Finansudvalget 2013-14
SB 20 25
Offentligt
1779486_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
statens brug af konsulenter
August 2017
Statsrevisorerne beretning SB20/2013 - Bilag 25: Rigsrevisionens fortsatte notat af 7. august 2017
1779486_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om statens brug af konsulenter (beretning nr. 20/2013)
7. august 2017
RN 1107/17
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om statens brug af konsulenter, som blev
indledt med en beretning i 2014. Vi har tidligere behandlet sagen i notat til Statsrevisorerne
af 9. december 2014.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at ministerierne og de virksomheder, der ind-
gik i beretningen, har arbejdet med at styrke de strategiske overvejelser, og at de har
udarbejdet retningslinjer, der kan understøtte velovervejede og hensigtsmæssige kon-
sulentkøb. Rigsrevisionen finder det desuden tilfredsstillende, at Finansministeriet har
taget en mere aktiv rolle i statens konsulentkøb. Rigsrevisionen vurderer, at disse de-
le af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Alle ministerier har enten udarbejdet en koncernstrategi for konsulentkøb eller ind-
arbejdet området i en indkøbsstrategi.
Alle de undersøgte virksomheder har etableret retningslinjer for konsulentkøb.
Hovedparten af ministerierne har arbejdet med at udvikle styringsrelevant informa-
tion.
Finansministeriet har udviklet egne vejledninger og videndelt med de øvrige mini-
sterier. Endvidere har Finansministeriet afholdt en række seminarer, der sætter fo-
kus på området for konsulentkøb.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
De undersøgte virksomheders arbejde med at sikre kvaliteten af registreringerne
i indkøbsdatabasen.
Rigspolitiets arbejde med at implementere de tiltag, som knytter sig til overholdel-
se af udbudsreglerne i forbindelse med køb af konsulentydelser.
Statsrevisorerne beretning SB20/2013 - Bilag 25: Rigsrevisionens fortsatte notat af 7. august 2017
1779486_0003.png
2
I.
Statens konsulentforbrug
Statens forbrug af konsulenter
beløb sig til ca. 5,4 mia. kr. i
2016 ifølge registreringerne i
indkøbsdatabasen. Opgørelsen
er udarbejdet af Moderniserings-
styrelsen til Rigsrevisionen på
baggrund af den konsulentdefi-
nition, som blev anvendt i be-
retningen fra juni 2014. Rigsre-
visionens definition er bredere
end den, Moderniseringsstyrel-
sen sædvanligvis anvender, idet
den også indbefatter udgifter til
fx advokater, arkitekter, ingeni-
ører og læger.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i juni 2014 en beretning om statens brug af konsulenter. Beretningen
handlede om, hvorvidt statslige virksomheder køber og anvender konsulenter på en hen-
sigtsmæssig måde. Endvidere handlede den om, hvorvidt Finansministeriet og ressortmini-
sterierne har retvisende information om statens brug af konsulenter, og hvordan konsulent-
forbruget har udviklet sig i perioden 2008-2013.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det utilfredsstillende, at der fort-
sat ikke var retvisende tal for statens reelle forbrug af konsulenter. Statsrevisorerne kritise-
rede endvidere, at statens konsulentkøb stadig kun i få tilfælde var baseret på strategiske
og dokumenterede overvejelser om, hvilke typer af opgaver der bedst blev løst af konsulen-
ter.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på følgen-
de punkter:
Opfølgningspunkt
1. Ministeriernes arbejde med at udarbejde kon-
cernstrategier, herunder arbejdet med at styrke den
strategiske tilgang til konsulentkøb.
2. Finansministeriets arbejde med at styrke den
strategiske tilgang i ministerierne og den generelle
vejledning om konsulentkøb.
3. De undersøgte virksomheders arbejde med at
etablere retningslinjer, der kan understøtte velover-
vejede og hensigtsmæssige konsulentkøb
4. Finansministeriets og de øvrige ministeriers ar-
bejde med at tilvejebringe styringsrelevant informa-
tion.
5. De undersøgte virksomheders arbejde med at
sikre kvaliteten af registreringerne i indkøbsdataba-
sen.
Status
Behandles i dette notat.
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
5. Beretningen var baseret på talmateriale og sagsdokumenter fra alle departementer og 10
udvalgte virksomheder. Virksomhederne, som indgik i undersøgelsen var: Naturstyrelsen,
SKAT, Vejdirektoratet, Natur- og Erhvervsstyrelsen, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrik-
ter (departementet), DMI, Det Kongelige Teater, Danmarks Statistik, Rigspolitiet og Moder-
niseringsstyrelsen. Da ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter er nedlagt, og hovedparten
af området er overflyttet til Udlændige-, Integrations- og Boligministeriet, er opfølgningen sket
ved Udlændige-, Integrations- og Boligministeriets departement.
6. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tidligere
er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Ministeriernes og virksomhedernes initiativer
7. Vi gennemgår i det følgende ministeriernes initiativer i forhold til de udestående opfølg-
ningspunkter. Gennemgangen er baseret på brevveksling med ministerierne og de under-
søgte virksomheder og en gennemgang af deres strategier, vejledninger og udvalgt ledel-
sesinformation.
8. Rigsrevisionen har siden afgivelsen af notatet til Statsrevisorerne i december 2014 fulgt
området gennem brevveksling.
Statsrevisorerne beretning SB20/2013 - Bilag 25: Rigsrevisionens fortsatte notat af 7. august 2017
1779486_0004.png
3
Ministeriernes arbejde med koncernstrategier
9. Det fremgik af beretningen, at statens brug af konsulenter kun i begrænset omfang var
baseret på strategier og analyser af, hvilke typer opgaver der mest hensigtsmæssigt bør
løses af egne medarbejdere eller af konsulenter. Således havde under halvdelen af mini-
sterierne udarbejdet en koncernstrategi for konsulentkøb, og strategierne fastlagde ikke,
hvilke typer opgaver der mest hensigtsmæssigt kunne udføres af enten virksomhedens eg-
ne medarbejdere eller af konsulenter.
10. Ministrene oplyste i deres redegørelser, at 7 ministerier havde koncernstrategier for kon-
sulentkøb. Blandt disse bemærkede forsvarsministeren, miljøministeren og undervisnings-
ministeren, at de ville opdatere den daværende strategi for at styrke det strategiske fokus.
11. Ud af de 13 ministerier, der ikke havde en koncernstrategi, bemærkede 10 ministre, at
de enten havde udarbejdet eller var ved at udarbejde koncernstrategier, som skulle dække
hele koncernen. Ministrene bemærkede generelt, at de ville tage højde for Rigsrevisionens
bemærkninger i beretningen.
12. Rigsrevisionens gennemgang viser, at næsten alle de ministerier, der ikke havde en kon-
cernstrategi, enten har udarbejdet en koncernstrategi for konsulentkøb eller indarbejdet em-
net i en indkøbsstrategi.
Sundheds- og Ældreministeriet har imidlertid vurderet, at de underliggende styrelser er så
forskelligartede, at det ikke er formålstjenesteligt at udarbejde en koncernstrategi. Ministe-
riet har i stedet indarbejdet en række overordnede retningslinjer for konsulentkøb i ministe-
rieinstruksen, ligesom ministeriet har fundet det formålstjenesteligt at påbegynde arbejdet
med en koncerntilgang til brugen af it-konsulenter, som fremover vil fremgår af ministeriets
koncern-it-strategi. Sundheds- og Ældreministeriet har oplyst, at ministeriet forventer, at den
nye it-strategi foreligger inden sommerferien.
13. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at alle ministerier har udarbejdet strategiske
overvejelser vedrørende deres brug af konsulenter og dermed styrket den strategiske til-
gang, enten i en koncernstrategi eller i en indkøbsstrategi. Rigsrevisionen vurderer derfor,
at denne del af sagen kan afsluttes.
Finansministeriets arbejde med at styrke den strategiske tilgang i ministerierne og
den generelle vejledning om konsulentkøb
14. Statsrevisorerne bemærkede, at Finansministeriet med fordel kunne indtage en mere
aktiv rolle i statens konsulentkøb, da der var tale om et væsentligt udgiftsområde.
15. Finansministeren oplyste i sin redegørelse, at ministeren havde taget initiativ til en dia-
log med de øvrige ministerier om registrering af konsulentkøb og tilvejebringelse af styrings-
relevant information.
Strategier og retningslinjer
for anvendelse af konsulen-
ter
Med
strategier
henvises der til
virksomhedens generelle over-
vejelser eller analyser af, hvor-
dan virksomheden strategisk
anvender konsulenter hensigts-
mæssigt, fx ud fra forhold som
kompetencebehov, opgavetype
og virksomhedens kapacitet.
Med
retningslinjer
forstår vi et
regelsæt, der beskriver, hvor-
dan konsulentkøbet skal gen-
nemføres i praksis.
Statsrevisorerne beretning SB20/2013 - Bilag 25: Rigsrevisionens fortsatte notat af 7. august 2017
1779486_0005.png
4
Statens koncernindkøbs-
forum (SKIF)
SKIF drives af Moderniserings-
styrelsen i fællesskab med Sta-
tens og Kommunernes Indkøbs-
service A/S (SKI) og har til for-
mål at øge samarbejdet på
tværs af ministerier, styrelser
og SKI for at øge videndeling
og effektivisere statens indkøb.
16. Rigsrevisionens gennemgang viser, at Finansministeriet har taget en række initiativer
for at sætte fokus på området og videndele med ministerierne. Ministeriet har siden 2014
afholdt 4 arrangementer i Statens koncernindkøbsforum vedrørende køb af konsulenter, jf.
boks 1.
BOKS 1. AKTIVITETER I STATENS KONCERNINDKØBSFORUM VEDRØRENDE
KONSULENTKØB
Seminar om køb og anvendelse af eksterne konsulenter i staten (oktober 2014).
Seminar om køb og styring af eksterne konsulenter i staten (november 2015).
Oplæg om styringsrelevant ledelsesinformation (juni 2016).
Temadag om forskellige tildelingsmodeller i forbindelse med køb af eksterne konsulenter
(september 2016).
Desuden har Finansministeriet præsenteret ministeriets koncernfælles retningslinjer og vej-
ledning for alle ministerier i Forum for Strategisk Styring.
17. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Finansministeriet har taget en række rele-
vante initiativer for at sætte fokus på området og videndele med ministerierne. Rigsrevisio-
nen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
De undersøgte virksomheders arbejde med at etablere retningslinjer, der kan under-
støtte velovervejede og hensigtsmæssige konsulentkøb
18. Det fremgik af beretningen, at kun 5 ud af de 10 undersøgte virksomheder havde udar-
bejdet retningslinjer, der kunne understøtte velovervejede og hensigtsmæssige konsulent-
køb.
Forum for Strategisk Styring
Følgegruppen består af afde-
lingschefer med administrations-
ansvar i ministerierne og af Mo-
derniseringsstyrelsens direktion.
Beretningen viste desuden, at de 10 undersøgte virksomheder kun i få tilfælde dokumente-
rede deres overvejelser om, hvorfor det er hensigtsmæssigt at anvende en konsulent. Rigs-
revisionen bemærkede i den forbindelse, at Rigsrevisionen også i de 2 tidligere undersøgel-
ser af statens konsulentforbrug konstaterede, at konsulentkøbene var mangelfuldt dokumen-
teret. Beretningen viste endvidere, at virksomhederne i højere grad kunne afsøge markedet
i forbindelse med mindre konsulentkøb under 500.000 kr., fx ved at indhente flere tilbud.
19. Ministrene for de 5 virksomheder, der ikke havde retningslinjer, oplyste i deres redegø-
relser, at de enten havde udarbejdet eller var i gang med at udarbejde retningslinjer. Hoved-
parten af ministrene for de 10 undersøgte virksomheder oplyste desuden, at de generelt vil-
le tage højde for Rigsrevisionens bemærkninger i forbindelse med opdateringen af deres ek-
sisterende retningslinjer eller udarbejdelsen af nye retningslinjer. Flere ministre oplyste des-
uden, at de vil fastsætte krav om dokumentation for virksomhedernes overvejelser i forbin-
delse med køb af konsulentydelser.
20. Rigsrevisionens gennemgang viser, at de 10 virksomheder, som indgik i undersøgelsen,
har udarbejdet vejledninger for konsulentkøb, der indeholder retningslinjer for overvejelser
før købet og for gennemførelse af købet, herunder krav til dokumentation.
Rigspolitiet offentliggjorde i marts 2017 resultatet af en intern undersøgelse af køb af kon-
sulentydelser i perioden 1. januar 2015 - 30. september 2016. Undersøgelsen viste, at poli-
tiet i væsentligt omfang ikke havde overholdt udbudsreglerne ved køb af konsulentydelser.
Endvidere viste undersøgelsen, at de interne retningslinjer, som politiet i forlængelse af Rigs-
revisionens undersøgelse havde fastsat, ikke var blevet fulgt i tilstrækkeligt omfang, og at
Rigspolitiets dokumentations- og journaliseringspraksis havde været mangelfuld.
Rigspolitiets undersøgelse
af konsulentkøb
Rigspolitiets undersøgelse om-
fatter alle konsulentydelser over
500.000 kr. pr. leverandør, købt
i perioden 1. januar 2015 - 30.
september 2016. Undersøgel-
sen omfatter dermed ca. 240
kontrakter til en værdi af 273
mio. kr., svarende til 87 % af
de samlede konsulentindkøb i
perioden.
Statsrevisorerne beretning SB20/2013 - Bilag 25: Rigsrevisionens fortsatte notat af 7. august 2017
1779486_0006.png
5
Rigspolitiet vil gennemføre 6 tiltag, der skal sikre overholdelsen af udbudsreglerne, herun-
der en ekstern undersøgelse af hele indkøbsområdet. Rigspolitiet vil bl.a. styrke kompeten-
cerne, øge ledelsesfokus og have flere kontroller på indkøbsområdet, jf. boks 2.
BOKS 2. RIGSPOLITIETS 6 TILTAG FOR AT SIKRE, AT UDBUDSREGLERNE EFTERLEVES
Ekstern undersøgelse af hele indkøbsområdet
Undersøgelsen vil blive gennemført af et revisionsselskab, der skal kortlægge de igangværen-
de indkøb og vurdere politiets indkøbsorganisation, forretningsgange og dokumentationsprak-
sis. Herudover skal det vurderes, om der er tegn på uregelmæssigheder ved køb af konsulent-
ydelser de sidste 5 år.
Konkret gennemførelse af udbud på områder uden udbudsdækning
Rigspolitiet vil iværksætte tiltag for at sikre, at gældende ikke-udbudte kontrakter, herunder sær-
ligt it-ydelser, bliver udbudt.
Styrket koncernindkøb og kompetenceløft
Rigspolitiets koncernindkøb bliver styrket. I første omgang ved ekstern assistance, sideløbende
med at der rekrutteres flere medarbejdere med udbudskompetencer.
Styrket controllingindsats
Der etableres en ny enhed for controlling og tilsyn, der refererer direkte til direktionen.
Indkøbsproces med stærk ledelsesmæssig forankring
Indgåelse af indkøbsaftaler over 100.000 kr. skal godkendes af den ansvarlige direktør og vur-
deres af Rigspolitiets Koncernindkøb.
Styrket aftalestyring og opfølgning
Der udarbejdes en systemunderbygget opfølgningsprocedure, som bl.a. skal sikre dokumenta-
tion af aftaleændringer.
21. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at alle 10 virksomheder har udarbejdet retnings-
linjer med henblik på at understøtte velovervejede og hensigtsmæssige konsulentkøb. Rigs-
politiets egen undersøgelse viser dog, at Rigspolitiet på trods af udarbejdelse af vejlednin-
ger i væsentligt omfang ikke har efterlevet retningslinjerne og udbudsreglerne. Rigsrevisio-
nen vil følge Rigspolitiets arbejde med at implementere de tiltag, der skal sikre, at udbuds-
reglerne ved køb af konsulentydelser efterleves. Rigsrevisionen følger desuden over en år-
række indkøbsområdet i forbindelse med den løbende årsrevisionen. Rigsrevisionen vurde-
rer endvidere, at den del af sagen, der vedrører de 9 virksomheder, kan afsluttes, men vil
følge Rigspolitiets arbejde med at implementere de tiltag, der knytter sig til køb af konsulent-
ydelser.
Finansministeriets og de øvrige ministeriers arbejde med at tilvejebringe styringsre-
levant information
22. Det fremgik af beretningen, at der var behov for mere detaljeret ledelsesinformation om
konsulentforbruget hos de 10 undersøgte virksomheder og på koncernniveau i ministerierne,
hvis ministerierne skulle kunne styre deres brug af konsulenter mere strategisk. Særligt de
virksomheder, som havde et højt forbrug, burde sikre sig et bedre overblik over deres brug
af konsulenter, herunder et overblik over udgifter og kontrakter, og hvilke typer opgaver kon-
sulenterne løser.
23. Finansministeren oplyste i sin redegørelse, at ministeren havde taget initiativ til dialog
med de øvrige ministerier. Derudover oplyste 4 ministre, at de fremover på forskellig måde
ville øge deres viden om brugen af konsulenter, fx ved at udarbejde overordnet ledelsesin-
formation på koncernniveau. De øvrige ministre havde ikke bemærkninger til denne del af
Rigsrevisionens undersøgelse.
Standarderne for Offentlig
Revision
Standarderne for offentlig revi-
sion (SOR) fastlægger de fag-
lige krav til udførelsen af opga-
ver med offentlig revision. SOR
fastlægger således de faglige
krav til revisors planlægning,
gennemførelse og rapportering
af de enkelte revisioner. SOR
kræver, at indkøbsområdet med
regelmæssige mellemrum skal
vurderes.
Statsrevisorerne beretning SB20/2013 - Bilag 25: Rigsrevisionens fortsatte notat af 7. august 2017
1779486_0007.png
6
24. Rigsrevisionen har stikprøvevist gennemgået ledelsesinformation mv. fra alle ministeri-
er for at vurdere, om informationen medvirker til at styre ministeriernes konsulentforbrug me-
re strategisk. Gennemgangen viser, at alle ministerier har arbejdet med at tilvejebringe sty-
ringsrelevant information, fx i form af generel information om forbrugsudviklingen på konsu-
lentkøb, men også mere specifik information, fx halvårlige vurderinger af konkurrencesitua-
tionen på udvalgte markeder for konsulenter.
25. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at ministerierne har arbejdet med at udarbej-
det styringsrelevant information. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af
sagen kan afsluttes.
De undersøgte virksomheders arbejde med at sikre kvaliteten af registreringerne i
indkøbsdatabasen
26. Det fremgik af beretningen, at Moderniseringsstyrelsens indkøbsdatabase ikke gav et
retvisende og fyldestgørende billede af statens brug af konsulenter. Det skyldes, at opgørel-
sen var behæftet med usikkerhed, fordi det ikke altid var entydigt, hvordan konsulentkøbe-
ne skulle registreres, og fordi der var fejl i virksomhedernes registreringer. Hertil kom, at sta-
ten også havde udgifter til konsulenter, der ikke var registreret i indkøbsdatabasen.
27. Finansministeren oplyste i sin redegørelse, at Moderniseringsstyrelsen havde igangsat
et arbejde med at undersøge, om indkøbskategorierne på konsulentområdet kunne tilpas-
ses for at reducere fejlkonteringer. Moderniseringsstyrelsen ville som led i dette arbejde gå
i dialog med ressortministerierne for at gøre det lettere at registrere konsulentkøb korrekt.
En række ministre oplyste desuden, at de arbejdede med at reducere registreringsfejlene,
fx ved at udarbejde en vejledning, ændre registreringspraksis eller øge deres fokus på kva-
litetssikring af registreringerne.
28. Rigsrevisionens gennemgang viser, at Moderniseringsstyrelsen efter beretningen op-
daterede de fællesstatslige indkøbskategorier, som statslige myndigheder anvender til ind-
købsrapportering, med virkning for 2015. Styrelsen oplyser, at formålet var at gøre korrekt
kontering af indkøbene lettere og sikre en større gennemsigtighed. Indkøbskategorierne blev
udarbejdet under hensyn til de uhensigtsmæssigheder, som blev fremhævet i Rigsrevisio-
nens beretning, og på baggrund af input fra gruppen af koncernindkøbere i staten og en ef-
terfølgende høring i ministerierne.
29. Desuden har alle 10 virksomheder, som indgik i beretningen, oplyst, at de har arbejdet
med at styrke kvaliteten af deres registreringer. Dette er sket ved opdatering af retningslin-
jer, styrkede interne kontroller og/eller evaluering.
SKAT vurderer dog, at registreringsrammen for køb af konsulenter fortsat ikke understøtter,
at Skatteministeriets database for konsulentkøb i alle tilfælde er retvisende.
Ligeledes vurderer Moderniseringsstyrelsen, på baggrund af en evaluering af Finansmini-
steriets egen konsulentregistrering, at ministeriets egen ramme for registreringer af konsu-
lentindkøb ikke er modent til videre drift i sin nuværende form. Evalueringen viste, at regi-
streringerne fortsat ikke var retvisende, og controlling af registreringerne var meget vanske-
lig. Moderniseringsstyrelsen oplyser, at styrelsen på baggrund af evalueringen arbejder på
en ny registreringsramme og ny systemunderstøttelse til brug for registreringerne, hvilket
vil medføre en ny vejledning og en opdatering af retningslinjerne for konsulentkøb i koncer-
nen. Moderniseringsstyrelsen har oplyst, at styrelsen vil videndele med de øvrige ministe-
rier, når materialet foreligger.
30. Rigsrevisionen vil derfor fortsat følge arbejdet med at sikre kvaliteten af registreringer-
ne i indkøbsdatabasen.
Lone Strøm
Indkøbsdatabasen
Moderniseringsstyrelsens ind-
købsdatabase har til formål at
hjælpe styrelsen til at indgå
indkøbsaftaler for køb af varer
og tjenesteydelser på områder,
hvor virksomhedernes rappor-
tering til databasen vidner om
en vis volumen i forbruget. Ef-
fektiviseringen af det statslige
indkøb sker ved, at Modernise-
ringsstyrelsen på baggrund af
de rapporterede køb til indkøbs-
databasen indgår nye eller for-
nyer eksisterende fællesstats-
lige indkøbsaftaler inden for en
række indkøbskategorier.
Indkøbskategorier
Registrering af myndighedernes
indkøb skal ske på baggrund af
de fælles statslige indkøbskate-
gorier.