MINISTEREN
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato
J. nr.
20. januar 2014
2012-2711
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Redegørelse for foranstaltninger og overvejelser i anledning af be-
retning nr. 18/2012 om revisionen af statsregnskabet for 2012
Statsrevisorerne har fremsendt ovennævnte beretning og har bedt om en rede-
gørelse for de foranstaltninger og overvejelser, som beretningen har givet an-
ledning til.
Jeg noterer med tilfredshed, at Rigsrevisionen har vurderet, at Transportmini-
steriets regnskab samlet set er rigtigt, og at der er etableret forretningsgange og
interne kontroller, som understøtter korrekte dispositioner.
Jeg tager de fremsatte bemærkninger i beretningen til efterretning.
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen bemærker i beretningen, at Trafikstyrelsens
forvaltning af debitorer har været mangelfuld og har medført et økonomisk tab
på 0,9 mio. kr. Rigsrevisionen bemærker desuden, at forholdene burde have
været oplyst i årsrapporten.
Trafikstyrelsen er enig i, at der burde have været oplyst om forholdene i års-
rapporten.
Trafikstyrelsen har oplyst, at den manglende efterlevelse af rykkerprocedurerne
skyldtes, at sammenlægningen med Statens Luftfartsvæsen gav en del udfor-
dringer for debitorforvaltningen. Trafikstyrelsen genoptog rykkerprocedurerne
primo 2013 og afvikler nu ugentlige rykkerkørsler. Trafikstyrelsen har brugt en
række ressourcer i 2013 på at rydde op i debitormassen, herunder at klargøre
debitorer til oversendelse til SKAT. Der er desuden igangsat en række aktivite-
ter, som har til formål at overvåge debitormassen, og aktiviteter vedr. debitor-
forvaltningen er ligeledes indarbejdet i Trafikstyrelsens regnskabsinstruks.
Rigsrevisionen bemærker i beretningen, at den interne afregning i Banedan-
mark ikke i tilstrækkelig grad understøtter god økonomistyring.
Det fremgår af beretningen, at priserne på udførerfunktionen Produktions op-
gaver skal afspejle markedspriser. Banedanmark anvender en afregningsmodel,
hvor ydelserne afregnes efter fastpris på grundlag af gennemførte udbud i 2009
og 2010, og løbende opdateres i en prisbog. Banedanmark har oplyst, at priser-
ne i højere grad vil afspejle de medgåede omkostninger i takt med de løbende