Statsrevisorerne 2013
13
Offentligt
1724488_0001.png
STATSREVISORANMODNING
Anmodning om undersøgelse af statens brug af konsulenter
Statsrevisorerne anmoder Rigsrevisionen om at undersøge, i hvilket omfang
og på hvilken måde staten anvender private konsulenter i opgaveløsningen.
Formålet med undersøgelsen er at belyse statens brug af konsulenter med
udgangspunkt i udvalgte cases fra forskellige ministerier og institutioner. Ho-
vedfokus for undersøgelsen vil være at undersøge, hvilke opgaver konsulen-
terne varetager på statens vegne. Rigsrevisionen anmodes om at inddrage
god praksis i det omfang dette afdækkes i undersøgelsen.
Rigsrevisionen anmodes om at undersøge:
Udviklingen i konsulentforbruget og årsagerne hertil
overordnet i sta-
ten
Hvor mange penge anvender staten på private konsulenter fordelt på
konsulentkategorierne it og ej it, og hvilke forklaringer ligger bag ud-
viklingen i konsulentforbruget?
Registreringen af konsulentindkøb på centralt niveau
Rapporterer statslige virksomheder konsekvent til Moderniseringssty-
relsens indkøbsdatabase, og er tallene i databasen retvisende?
Er indrapporteringen om indkøb af private konsulenter tilstrækkelig til
at kunne opnå et tilfredsstillende vidensniveau om statens årlige ind-
køb af private konsulenter?
Hvordan har Finansministeriet fulgt op på ministeriets initiativer til re-
duktion af konsulentforbruget i staten, som blev udmeldt i 2012, her-
under negative budgetreguleringer og krav om, at institutionerne ud-
arbejdede handlingsplaner for effektivisering og prioritering af ar-
bejdsopgaverne?
Indkøbet af konsulenter
baseret på cases/sager
Er registreringer af konsulentindkøb tilstrækkelige og retvisende?
12. september 2013
Ref.: 13-000899-8
Godkendt på statsrevisormødet 11.
september 2013
1/2
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2013 nr. 13: Anmodning om undersøgelse af statens brug af konsulenter (12. september 2013)
Er der etableret hensigtsmæssige procedurer for konsulentindkøb,
som sikrer omkostningsbevidste indkøb og overholdelse af regler og
interne retningslinjer på området?
Tager ministerierne skyldige økonomiske hensyn ved indkøb af kon-
sulentydelser, dvs. indkøber ministerierne konsulentydelserne efter
gældende regler og interne retningslinjer, fx rammeaftaler og tærskel-
værdier for udbud?
Den konkrete anvendelse af konsulenter - baseret på cases/sager
Hvornår og hvorfor anvendes konsulenter frem for fastansatte medar-
bejdere?
Er der eksempler på uhensigtsmæssig brug af konsulenter, fx vareta-
gelse af opgaver som burde kunne varetages af fastansatte eller
manglende hjemtagning af tilbud.
Baggrund
Statens brug af konsulenter har løbende været et emne, der har haft offentlig-
hedens bevågenhed. Senest har Børsens nyhedsbureau i juni 2013 skrevet,
at forbruget havde været stigende i perioden 2010-2012. Finansudvalget har
ligeledes stillet spørgsmål til Finansministeren vedrørende emnet i juli 2013.
Ifølge Finansministeriet er statens forbrug af konsulenter faldet fra 4.502 mio.
kr. i 2008 (2012-priser) til 3.764 mio. kr. i 2012. I 2010 var der tale om et mar-
kant fald til 3.460 mio. kr. (2012-priser), hvilket betyder, at hvis man alene ser
på perioden 2010
2012, er der tale om et stigende forbrug fra 2010 til 2012.
Der kan ligeledes konstateres udsving i fordelingen på konsulentkategorierne
(it og ej it) i hele perioden 2008-2012.
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen har tidligere undersøgt statens anvendel-
se af konsulenter i beretning 10/2006 om statens indkøb af konsulenter og
senest i beretning 15/2009 om statens anvendelse af private konsulenter.
Sidstnævnte blev udarbejdet efter anmodning fra Statsrevisorerne og blev
afgivet til Folketinget 22. september 2010.
På baggrund af kritik af usikkerhed i indberetningerne til Økonomistyrelsens
indkøbsdatabase og fravær af strategi for indkøb af konsulentydelser i nogle
institutioner bemærkede Statsrevisorerne i 2010 bl.a.:
Statsrevisorerne forventer generelt, at statslige virksomheder, der i stort om-
fang eller ofte anvender private konsulenter, baserer anvendelse af konsulen-
ter på grundige strategiske overvejelser om, hvorfor en opgave mest hen-
sigtsmæssigt løses af private konsulenter. Det gælder ikke mindst, når køb af
konsulentydelser sker ud fra et behov for at få tilført ekstra resurser. Anvendt
forkert kan anvendelse af private konsulenter være et unødvendigt og fordy-
rende element i opgaveløsningen.
2/2