde sørget for
at identificere og bortskaffe materiel, der ikke længere blev anvendt.
Det fremgik endvidere af beretningen om revisionen af statsregnskabet for 2013, at
Forsvarsministeriet ikke havde sikret, at saneringen af lagre skred planmæssigt frem.
Det blev besluttet, at opfølgningen på saneringen af lagre skulle ske i forbindelse med
opfølgningen på denne sag.
14. Forsvarsministeriet oplyste i januar 2021, at ministeriet havde bortskaffet for i alt
5,4 mia. kr. Forsvarsministeriet oplyste endvidere i 2021, at arbejdet med at gennem-
gå materiel til bortskaffelse ville ske som en integreret del af implementeringen af den
nye proces for lagerstyring frem til og med 2023.
Statsrevisorerne beretning SB12/2014 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. august 2024 om beretning nr. 12/2014 om Forsvarets lagre
2902511_0005.png
4
15. Forsvarsministeriet oplyser i forbindelse med denne opfølgning, at ministeriet i pe-
rioden 2015-2024 har bortskaffet materiel for 15,8 mia. kr. ud af de 26,2 mia. kr., som
ministeriet værdiansatte materiellet til ved gennemgangen i 2015. Rigsrevisionen kon-
staterer, at Forsvarsministeriet tidligere forventede, at arbejdet med at bortskaffe ma-
teriel ville være var afsluttet med udgangen af 2023, men at arbejdet stadig pågår.
16. Hele sagen kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Birgitte Hansen