Finansudvalget 2013-14
SB 15 4
Offentligt
1641718_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
DSB’s økonomi
Juni 2016
Statsrevisorerne beretning SB15/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. juni 2016
1641718_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om DSB’s økonomi (beretning nr. 15/2013)
1. juni 2016
RN 704/16
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om DSB’s økonomi, som blev indledt med
en beretning i 2014. Vi har tidligere behandlet sagen i notat til Statsrevisorerne af 4. juni 2014.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
DSB har med effektiviseringsprogrammet ”Sundt DSB” haft som mål at øge resultatet
før af- og nedskrivninger og skat med 1 mia. kr. og reducere medarbejderstaben med
ca. 1.000 årsværk i den danske forretning. Rigsrevisionen kan konstatere, at DSB hav-
de opfyldt målene ved udgangen af 2014, og at målene fortsat var opfyldt i 2015. Rigs-
revisionen kan også konstatere, at den nye trafikkontrakt indeholder et effektiviserings-
mål for den løbende udvikling i selskabet. Endelig kan Rigsrevisionen konstatere, at
Transport- og Bygningsministeriet (herefter Transportministeriet) har styrket tilsynet
med DSB’s fortsatte arbejde med at effektivisere virksomheden. Rigsrevisionen finder
DSB’s og Transportministeriets initiativer tilfredsstillende og vurderer, at sagen kan af-
sluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
DSB har opfyldt målene for effektiviseringsprogrammet ”Sundt DSB” og skal frem-
adrettet redegøre for opfyldelsen af et nyt effektiviseringsmål én gang årligt.
Transportministeriet afholder kvartalsmøder med DSB, som muliggør en tæt dia-
log om den økonomiske udvikling i selskabet.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i marts 2014 en beretning om DSB’s økonomi. Beretningen hand-
lede om, hvorvidt DSB i perioden 1999-2013 havde været drevet på et forretningsmæssigt
grundlag med fokus på overskud, omkostningseffektivitet og kunder.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, konstaterede de, at den negative udvikling
i DSB’s regnskabsresultater var stoppet. DSB’s økonomi var dog fortsat belastet af en be-
tydelig gæld, som i 2013 var på ca. 16 mia. kr., og der var fortsat potentiale for effektivise-
ringer.
Statsrevisorerne beretning SB15/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. juni 2016
1641718_0003.png
2
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på følgen-
de punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Opfølgningspunkt
DSB’s fortsatte arbejde med at effektivisere virk-
somheden.
Transportministeriets tilsyn med DSB’s fortsatte
arbejde med at effektivisere virksomheden.
Status
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på ovenstående punkter.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Transportministeriets og DSB’s initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Transportministeriets og DSB’s initiativer i forhold til de ude-
stående opfølgningspunkter. Gennemgangen er baseret på møde og skriftlig korrespondan-
ce med DSB samt på skriftlig redegørelse og materialer om Transportministeriets tilsyn med
DSB’s fortsatte arbejde med at effektivisere virksomheden.
7. Rigsrevisionen har siden afgivelsen af notat til Statsrevisorerne af 4. juni 2014 løbende
fulgt området gennem årsrevisionen af DSB, som bl.a. har omfattet DSB’s effektiviserings-
program ”Sundt DSB”, som løb frem til udgangen af 2014.
DSB’s forsatte arbejde med at effektivisere virksomheden
8. Statsrevisorerne bemærkede, at der trods forbedret effektivitet siden 2011 fortsat var po-
tentiale for yderligere effektiviseringer.
9. Det fremgik af beretningen, at DSB med regnskabet for 2013 var på vej til at nå 2014-må-
let for DSB’s resultat, men at det endnu var for tidligt at vurdere, om mål og delmål for ”Sundt
DSB” var opfyldt. Det fremgik også af beretningen, at DSB var langt fra at indfri det fulde po-
tentiale for effektiviseringer.
10. Transportministeren oplyste i sin redegørelse af 21. maj 2014, at han var fortrøstnings-
fuld med hensyn til, at DSB ville nå de opstillede mål. DSB oplyste i sin udtalelse af 11. april
2014, at DSB var enig med Statsrevisorerne i, at DSB også i de kommende år skulle arbej-
de målrettet med effektiviseringer.
Overordnede mål for udviklingen i DSB’s økonomi
11. Med effektiviseringsprogrammet ”Sundt DSB” havde DSB fastsat 2 mål for udviklingen
i DSB’s økonomi for perioden 2012-2014:
Forbedre det normaliserede resultat før af- og nedskrivninger og skat (EBITDA) i den
danske forretning med 1 mia. kr. i forhold til en prognose fra 2011 for, hvordan økono-
mien ville udvikle sig ved uændret adfærd. Med normaliseret resultat menes, at resulta-
tet opgøres uden ekstraordinære engangsposter. I absolutte tal svarede målet til et nor-
maliseret resultat på 2.650 mio. kr. i 2014.
Reducere medarbejderstaben i den danske forretning med ca. 1.000 årsværk. I abso-
lutte tal svarede det til en medarbejderstab på 7.314 årsværk i 2014.
Statsrevisorerne beretning SB15/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. juni 2016
1641718_0004.png
3
12. Udviklingen i DSB’s normaliserede resultat for perioden 2013-2015 er vist i tabel 1.
Tabel 1. Udviklingen i DSB’s normaliserede resultat for perioden 2013-2015
(Mio. kr.)
2013
Indtægter i alt
Omkostninger i alt
Normaliseret resultat (EBITDA)
Kilde: DSB.
11.768
8.961
2.807
2014
11.945
8.930
3.015
2015
11.759
8.924
2.835
Det fremgår af tabel 1, at DSB i 2014 havde et normaliseret resultat på 3.015 mio. kr., hvil-
ket var 365 mio. kr. højere end målet om et normaliseret resultat på 2.650 mio. kr. ved ud-
gangen af 2014. Målet for 2014 er fortsat opfyldt i 2015.
13. Udviklingen i antallet af medarbejdere i DSB i perioden 2013-2015 er vist i tabel 2.
Tabel 2. Udviklingen i antal årsværk i DSB i perioden 2013-2015
2013
Administration
Drift
Årsværk i alt
Kilde: DSB.
1.721
5.713
7.434
2014
1.706
5.364
7.070
2015
1.736
5.268
7.004
Det fremgår af tabel 2, at DSB i 2014 havde 7.070 årsværk, hvilket var 244 årsværk lavere
end målet om en medarbejderstab på 7.314 årsværk ved udgangen af 2014. Målet for 2014
er fortsat opfyldt i 2015.
14. Rigsrevisionen konstaterer, at DSB har opfyldt de 2 mål for ”Sundt DSB”, idet DSB ved
udgangen af 2014 nåede målet om at øge det normaliserede resultat før af- og nedskrivnin-
ger og skat med 1 mia. kr. og reducere medarbejderstaben med ca. 1.000 årsværk i den
danske forretning.
Rigsrevisionen kan desuden konstatere, at DSB’s rentebærende gæld er reduceret med
knap 4 mia. kr. fra 2013 til 2015. Ved udgangen af 2015 havde DSB en rentebærende gæld
på 7,2 mia. kr. Det fremgår af DSB’s årsrapport for 2015, at den markante nedbringelse af
gælden skyldes, at DSB afskriver mere på det eksisterende materiel, end der investeres i
nyt materiel. DSB har oplyst, at dette er en del af den normale cyklus for et selskab som
DSB.
Statsrevisorerne beretning SB15/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. juni 2016
1641718_0005.png
4
Udviklingen i produktivitet og antal ledere
15. Det fremgik af beretningen, at DSB stadig var langt fra at indfri potentialet for at effekti-
visere arbejdstiden for det kørende personale, og at produktiviteten for lokomotivførere trods
forbedringer i 2012 og 2013 stadig var under niveauet for god praksis. Desuden var der sta-
dig mange ledere i DSB med få medarbejdere under sig. Rigsrevisionen har fulgt op på ud-
viklingen på disse områder.
16. Udviklingen i produktiviteten for lokomotivførere og det kørende personale (togmedar-
bejdere) i perioden 2012-2015 er vist i tabel 3.
Tabel 3. Udviklingen i produktiviteten for lokomotivførere og togmedarbejdere i perioden 2012-2015
2012
Togkilometer pr. lokomotivfører
(fjern- og regionaltog)
Togkilometer pr. lokomotivfører
(S-tog)
Pladskilometer pr. togmedarbejder
(fjern- og regionaltog)
32.340
31.087
180.776
2013
35.004
33.341
202.463
2014
36.950
33.668
217.675
2015
36.114
33.125
223.655
2012-2015
12 %
7%
24 %
Note: Produktiviteten for lokomotivførere er opgjort pr. år og for togmedarbejdere pr. måned.
Kilde: DSB.
Det fremgår af tabel 3, at produktiviteten for lokomotivførere i fjern- og regionaltog og S-tog
er steget med henholdsvis 12 % og 7 % i perioden 2012-2015. Denne udvikling skyldes ho-
vedsageligt en meget stor forbedring af produktiviteten fra 2012 til 2013. Fra 2013 til 2014
steg produktiviteten kun meget lidt, og fra 2014 til 2015 vendte udviklingen, idet produktivi-
teten faldt en lille smule. Det fremgår også af tabellen, at produktiviteten for togmedarbej-
dere har været stødt stigende i perioden 2012-2015, og at produktiviteten for hele perioden
er steget med 24 %.
17. Udviklingen i antallet af ledere i DSB i perioden 2012-2015 er vist i tabel 4.
Tabel 4. Oversigt over reduktionen af ledere i perioden 2012-2015
2012
0-4 underordnede
5-10 underordnede
11-20 underordnede
Mere end 20 underordnede
I alt
Kilde: DSB.
83
119
117
129
448
2013
55
108
94
136
393
2014
42
99
97
132
370
2015
29
105
95
134
363
2012-2015
÷65 %
÷12 %
÷19 %
4%
÷19 %
Det fremgår af tabel 4, at DSB ved udgangen af 2015 havde 363 ledere, og at antallet af le-
dere var reduceret med 19 % i perioden 2012-2015. Det er især antallet af ledere med få
underordnede, som er blevet reduceret.
Statsrevisorerne beretning SB15/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. juni 2016
1641718_0006.png
5
18. Rigsrevisionen finder det positivt, at DSB har arbejdet med at øge produktiviteten for lo-
komotivførere og togmedarbejdere og nedbringe antallet af ledere med få medarbejdere un-
der sig. Rigsrevisionen kan dog konstatere, at udviklingen i produktiviteten for lokomotivfø-
rere er stagneret. Det er derfor vigtigt, at DSB fortsat har fokus på at indfri det fulde poten-
tiale for effektiviseringer på dette område.
Det videre arbejde med at effektivisere DSB
19. DSB’s strategiske program for perioden 2015-2017 har fokus på at sikre en fortsat effek-
tivisering af virksomheden. Programmet indeholder bl.a. en målsætning om at skabe løben-
de forbedringer på 2-3 % årligt. Denne målsætning er også indeholdt i den nye trafikkontrakt,
som er blevet indgået mellem Transportministeriet og DSB for perioden 2015-2024. I kon-
trakten reduceres kontraktbetalingen med 12 % i faste priser, selv om DSB skal køre ca. 3 %
flere togkilometer og dække stigende reallønninger.
For at sikre, at DSB lever op til den forudsatte effektivisering, har Transportministeriet ind-
ført et effektiviseringsmål for den løbende udvikling i selskabet. Der er tale om et såkaldt
indtægtsdækningsmål, som måler passagerindtægternes dækning af driftsomkostningerne.
Målet indebærer, at DSB både skal have fokus på at øge passagerindtægterne og reducere
omkostningerne.
DSB skal én gang årligt redegøre for opfyldelsen af effektiviseringsmålet. I det omfang ind-
tægter eller omkostninger har været påvirket af faktorer uden for DSB’s kontrol, korrigeres
der for betydningen af disse faktorer. En nærmere aftalt metode, der beskriver fastlæggel-
sen af korrektionsfaktorerne, fremgår af et tillæg til trafikkontrakten.
20. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at DSB har opfyldt de 2 mål for effektiviserings-
programmet ”Sundt DSB”, og at DSB fremadrettet skal redegøre for opfyldelsen af et nyt
effektiviseringsmål én gang årligt. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del
af sagen kan afsluttes.
Transportministeriets tilsyn med DSB
21. Statsrevisorerne kritiserede, at transportministeren ikke handlede i tide, skønt ministe-
riet i perioden 2007-2010 var opmærksom på, at DSB i stigende grad havde væsentlige
økonomiske problemer. Statsrevisorerne konstaterede, at Transportministeriet og DSB fra
starten af 2011 i stigende grad tog initiativ til at løse problemerne.
22. Det fremgik af beretningen, at Transportministeriet allerede i 2008 blev opmærksom på
selskabets økonomiske problemer, men at ministeriet ikke handlede tilstrækkeligt på disse
problemer. Først efter 2011 har ministeriet haft en tæt dialog med DSB om den økonomi-
ske udvikling i selskabet.
23. Transportministeren anførte i sin redegørelse af 21. maj 2014, at beretningen under-
stregede behovet for at føre et tilstrækkeligt tilsyn med DSB, herunder vigtigheden af øko-
nomiopfølgning og kvartalsmøder mellem ministeriet og DSB. Ministeren hæftede sig des-
uden ved, at ministeriet i dag er langt tættere på virksomheden end tidligere.
24. Transportministeriets tilsyn med DSB’s økonomi sker på kvartalsvise økonomiopfølg-
ningsmøder mellem DSB og ministeriet samt på kvartalsmøder mellem transportministeren
og DSB’s ledelse og på formøder til kvartalsmøderne.
I forhold til den konkrete opfølgning på ”Sundt DSB” viser Rigsrevisionens gennemgang
af referater fra kvartaltsmøderne mellem transportministeren og DSB, at status på ”Sundt
DSB” har været et fast punkt på dagsordenen på alle kvartalsmøderne i 2014 og på det
første kvartalsmøde i 2015, hvor det blev konkluderet, at DSB var kommet helt i mål med
”Sundt DSB”.
Statsrevisorerne beretning SB15/2013 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. juni 2016
1641718_0007.png
6
Transportministeriet har i foråret 2016 oplyst, at ministeriet er ved at færdiggøre et internt
strategisk ejerskabsdokument for DSB, som skal understøtte ministeriets tilsyn med DSB.
Ejerskabsdokumentet udarbejdes i henhold til Finansministeriets publikation
Statens ejer-
skabspolitik
og opsummerer ministeriets perspektiv på DSB’s overordnede strategiske ram-
me, finansielle mål, værdiskabelse mv.
25. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Transportministeriet afholder kvartalsmø-
der med DSB, som muliggør en tæt dialog om den økonomiske udvikling i selskabet. Rigs-
revisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Lone Strøm