Finansudvalget 2013-14
SB 18 10
Offentligt
MINISTEREN
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato
J. nr.
20. januar 2014
2012-2711
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Redegørelse for foranstaltninger og overvejelser i anledning af be-
retning nr. 18/2012 om revisionen af statsregnskabet for 2012
Statsrevisorerne har fremsendt ovennævnte beretning og har bedt om en rede-
gørelse for de foranstaltninger og overvejelser, som beretningen har givet an-
ledning til.
Jeg noterer med tilfredshed, at Rigsrevisionen har vurderet, at Transportmini-
steriets regnskab samlet set er rigtigt, og at der er etableret forretningsgange og
interne kontroller, som understøtter korrekte dispositioner.
Jeg tager de fremsatte bemærkninger i beretningen til efterretning.
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen bemærker i beretningen, at Trafikstyrelsens
forvaltning af debitorer har været mangelfuld og har medført et økonomisk tab
på 0,9 mio. kr. Rigsrevisionen bemærker desuden, at forholdene burde have
været oplyst i årsrapporten.
Trafikstyrelsen er enig i, at der burde have været oplyst om forholdene i års-
rapporten.
Trafikstyrelsen har oplyst, at den manglende efterlevelse af rykkerprocedurerne
skyldtes, at sammenlægningen med Statens Luftfartsvæsen gav en del udfor-
dringer for debitorforvaltningen. Trafikstyrelsen genoptog rykkerprocedurerne
primo 2013 og afvikler nu ugentlige rykkerkørsler. Trafikstyrelsen har brugt en
række ressourcer i 2013 på at rydde op i debitormassen, herunder at klargøre
debitorer til oversendelse til SKAT. Der er desuden igangsat en række aktivite-
ter, som har til formål at overvåge debitormassen, og aktiviteter vedr. debitor-
forvaltningen er ligeledes indarbejdet i Trafikstyrelsens regnskabsinstruks.
Rigsrevisionen bemærker i beretningen, at den interne afregning i Banedan-
mark ikke i tilstrækkelig grad understøtter god økonomistyring.
Det fremgår af beretningen, at priserne på udførerfunktionen Produktions op-
gaver skal afspejle markedspriser. Banedanmark anvender en afregningsmodel,
hvor ydelserne afregnes efter fastpris på grundlag af gennemførte udbud i 2009
og 2010, og løbende opdateres i en prisbog. Banedanmark har oplyst, at priser-
ne i højere grad vil afspejle de medgåede omkostninger i takt med de løbende
Statsrevisorerne beretning SB18/2012 - Bilag 10: Transportministerens redegørelse af 20. januar 2014
opdateringer. Det er dog ikke hensigten, at der skal opnås økonomisk balance
på den enkelte opgave, men derimod samlet set over en årrække. Det er Ba-
nedanmarks vurdering, at prisbogen i 2011-2012 gav et retvisende billede af
Produktions økonomiske resultat.
I forhold til anvendelsen af den valgte afregningsmodel, arbejder Banedanmark
løbende på at forbedre politikker, procedurer og aftaler mellem bestiller- og
udførerfunktionen. Eksisterende ledelsesprocesser beskriver bl.a., hvorledes
der skal ageres, hvis aftalte frister mv. skal afviges.
Principperne for intern afregning er i 2013 blevet nedfældet i en aftale, hvor der
på en række delområder er indgået kapacitetsaftaler om Produktions leveran-
cer til bestillerfunktionen, herunder bestillingsfrister og afregningsbetingelser.
Rigsrevisionen bemærker i beretningen, at revisionen i 2010 og 2011 viste, at
nogle færdiggjorte anlægsaktiver i Banedanmark fortsat var registreret som
igangværende arbejder i regnskabet og at revisionen i 2011 viste, at 3 kombi-
terminaler ikke var aktiveret.
Banedanmark har i 2012 foretaget en praksisændring, som sikrer korrekt klas-
sificering. Der er fortsat skærpet fokus på dette område i Banedanmark. Der
sker en løbende opfølgning i organisationen og på møderne i Banedanmarks
Revisionsgruppe. De 3 kombiterminaler er i 2012 aktiveret.
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen bemærker i beretningen, at Rigsrevisionen
tidligere har konstateret, at Banedanmarks køb af konsulentydelser ikke var
tilfredsstillende, idet Banedanmark ikke i alle tilfælde handlede omkostnings-
bevidst. Revisionen i 2012 fandt, at der ikke var rettet tilstrækkeligt op på for-
holdene.
Banedanmark har iværksat yderligere to tiltag for at imødegå bemærkningerne
fra Rigsrevisionen.
Der er under det strategiske projekt ”Professionelle Projekter” igangsat et
pro-
jekt som omhandler en præcisering af Banedanmarks styringsmodel, der defi-
nerer klare retningslinjer for styringen af de enkelte projekter, og skaber over-
blik over krav til struktur, herunder ansvar for opfølgning og rapportering. Sty-
ringsmodellen indeholder desuden en implementering af et nyt kontraktsty-
ringsmodul, der bl.a. har til formål at standardisere og forbedre kontraktstyrin-
gen.
Samtidig er der nedsat en arbejdsgruppe, der skal revurdere Banedanmarks
interne politik, konkurrenceudsættelser, definitioner mv. i forbindelse med
konsulentkøb. Resultatet af arbejdsgruppen vil være en ny konsulentpolitik der
sikrer, at forvaltningen af området sker korrekt.
Side 2/3
Statsrevisorerne beretning SB18/2012 - Bilag 10: Transportministerens redegørelse af 20. januar 2014
Rigsrevisionen bemærker i beretningen, at Vejdirektoratet havde flere medar-
bejdere ansat i lønramme 36 med en løn, der mindst svarede til lønnen i løn-
ramme 37 og med chefansvar, og fandt, at dette indikerede omgåelse af stil-
lingskontrollen.
Vejdirektoratet er i dialog med departementet om ansættelserne med henblik
på at opnå en afklaring af aflønningen.
En kopi af dette brev er sendt til rigsrevisor.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Pia Olsen Dyhr