Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
SB 12 3
Offentligt
1541053_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om Forsvarets lagre
September
2015
Statsrevisorerne beretning SB12/2014 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 20. august 2015
1541053_0002.png
§ 18, STK. 4-NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 12/2014 om Forsvarets lagre
Forsvarsministerens redegørelse af 30. juni 2015
(modtaget i Rigsrevisionen den 9. juli 2015)
20. august 2015
RN 1407/15
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som Forsvarsministeren har iværksat og
vil iværksætte som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Forsvarsministeren tager beretningen om Forsvarets lagre til efterretning og er enig i,
at styringen af Forsvarets lagerbeholdninger generelt bør forbedres. Som opfølgning
på beretningens kritik har Forsvaret etableret et projekt vedrørende den samlede lo-
gistiske styring, der har til formål at optimere Forsvarets samlede forsyningskæde, her-
under lagerbeholdninger. Projektet vil bl.a. adressere de kritikpunkter, som er rejst i
beretningen, og projektets organisering vil ifølge forsvarsministeren styrke det ledel-
sesmæssige fokus på området. Derudover har Forsvaret afsat ekstra midler til en styr-
ket indsats inden for lagerområdet. Forsvarsministeren bemærker, at arbejdet har et
væsentligt omfang, som forventes at strække sig over 3-4 år, dog med en løbende le-
vering af en række delleverancer.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Forsvarets arbejde med at udarbejde et styringsgrundlag, som beskriver formålet
med lagrene, hvilke behov de skal dække, og hvordan de optimeres
Forsvarets arbejde med at sikre en bedre styring af lagrene
Forsvarets arbejde med at identificere og bortskaffe materiel, som ikke længere
skal anvendes.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB12/2014 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 20. august 2015
1541053_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i april 2015 en beretning om Forsvarets lagre. Beretningen handle-
de om Forsvarets styring af sine lagre, herunder om Forsvaret har et tilstrækkeligt styrings-
grundlag til at understøtte en effektiv styring af lagrene, og om Forsvaret styrer lagrene øko-
nomisk effektivt. Derudover handlede beretningen om, hvorvidt Forsvaret sikrer, at materiel,
der ikke længere skal eller kan anvendes, bliver identificeret og bortskaffet.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at Forsvarets styring af si-
ne lagre ikke har været tilfredsstillende på grund af ledelsesmæssigt svigt, og fandt det util-
fredsstillende, at Forsvaret ikke kan opgøre, om de store lagre kan begrundes i fx bered-
skabshensyn.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Gennemgang af forsvarsministerens redegørelse
Forsvarets styringsgrundlag
5. Statsrevisorerne bemærkede, at Forsvaret ikke har et styringsgrundlag, som beskriver for-
målet med lagrene, hvilke behov de skal dække, og hvordan de optimeres. Forsvaret har i
2013 udarbejdet en ny indkøbsstrategi, men har ikke udmøntet strategien på en måde, der
understøtter målsætningen om at nedbringe lagerbindingen mest muligt, og har fx ikke ind-
draget omkostningerne ved at drive lagrene.
Statsrevisorerne bemærkede endvidere, at de finder det utilfredsstillende, at Forsvaret ikke
kan opgøre, om de store lagre kan begrundes i fx beredskabshensyn.
6. Forsvarsministeren er enig i, at det er væsentligt for den samlede lagerstyring, at der kan
redegøres for, hvilke dele af Forsvarets beholdninger der er begrundet i beredskabsforplig-
telser, og hvilke der er etableret af hensyn til den normale drift. Forsvarsministeren oplyser,
at ministeren har iværksat et projekt, som har fokus på en yderligere differentiering af lager-
beholdningerne, så der bl.a. bedre kan redegøres for beredskabsforpligtelser. Derudover vil
der blive udarbejdet styringsparametre for forskellige dele af beholdningerne, således at en
netop tilstrækkelig lagerbeholdning kan opretholdes.
Forsvarsministeren oplyser, at Forsvarsministeriets koncernstyringsdirektør er indsat som
formand for styregruppen, der skal styre projektet. Også chefen for Forsvarsministeriets Ma-
teriel- og Indkøbsstyrelse og viceforsvarschefen indgår i styregruppen. Forsvarsministeren
vurderer, at der herved sikres det nødvendige ledelsesmæssige fokus på området. Forsvars-
ministeren oplyser endvidere, at Forsvarsministeriet fra 2016 har afsat ekstra midler til en
styrket indsats inden for lagerområdet.
7. Forsvarsministeren anerkender endvidere, at Forsvaret for nærværende ikke anvender
opgørelsen af omkostninger ved at drive Lager Danmark aktivt i lagerstyringen. Forsvarsmi-
nisteren oplyser samtidig, at der inden for lager- og depotområdet i indeværende og sidste
forsvarsforlig er gennemført betydelige effektiviseringsindsatser, der bl.a. har ledt til lukning
af depoter og generelt har reduceret Forsvarets depotomkostninger. Forsvarsministeren er
imidlertid enig i, at en fastlagt og standardiseret metode til at opgøre lageromkostninger bør
indgå som en parameter i beslutningsgrundlaget for indkøb, herunder fastlæggelse af lager-
dækning. Dette vil sammen med standardrapporter indgå som en del af det igangsatte pro-
jekt. Tilsvarende skal metoder til opfølgning på relevante måltal på beholdningsområdet ud-
vikles yderligere og fremadrettet indgå som en integreret del af virksomhedsstyringen.
Statsrevisorerne beretning SB12/2014 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 20. august 2015
1541053_0004.png
3
8. Rigsrevisionen finder Forsvarsministeriets initiativer tilfredsstillende og vil fortsat følge mi-
nisteriets arbejde på området. Rigsrevisionen vil særligt følge Forsvarsministeriets arbejde
med at:
definere og klart skelne mellem den del af lagrene, som skyldes beredskabsbehov, og
den del af lagrene, som skyldes hensyn til den almindelige drift
udarbejde styringsparametre for forskellige dele af beholdningerne, således at en netop
tilstrækkelig lagerbeholdning kan opretholdes
udvikle metoder til at følge op på relevante måltal, herunder lageromkostninger, på be-
holdningsområdet, som fremadrettet vil indgå som en integreret del af virksomhedssty-
ringen.
Forsvarets styring af lagrene
9. Statsrevisorerne bemærkede, at Forsvaret bør udarbejde opgørelser og analyser af for-
brug og lagerdækning på lagrene. Beretningen viser fx, at der på Lager Danmark ikke har
været forbrug på 69 % af materielnumrene for forbrugsmateriel i mindst 2 år, og at der er ind-
købt materiel, hvor der i forvejen er lagerdækning til flere års forbrug.
Det fremgik også af beretningen, at Forsvaret ikke styrer reparabelt lager og uklassificeret
lager effektivt, idet Forsvaret ikke inddrager overvejelser om, hvornår det er økonomisk hen-
sigtsmæssigt at lægge materiel på reparabelt lager, og at Forsvaret ikke sikrer, at materiel
ikke ligger på uklassificeret lager i længere tid end højst nødvendigt.
10. Forsvarsministeren er enig i, at Forsvaret bør udarbejde opgørelser og analyser af for-
brug og lagerdækning på lagrene. Ministeren anerkender, at en effektiv lagerstyring også
omfatter overordnede opgørelser og analyser af eksempelvis forbrug og lagerdækning på
lagrene, og at Forsvaret med fordel kan etablere sådanne overordnede analyser. Ministeren
bemærker samtidig, at det er afgørende, at der i disse analyser skelnes mellem forskellige
typer materiel og disses anvendelse, idet materieltypen vil have afgørende betydning for,
hvordan lagerstyringen tilrettelægges hensigtsmæssigt.
Forsvarsministeren bemærker, at en afgørende forudsætning for sådanne analyser er en ret-
visende definition af forbrug. Ministeren bemærker, at Rigsrevisionens undersøgelse har vist,
at denne definition med fordel kan være skarpere i Forsvaret, idet en traditionel forbrugsde-
finition ikke er dækkende for langt størstedelen af Forsvarets beholdninger. Ministeren be-
mærker i den forbindelse, at forbrug i Forsvaret er kendetegnet ved, at hovedparten af ma-
teriellet ofte returneres til lageret efter brug og dermed ikke forbruges i traditionel forstand.
Et eventuelt lavt forbrug betyder derfor ikke nødvendigvis, at der ikke er en efterspørgsel på
materiellet, eller at det ikke er i brug. Dette gælder både for det materiel, Forsvaret selv re-
parerer, og for det, der kan betegnes som forbrugsmateriel. Ministeren bemærker, at den for-
brugsdefinition, som Rigsrevisionen anvender i sin beretning, derfor ikke i alle sammenhæn-
ge giver et retvisende billede af, om lagerets størrelse er rigtigt, hvilket Rigsrevisionen iføl-
ge ministeren også anførte i beretningen. Ministeren oplyser endvidere, at det i Forsvarets
fremadrettede arbejde er et helt centralt mål, at der udarbejdes en klarere definition af for-
brug, der eventuelt er differentieret i forhold til de forskellige typer materiel.
11. Forsvarsministeren bemærker, at Rigsrevisionen påpeger, at der på Lager Danmark ik-
ke har været forbrug på 69 % af materielnumrene for forbrugsmateriel i mindst 2 år, og at
der er indkøbt materiel, hvor der i forvejen er lagerdækning til flere års forbrug. Dette billede
kan ifølge ministeren kun delvist genkendes i Forsvaret, og ministeren noterer sig, at Rigs-
revisionen også tager forbehold for denne konklusion ved at understrege, at der i en række
tilfælde formentlig er gode forklaringer på de indkøb, der er foretaget, også selv om det umid-
delbart kan se ud, som om der allerede var en stor lagerdækning på det pågældende mate-
riel.
Statsrevisorerne beretning SB12/2014 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 20. august 2015
1541053_0005.png
4
Forsvarsministeren finder det i øvrigt uhensigtsmæssigt, at Forsvaret først på et meget sent
tidspunkt blev gjort opmærksom på, at beretningen ville indeholde konkrete og ikke helt ud-
foldede eksempler, idet der ikke havde været givet tilstrækkelig mulighed for at kommente-
re forholdene. Rigsrevisionen skal i den forbindelse gøre opmærksom på, at alle eksempler
har været i høring i Forsvaret, og at Forsvaret således har haft mulighed for at kommentere
eksemplerne.
12. Forsvarsministeren er dog overordnet enig i, at Forsvaret skal være meget opmærksom
på indkøb, hvor der er stor lagerdækning, idet der kan være unødvendige omkostninger for-
bundet hermed og risiko for, at materiellet bliver ukurant.
13. Forsvarsministeren bemærker, at Rigsrevisionen i sin beretning anfører, at indeværen-
de forsvarsforlig fastlægger en række krav om besparelser inden for bl.a. lagerbeholdnings-
og indkøbsområdet. Dette er ifølge ministeren omfattende initiativer, der skal frembringe væ-
sentlige provenuer. Et af initiativerne er, at alle materielnumre – ca. 400.000 – gennemgås
for at justere og opdatere lagerstyringsparametrene, herunder revurdere, om det enkelte ma-
teriel skal være prognosestyret eller behovsstyret, om sikkerhedsbeholdningen for det en-
kelte materiel er sat korrekt, eller om den beregnede leveringstid fortsat er korrekt. Parame-
tre, der alle er angivende for, om der skal foretages et indkøb, og for, hvor stort indkøbet i
givet fald skal være. For at sikre, at kun de nødvendige indkøb gennemføres, vil der også bli-
ve gennemført en analyse af omsætningshastigheden. Status på projektet er, at ca. halvde-
len af materielnumrene (over 200.000) er gennemgået pr. 1. kvartal 2015. Det er forventnin-
gen, at dette arbejde er færdiggjort inden udgangen af indeværende forligsperiode i 2017.
14. Forsvarsministeren oplyser endvidere, at der vil blive foretaget en gennemgang og op-
rydning på reparabelt lager, hvor Forsvaret har væsentlige værdier liggende. Rigsrevisionen
finder, at Forsvaret også bør gennemgå uklassificeret lager for at sikre, at materiel ikke lig-
ger der i længere tid end nødvendigt. Rigsrevisionen vil følge Forsvarsministeriets initiativer
på dette område.
15. Forsvaret har derudover igangsat et projekt vedrørende ammunition, der bl.a. har til for-
mål at udarbejde en analyse af besparelsespotentialer på ammunitionsbeholdninger og hånd-
teringen heraf. Analyser har vist, at der kan være et væsentligt besparelsespotentiale ved at
forbruge eksisterende lager, før nye indkøb foretages.
16. Rigsrevisionen finder Forsvarsministeriets initiativer tilfredsstillende og vil fortsat følge mi-
nisteriets arbejde på området. Rigsrevisionen vil særligt følge Forsvarsministeriets arbejde
med at:
udarbejde opgørelser og analyser af forbrug og lagerdækning på lagrene
udarbejde en klarere definition af forbrug, der eventuelt er differentieret i forhold til de for-
skellige typer materiel
justere og opdatere lagerstyringsparametrene for alle materielnumre
sikre, at kun de nødvendige indkøb gennemføres ved bl.a. at gennemføre en analyse af
omsætningshastigheden
gennemgå og rydde op på reparabelt lager og uklassificeret lager.
Statsrevisorerne beretning SB12/2014 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 20. august 2015
1541053_0006.png
5
Forsvarets bortskaffelse af materiel
17. Statsrevisorerne bemærkede, at Forsvaret ikke i tilstrækkeligt omfang har sørget for at
identificere og bortskaffe materiel, der ikke længere skal anvendes.
18. Forsvarsministeren oplyser, at det er kendt, at Forsvaret har materiel, der med fordel kun-
ne være bortskaffet. Ministeren oplyser endvidere, at en stor del af materiellet i Forsvarets
beholdning vil blive gennemgået for at sikre, at lagrene indeholder de rette beholdninger med
korrekte værdier. I denne forbindelse vil der naturligt komme fokus på bortskaffelse af mate-
riel, der ikke længere anvendes.
19. Rigsrevisionen finder Forsvarsministeriets initiativer tilfredsstillende og vil fortsat følge mi-
nisteriets arbejde på området.
Lone Strøm