Finansudvalget 2013-14
SB 18 10
Offentligt
1327081_0001.png
MINISTEREN
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato
J. nr.
20. januar 2014
2012-2711
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Redegørelse for foranstaltninger og overvejelser i anledning af be-
retning nr. 18/2012 om revisionen af statsregnskabet for 2012
Statsrevisorerne har fremsendt ovennævnte beretning og har bedt om en rede-
gørelse for de foranstaltninger og overvejelser, som beretningen har givet an-
ledning til.
Jeg noterer med tilfredshed, at Rigsrevisionen har vurderet, at Transportmini-
steriets regnskab samlet set er rigtigt, og at der er etableret forretningsgange og
interne kontroller, som understøtter korrekte dispositioner.
Jeg tager de fremsatte bemærkninger i beretningen til efterretning.
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen bemærker i beretningen, at Trafikstyrelsens
forvaltning af debitorer har været mangelfuld og har medført et økonomisk tab
på 0,9 mio. kr. Rigsrevisionen bemærker desuden, at forholdene burde have
været oplyst i årsrapporten.
Trafikstyrelsen er enig i, at der burde have været oplyst om forholdene i års-
rapporten.
Trafikstyrelsen har oplyst, at den manglende efterlevelse af rykkerprocedurerne
skyldtes, at sammenlægningen med Statens Luftfartsvæsen gav en del udfor-
dringer for debitorforvaltningen. Trafikstyrelsen genoptog rykkerprocedurerne
primo 2013 og afvikler nu ugentlige rykkerkørsler. Trafikstyrelsen har brugt en
række ressourcer i 2013 på at rydde op i debitormassen, herunder at klargøre
debitorer til oversendelse til SKAT. Der er desuden igangsat en række aktivite-
ter, som har til formål at overvåge debitormassen, og aktiviteter vedr. debitor-
forvaltningen er ligeledes indarbejdet i Trafikstyrelsens regnskabsinstruks.
Rigsrevisionen bemærker i beretningen, at den interne afregning i Banedan-
mark ikke i tilstrækkelig grad understøtter god økonomistyring.
Det fremgår af beretningen, at priserne på udførerfunktionen Produktions op-
gaver skal afspejle markedspriser. Banedanmark anvender en afregningsmodel,
hvor ydelserne afregnes efter fastpris på grundlag af gennemførte udbud i 2009
og 2010, og løbende opdateres i en prisbog. Banedanmark har oplyst, at priser-
ne i højere grad vil afspejle de medgåede omkostninger i takt med de løbende
Statsrevisorerne beretning SB18/2012 - Bilag 10: Transportministerens redegørelse af 20. januar 2014
1327081_0002.png
opdateringer. Det er dog ikke hensigten, at der skal opnås økonomisk balance
på den enkelte opgave, men derimod samlet set over en årrække. Det er Ba-
nedanmarks vurdering, at prisbogen i 2011-2012 gav et retvisende billede af
Produktions økonomiske resultat.
I forhold til anvendelsen af den valgte afregningsmodel, arbejder Banedanmark
løbende på at forbedre politikker, procedurer og aftaler mellem bestiller- og
udførerfunktionen. Eksisterende ledelsesprocesser beskriver bl.a., hvorledes
der skal ageres, hvis aftalte frister mv. skal afviges.
Principperne for intern afregning er i 2013 blevet nedfældet i en aftale, hvor der
på en række delområder er indgået kapacitetsaftaler om Produktions leveran-
cer til bestillerfunktionen, herunder bestillingsfrister og afregningsbetingelser.
Rigsrevisionen bemærker i beretningen, at revisionen i 2010 og 2011 viste, at
nogle færdiggjorte anlægsaktiver i Banedanmark fortsat var registreret som
igangværende arbejder i regnskabet og at revisionen i 2011 viste, at 3 kombi-
terminaler ikke var aktiveret.
Banedanmark har i 2012 foretaget en praksisændring, som sikrer korrekt klas-
sificering. Der er fortsat skærpet fokus på dette område i Banedanmark. Der
sker en løbende opfølgning i organisationen og på møderne i Banedanmarks
Revisionsgruppe. De 3 kombiterminaler er i 2012 aktiveret.
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen bemærker i beretningen, at Rigsrevisionen
tidligere har konstateret, at Banedanmarks køb af konsulentydelser ikke var
tilfredsstillende, idet Banedanmark ikke i alle tilfælde handlede omkostnings-
bevidst. Revisionen i 2012 fandt, at der ikke var rettet tilstrækkeligt op på for-
holdene.
Banedanmark har iværksat yderligere to tiltag for at imødegå bemærkningerne
fra Rigsrevisionen.
Der er under det strategiske projekt ”Professionelle Projekter” igangsat et
pro-
jekt som omhandler en præcisering af Banedanmarks styringsmodel, der defi-
nerer klare retningslinjer for styringen af de enkelte projekter, og skaber over-
blik over krav til struktur, herunder ansvar for opfølgning og rapportering. Sty-
ringsmodellen indeholder desuden en implementering af et nyt kontraktsty-
ringsmodul, der bl.a. har til formål at standardisere og forbedre kontraktstyrin-
gen.
Samtidig er der nedsat en arbejdsgruppe, der skal revurdere Banedanmarks
interne politik, konkurrenceudsættelser, definitioner mv. i forbindelse med
konsulentkøb. Resultatet af arbejdsgruppen vil være en ny konsulentpolitik der
sikrer, at forvaltningen af området sker korrekt.
Side 2/3
Statsrevisorerne beretning SB18/2012 - Bilag 10: Transportministerens redegørelse af 20. januar 2014
1327081_0003.png
Rigsrevisionen bemærker i beretningen, at Vejdirektoratet havde flere medar-
bejdere ansat i lønramme 36 med en løn, der mindst svarede til lønnen i løn-
ramme 37 og med chefansvar, og fandt, at dette indikerede omgåelse af stil-
lingskontrollen.
Vejdirektoratet er i dialog med departementet om ansættelserne med henblik
på at opnå en afklaring af aflønningen.
En kopi af dette brev er sendt til rigsrevisor.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Pia Olsen Dyhr