By- og Boligudvalget 2013-14
SB 22 9
Offentligt
2639152_0001.png
December 2022
Rigsrevisionens notat om
beretning om
indsatsen over for
hjemløse
Statsrevisorerne beretning SB22/2013 - Bilag 9: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. november 2022
2639152_0002.png
2.. 1.
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om indsatsen over for hjemløse
(beretning nr. 22/2013)
29. november 2022
RN 311/22
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om indsatsen over for hjemløse, som
blev indledt med en beretning i 2014. Vi har tidligere behandlet sagen i notater til Stats-
revisorerne af 27. november 2014, 8. januar 2016 og 7. december 2020.
Det fremgik af Statsrevisorernes bemærkning til Endelig betænkning over statsregn-
skabet af 17. december 2020, at Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at Social-
og Indenrigsministeriets opfølgning på beretningen om indsatsen over for hjemløse
havde trukket i langdrag.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Konklusion
Fortsat notat
Rigsrevisionen finder det utilfredsstillende, at Social- og Ældreministeriet fortsat ikke
har sikret en tilstrækkelig indsats over for hjemløse. Ministeriets opfølgende initiativer
i forlængelse Rigsrevisionens beretning har endnu ikke medført en tilstrækkelig udbre-
delse af handleplaner for hjemløse. Desuden har ministeriets initiativer ikke nedbragt
opholdstiden på forsorgshjem, og ministeriet er fortsat ikke i stand til at vurdere og
dermed sikre, at kommunerne etablerer det nødvendige antal pladser på forsorgshjem.
Rigsrevisionens opfølgning viser også, at der ikke i tilstrækkeligt omfang er etableret
alternative opholdssteder til unge hjemløse.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Social- og Ældreministeriets initiativer til, at flere hjemløse får tilbudt og udarbej-
det en handleplan af kommunerne
Social- og Ældreministeriets initiativer til at nedbringe opholdstiden på forsorgs-
hjem og de konkrete resultater heraf
Social- og Ældreministeriets initiativer i forhold til at vurdere og sikre, at kommu-
nerne etablerer det nødvendige antal pladser på forsorgshjem til hjemløse
de konkrete resultater af Social- og Ældreministeriets initiativer i forhold til unge
hjemløse, herunder ministeriets initiativer i forhold til at få kommunerne til at
etablere de nødvendige alternative opholdssteder til unge hjemløse.
Sagen afsluttes
Statsrevisorerne beretning SB22/2013 - Bilag 9: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. november 2022
2639152_0003.png
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i august 2014 en beretning om indsatsen over for hjemløse.
Beretningen handlede om den indsats, som Socialministeriet, Boligministeriet og
kommunerne yder over for hjemløse. Formålet med beretningen var at undersøge,
om hjemløse får en helhedsorienteret og sammenhængende hjælp fra kommunerne,
og om ministerierne har understøttet kommunerne i deres indsats.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de, at myndighedernes indsats
over for hjemløse ikke havde været tilfredsstillende.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Socialministeriets initiativer til at få berigtiget
hjemtagne refusioner for ophold på Kofoeds Skole.
2. Socialministeriets initiativer for at skabe fælles
regler for takstfastsættelse mellem offentlige og
private tilbud på området.
3. Socialministeriets afdækning af årsagerne til de
stigende opholdstider på forsorgshjem.
4. Socialministeriets afdækning af årsagerne til de
store forskelle i stigningen i kommunernes refusi-
onshjemtagelse til ophold på forsorgshjem.
5. Boligministeriets arbejde med at afdække, om
kommunerne anvender mulighederne i almenbolig-
loven for at tilvejebringe passende boliger til hjem-
løse, de eventuelle barrierer herfor, og hvilke initia-
tiver afdækningen medfører.
6. Socialministeriets initiativer til, at flere hjemløse
får tilbudt og udarbejdet en handleplan af kommu-
nerne.
7. Socialministeriets initiativer til at nedbringe op-
holdstiden på forsorgshjem og de konkrete resulta-
ter heraf.
8. Socialministeriets initiativer i forhold til at vurde-
re og sikre, at kommunerne etablerer det nødven-
dige antal pladser på forsorgshjem til hjemløse.
9. De konkrete resultater af Socialministeriets initi-
ativer i forhold til unge hjemløse, herunder ministe-
riets initiativer i forhold til at få kommunerne til at
etablere de nødvendige alternative opholdssteder
til unge hjemløse.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 27. november 2014.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 27. november 2014.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 7. december 2020.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 7. december 2020.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 7. december 2020.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tid-
ligere er afsluttet.
Statsrevisorerne beretning SB22/2013 - Bilag 9: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. november 2022
3
6. Socialministeriets ressort hører nu under Social- og Ældreministeriet. Derfor henvi-
ser vi til Social- og Ældreministeriet, når vi i det følgende gennemgår initiativerne på
området.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Social- og Ældreministeriets initiativer
7. Vi gennemgår i det følgende Social- og Ældreministeriets initiativer i forhold til de
udestående opfølgningspunkter. Dette sker med henblik på at vurdere, om Social- og
Ældreministeriets initiativer adresserer den kritik, der fremgår af Statsrevisorernes
bemærkninger og Rigsrevisionens beretning. Gennemgangen er baseret på materiale
fra ministeriet.
Social- og Ældreministeriets initiativer til, at flere hjemløse får tilbudt
og udarbejdet handleplaner
Definition på hjemløshed
8. Statsrevisorerne bemærkede i december 2020 på baggrund af et opfølgende no-
tat fra Rigsrevisionen i sagen, at til trods for, at det var mere end 6 år siden, at beret-
ningen blev afgivet, havde Social- og Ældreministeriets initiativer endnu ikke medført
en større udbredelse af handleplaner for hjemløse.
9. Når kommunerne hjælper hjemløse, har de pligt til at tilbyde en handleplan. Hand-
leplanen er frivillig for den hjemløse.
10. Det fremgik af Rigsrevisionens beretning fra 2014, at kommunerne ikke i tilstræk-
kelig grad tilbød de hjemløse handleplaner efter serviceloven. Dermed benyttede
kommunerne ikke det redskab, der netop har til formål at understøtte, at der er over-
blik over og sammenhæng i indsatsen over for den enkelte hjemløse. Det fremgik af
beretningen, at 22 % af de hjemløse havde fået udarbejdet en handleplan ved den na-
tionale kortlægning af hjemløshed i 2013.
11. Det fremgik af Rigsrevisionens opfølgning i december 2020, at Social- og Ældre-
ministeriet efter Rigsrevisionens opfølgning i januar 2016 havde etableret en national
rådgivningsfunktion på hjemløseområdet, der bl.a. skulle udbrede anvendelsen af
handleplaner. Ministeriet havde derudover igangsat satspuljeinitiativet ”Housing First”
(2016-2019), der bl.a. skulle understøtte kommunernes arbejde med handleplaner.
Opfølgningen viste også, at 28 % af de hjemløse havde en handleplan i 2019.
12.
En ny rapport ”Hjemløshed i Danmark 2022” fra VIVE viser, at
35 % af de hjemløse
havde en handleplan i 2022. Social- og Ældreministeriet har oplyst, at opgørelsen kun
viser antallet af hjemløse, der har en handleplan, og at ministeriet ikke har viden om,
hvor mange der får tilbudt en handleplan og takker nej.
Som hjemløs regnes personer,
som ikke disponerer over egen
(ejet eller lejet) bolig eller eget
værelse, men som er henvist
til midlertidige boalternativer,
eller som bor midlertidigt og
uden kontrakt hos slægtninge,
venner eller bekendte. Som
hjemløse regnes også perso-
ner uden et opholdssted for
den kommende nat.
Housing First
Housing First-tilgangen beto-
ner, at hjemløse hurtigst mu-
ligt skal tilbydes en permanent
boligløsning og gives en inten-
siv bostøtte. En tidlig stabilise-
ring af boligsituationen anses
for at være afgørende for, at
borgeren kan komme ud af
hjemløshed. Ifølge Housing
First-tilgangen er midlertidige
boligløsninger og den medføl-
gende ustabile boligsituation i
sig selv en del af hjemløsepro-
blemet.
Statsrevisorerne beretning SB22/2013 - Bilag 9: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. november 2022
4
13. Social- og Ældreministeriet har oplyst, at der som en del af
Aftale om udmøntning
af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet
2022-2025
er afsat 15 mio. kr. til at oprette en taskforce på hjemløseområdet i et sam-
arbejde mellem Socialstyrelsen og Ankestyrelsen, som skal styrke kommunernes
sagsbehandling og indsats samt bidrage til en styrket implementering af Housing First,
herunder implementering af handleplaner. Taskforcen supplerer rådgivningsfunktio-
nen med længerevarende intensive forløb, der er målrettet kommuner med udfordrin-
ger på hjemløseområdet.
14. Rigsrevisionen finder det utilfredsstillende, at Social- og Ældreministeriets initiati-
ver ikke har været tilstrækkelige til at skabe en større udbredelse af handleplaner, selv
om det er et tilbud, hjemløse skal have ifølge serviceloven. Ministeriet har ikke viden
om, hvor mange hjemløse der får tilbudt en handleplan. Rigsrevisionen vil fortsat følge
Social- og Ældreministeriets initiativer til, at flere hjemløse får tilbudt og udarbejdet en
handleplan.
Social- og Ældreministeriets initiativer til at nedbringe opholdstiden på
forsorgshjem
15. Statsrevisorerne bemærkede i december 2020 på baggrund af et opfølgende no-
tat fra Rigsrevisionen i sagen, at til trods for, at det var mere end 6 år siden, at beret-
ningen blev afgivet, havde Social- og Ældreministeriet endnu ikke nedbragt hjemløses
opholdstid på forsorgshjem.
16. Det fremgik af beretningen, at de hjemløse havde lange ophold på forsorgshjem.
Forsorgshjem er alene tiltænkt som et midlertidigt tilbud.
17. Rigsrevisionens opfølgning i december 2020 viste, at Social- og Ældreministeriet
i 2019 havde nedsat en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Social- og Ældremi-
nisteriet, Transport- og Boligministeriet og Finansministeriet, som bl.a. skulle foreslå
nye løsninger, der kunne nedbringe antallet af hjemløse. Arbejdsgruppen skulle også
se på boligløsninger, der skulle være med til at nedbringe antallet af borgere på her-
berger og opholdstiderne på herberger.
§ 110-boformer
§ 110-boformer er det, Rigsre-
visionen betegner som for-
sorgshjem. § 110-boformer
kan også omfatte herberger,
natcaféer mv.
Rigsrevisionens opfølgning viser, at arbejdsgruppen afsluttede sit arbejde i efteråret
2021. Arbejdet resultererede i en politisk aftale om etablering af
”Fonden for blandede
byer
– flere billige boliger og en vej ud af hjemløshed”.
Aftalen indebærer en beslutning
om en omlægning af den eksisterende refusionsordning for boformer efter § 110. Det
betyder bl.a., at kommunerne fremover kun vil kunne få refusion på 50 % for borger-
nes ophold på herberger eller forsorgshjem i 90 dage pr. løbende år, hvorefter kom-
munerne skal finansiere resten selv, dvs. at kommunerne hvert år kan modtage refu-
sion for de første 90 dage. Ifølge aftalen indfases omlægningen, så der i 2023, 2024
og 2025 gives refusion i 120 dage pr. løbende år, mens det fra 2026 og derefter gives
i 90 dage pr. løbende år. I aftalen indgår også en præcisering af målgruppen og formå-
let med ophold på herberger og forsorgshjem samt ansvarsfordelingen mellem tilbud-
dene og kommunerne for på den måde at understøtte, at borgerne hurtigere kommer
i egen bolig. Det er endnu for tidligt at vurdere, om initiativerne vil påvirke opholdstider-
ne på herbergerne. Rigsrevisionens opfølgning viser også, at aftalen om omlægningen
af refusionen endnu ikke er udmøntet i lov.
Statsrevisorerne beretning SB22/2013 - Bilag 9: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. november 2022
5
18. Rigsrevisionen har gennemgået Danmarks Statistiks nyeste opgørelse fra novem-
ber 2022 over brugere af forsorgshjem og herberger i 2021. Opgørelsen viser, at der i
2021 var sket en stigning i antallet af brugere, der overnattede i 120 dage eller mere på
et forsorgshjem, sammenlignet med 2020. Gennemgangen viser også, at der var en
stigning i personer, der overnattede hele året.
19. Rigsrevisionen finder det utilfredsstillende, at opholdstiden på forsorgshjem end-
nu ikke er nedbragt. Rigsrevisionen vil fortsat følge Social- og Ældreministeriets initi-
ativer til at nedbringe opholdstiden på forsorgshjem og de konkrete resultater heraf.
Antallet af pladser på forsorgshjem i forhold til antallet af hjemløse
20. Statsrevisorerne bemærkede i december 2020 på baggrund af et opfølgende no-
tat fra Rigsrevisionen i sagen, at Social- og Ældreministeriet fortsat ikke var i stand til
at vurdere og sikre, at kommunerne etablerede det nødvendige antal pladser på for-
sorgshjem.
21. Rigsrevisionens opfølgning i december 2020 viste, at Social- og Ældreministeriet
som led i ministeriets datastrategi
i flere år havde arbejdet med data fra Tilbuds-
portalen med henblik på at følge udviklingen i antallet af pladser på forsorgshjem. For-
målet var at vurdere, om kommunerne levede op til deres forpligtelse til at etablere
det nødvendige antal pladser på forsorgshjem. Rigsrevisionens opfølgning viste, at Til-
budsportalen i 2020 indeholdt oplysninger om det antal pladser, som forsorgshjem-
mene var godkendt til, men ikke oplysninger om antallet af ledige pladser. Det var der-
for ikke muligt at udarbejde analyser af belægningsgraden på forsorgshjem.
22. Rigsrevisionens opfølgning viser, at Tilbudsportalen fortsat ikke indeholder oplys-
ninger om antallet af ledige pladser, hvorfor der ikke kan beregnes en belægningspro-
cent ved at sammenholde antallet af ledige pladser med godkendte pladser fra Til-
budsportalen, og dermed beregne, om der er de nødvendige pladser. Social- og Æl-
dreministeriet vurderer, at det ikke vil være hensigtsmæssigt at tilføje oplysninger om
det konkrete antal ledige pladser på Tilbudsportalen, da det vil medføre et uhensigts-
mæssigt administrativt resursetræk på forsorgshjemmene og ændre modellen for kva-
litetssikring af data på Tilbudsportalen.
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Social- og Ældreministeriet har beregnet indikato-
rer for belægningsprocenten ved at sammenholde det samlede antal godkendte plad-
ser på Tilbudsportalen med det samlede antal helårspersoner i statistikken ”Herber-
ger og forsorgshjem mv.” fra Danmarks Statistik.
Ministeriet har oplyst, at opgørelses-
metoden er forbundet med betydelig usikkerhed, og at ministeriet arbejder på at for-
bedre beregningsmetoden. Ministeriet vil anvende metoden i en kapacitetsanalyse,
som ministeriet forventer at gennemføre ultimo 2022. Formålet med analysen er bl.a.
at komme med anbefalinger til, hvordan der fremover kan styres på kapacitet. Analy-
sen skal danne grundlag for faglige anbefalinger, som skal indgå i en fremtidig styring
på herbergsområdet.
23. Rigsrevisionens opfølgning viser, at der er sket et fald i antallet af hjemløse. Ved
seneste tælling i 2019 var 6.431 borgere hjemløse. I 2022 er antallet faldet til 5.789
hjemløse.
Tilbudsportalen
Tilbudsportalen blev etableret
i forbindelse med kommunal-
reformen i 2007. Portalen er
en landsdækkende, statslig
internetbaseret database
med oplysninger om kommu-
nale, regionale og private til-
bud på det sociale område.
Portalen drives af Socialsty-
relsen og indeholder oplys-
ninger om bl.a. pris på de kon-
krete tilbud.
Statsrevisorerne beretning SB22/2013 - Bilag 9: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. november 2022
6
24. Rigsrevisionen finder det utilfredsstillende, at Social- og Ældreministeriet endnu
ikke har etableret et tilstrækkeligt overblik over antallet af ledige pladser på forsorgs-
hjem i forhold til antallet af hjemløse med henblik på at kunne vurdere og sikre, at kom-
munerne lever op til deres forsyningsforpligtelse. Rigsrevisionen vil fortsat følge So-
cial- og Ældreministeriets initiativer i forhold til at vurdere og sikre, at kommunerne
etablerer det nødvendige antal pladser på forsorgshjem til hjemløse.
Social- og Ældreministeriets initiativer i forhold til unge hjemløse og
alternative opholdssteder
25. Statsrevisorerne bemærkede i december 2020 på baggrund af et opfølgende no-
tat fra Rigsrevisionen i sagen, at der ikke i tilstrækkeligt omfang er etableret alternati-
ve opholdssteder til unge hjemløse.
26. Det fremgik desuden af beretningen, at unge hjemløse i stort omfang opholdt sig
på forsorgshjem på trods af målsætninger om, at kommunerne skal finde alternativer
til forsorgshjem til de unge.
27. Det fremgik af Rigsrevisionens opfølgning i december 2020, at Social- og Ældre-
ministeriet havde etableret en række forskellige initiativer særligt målrettet unge
hjemløse.
I satspuljeaftalen for 2018-2021 blev der afsat knap 35 mio. kr. til udvikling af en sær-
lig ”Housing First-indsats for unge”, som skulle afprøves
i op til 5 kommuner i 2020 og
2021. Rigsrevisionens opfølgning viser, at der ikke foreligger nogen resultater for, om
indsatsen har skabt alternative opholdssteder til unge hjemløse.
Derudover var der i satspuljeaftalen for 2019-2022 oprettet en pulje
– ”Ung under eget
tag” –
som skulle give støtte til udviklingen af midlertidige boligløsninger til unge hjem-
løse eller i risiko for at blive hjemløse samt støtte til en social indsats. Rigsrevisionens
opfølgning viser, at der i forbindelse med puljen er blevet iværksat 4 forskellige indsat-
ser til unge hjemløse. Socialstyrelsen vil gennemføre en evaluering af indsatserne ulti-
mo 2022. Evalueringen var endnu ikke gennemført medio november 2022.
28.
Rapporten ”Hjemløshed i Danmark 2022”
viser, at antallet af unge hjemløse er fal-
det med omkring 27 % siden 2019. Der var samlet set 1.586 unge hjemløse i alderen
18-29 år i 2022. Blandt de 18-24-årige er der sket et fald fra 1.023 personer i 2019 til
744 personer i 2022.
Data fra Tilbudsportalen gør det muligt at følge udviklingen i antallet af tilbud og plad-
ser, der henvender sig til unge hjemløse. Data viser, at der pr. 30 juni 2022 er i alt 284
pladser på afdelinger, der udelukkende er godkendt til hjemløse, som er op til 30 år.
Statsrevisorerne beretning SB22/2013 - Bilag 9: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. november 2022
7
29. Rigsrevisionen konstaterer, at den kraftige stigning i antallet af unge hjemløse er
vendt. Rigsrevisionen kan konstatere, at der er iværksat en række initiativer i forhold
til unge hjemløse, men at der ikke foreligger konkrete resultater af initiativerne, her-
under Social- og Ældreministeriets initiativer i forhold til at få kommunerne til at eta-
blere de nødvendige alternative opholdssteder til unge hjemløse. Rigsrevisionen vil
fortsat følge Social- og Ældreministeriets initiativer i forhold til at få kommunerne til
at etablere alternative opholdssteder til unge hjemløse i tilstrækkeligt omfang.
Birgitte Hansen