Miljøudvalget 2013-14
SB 6 2
Offentligt
1345565_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K.
Ministeren
J.nr. 2013-1628
den 11. marts 2014
Redegørelse til Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 6/2013
Statsrevisorerne har med brev af 9. januar 2014 fremsendt Statsrevisorernes beret-
ning nr. 6/2013 om etableringen af nationalparker i Danmark med anmodning om
en redegørelse for de foranstaltninger og overvejelser, som beretningen giver an-
ledning til.
Statsrevisorernes og Rigsrevisionens bemærkninger handler om klare og målbare
mål i nationalparkplanerne, systematisk opfølgning og evaluering af loven samt
nationalparkernes bidrag til at styrke og udvikle naturen.
Jeg har noteret mig bemærkningerne.
Naturstyrelsen har oplyst, at styrelsen har understøttet nationalparkerne i deres
etablering og udvikling af nationalparkerne inden for alle de 10 formål, der er i na-
tionalparkloven. Naturstyrelsen har med respekt for, at nationalparkerne i medfør
af nationalparkloven er uafhængige organer inden for den statslige forvaltning, haft
det udgangspunkt, at rammerne for nationalparkernes virke er dem, som fremgår af
loven. Nationalparkloven prioriterer lokal inddragelse, forankring og medejerskab
højt som grundlag for nationalparkernes udvikling. Miljøministeriet har i sit ulov-
bestemte sektortilsyn med nationalparkfondene især haft fokus på nationalparker-
nes økonomiske dispositioner.
1. Klare og målbare mål i nationalparkplanerne
Statsrevisorerne bemærker:
At Miljøministeriet fremover i højere grad bør
medvirke til, at bestyrelserne for nationalparkerne har effektive styringsredskaber i
form af klare og målbare mål i nationalparkplanerne og dermed grundlag for priori-
teringer.
Rigsrevisionen anbefaler, at Miljøministeriet fremadrettet prioriterer at under-
støtte nationalparkernes bestyrelser i at opstille mere klare og målbare mål i de
kommende nationalparkparkplaner, så de kan blive mere effektive styringsred-
skaber i nationalparkernes drift.
Jeg kan oplyse, at Naturstyrelsen vil prioritere at understøtte nationalparkerne i at
opstille klare og målbare mål i de kommende nationalparkplaner.
Naturstyrelsen har oplyst, at arbejdet med at understøtte nationalparkerne i at for-
mulere målbare mål for nationalparkernes udvikling bl.a. vil ske gennem Natursty-
relsens løbende administrative understøttelse, rådgivning og dialog med national-
parksekretariaterne om nationalparkernes udvikling. Naturstyrelsens repræsentant
i de enkelte nationalparkbestyrelser vil endvidere understøtte arbejdet med målbare
mål. Således vil behovet for og formuleringen af klare og målbare mål blive gen-
stand for lokale drøftelser i nationalparkbestyrelserne. Det vil være i overensstem-
melse med nationalparklovens intension om lokal inddragelse og forankring. Mil-
jøministeriet har jf. nationalparkloven ikke instruktionsbeføjelse over for national-
parkerne og skal ikke godkende planerne, men får dem i høring på lige fod med
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Statsrevisorerne beretning SB6/2013 - Bilag 2: Miljøministerens redegørelse af 11. marts 2014
1345565_0002.png
andre interessenter. I sidste ende er det således nationalparkbestyrelsernes ansvar
at opstille målbare mål.
Rigsrevisionen konstaterer i sin beretning, at det er første gang, at bestyrelserne har
skullet udarbejde og vedtage nationalparkplaner. Udover at planerne gælder for en
6-årig driftsperiode, mens de langsigtede målsætninger har et tidsperspektiv på 20-
30 år, skal planerne også ses som et resultat af, hvad en nyetableret bestyrelse –
sammensat af forskellige interessenter – kan nå til enighed om. Sammensætningen
af lokale interessenter har således en afgørende betydning for nationalparkplaner-
nes indhold.
Det er min forventning, at det alt andet lige bliver lettere for den enkelte national-
parkbestyrelse at opstille målbare mål i 2. generation nationalparkplaner, da disse
kan basere sig på konkret driftserfaring fra nationalparkernes første levetid. Det
skal dog bemærkes, som det også fremgår af nationalparkloven, at det for arealrela-
terede projekter ikke forventes muligt at lave detaljerede beskrivelser i national-
parkplanen, da disse afhænger af indgåelse af frivillige aftaler.
2. Systematisk opfølgning og evaluering af loven
Statsrevisorerne bemærker:
At Miljøministeriet fremover bør følge mere sy-
stematisk op på nationalparkernes indsats og resultater. Ministeriet kan således få
et grundlag for at vurdere, om lovens hovedformål er opfyldt. Ministeriet planlæg-
ger først at evaluere nationalparkloven i 2018, og ministeriet har endnu ikke over-
vejet, hvilke kriterier evalueringen skal baseres på.
Rigsrevisionen konstaterer, at Miljøministeriet ikke systematisk indhenter viden
om den enkelte nationalparks indsats, men at ministeriet er i gang med at udvikle
en model herfor. Rigsrevisionen vurderer i den forbindelse, at ministeriet generelt
bør følge op på lovgivningen ved at indhente viden om nationalparkernes løbende
indsats, herunder fx nationalparkernes brug af frivillige aftaler og lovens øvrige
redskaber samt nationalparkernes eksterne finansiering.
Rigsrevisionen anbefaler, at Miljøministeriet fremover med jævne mellemrum
evaluerer nationalparkloven for at få et grundlag for at vurdere, i hvilket omfang
lovens hovedformål er opfyldt, dvs. om etablering af nationalparkerne har med-
virket til at styrke og udvikle naturværdierne, herunder skabe større sammen-
hængende naturområder, og om nationalparkerne samlet set repræsenterer de
vigtigste danske naturværdier.
Jeg kan oplyse, at Naturstyrelsen vil følge systematisk op på nationalparkernes ind-
sats og resultater.
Naturstyrelsen har oplyst, at nationalparkerne hvert år udarbejder en beretning om
deres aktiviteter. Disse beretninger – som Naturstyrelsen har modtaget i 2011 og
2012 fra Nationalpark Thy og i 2012 fra Nationalpark Mols Bjerge - har Naturstyrel-
sen gennemgået, ligesom Naturstyrelsen gennemgår nationalparkernes årsregnska-
ber, herunder den eksterne medfinansiering. I 2013 har alle tre nationalparker væ-
ret i drift, og alle tre vil skulle aflægge beretninger om årets drift og udvikling. Na-
turstyrelsen vil gennemgå de tre beretninger, når disse foreligger. Herudover har
Naturstyrelsen en løbende dialog med nationalparkerne om deres drift og udvikling
gennem deltagelse i nationalparkbestyrelserne, fællesmøder med sekretariater og
formænd samt løbende dialog mellem nationalparksekretariaterne og Naturstyrel-
sens centrale og lokale enheder. Som det er oplyst i Rigsrevisionens beretning, er
Naturstyrelsen i gang med at udvikle en model for opfølgning på nationalparkernes
arbejde bl.a. med en systematisk brug af nøgletal med udgangspunkt i nationalpar-
2
Statsrevisorerne beretning SB6/2013 - Bilag 2: Miljøministerens redegørelse af 11. marts 2014
1345565_0003.png
kernes årsberetninger. Naturstyrelsen vil bl.a. indarbejde de kriterier, som Rigsrevi-
sionen anbefaler.
Det er Miljøministeriets indstilling, at evalueringen af nationalparkloven bør afven-
te, at nationalparkerne har gennemført første planperiode, og i den forbindelse
gennemfører den lovbestemte selvevaluering af nationalparkplanen.
3. Nationalparkernes bidrag til at styrke og udvikle naturen
Statsrevisorerne konstaterer:
At der ingen garanti er for, at nationalparkerne
bidrager til at styrke og udvikle naturen, bl.a. fordi nationalparkerne er afhængige
af, at lokale lodsejere vil samarbejde, og at nationalparkerne kan rejse ekstern fi-
nansiering. Fx har 2 ud af de 3 nationalparker tilsammen rejst ekstern finansiering
på 17,5 mio. kr., dog er ingen af disse midler øremærket til naturindsatsen.
Rigsrevisionen konkluderer, at de danske nationalparker ikke alene har til formål
at styrke og udvikle naturen, men også skal opfylde andre formål, fx naturformid-
ling, turisme og erhvervsudvikling. Derudover er nationalparkerne afhængige af,
at lokale lodsejere vil samarbejde, og at nationalparkerne kan rejse ekstern finan-
siering. Der er således ingen garanti for, at etableringen af nationalparker bidra-
ger til at styrke og udvikle naturen.
Jeg er som udgangspunkt enig i Statsrevisorernes konstatering. Nationalparkerne
bygger på et fundament af frivillighed og lokalt ejerskab, og dermed kan der i sa-
gens natur ikke udstedes garantier. Omvendt er det netop dette fundament af frivil-
lighed og lokalt ejerskab, som potentielt set kan styrke og udvikle naturen udover,
hvad der sikres gennem den generelle lovgivning på naturområdet.
Jeg bemærker, at Rigsrevisionen i sin beretning gør status over de mange naturpro-
jekter, som nationalparkerne enten selv har iværksat eller støttet økonomisk. Det
bekræfter mig i, at nationalparkerne arbejder for at efterleve nationalparklovens
naturformål, om end det endnu er for tidligt at konkludere endeligt, idet national-
parkerne kun har eksisteret i få år.
Som det fremgår af lovbemærkningerne, så rækker målet med nationalparkernes
arbejde 20 – 30 år ud i fremtiden. Det er derfor naturligt, at nationalparker i deres
opstart bl.a. har haft fokus på udredningsprojekter, så de kan få det nødvendige
beslutningsgrundlag til at prioritere de vigtigste naturindsatser. Desuden skal det
tages med i betragtning, at styrkelse og udvikling af naturen er et af flere formål
med de danske nationalparker. Derfor må det også forventes, at indsatsen indenfor
de forskellige formål vil variere over tid afhængigt af de givne muligheder for at
indgå frivillige aftaler og søge medfinansiering.
Jeg forventer derfor, at der fremover skabes endnu bedre forudsætninger for, at
nationalparkerne gennem lokalt engagement og samarbejde styrker og udvikler
naturen, og arbejder for de øvrige formål som nationalparkerne har.
Et eksemplar af denne redegørelse er sendt til Rigsrevisor.
Med venlig hilsen
Kirsten Brosbøl
/
Bente Nielsen
3