STATSREVISORANMODNING
TIL RIGSREVISIONEN
Anmodning om undersøgelse af om DSB drives omkostningseffektivt
DSB blev etableret 1. januar 1999 som en selvstændig offentlig virksomhed.
Samtidig blev DSB S-tog A/S etableret som et selskab ejet 100 % af DSB.
DSB’s formål er at drive jernbanevirksomhed og virksomhed, der ligger i na-
turlig forlængelse heraf. DSB drives på et forretningsmæssigt grundlag. DSB
ledes af en direktion og en bestyrelse på 9 medlemmer, hvoraf de 6 medlem-
mer vælges af transportministeren.
Statsrevisorerne anmoder Rigsrevisionen om at undersøge:
Hvordan
DSB’s resultater har udviklet sig i
perioden 1999-2012 (øko-
nomiske resultater og performance-nøgletal)? I den forbindelse øn-
skes en opgørelse af, hvor meget staten har
betalt for DSB’s ydelser
(jf. trafikkontrakter mv.), og hvor meget DSB har udbetalt i udbytte til
staten i samme periode
I hvilken udstrækning DSB har været drevet omkostningseffektivt og
på et forretningsmæssigt grundlag, herunder hvordan DSB har sikret,
at investeringer og engagementer har været rentable og inden for
formålet?
Hvordan resultatdannelsen har været på de konkurrenceudsatte akti-
viteter?
Hvilken betydning det har haft for DSB at være organiseret som selv-
stændig offentlig virksomhed?
Om Transportministeriet som ejer af DSB har ført et tilfredsstillende
overordnet tilsyn med, om DSB drives efter formålet og på et forret-
ningsmæssigt grundlag?
Baggrund
Statsrevisorerne har afgivet en række beretninger om DSB:
Beretning 14/2011 om DSB’s anskaffelse og færdiggørelse af IC4-
og
IC2-tog (afsluttet)
Beretning 12/2010 om Kystbanen (afventer opfølgning)
Beretning 9/2006 om forbedringer af Svendborgbanen (afsluttet)
Beretning 3/2006 om anskaffelsen af IC4-tog (afsluttet)
17. april 2013
Ref.: 13-000392-3
Godkendt på statsrevisormødet 16.
april 2013
1/2