Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
SB 12 2
Offentligt
1539496_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1240 København K
FORSVARSMINISTEREN
30. juni 2015
MINISTERREDEGØRELSE TIL BERETNING NR. 12/2014 OM FORSVARETS LAGRE
Hermed fremsender jeg min redegørelse til beretning 12/2014 om Forsvarets lagre. Redegø-
relsen omhandler de foranstaltninger og overvejelser, beretningen har givet anledning til.
Jeg tager Statsrevisorernes beretning om Forsvarets lagre til efterretning, og jeg er enig i,
at styringen af Forsvarets lagerbeholdninger generelt bør forbedres.
Jeg bemærker, at Rigsrevisionen anerkender omfanget og kompleksiteten af Forsvarets ind-
køb og styringen af lagerbeholdninger, og at Rigsrevisionen anerkender de særlige militær-
faglige hensyn, der i relation til beholdningernes størrelse og indhold blandt andet gør sig
gældende i forhold til forsyningssikkerhed og beredskabsbehov.
Af Aftale på Forsvarsområdet 2013-2017 fremgår allerede en række initiativer til optimering
og styrkelse af Forsvarets indkøb og lagerbeholdninger. Det drejer sig både om en optime-
ring af strukturen for Forsvarets lagerbeholdninger, fokus på anvendelsen af lagerbehold-
ninger, samt bortskaffelse af ”ikke tjenestedygtigt” materiel. Disse initiativer er allerede
iværksat og vil i de kommende år forsætte som planlagt. Det er min overbevisning, at resul-
taterne af disse initiativer vil kunne ses inden for de næste år, og at de vil bidrage til en
mere effektiv styring af Forsvarets lagerbeholdninger.
I forhold til det anførte om manglende ledelsesmæssig bevågenhed finder jeg anledning til
at fremhæve, at der i den forgangne tid har været tillagt væsentligt ledelsesmæssigt fokus
på håndteringen af den del af Forsvarets beholdninger, der har til formål at sikre den for-
nødne logistiske understøttelse af såvel indsættelsen i internationale operationer, som i den
hjemlige opgaveløsning og uddannelsesvirksomhed. Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse
har også de seneste par år haft stor fokus på at implementere forsvarsforligets initiativer om
effektivisering af Forsvarets indkøb, lagre, depoter, vedligeholdelsesstruktur mv. Dette for-
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 72 81 00 00
TELEFAX: 72 81 03 00
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
Statsrevisorerne beretning SB12/2014 - Bilag 2: Forsvarsministerens redegørelse af 30. juni 2015
hold ændrer naturligvis ikke ved, at der supplerende hertil er behov for, at det fornødne
ledelsesmæssige fokus også tillægges de opgaver, der relaterer sig til bedre styring af lag-
rene.
Til opfølgning på beretningens kritik har Forsvarsministeriet og Forsvarsministeriets Materiel-
og Indkøbsstyrelse i samarbejde etableret et projekt vedrørende den samlede logistiske sty-
ring, der har til formål at optimere Forsvarets samlede forsyningskæde, herunder optimering
af Forsvarets lagerbeholdninger.
Til at styre projektet, er Forsvarsministeriets koncernstyringsdirektør indsat som formand for
styregruppen, hvor også chefen for Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse samt
viceforsvarschefen indgår. Det er min vurdering, at der herved sikres den fornødne ledel-
sesmæssige fokus på området. Projektet vil adressere de i beretningen rejste kritikpunkter,
men vil også have fokus på andre områder inden for den logistiske styring.
Det konkrete arbejde er forankret i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, idet
flere af de konkrete initiativer vil involvere en stor del af Forsvarsministeriets myndigheder
og i særlig grad Værnsfælles Forsvarskommando. Dette har til formål at sikre en bred for-
ankring af opgaven med at forbedre styringen af logistik- og lagerområdet. Herudover for-
venter jeg, at der i arbejdet vil blive inddraget eksterne konsulenter til analyse og sparring,
herunder med relevante erfaringer fra andre virksomheder med store lagerbeholdninger.
Arbejdet er væsentligt i omfang og forventes derfor at strække sig over 3 – 4 år, dog med
en løbende levering af en række delleverancer. Den nærmere tidsplan er for nærværende
ikke etableret.
Jeg har særligt noteret mig nedennævnte tre områder, som Statsrevisorerne peger på:
1. At Forsvaret ikke har et styringsgrundlag, som beskriver formålet med lagrene, hvilke
behov de skal dække, og hvordan de optimeres.
2. At Forsvaret bør udarbejde opgørelser og analyser af forbrug og lagerdækning på
lagrene.
3. At Forsvaret ikke i tilstrækkeligt omfang har sørget for at identificere og bortskaffe
materiel, der ikke længere anvendes.
Disse områder vil jeg adressere særskilt.
Styringsgrundlag
Rigsrevisionen finder, at Forsvaret ikke har et samlet styringsgrundlag, der beskriver formå-
let med lagrene, og hvilke behov de skal dække, herunder beredskabsbehovet. Rigsrevisio-
nen finder det endvidere væsentligt for styringen af lagrene, at Forsvaret tydeligt får define-
ret og klart skelner mellem den del af lagrene, som skyldes beredskabsbehov, og den del af
lagrene, som skyldes hensyn til den almindelige drift.
Jeg er enig i, at det er væsentligt for den samlede lagerstyring, at der kan redegøres for,
hvilke dele af Forsvarets beholdninger, der er begrundet i beredskabsforpligtelser og hvilke,
Statsrevisorerne beretning SB12/2014 - Bilag 2: Forsvarsministerens redegørelse af 30. juni 2015
der er etableret af hensyn til den normale drift. Som en del af det nu iværksatte projekt, vil
der derfor blive fokuseret på en yderligere differentiering af lagerbeholdningerne, så der
blandt andet bedre kan redegøres for beredskabsforpligtelser. Derudover vil der blive udar-
bejdet styringsparametre for forskellige dele af beholdningerne, således at en netop til-
strækkelig lagerbeholdning kan opretholdes.
Rigsrevisionen påpeger endvidere, at Forsvarets omkostninger til at drive Lager Danmark
ikke opgøres og dermed ikke indgår i Forsvarets styring af lagrene. Jeg vil indledningsvis
anføre, at der i regi af Forsvarets økonomistyring gennemføres en økonomisk opgørelse af
alle myndighedsområder. Det er imidlertid korrekt, at Forsvaret for nærværende ikke an-
vender opgørelsen af omkostninger ved at drive ”Lager Danmark” aktivt i lagerstyringen.
Inden for Lager- og depotområdet er der i indeværende og sidste forsvarsforlig gennemført
betydelige effektiviseringsindsatser, der blandt andet har ledt til lukning af depoter og gene-
relt har reduceret Forsvarets depotomkostninger. Jeg er imidlertid enig i, at en fastlagt og
standardiseret metode til opgørelse af lageromkostninger bør indgå som en parameter i be-
slutningsgrundlaget for indkøb, herunder fastlæggelse af lagerdækning. Dette vil sammen
med standardrapporter være en af projektets leverancer. Tilsvarende skal metoder til op-
følgning på relevante måltal på beholdningsområdet udvikles yderligere og vil fremadrettet
indgå som en integreret del af virksomhedsstyringen.
Opgørelser og analyser af forbrug og lagerdækning
Statsrevisionerne finder, at Forsvaret bør udarbejde opgørelser og analyser af forbrug og
lagerdækning på lagrene. Jeg er enig i, at en effektiv lagerstyring også omfatter overordne-
de opgørelser og analyser af eksempelvis forbrug og lagerdækning på lagrene, og at For-
svaret med fordel kan etablere sådanne overordnede analyser. Det er dog afgørende, at der
i disse analyser skelnes mellem forskellige typer af materiel og disses anvendelse, idet de vil
have afgørende betydning for, hvordan lagerstyringen tilrettelægges hensigtsmæssigt.
En afgørende forudsætning for sådanne analyser er en retvisende definition af ”forbrug”.
Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at denne definition med fordel kan være skarpere i
Forsvaret, idet en traditionel forbrugsdefinition ikke er dækkende for langt størstedelen af
Forsvarets beholdninger. Jeg finder anledning til at fremhæve, at Forsvaret er kendetegnet
ved, at hovedparten af materialerne ofte returneres til lageret efter brug og dermed ikke
forbruges i traditionel forstand. Et eventuelt lavt forbrug betyder derfor ikke nødvendigvis,
at der ikke er en efterspørgsel på materiellet, eller at det ikke er i brug. Dette gælder både
for det materiel, forsvaret selv reparerer, og for det, der kan betegnes som forbrugsmateria-
ler. Den forbrugsdefinition, som Rigsrevisionen anvender i sin beretning, giver derfor ikke i
alle sammenhænge et retvisende billede af om lagerets størrelse er rigtigt, hvilket i beret-
ningen også er anført, om end ikke fremhævet eller tydeliggjort. I Forsvarets fremadrettede
arbejde er det et helt centralt mål, at der udarbejdes en klarere definition af forbrug, der
eventuelt er differentieret i forhold til de forskellige typer af materialer.
Rigsrevisionen påpeger, at der på Lager Danmark ikke har været forbrug på 69 pct. af ma-
terielnumrene for forbrugsmateriel i mindst 2 år, og at der er indkøbt materiel, hvor der i
Statsrevisorerne beretning SB12/2014 - Bilag 2: Forsvarsministerens redegørelse af 30. juni 2015
forvejen er lagerdækning til flere års forbrug. Dette billede kan kun delvist genkendes i For-
svaret, hvilket er meddelt Rigsrevisionen i forbindelse med beretningsarbejdet. Jeg noterer
mig, at Rigsrevisionen også tager forbehold for denne konklusion ved at understrege, at der
i en række tilfælde formentlig er gode forklaringer på de indkøb, der er foretaget også selv
om det umiddelbart kan se ud som om, der allerede var en stor lagerdækning på det på-
gældende materiel. I en række af Rigsrevisionens eksempler skyldes den store lagerdæk-
ning endvidere indkøb, der er foretaget for over 10 år siden. Jeg skal i den anledning be-
mærke, at processen for indkøb er ændret væsentligt siden da.
I Rigsrevisionens beretning gives eksempler på indkøb, hvor der i forvejen var lagerdækning
til mere end 25 års forbrug. Et af de forhold, der i slutningen af beretningsarbejdet er truk-
ket ind i selve beretningen, er et indkøb i 2013 af hvide sports BH. I forhold til det anførte,
så fremstår det umiddelbart som om, at der var stor lagerdækning på hvide sports BH, hvil-
ket ikke fuldt ud giver et dækkende billede. Forholdet kan skyldes, at Rigsrevisionen udeluk-
kende synes at have baseret vurderingen på forbruget i 2012, hvor der var meget få udleve-
ringer (ca. 30 stk.). Hertil skal det anføres, at 2012 ikke er repræsentativt for det faktiske
forbrug, idet der året efter (i 2013), blev udleveret ca. 1.000 stk. Forsvaret kan således ikke
genkende udsagnet om, at der er lagerdækning til mere end 25 år.
Med indkøbet af 16.200 stk. hvide sports BH i 2013 indførte Forsvaret en ny, mere tidssva-
rende og komfortabel model til de godt 900 kvindelige ansatte samt til kvindelige værneplig-
tige. Derudover skal det anføres, at sortimentet blev reduceret fra 24 forskellige størrelser i
tre forskellige farver til 8 størrelser i én farve. Jeg kan afslutningsvis oplyse, at der udleveres
5-7 stk. sports BH til de kvindelige ansatte og værnepligtige. I det konkrete eksempel var
der således en række fordele af både kvalitetsmæssig og logistisk karakter ved at foretage
indkøbet i 2013, hvilket dog ikke er tillagt betydning og vægt i Rigsrevisionens analyse, men
som er en del af det samlede beslutningsgrundlag, som Forsvaret generelt vurderer indkøb
ud fra.
Jeg finder det i øvrigt uhensigtsmæssigt, at Forsvaret først på et meget sent tidspunkt gøres
opmærksom på, at beretningen vil indeholde sådanne konkrete og ikke helt udfoldede ek-
sempler, idet der ikke har været givet tilstrækkelig mulighed for at kommentere forholdet.
Dette er meddelt Rigsrevisionen.
Til trods for ovenstående forhold, så er jeg overordnet enig i, at Forsvaret skal være meget
opmærksom på indkøb, hvor der er stor lagerdækning, idet der kan være unødvendige om-
kostninger forbundet hermed, samt risiko for at materiellet bliver ukurant.
Rigsrevisionen anfører i sin beretning, at indeværende forsvarsforlig fastlægger en række
krav om besparelser inden for blandt andet lagerbeholdnings- og indkøbsområdet. Dette er
omfattende initiativer, der skal frembringe væsentlige provenuer. Et af initiativerne er, at
alle materielnumre – ca. 400.000 – gennemgås for at justere og opdatere lagerstyringspa-
rametrene, herunder revurdere om et stk materiel skal være prognosestyret eller behovssty-
ret, om sikkerhedsbeholdningen for det enkelte materiel er sat korrekt eller om den bereg-
Statsrevisorerne beretning SB12/2014 - Bilag 2: Forsvarsministerens redegørelse af 30. juni 2015
nede leveringstid fortsat er korrekt. Parametre, der alle er dimensionerende for, hvorvidt der
skal foretages et indkøb og hvor stort indkøbet i givet fald skal være. For at sikre at kun de
nødvendige indkøb gennemføres, så vil der også blive gennemført en analyse af omsæt-
ningshastigheden. Status på projektet er, at cirka halvdelen af materialenumrene (over
200.000) er gennemgået pr. første kvartal 2015. Det er forventningen, at dette arbejde er
færdiggjort inden udgangen af indeværende forligsperiode i 2017.
Herudover er der iværksat et projekt vedrørende ammunition, der blandt andet har til for-
mål at udarbejde en analyse af besparelsespotentialer på ammunitionsbeholdninger og
håndteringen heraf. Analyser har vist, at der kan være et væsentligt besparelsespotentiale
ved at forbruge eksisterende lager, før nye indkøb foretages. Også dette arbejde forventes
afsluttet i indeværende forligsperiode i 2017.
Bortskaffelse af materiel, der ikke længere anvendes.
Statsrevisorerne påpeger, at Forsvaret ikke i tilstrækkeligt omfang har sørget for at identifi-
cere og bortskaffe materiel, der ikke længere anvendes. Det er kendt, at Forsvaret har ma-
teriel, der med fordel kunne være bortskaffet. Som led i udmøntningen af Forsvarsforliget er
der imidlertid gennem de senere år igangsat et arbejde vedrørende salg af overskudsbe-
holdninger. Forsvaret skal i forligsperioden sælge for 627 mio. kr. Jeg kan oplyse, at tids-
planen for indhentelse af salgsprovenuet følges, og at der er pr. maj 2015 er realiseret salg
for ca. 300 mio. kr., svarende til 47 % af det samlede indtægtsbudget.
Derudover vil en stor del af materiellet i Forsvarets beholdning blive gennemgået med hen-
blik på at sikre, at lagrene indeholder de rette beholdninger med korrekt værdi. Denne gen-
nemgang vil også indeholde en gennemgang og oprydning på reparabelt lager, hvor Rigsre-
visionen korrekt anfører, at Forsvaret har væsentlige værdier liggende. I denne forbindelse
vil der naturligt komme fokus på bortskaffelse af materialer, der ikke længere anvendes.
Afslutning
Forsvaret er som en del af indeværende forsvarsforlig i gang med en række ambitiøse pro-
jekter relateret til lagerbeholdnings- og indkøbsområdet. Fælles for projekterne er, at de
følger de fastlagte planer for indhentning af besparelserne frem til 2017. Det er således min
vurdering, at der allerede nu gennemføres en række væsentlige forbedringer af lagerområ-
det.
Rigsrevisionen påpeger imidlertid en række områder, hvor der kan ske en forbedret styring
af Forsvarets indkøb og lagerbeholdninger. Disse områder skal adresseres, da jeg ligesom
Rigsrevisionen finder det vigtigt, at der er en god og effektiv styring af Forsvarets lagerbe-
holdninger, at det sker på en økonomisk effektiv måde og at forsyningssikkerheden for vo-
res enheder og soldater fortsat er optimal. Det er min klare forventning til Forsvarsministeri-
ets koncern, at lagerstyringen fremadrettet sker i forhold til bedste praksis.
Derfor er der iværksat et omfattende arbejde med at få forbedret Forsvarets samlede logi-
stiske styring. Det er min målsætning, at dette projekt vil være paraplyen for den samlede
Statsrevisorerne beretning SB12/2014 - Bilag 2: Forsvarsministerens redegørelse af 30. juni 2015
udvikling inden for styringen af Forsvarets indkøb og lagerbeholdning. Projektets organise-
ring vil styrke det ledelsesmæssige fokus på området, så den nødvendige fremdrift sikres.
Jeg kan endvidere oplyse, at Forsvarsministeriet fra 2016 har afsat ekstra midler til en styr-
ket indsats inden for lagerområdet.
Kopi af denne redegørelse sendes til Rigsrevisionen til orientering.
Med venlig hilsen
Carl Holst