Finansudvalget 2013-14
SB 20 27
Offentligt
2378809_0001.png
Maj 2021
Rigsrevisionens notat om
beretning om
statens brug af
konsulenter
Statsrevisorerne beretning SB20/2013 - Bilag 27: Rigsrevisionens fortsatte notat af 22. april 2021
2378809_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om statens brug af konsulenter
(beretning nr. 20/2013)
22. april 2021
RN 1105/21
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om statens brug af konsulenter, som
blev indledt med en beretning i 2014. Vi har tidligere behandlet sagen i notater til Stats-
revisorerne af 9. december 2014, 7. august 2017 og 29. april 2020.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Økonomistyrelsen har gennemført initiativer, som skal bidrage til at sikre mere retvi-
sende tal for statens reelle forbrug af konsulenter. Rigsrevisionen finder Økonomisty-
relsens initiativer tilfredsstillende og vurderer, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Økonomistyrelsen har i december 2020 idriftsat en løsning vedrørende automatise-
ret forkontering af fakturaer i IndFak, som bl.a. skal sikre en mere ensartet registre-
ring af fakturaer, herunder af indkøbskategorierne. Dette kan bidrage til, at kvalite-
ten af virksomhedernes registreringer af konsulentkøb forbedres, og at opgørelser-
ne af statens forbrug af konsulenter bliver mere retvisende.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i juni 2014 en beretning om statens brug af konsulenter. Beret-
ningen handlede om, hvorvidt statslige virksomheder køber og anvender konsulenter
på en hensigtsmæssig måde. Endvidere handlede beretningen om, hvorvidt Finansmi-
nisteriet og ressortministerierne har retvisende information om statens brug af konsu-
lenter, og hvordan konsulentforbruget har udviklet sig i perioden 2008-2013.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det utilfredsstillende, at der
fortsat ikke var retvisende tal for statens reelle forbrug af konsulenter.
Statsrevisorerne beretning SB20/2013 - Bilag 27: Rigsrevisionens fortsatte notat af 22. april 2021
2378809_0003.png
2
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Ministeriernes arbejde med at udarbejde koncern-
strategier, herunder arbejdet med at styrke den stra-
tegiske tilgang til konsulentkøb.
2. Finansministeriets arbejde med at styrke den stra-
tegiske tilgang i ministerierne og den generelle vej-
ledning om konsulentkøb.
3. De undersøgte virksomheders arbejde med at
etablere retningslinjer, der kan understøtte velover-
vejede og hensigtsmæssige konsulentkøb.
4. Finansministeriets og de øvrige ministeriers arbej-
de med at tilvejebringe styringsrelevant information.
5. Rigspolitiets arbejde med at implementere de til-
tag, som knytter sig til overholdelse af udbudsreg-
lerne i forbindelse med køb af konsulentydelser.
(Punktet blev tilføjet som et nyt punkt i Rigsrevisio-
nens notat af 7. august 2017).
6. De undersøgte virksomheders arbejde med at sikre
kvaliteten af registreringerne i indkøbsdatabasen.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 7. august 2017.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 7. august 2017.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 7. august 2017.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 7. august 2017.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 29. april 2020.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på det punkt, der ikke tidli-
gere er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Finansministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende ministeriets initiativer i forhold til det udestående op-
følgningspunkt. Gennemgangen er baseret på redegørelser fra Finansministeriet samt
møder med Økonomistyrelsen og dokumentation for Økonomistyrelsens evaluering
af pilotprojektet vedrørende automatisk forkontering.
De undersøgte virksomheders arbejde med at sikre kvaliteten af regi-
streringerne i indkøbsdatabasen
7. Statsrevisorerne bemærkede, at det er utilfredsstillende, at der fortsat ikke er ret-
visende tal for statens reelle forbrug af konsulenter.
8. Det fremgik af beretningen, at Økonomistyrelsens indkøbsdatabase baseret på
regnskabsdata ikke gav et retvisende og fyldestgørende billede af statens brug af
konsulenter. Det skyldes, at opgørelsen var behæftet med usikkerhed, fordi det ikke
altid var entydigt, hvordan konsulentkøbene skulle registreres, og fordi der var fejl i
virksomhedernes registreringer. Hertil kom, at staten også havde udgifter til konsu-
lenter, der ikke var registreret i indkøbsdatabasen.
Statsrevisorerne beretning SB20/2013 - Bilag 27: Rigsrevisionens fortsatte notat af 22. april 2021
3
9. Finansministeren oplyste i sin redegørelse af 4. november 2014, at Økonomistyrel-
sen havde igangsat et arbejde med at undersøge, om indkøbskategorierne på konsu-
lentområdet kunne tilpasses for at reducere fejlkonteringer. Økonomistyrelsen ville
som led i dette arbejde gå i dialog med ressortministerierne for at gøre det lettere at
registrere konsulentkøb korrekt.
10. Økonomistyrelsen opdaterede efter offentliggørelsen af beretningen de fælles-
statslige indkøbskategorier, som statslige myndigheder anvendte til rapportering via
indkøbsdatabasen. Styrelsen har oplyst, at formålet var at gøre korrekt kontering af
indkøbene lettere og sikre en større gennemsigtighed. Indkøbskategorierne blev ud-
arbejdet under hensyn til de uhensigtsmæssigheder, som blev fremhævet i beretnin-
gen, og på baggrund af input fra gruppen af koncernindkøbere i staten og en efterføl-
gende høring i ministerierne.
Økonomistyrelsen besluttede imidlertid i 2018 ikke længere at bruge data fra indkøbs-
databasen til at opgøre indkøb på tværs af staten. Data i indkøbsdatabasen blev dan-
net på baggrund af regnskabsdata i Navision Stat. I stedet har Økonomistyrelsen valgt
at basere opgørelserne på baggrund af fakturadata, der trækker på data fra det stats-
lige fakturasystem IndFak og tilsvarende fakturahåndteringssystemer i statslige insti-
tutioner, som ikke anvender IndFak. Opgørelser på baggrund af fakturadata giver væ-
sentlig større detaljeringsgrad og medfører lavere risiko for fejl, da processerne er sy-
stemunderstøttede og i nogen grad automatiserede.
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Økonomistyrelsen i forlængelse heraf gennemfør-
te et pilotprojekt om en løsning om automatisk forkontering af fakturaer og kreditno-
taer i IndFak. Pilotprojektet blev gennemført i 2. halvår 2020. Formålet var at skabe
en mere effektiv og kvalitetsfyldt fakturabehandling i staten ved at tilbyde fuldauto-
matisk konteringsregistrering baseret på en analyse direkte i IndFak. I forbindelse med
konteringsløsningen arbejdes der med træning og udvikling af en algoritme, der auto-
matisk kan forudsige, hvordan en faktura skal konteres, herunder indkøbskategorise-
res. Automatisk forkontering af fakturaer i IndFak vil ifølge Økonomistyrelsen mind-
ske den administrative og manuelle opgave samt sikre en mere ensartet registrering
– og dermed bidrage til, at kvaliteten af virksomhedernes registreringer af bl.a. kon-
sulentkøb forbedres.
Som led i pilotprojektet skulle det bl.a. testes, om kvaliteten af algoritmen for den au-
tomatiske forkontering var tilfredsstillende, og hvor mange fakturaer der automatisk
kunne forkonteres. Økonomistyrelsen havde i den forbindelse sat et kvalitetsmæssigt
mål for den automatiske forkonteringsløsning. Målet var, at min. 50 % af alle behand-
lede fakturaer i IndFak skulle forkonteres automatisk. Der måtte samtidig kun ske au-
tomatisk forkontering, hvis der var 95 % sikkerhed for, at konteringslinjen var korrekt.
Pilottesten viste, at algoritmen for forkonteringen kunne leve op til de fastsatte kvali-
tetsmål. Økonomistyrelsen besluttede på den baggrund i december 2020 at idriftsæt-
te automatisk forkontering af fakturaer og kreditnotaer i IndFak. Økonomistyrelsen
besluttede desuden, at løsningen skal udbredes og tilbydes alle statslige institutioner,
der anvender IndFak.
Statsrevisorerne beretning SB20/2013 - Bilag 27: Rigsrevisionens fortsatte notat af 22. april 2021
4
11. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Økonomistyrelsen har idriftsat løsnin-
gen vedrørende automatisk forkontering, som bl.a. kan medvirke til at understøtte virk-
somhedernes arbejde med at sikre kvaliteten af registreringerne i indkøbsdatabasen
(nu fakturadatabasen). Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at sagen kan afslut-
tes.
Lone Strøm