Finansudvalget 2012-13
SB 4 5
Offentligt
1542648_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om DONG Energy A/S
September
2015
Statsrevisorerne beretning SB4/2012 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 31. august 2015
1542648_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om DONG Energy A/S (beretning nr. 4/2012)
31. august 2015
RN 1103/15
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om DONG Energy A/S, som blev indledt
med en beretning i 2013. Vi har tidligere behandlet sagen i notat til Statsrevisorerne af 7.
maj 2013.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Finansministeriet har styrket rammerne for varetagelsen af ejerskabet i de statslige
selskaber og har desuden iværksat et forbedret tilsyn med DONG Energy. Rigsrevi-
sionen finder ministeriets initiativer tilfredsstillende og vurderer, at sagen kan afslut-
tes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Finansministeriet har med opdateringen af ejerskabspolitikken taget højde for
Statsrevisorernes og Rigsrevisionens bemærkninger i beretningen om DONG
Energy A/S. Det indebærer bl.a., at der indføres et nyt ejerskabskoncept, som de
statslige ejerministerier skal anvende. Ejerskabskonceptet medfører bl.a., at ejer-
ministerierne skal formulere et ejerskabsdokument, der tydeliggør formålet med
ejerskabet af de statslige selskaber og rammerne for tilsynet. Rigsrevisionen be-
mærker dog, at offentliggørelsen af den opdaterede ejerskabspolitik blev ca. 1�½
år forsinket i forhold til det tidspunkt, ministeren oplyste i sin redegørelse.
Finansministeriet har styrket tilsynet med DONG Energy’s økonomiske udvikling
og investeringer. Ministeriet har oplyst, at de fortsat vil følge selskabet tæt. DONG
Energy har siden beretningen blev afgivet iværksat en ny strategi, der omfatter en
finansiel handlingsplan, som skal genetablere et solidt økonomisk fundament for
selskabet. Finansministeriet har oplyst, at DONG Energy efter ministeriets vurde-
ring har opfyldt den finansielle handlingsplan og genetableret et solidt økonomisk
fundament. Finansministeriet har været involveret i udarbejdelsen af strategien
og har som forudsat i det nye ejerskabskoncept ført et tilsyn med selskabet, der
har været baseret på hyppigere kontakt og mere detaljeret information, end mini-
steriet har fået hidtil.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB4/2012 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 31. august 2015
1542648_0003.png
2
Finansministeriet har sikret, at DONG Energy har fulgt op på lønudviklingen for
de medarbejdergrupper, hvis løn lå over markedsniveauet, og DONG Energy’s
personaleomkostninger indgår i Finansministeriets løbende tilsyn med selskabet.
Finansministeriet har oplyst, at ministeriet i dialogen med DONG Energy også
fremover vil have fokus på området.
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i januar 2013 en beretning om DONG Energy A/S. Beretningen
handlede om DONG Energy’s investeringer og lønninger, og om hvordan Finansministeriet
forvaltede rollen som ejer.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at dialogen mellem Fi-
nansministeriet og DONG Energy havde været utilstrækkelig i den sidste del af perioden
2008-2010. I denne periode iværksatte DONG Energy en strategi med et omfattende inve-
steringsprogram, der medførte øgede risici for staten, uden at Finansministeriet som ejer
intensiverede dialogen. Statsrevisorerne konstaterede dog også, at der i perioden ikke
blev foretaget investeringer uden for den eksisterende strategi. Statsrevisorerne fandt det
utilfredsstillende, at der herskede usikkerhed om, hvorvidt DONG Energy’s strategi kunne
skabe en positiv økonomisk udvikling, og om strategien kunne imødegå de risici, der er på
et konjunkturfølsomt energimarked. Statsrevisorerne fandt det derfor relevant, at DONG
Energy i februar 2013 ville præsentere en ny strategi.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på føl-
gende punkter:
Opfølgningspunkt
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Status
Behandles i dette notat.
I hvilket omfang Finansministeriet i arbejdet med
opdatering af ”Staten som aktionær” tager højde
for Statsrevisorernes og Rigsrevisionens bemærk-
ninger til denne beretning.
Finansministeriets varetagelse af ejerskabet i rela-
tion til Statsrevisorernes og Rigsrevisionens vur-
deringer af DONG Energy’s økonomiske udvikling,
investeringer og lønninger.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på ovenstående punkter.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Finansministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Finansministeriets initiativer i forhold til de udestående punk-
ter. Rigsrevisionens undersøgelse af Finansministeriets varetagelse af ejerskabet omfatter
ikke kapitaludvidelsen i DONG Energy A/S.
7. Rigsrevisionen har siden afgivelsen af notat til Statsrevisorerne af 7. maj 2013 fulgt om-
rådet gennem brevveksling og møde med Finansministeriet. Vi har afventet Finansministe-
riets opdatering af ejerskabspolitikken, der indgår som et centralt opfølgningspunkt i notatet.
Statsrevisorerne beretning SB4/2012 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 31. august 2015
1542648_0004.png
3
Opdatering af ejerskabspolitikken
8. Statsrevisorerne fandt det mindre tilfredsstillende, at dialogen mellem Finansministeriet
og DONG Energy havde været utilstrækkelig i den sidste del af perioden 2008-2010, hvor
selskabet iværksatte en strategi med et omfattende investeringsprogram, der medførte øge-
de risici for staten. Dette skete, uden at Finansministeriet som ejer intensiverede dialogen.
Statsrevisorerne konstaterede dog også, at der i perioden ikke blev foretaget investeringer
uden for den eksisterende strategi.
9. Finansministeren oplyste i sin redegørelse fra 2013, at der ville pågå et arbejde med at
styrke rammerne for varetagelsen af ejerskabet i de statslige selskaber ved at opdatere ejer-
skabspolitikken ”Staten som aktionær” fra 2004. I redegørelsen oplyste ministeren, at det
var forventningen, at der ville foreligge en opdateret udgave af ejerskabspolitikken i løbet
af efteråret 2013.
10. I deres bemærkning til finansministerens redegørelse fandt Statsrevisorerne det rele-
vant, at ministeren ville igangsætte et arbejde, der skulle styrke rammerne for varetagelsen
af statens ejerskab i DONG Energy A/S og andre statslige selskaber.
11. Rigsrevisionens gennemgang viser, at Finansministeriet i samarbejde med en tværmi-
nisteriel arbejdsgruppe har opdateret statens ejerskabspolitik. Den nye ejerskabspolitik,
som blev offentliggjort i april 2015, indeholder retningslinjer og anbefalinger for statens ejer-
skabsudøvelse samt forventninger og anbefalinger til selskaberne og deres bestyrelser.
Den nye ejerskabspolitik skal ses som en opdatering af og supplement til publikationen
”Staten som aktionær” (2004). Rigsrevisionen bemærker, at offentliggørelsen af den opda-
terede ejerskabspolitik blev ca. 1�½ år forsinket i forhold til det tidspunkt, ministeren oplyste i
sin redegørelse.
12. Vores gennemgang viser, at særligt 2 dele af opdateringen af ejerskabspolitikken er
relevante i forhold til Statsrevisorernes og Rigsrevisionens bemærkninger i beretningen om
DONG Energy A/S fra 2012.
13. For det første introduceres et nyt koncept for ejerskabsudøvelsen med henblik på at
sikre et mere aktivt ejerskab.
Konceptet skal sikre, at staten mere aktivt gør sig klart, hvorfor staten ejer et konkret sel-
skab, hvilke rammer der gælder for selskabets aktiviteter, og hvilke finansielle mål staten
har som ejer. Det betyder bl.a., at ejerministeren som led i ejerskabsudøvelsen skal tage
stilling til selskabets målsætning(er), og at ejerministeren i samarbejde med selskabets be-
styrelse skal udarbejde en overordnet strategisk ramme for selskabet. Det betyder også, at
ejerministeren som hovedregel skal offentliggøre visse finansielle mål som fx afkastmål, mål-
sætninger for kapitalstruktur og udbyttepolitik.
Ejerministerierne skal beskrive de overordnede rammer for hvert selskab i et strategisk ejer-
skabsdokument. Det strategiske ejerskabsdokument skal fungere som et internt arbejds-
redskab for ejerministerens tilsyn med selskabet.
14. For det andet indebærer opdateringen af ejerskabspolitikken en præcisering af, hvor
ofte ministeriet og selskabet skal mødes. Ejerskabspolitikken anbefaler, at der skal afhol-
des mindst 2 årlige møder mellem ejerministeriet og det statslige selskabs ledelse. Det an-
befales, at ejerministeren som minimum skal deltage på ét af disse møder. Herudover bør
der ifølge politikken afholdes regelmæssige møder mellem embedsmænd og selskabets
ledelse for at drøfte selskabets løbende økonomiske udvikling. I større selskaber med mere
kompleks virksomhed anbefales det, at der som udgangspunkt afholdes 4 faste møder pr.
år.
Statsrevisorerne beretning SB4/2012 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 31. august 2015
1542648_0005.png
4
15. I forhold til DONG Energy A/S har Finansministeriet primo 2015 iværksat arbejdet med
at implementere den nye ejerskabspolitik og er i den forbindelse i dialog med selskabet.
Ministeriet har fastlagt en mødekadence, hvorefter DONG Energy og ministeriet normalt skal
mødes 5 gange årligt. Det forventes, at ministeren vil deltage i 2 af møderne. Finansmini-
steriet vil som hidtil få tilsendt alle DONG Energy’s års- og delregnskaber. Herudover er det
fastlagt, at ministeriet fremover vil modtage månedlige rapporter fra selskabet. Finansmini-
steriet har desuden oplyst, at ministeriet som følge af den nye ejerskabspolitik derudover vil
modtage overordnede budgettal, som er godkendt af DONG Energy’s bestyrelse.
16. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Finansministeriet har opdateret retningslin-
jerne for ministeriernes ejerskab af statslige selskaber. Opdateringen tager højde for Stats-
revisorernes og Rigsrevisionens bemærkninger i beretningen om DONG Energy A/S. Det
indebærer bl.a., at der indføres et nyt ejerskabskoncept, som de statslige ejerministerier skal
anvende. Desuden indebærer den opdaterede ejerskabspolitik en præcisering af, hvor ofte
ministeriet og selskabet skal mødes, samt en præcisering af, hvilken information der skal
tilgå ministeriet. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afslut-
tes.
Finansministeriets varetagelse af ejerskabet
DONG Energy’s økonomiske udvikling og investeringer
17. Statsrevisorerne bemærkede, at DONG Energy’s indtjening og rentabilitet havde været
presset i de senere år, og at soliditeten i 2012 også var det. I 2012 havde faldende indtje-
ning og det høje investeringsniveau indebåret, at DONG Energy havde klaret sig markant
dårligere på alle områder i forhold til sammenlignelige europæiske energiselskaber. Stats-
revisorerne fandt det utilfredsstillende, at der herskede usikkerhed om, hvorvidt DONG Ene-
rgy’s strategi kunne skabe en positiv økonomisk udvikling, og om strategien kunne imødegå
risici på et konjunkturfølsomt energimarked. Statsrevisorerne fandt det relevant, at DONG
Energy i februar 2013 ville præsentere en ny strategi.
I deres bemærkning til finansministerens redegørelse tilkendegav Statsrevisorerne, at de
fortsat ville følge udviklingen i DONG Energy’s økonomi, investeringer, lønninger og finan-
sielle risici, herunder arbejdet med at sikre en bedre indtjening og realisere den nye strategi.
Finansministeriet har oplyst, at DONG Energy’s økonomiske situation betød, at selskabet
iværksatte en ny strategi, der bl.a. omfattede en finansiel handlingsplan. Handlingsplanen
involverede bl.a. en kapitaludvidelse og frasalg af nogle af DONG Energy’s aktiviteter. Det
er Finansministeriets vurdering, at DONG Energy har opfyldt sin finansielle handlingsplan,
og at selskabet har opnået sit mål med planen – navnlig at genetablere et solidt økonomisk
fundament for koncernen og sikre, at selskabet kan fortsætte sin strategi.
18. Finansministeriet har oplyst, at ministeriet siden beretningen blev afgivet har ført et tæt-
tere tilsyn med DONG Energy. Ministeriets tilsyn med DONG Energy’s økonomiske udvik-
ling og investeringer er sket sammen med ministeriets involvering i den nye strategi. Det er
Finansministeriets vurdering, at ministeriets tilsyn har været baseret på væsentligt mere
detaljerede og hyppige oplysninger, end tilfældet vil være i en normal situation.
19. Rigsrevisionens gennemgang viser, at Finansministeriet siden beretningen blev afgivet i
2012 har ført et tættere tilsyn med DONG Energy’s økonomiske udvikling og investeringer.
Ministeriet har kvartalsvist udarbejdet interne notater, der behandler og analyserer centrale
nøgletal, og som samtidig forholder sig til de markedsmæssige risici, som DONG Energy
står over for. Ministeriet har i perioden sammenholdt og vurderet DONG Energy’s økono-
miske situation i forhold til selskabets strategiske mål, og ministeriet har desuden på et over-
ordnet plan forholdt sig til DONG Energy’s investeringsprogram. Ministeriets interne nota-
ter er primært udarbejdet på baggrund af selskabets offentlige regnskaber, men også på
baggrund af månedlige rapporter, som ministeriet modtager i en fast kadence.
Statsrevisorerne beretning SB4/2012 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 31. august 2015
1542648_0006.png
5
Finansministeriet har inden for det seneste år afholdt møder mellem ministeriet og selska-
bet, som svarer til den mødekadence, der lægges op til i den opdaterede ejerskabspolitik.
Ministeriet har oplyst, at der herudover løbende afholdes en række øvrige møder med sel-
skabet, hvor såvel udvalgte emner som DONG Energy’s strategi drøftes. Finansministeriet
har samtidig oplyst, at ministeriet fortsat vil føre et tæt tilsyn med selskabet.
20. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Finansministeriet har styrket tilsynet med
DONG Energy’s økonomiske udvikling og investeringer, og at ministeriet fortsat vil følge
selskabet tæt. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afslut-
tes.
Lønninger
21. Statsrevisorerne bemærkede, at DONG Energy var lønførende med hensyn til visse
medarbejdergrupper som fx kontor- og kundeservicemedarbejdere, selv om det havde væ-
ret et mål at tilpasse sig det øvrige arbejdsmarked.
22. Finansministeriet har oplyst, at ministeriet i forhold til selskabets lønninger generelt ud-
øver ejerskabet med respekt for de retningslinjer, der fremgår af ejerskabspolitikken. Mini-
steriet følger således et armslængdeprincip, der indebærer, at statslige aktieselskaber selv
har kompetence til at indgå aftaler om løn- og arbejdsvilkår med deres ansatte.
I forhold til den konkrete sag, hvor beretningen viste, at DONG Energy var lønførende med
hensyn til visse medarbejdergrupper som fx kontor- og kundeservicemedarbejdere, har Fi-
nansministeriet oplyst, at de i 2014 indhentede en status fra DONG Energy i forhold til sel-
skabets arbejde med at sikre, at selskabets aflønning kan anses som rimelig. I forhold til de
overenskomstdækkede medarbejdergrupper, som lå over niveauet for sammenlignelige
medarbejdergrupper i andre brancher, fremgår det af DONG Energy’s status, at selskabet
valgte ikke at regulere disse områder i 2013 for at bringe lønniveauet tættere på markeds-
niveauet. Det fremgår af DONG Energy’s status til ministeriet, at DONG Energy finder løn-
niveauet for de relevante medarbejdergrupper forsvarligt, men at der også i de kommende
år skal være fokus på en stram lønudvikling. Ministeriet har efterfølgende oplyst, at lønre-
guleringen i 2014 dels reflekterer en fastholdelse af en konservativ lønudvikling for selska-
bet, dels er en sikring af, at der ikke sker en udhuling af lønnens købekraft.
Rigsrevisionens gennemgang af Finansministeriets interne notater viser, at ministeriet i be-
handlingen og analysen af DONG Energy’s del- og årsregnskab har fokus på udviklingen i
DONG Energy’s personaleomkostninger. DONG Energy’s personaleomkostninger indgår
således i ministeriets løbende tilsyn med DONG Energy som led i en vurdering af selska-
bets omkostningseffektivitet. Det fremgår af Finansministeriets interne notater, at der har
været et fald i DONG Energy’s personaleomkostninger i 2014 og en moderat stigning i 1.
kvartal 2015. Finansministeriet har oplyst, at faldet i personaleomkostninger både skyldes
en reduktion i antallet af medarbejdere og en reduktion af de personalemæssige omkost-
ninger pr. medarbejder. I forhold til den moderate stigning i personaleomkostninger i 1. kvar-
tal 2015 har ministeriet oplyst, at dette skyldes en stigning i antallet af medarbejdere.
23. Rigsrevisionen konstaterer, at Finansministeriet har fulgt op på lønudviklingen for de
medarbejdergrupper, hvis løn lå over markedsniveauet. Rigsrevisionen finder det tilfreds-
stillende, at Finansministeriet og DONG Energy fremover løbende vil have fokus på områ-
det. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Lone Strøm