By- og Boligudvalget 2013-14
SB 22 4
Offentligt
1427162_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om indsatsen over for
hjemløse
December
2014
Statsrevisorerne beretning SB22/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 27. november 2014
1427162_0002.png
§ 18, STK. 4-NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 22/2013 om indsatsen over for hjemløse
Ministeren for by, bolig og landdistrikters redegørelse af 24. oktober 2014
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forholds redegørelse af
28. oktober 2014
27. november 2014
RN 307/14
1. Dette notat handler om de initiativer, som ministeren for by, bolig og landdistrikter (heref-
ter boligministeren) og ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold (herefter
socialministeren) har iværksat og vil iværksætte som følge af Statsrevisorernes bemærknin-
ger og beretningens indhold og konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Socialministeren oplyser, at Ankestyrelsen har taget initiativ til at få berigtiget de hjem-
tagne refusioner for udgifter forbundet med ophold på Kofoeds Skole. Rigsrevisionen
finder initiativerne tilfredsstillende og vil følge sagen om berigtigelser i den løbende
revision af statslige overførsler til kommuner og regioner. Rigsrevisionen vurderer, at
denne del af sagen kan afsluttes.
Socialministeren oplyser, at der vil blive fastsat fælles regler for takstfastsættelsen for
kommunale, regionale og private tilbud, ligesom der fremadrettet vil være bedre mu-
ligheder for at sammenligne historiske data på Tilbudsportalen. Rigsrevisionen finder
ministerens initiativer tilfredsstillende og vurderer, at denne del af sagen kan afslut-
tes.
Socialministeren oplyser, at Socialministeriet vil tage initiativer til at styrke kommu-
nernes anvendelse af de lovpligtige handleplaner i hjemløseindsatsen, få opholdsti-
den på forsorgshjem nedbragt og styrke indsatsen over for unge hjemløse. Initiati-
verne omfatter bl.a. fortsat implementering og forankring af resultater fra Hjemløse-
strategien og en analyse i samarbejde med KL af kommunernes muligheder for at
sikre en sammenhængende og rehabiliterende indsats for borgere med ophold på
forsorgshjem. Dertil kommer, at regeringen vil søge Folketingets tilslutning til at gen-
nemføre en forenkling af servicelovens voksenbestemmelser. Endelig har ministe-
riet igangsat en satspuljefinansieret indsats med fokus på forebyggelse og tidlig og
målrettet hjælp til unge hjemløse eller unge i risiko for hjemløshed.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB22/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 27. november 2014
1427162_0003.png
2
Boligministeren oplyser, at Boligministeriet vil iværksætte en række initiativer, der skal
styrke og forbedre indsatsen i forhold til boligforsyning til hjemløse. Ministeren vil sen-
de et hyrdebrev til kommunerne, der understreger deres forpligtelser og muligheder
for at tilvejebringe passende boliger til hjemløse. Ministeren vil også igangsætte en
undersøgelse af mulige barrierer for kommunernes anvendelse af de eksisterende
ordninger til at skaffe hjemløse boliger og mulige behov for modernisering af regel-
sæt. Endelig vil ministeriet evaluere ordningen om skæve boliger.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
hvorvidt Socialministeriets initiativer bidrager til, at flere hjemløse får tilbudt og ud-
arbejdet handleplaner
de konkrete resultater af Socialministeriets initiativer til at nedbringe opholdstiden
på forsorgshjem
Socialministeriets analyse af kommunernes muligheder for at sikre en sammen-
hængende og rehabiliterende indsats og de heraf afledte initiativer i forhold til an-
tallet af forsorgshjemspladser, årsagerne til stigningen i opholdstiden og årsager-
ne til de store forskelle i udviklingen i kommunernes refusionshjemtagelse
de konkrete resultater af Socialministeriets indsats over for unge hjemløse, her-
under kommunernes etablering af de nødvendige alternative opholdssteder til
unge hjemløse
Boligministeriets initiativer til at tilvejebringe boliger til hjemløse.
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i august 2014 en beretning om indsatsen over for hjemløse. Beret-
ningen handlede om den indsats, som Socialministeriet, Boligministeriet og kommunerne
yder over for hjemløse. Rigsrevisionen undersøgte, om hjemløse får en helhedsorienteret
og sammenhængende hjælp fra kommunerne, og om Socialministeriet og Boligministeriet
har understøttet kommunerne i deres indsats.
Beretningen viste, at myndighedernes indsats samlet set ikke er tilfredsstillende. Kommu-
nerne tilbyder ikke i tilstrækkelig grad de hjemløse § 141-handleplaner, hjemløse har lang-
varige ophold på forsorgshjem, som kun er tiltænkt at være et midlertidigt tilbud, og indsat-
sen over for unge hjemløse er svagt funderet.
Beretningen viste videre, at Socialministeriet gennem længere tid har kendt til problemstil-
lingerne, og at ministeriet ikke har taget tilstrækkelige initiativer til at sikre, at kommunerne
udarbejder handleplaner, nedbringer længden af ophold på forsorgshjem og styrker indsat-
sen over for unge.
Endelig viste beretningen, at Boligministeriet ikke i tilstrækkelig grad har understøttet kom-
munerne i at tilvejebringe relevante boliger til hjemløse. Kommunerne har gjort ministeriet
opmærksom på, at de muligheder og ordninger, som kommunerne kan anvende for at skaf-
fe boliger til hjemløse, ikke er tilstrækkelige, men ministeriet har ikke undersøgt, om ord-
ningerne er tilstrækkelige, eller om der er barrierer for kommunernes anvendelse af ordnin-
gerne.
Statsrevisorerne beretning SB22/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 27. november 2014
1427162_0004.png
3
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at myndighedernes ind-
sats over for hjemløse ikke har været tilfredsstillende. Statsrevisorerne kritiserede, at kom-
munernes indsats over for hjemløse har været utilstrækkelig. Statsrevisorerne kritiserede
videre, at Socialministeriet har haft kendskab til de stigende problemer på hjemløseområ-
det, men ikke i tilstrækkelig grad har tilskyndet kommunerne til at efterleve serviceloven og
styrke indsatsen, ikke mindst over for unge hjemløse. Endelig kritiserede Statsrevisorerne,
at Boligministeriet ikke har fulgt op på, hvordan kommunerne anvender de eksisterende ord-
ninger til at skaffe boliger til hjemløse, og om ordningerne er tilstrækkelige.
4. Dette notat indeholder Rigsrevisionens vurdering af de initiativer, som boligministeren og
socialministeren har iværksat og vil iværksætte som følge af beretningen.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Gennemgang af ministrenes redegørelser
Brugen af § 141-handleplaner
5. Beretningen viste, at kommunerne kun i 15 ud af 49 tilfælde havde tilbudt hjemløse en
handleplan, og kun i 5 tilfælde var planen blevet udarbejdet. Beretningen viste videre, at
Socialministeriet ikke havde taget tilstrækkelige initiativer til at sikre, at kommunerne i stør-
re omfang udarbejder handleplaner.
Statsrevisorerne bemærkede, at kommunernes indsats over for hjemløse har været util-
strækkelig, fx i forhold til manglende tilbud om handleplaner, og at Socialministeriet ikke i
tilstrækkelig grad har tilskyndet kommunerne til at efterleve serviceloven og styrke indsat-
sen.
Socialministeren erklærer sig enig i, at en § 141-handleplan er et vigtigt arbejdsredskab,
som kan bidrage til at sikre koordination og sammenhæng i den enkelte borgers indsats.
Ministeren har en klar forventning om, at kommunerne overholder serviceloven, og at kom-
munerne og KL tager denne tydelige kritik alvorligt.
Det fremgår af redegørelsen, at Socialministeriet i flere sammenhænge har fremhævet
problemstillingen med manglende handleplaner over for kommunerne. Ministeriet vil un-
derstrege vigtigheden af handleplanerne i det videre arbejde med forankring og udbredel-
se af erfaringerne fra Hjemløsestrategien og den styrkede indsats til unge hjemløse. Kon-
kret vil Socialstyrelsen have fokus herpå i sin implementeringsstøtte til kommunerne.
Socialministeren fremhæver også, at Socialministeriet vil se på, om der er behov for yder-
ligere tiltag på dette område. Regeringen vil i efteråret 2014 søge Folketingets tilslutning
til at gennemføre en forenkling af servicelovens voksenbestemmelser. Det indebærer en
overordnet målgruppetilgang og en mere helhedsorienteret lovgivning i forhold til sammen-
sætningen af den hjælp, som borgeren har behov for. I den forbindelse vil det således –
ifølge ministeren – være naturligt også at se på brugen af handleplanerne.
Rigsrevisionen konstaterer, at Socialministeriet endnu engang vil fremhæve vigtigheden
af, at kommunerne overholder lovgivningen og tilbyder handleplaner til hjemløse. Rigsrevi-
sionen finder det tilfredsstillende, at Socialstyrelsen vil fokusere på kommunernes anven-
delse af handleplaner i den fortsatte implementering af Hjemløsestrategiens metoder og
erfaringer, og at ministeriet vil inddrage de manglende handleplaner i processen med at
forenkle servicelovens bestemmelser i efteråret 2014. Rigsrevisionen vil fortsat følge, om
ministeriets initiativer vil medvirke til, at flere hjemløse får tilbudt og udarbejdet handlepla-
ner af kommunerne.
Statsrevisorerne beretning SB22/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 27. november 2014
1427162_0005.png
4
Opholdstiderne på forsorgshjem
6. Beretningen viste, at hjemløse har lange ophold på forsorgshjem, som kun er tiltænkt at
være et midlertidigt tilbud. Rigsrevisionen fandt, at flere af opholdene ikke kunne betegnes
som midlertidige.
Beretningen viste videre, at Socialministeriet gennem længere tid havde haft viden om, at
opholdstiderne på forsorgshjemmene var steget, men ikke havde undersøgt årsagerne her-
til nærmere. Rigsrevisionen anbefalede, at ministeriet tog stilling til, hvad der kan betegnes
som et midlertidigt ophold.
Statsrevisorerne bemærkede, at kommunernes indsats over for hjemløse har været utilstræk-
kelig ifølge serviceloven, herunder at der har været for få pladser og lange ophold på for-
sorgshjem.
Socialministeren fremhæver i sin redegørelse, at opholdstiderne på forsorgshjem har væ-
ret en af de 4 målsætninger i arbejdet med Hjemløsestrategien. Socialministeriet har frem-
adrettet fokus på at nedbringe opholdstiderne, bl.a. i arbejdet med at forankre og udbrede
erfaringerne fra Hjemløsestrategien. Konkret har Socialministeriet indgået en aftale med Bo-
ligministeriet om en proces for en dialog med kommunerne om muligheder og begrænsnin-
ger på dette område, og der er aftalt etablering af et netværk for de kommuner, der har de
største udfordringer i arbejdet med en styrket indsats over for unge hjemløse.
Socialministeren henviser til, at udviklingen i opholdstiderne har været en væsentlig del af
afsættet for den igangværende analyse, som regeringen og KL har igangsat i regi af afta-
len om kommunernes økonomi for 2014. Der er lagt op til, at regeringen sammen med KL –
på baggrund af analysens resultater – vil tage skridt til at styrke indsatsen på området.
Socialministeren erklærer sig enig i, at ophold på et forsorgshjem ikke må få karakter af at
være et permanent tilbud til borgeren. Ministeren mener dog, at midlertidighed er vanske-
ligt at afgrænse entydigt til en bestemt tidsperiode. For at sikre et fortsat fokus på, at den
enkelte borger får den rette støtte, bør en vurdering af opholdets indhold og længde base-
res på en konkret og individuel vurdering.
Rigsrevisionen konstaterer, at socialministeren ikke i redegørelsen forholder sig konkret til
Statsrevisorernes kritik af forholdet mellem antal hjemløse og antallet af pladser på forsorgs-
hjem. Ministeren forholder sig ligeledes ikke konkret til kritikken af Socialministeriets mang-
lende undersøgelse af, hvorfor opholdstiderne er steget. Rigsrevisionen forventer, at mini-
steriet i samarbejde med KL vil belyse disse forhold i den omtalte igangværende analyse.
Rigsrevisionen vil derfor afvente analysens resultater og heraf afledte initiativer.
Rigsrevisionen konstaterer videre, at socialministeren ikke ønsker at foretage en nærmere
definition af den midlertidighed, der er omtalt i servicelovens § 110. Konsekvensen heraf
er, at kommunerne kan opkræve statsrefusion for meget lange og i nogle tilfælde flerårige
ophold på forsorgshjem. Derudover betyder en manglende definition af midlertidighed, at
afgrænsningen mellem servicelovens § 110 og § 107 fortsat ikke er klar. § 107 skal anven-
des til længerevarende midlertidige ophold, men udløser ikke statsrefusion til kommunerne.
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Socialministeriet vil indgå i dialog med kom-
munerne og Boligministeriet om at nedbringe de lange opholdstider, og at ministeriet vil
etablere et netværk for de kommuner, der har de største udfordringer. Rigsrevisionen vil
følge, hvilke konkrete resultater initiativerne leder til, bl.a. i forhold til opholdstiderne.
Statsrevisorerne beretning SB22/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 27. november 2014
1427162_0006.png
5
Indsatsen over for unge hjemløse
7. Beretningen viste, at antallet af unge hjemløse stiger, og at indsatsen i forhold til denne
gruppe er svagt funderet. Kommunerne har bl.a. ikke etableret et tilstrækkeligt antal alterna-
tiver til forsorgshjem, hvor unge kan opholde sig midlertidigt.
Statsrevisorerne bemærkede, at Socialministeriet ikke i tilstrækkelig grad har tilskyndet kom-
munerne til at efterleve serviceloven og styrke indsatsen, ikke mindst over for unge hjem-
løse.
Socialministeren er enig i, at stigningen i antallet af unge hjemløse, der ud over hjemløshe-
den har store sociale problemer, er bekymrende. Ministeren finder, at det er afgørende at
sætte målrettet ind med en styrket indsats for at hjælpe de unge ud af hjemløshed og sam-
tidig styrke den forebyggende indsats, så unge ikke ender i hjemløshed.
Der er i satspuljeaftalen for 2014 afsat 60,6 mio. kr. til en styrket forebyggende, tidlig og mål-
rettet indsats over for unge hjemløse og unge i risiko for at blive hjemløse. Socialministeriet
har i september 2014 indgået aftale med de 11 kommuner, som skal indgå i dette arbejde.
Gennem initiativet vil der særligt være fokus på:
at målrette erfaringerne med metoderne fra Hjemløsestrategien til de unges særlige be-
hov
at understøtte den rette organisering og samarbejde omkring de unge
at kommunerne med de største udfordringer på boligområdet kan indgå i et netværk for
at drøfte muligheder og udfordringer for at øge adgangen til små og billige boliger.
Socialministeren oplyser videre, at Socialministeriet vil følge virkningerne af § 81 b i lov om
aktiv socialpolitik med henblik på en revision af loven i 2017. Loven giver i perioden 1. juli
2014 - 31. december 2017 kommunerne mulighed for at yde huslejehjælp i op til 6 måne-
der til unge under 30 år, der modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp eller revaliderings-
ydelse, og som er i en udsat boligsituation.
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Socialministeriet har igangsat en indsats, der
skal styrke kommunernes indsats over for unge hjemløse og forebygge yderligere hjemløs-
hed blandt unge.
Rigsrevisionen noterer sig, at socialministeren ikke forholder sig specifikt til kritikken af, at
kommunerne ikke har etableret et tilstrækkeligt antal alternativer til forsorgshjem, som unge
hjemløse kan opholde sig midlertidigt på. Rigsrevisionen forventer, at Socialministeriet vil
sikre, at kommunerne etablerer de nødvendige alternative opholdssteder til unge hjemløse
som en del af den ovenstående ungeindsats finansieret via satspuljen.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Socialministeriets indsats over for unge hjemløse og de kon-
krete resultater heraf.
Udviklingen i takster og statsrefusion til kommunerne for § 110-udgifter
8. Beretningen viste, at der er stor variation i taksterne for ophold på forsorgshjem, at kom-
munerne indregner forskellige ydelser i taksterne, og at der er forskellige regler for takst-
fastsættelse for kommunale, regionale og private tilbud.
Beretningen viste også, at de samlede udgifter til refusion af kommunernes udgifter til for-
sorgshjem er steget med 50 % i perioden 2007-2012. Stigningen er væsentligt større i nog-
le kommuner end i andre. Socialministeriet har ikke vurderet årsagen til stigningen. Endelig
viste beretningen, at kommunerne i nogle tilfælde har hjemtaget statsrefusion for hjemlø-
ses ophold på Kofoeds Skole, selv om kommunerne ikke kan anmelde refusion for ophold
på Kofoeds Skole.
Statsrevisorerne beretning SB22/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 27. november 2014
1427162_0007.png
6
Beregning af taksterne
9. Socialministeren oplyser i sin redegørelse, at der som opfølgning på evalueringen af kom-
munalreformen på det specialiserede socialområde vil blive fastsat nye regler om takstfast-
sættelse for ydelser og tilbud efter serviceloven. De nye regler vil som noget nyt blive fælles
for private, regionale og kommunale tilbud og vil bl.a. blive fastsat under hensynet til bedre
sammenlignelighed mellem tilbuddene.
Taksterne vil stadig skulle fastsættes på baggrund af omkostningerne ved levering af ydel-
serne/tilbuddene, men der vil ikke i den sammenhæng blive fastsat centrale regler om, hvad
der konkret skal ligge i fx forsorgshjemsydelsen.
Med hensyn til muligheden for at vurdere udviklingen i taksterne er det muligt at hente histo-
riske oplysninger om taksterne for det enkelte tilbud på Tilbudsportalen. En omlægning af
Tilbudsportalen pr. 1. januar 2014 betød dog, at taksterne oplyses på en anden måde end
før 1. januar 2014. Fra den 1. januar 2015, hvor taksterne både beregnes ens for alle tilbud
og oplyses ens på Tilbudsportalen, vil der således være bedre muligheder for at hente sam-
menlignelige historiske data.
Uhjemlet refusionshjemtagelse
10. Socialministeren oplyser i sin redegørelse, at ansvaret for behandlingen af kommuner-
nes refusionsberetninger er placeret i Ankestyrelsen, og departementet har derfor bedt An-
kestyrelsen vurdere sagen. Ankestyrelsen har:
via kommunernes indberetninger til Boform-statistikken identificeret 6 kommuner, som i
2013 har haft én eller flere borgere på Kofoeds Skole
bedt de pågældende kommuner om i samarbejde med kommunernes revisor at vurde-
re, om der fejlagtigt er hjemtaget refusion for udgifter til borgere på Kofoeds Skole
bedt kommunerne om at sende Ankestyrelsen en redegørelse for gennemgangen med
opgørelse af eventuelle beløb, som herefter er berigtiget
sendt alle kommunale revisorer en generel orienteringsskrivelse vedrørende problema-
tikken og bedt dem være opmærksomme herpå.
Socialministeriet vil tage stilling til, om der bør iværksættes initiativer, når redegørelserne
foreligger.
Rigsrevisionen finder, at Socialministeriets tiltag til at berigtige statsrefusionen er tilfreds-
stillende. Rigsrevisionen vil følge sagen om berigtigelser i den løbende revision af statslige
overførsler til kommuner og regioner og vurderer, at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen finder det positivt, at der fastsættes fælles regler om takstberegninger for
private, kommunale og regionale tilbud, og at der fremadrettet vil være bedre muligheder
for at hente sammenlignelige historiske data på Tilbudsportalen. Rigsrevisionen vurderer,
at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen konstaterer, at socialministeren ikke har konkrete bemærkninger til kritik-
ken af Socialministeriets manglende viden om årsagerne til de store forskelle i udviklingen
i kommunernes refusionshjemtagelse. Rigsrevisionen går ud fra, at spørgsmålet indgår i
den igangværende analyse af kommunernes muligheder for at sikre en sammenhængen-
de og rehabiliterende indsats for borgere med ophold på forsorgshjem. Rigsrevisionen vil
fortsat følge denne del af sagen.
Statsrevisorerne beretning SB22/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 27. november 2014
1427162_0008.png
7
Boliger til hjemløse
11. Beretningen viste, at Boligministeriet ikke i tilstrækkelig grad havde understøttet kom-
munerne i at tilvejebringe relevante boliger til hjemløse. Antallet af billige boliger var faldet
markant siden 2007, og kommunerne, som indgår i Hjemløsestrategien, har gjort ministe-
riet opmærksom på, at de inden for de nuværende rammer har meget vanskeligt ved at til-
vejebringe flere billige boliger.
Statsrevisorerne bemærkede, at mangel på passende boliger med tilstrækkelig lav boligom-
kostning er en væsentlig barriere for at nedbringe antallet af hjemløse. Statsrevisorerne kri-
tiserede, at Boligministeriet ikke har fulgt op på, hvordan kommunerne anvender de eksi-
sterende ordninger til at skaffe boliger til hjemløse, og om ordningerne er tilstrækkelige.
Boligministeren er enig i, at det er af væsentlig betydning, at der tilvejebringes det nødven-
dige antal boliger, så antallet af hjemløse kan nedbringes. Ministeren oplyser, at det er kom-
munernes ansvar at løfte opgaven, og at kommunerne har en række gode muligheder for
at dække boligbehovet, men at kendskabet hertil ikke er tilstrækkeligt. Boligministeriet har
derfor en stor udfordring og opgave i forhold til at øge kommunernes viden og fokus på de
muligheder, som almenboligloven giver kommunerne for at tilvejebringe boliger til hjemløse.
Boligministeren oplyser, at Boligministeriet vil iværksætte en række initiativer, der samlet
set skal sikre en styrket og forbedret indsats i forhold til boligforsyningen til hjemløse. Initia-
tiverne omfatter:
Et hyrdebrev til kommunalbestyrelserne, hvor boligministeren vil:
opfordre landets kommunalbestyrelser til at styrke indsatsen i forhold til boliger til
hjemløse
orientere kommunerne om de lovgivningsmæssige muligheder for at tilvejebringe
boliger til hjemløse
appellere til, at kommunalbestyrelserne skal være opmærksomme på at have et til-
strækkeligt udbud af små og billige boliger, når kommunen godkender renovering af
almene boliger og indgår aftale om fleksibel udlejning af almene boliger med bolig-
organisationerne.
En undersøgelse af mulige barrierer for kommunernes anvendelse af de eksisterende
ordninger. Undersøgelsen vil blive foretaget i dialog med kommunerne og KL. Hvis un-
dersøgelsen påviser barrierer for kommunernes anvendelse af ordningerne, vil disse
blive analyseret, og Boligministeriet vil på baggrund heraf træffe beslutning om, hvilke
moderniseringer af regelsættet der kan være behov for.
En ny evaluering af og undersøgelse af skæve boliger. Skæve boliger blev sidst eva-
lueret i 2006, og Boligministeriet finder grundlag for at gennemføre en ny evaluering af
ordningen. Evalueringen skal inddrage både kommuner og beboere i de skæve boliger.
Endvidere inddrages sociale viceværter tilknyttet skæve boliger i undersøgelsen. Eva-
lueringen skal bl.a. belyse, hvorfor de afsatte midler ikke efterspørges af kommunerne i
fuldt omfang, og hvilke barrierer kommunerne finder der er for anvendelse at ordnin-
gen.
Rigsrevisionen finder boligministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge Boligmini-
steriets initiativer til at tilvejebringe passende boliger til hjemløse.
Statsrevisorerne beretning SB22/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens notat af 27. november 2014
1427162_0009.png
8
III.
Næste skridt i sagen
12. Rigsrevisionen vil følge udviklingen på følgende områder:
hvorvidt Socialministeriets initiativer bidrager til, at flere hjemløse får tilbudt og udarbej-
det handleplaner
de konkrete resultater af Socialministeriets initiativer til at nedbringe opholdstiden på for-
sorgshjem
Socialministeriets analyse af kommunernes muligheder for at sikre en sammenhængen-
de og rehabiliterende indsats og de heraf afledte initiativer i forhold til antallet af forsorgs-
hjemspladser, årsagerne til stigningen i opholdstiden og årsagerne til de store forskelle
i udviklingen i kommunernes refusionshjemtagelse
de konkrete resultater af Socialministeriets indsats over for unge hjemløse, herunder
kommunernes etablering af de nødvendige alternative opholdssteder til unge hjemløse
Boligministeriets initiativer til at tilvejebringe boliger til hjemløse.
Lone Strøm