Finansudvalget 2013-14
SB 15 3
Offentligt
1377693_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om DSB’s økonomi
Juni
2014
Statsrevisorerne beretning SB15/2013 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 4. juni 2014
1377693_0002.png
§ 18, STK. 4-NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 15/2013 om DSB’s økonomi
Transportministerens redegørelse af 21. maj 2014 og DSB’s udtalelse af
11. april 2014
4. juni 2014
RN 703/14
1. Dette notat handler om transportministerens bemærkninger til og opfølgning på Statsre-
visorernes bemærkninger og beretningens indhold og konklusioner. Transportministeriet har
indhentet en udtalelse fra DSB, som også indgår i notatet.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Transportministeren bemærker i sin redegørelse, at det endnu er for tidligt at vurde-
re, om DSB når sine mål for ”Sundt DSB”, men at han er fortrøstningsfuld, og at be-
retningen har understreget behovet for fortsat at føre et tilstrækkeligt tilsyn med DSB.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
DSB’s fortsatte arbejde med at effektivisere virksomheden
Transportministeriets tilsyn med DSB’s fortsatte arbejde med at effektivisere virk-
somheden.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i marts 2014 en beretning om DSB’s økonomi. Beretningen handle-
de om udviklingen i DSB’s økonomiske resultater i perioden 1999-2013. Beretningen viste,
at DSB havde haft en turbulent periode med store underskud i 2010 og 2011, men at DSB
nu er i gang med en økonomisk genopretning. I 2013 havde DSB et overskud på 386 mio.
kr. Det skyldtes primært, at indtægterne var steget med 1,1 mia. kr. fra 2011 til 2013 i den
danske del af DSB som følge af øget passageromsætning og stigende indtægter fra trafik-
kontrakter. Det skyldtes også, at personaleomkostningerne var faldet som følge af effektivi-
seringer. Beretningen viste også, at DSB i perioden frem til 2011 ikke havde tilstrækkeligt
fokus på at holde lønomkostningerne nede og tjene penge på passagerdriften. Siden 2011
har DSB haft stort fokus på forretningsmæssig drift. DSB er dog langt fra at indfri det fulde
potentiale for effektiviseringer.
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB15/2013 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 4. juni 2014
1377693_0003.png
2
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, konstaterede de, at den negative udvikling
i DSB’s regnskabsresultater er stoppet. DSB’s økonomi er dog fortsat belastet af en betyde-
lig gæld, som i 2013 var på ca. 16 mia. kr., og der er fortsat potentiale for yderligere effekti-
viseringer.
4. Dette notat indeholder Rigsrevisionens vurdering af de initiativer, som transportministe-
ren har iværksat som følge af beretningen.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Gennemgang af transportministerens redegørelse
Effektiviseringer og programmet ”Sundt DSB”
5. Beretningen viste, at DSB med regnskabet for 2013 er på vej til at nå 2014-målet for
DSB’s resultat, men at det endnu er for tidligt at vurdere, om mål og delmål for ”Sundt DSB”
er opfyldt. Beretningen viste også, at DSB risikerer at gøre sig sårbar over for kritik af sin
metode til at opgøre, om delmålene for ”Sundt DSB” er opfyldt, eftersom DSB ikke på for-
hånd havde gjort sig klart, hvordan de ved udgangen af 2014 ville måle dette.
6. Statsrevisorerne bemærkede, at der trods forbedret effektivitet siden 2011 fortsat er po-
tentiale for yderligere effektiviseringer, og at det er usikkert, om DSB vil nå målene for
”Sundt DSB” ved udgangen af 2014.
7. Transportministeren tilslutter sig konklusionen om, at det er for tidligt at vurdere, om DSB
når sine mål for ”Sundt DSB”. Ministeren bemærker dog, at DSB er opmærksom på udfor-
dringerne, og at han fortsat er fortrøstningsfuld med hensyn til de opstillede målsætninger,
idet han henviser til DSB’s kvartalsrapport for 1. kvartal 2014. Med hensyn til opgørelsen af
delmålene for ”Sundt DSB” er ministeren enig i, at der er opstået usikkerhed om, hvordan
delmålene skal opgøres. Ministeren anfører dog, at der ikke hersker tvivl om, at opfyldel-
sen af de overordnede mål kan måles, og at der vil blive fulgt op på dette af både DSB og
Transportministeriet.
8. DSB erklærer sig tilfreds med beretningens konklusion om, at DSB samlet set er på vej
mod at nå sit 2014-mål for resultatet, og er enig med Statsrevisorerne i, at DSB også i de
kommende år skal arbejde målrettet med effektiviseringer. DSB tager kritikken vedrørende
delmålene for ”Sundt DSB” til efterretning, men anfører, at målene vedrørende ”Sundt DSB”
efter DSB’s opfattelse er klare.
9. Rigsrevisionen finder transportministerens redegørelse tilfredsstillende. Rigsrevisionen
vil fortsat følge DSB’s arbejde med at effektivisere virksomheden og vil orientere Statsrevi-
sorerne om resultatet af denne opfølgning.
Transportministeriets tilsyn med DSB’s økonomi
10. Beretningen viste, at Transportministeriet i perioden 2007-2013 fulgte med i DSB’s øko-
nomiske udvikling og allerede i 2008 blev opmærksom på selskabets problemer. Men mi-
nisteriet handlede ikke tilstrækkeligt på disse problemer. Efter 2011 har ministeriet haft en
langt tættere dialog med DSB om den strategiske og økonomiske udvikling i selskabet.
11. Statsrevisorerne kritiserede, at transportministeren ikke handlede i tide, skønt ministe-
riet i perioden 2007-2010 var opmærksom på, at DSB i stigende grad havde økonomiske
problemer. Statsrevisorerne konstaterede, at Transportministeriet og DSB fra starten af
2011 i stigende grad tog initiativ til at løse problemerne.
Statsrevisorerne beretning SB15/2013 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 4. juni 2014
1377693_0004.png
3
12. Transportministeren anfører i sin redegørelse, at beretningen understreger behovet for
fortsat at føre et tilstrækkeligt tilsyn med DSB, herunder vigtigheden af økonomiopfølgning
og kvartalsmøder mellem ministeriet og DSB. Ministeren hæfter sig ved, at da der omsider
blev taget hånd om DSB’s økonomiske problemer, var det med drastiske ændringer i virk-
somheden til følge. Ministeren hæfter sig desuden ved konklusionen om, at ministeriet er
langt tættere på virksomheden i dag end tidligere. Dette bekræfter ham i, at ministeriets til-
synsmodel, hvor kvartalsmøder med bestyrelsen udgør omdrejningspunktet, er et godt ud-
gangspunkt for tilsynet med udviklingen i DSB’s økonomi.
13. Rigsrevisionen finder transportministerens redegørelse tilfredsstillende. Rigsrevisionen
vil følge op på Transportministeriets tilsyn med DSB’s fortsatte arbejde med at effektivisere
virksomheden og orientere Statsrevisorerne om resultatet af opfølgningen.
III.
Næste skridt i sagen
14. Rigsrevisionen vil følge udviklingen på følgende områder:
DSB’s fortsatte arbejde med at effektivisere virksomheden
Transportministeriets tilsyn med DSB’s fortsatte arbejde med at effektivisere virksom-
heden.
Lone Strøm