Forsvarsudvalget 2012-13
SB 16 12
Offentligt
1683248_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
Danmarks indsats i Arktis
November 2016
Statsrevisorerne beretning SB16/2012 - Bilag 12: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. november 2016
1683248_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om Danmarks indsats i Arktis (beretning nr. 16/2012)
1. november 2016
RN 710/16
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om Danmarks indsats i Arktis, som blev
indledt med en beretning i 2013. Vi har tidligere behandlet sagen i notat til Statsrevisorerne
af 21. februar 2014.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
De danske myndigheder har løbende arbejdet på at forbedre indsatserne for sikker
sejlads, SAR-beredskabet samt havmiljø og havmiljøberedskab i rigsfællesskabets
dele af Arktis, dvs. Færøerne og Grønland.
Rigsrevisionen finder, at erhvervs- og vækstministerens implementering af skærpede
tiltag og afklaring af, hvordan internationale og nationale tiltag bedst kan forebygge
skibsulykker i de grønlandske farvande, er tilfredsstillende, og vurderer, at denne del
af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Erhvervs- og Vækstministeriet har udmøntet skærpede nationale regler i 3 be-
kendtgørelser, der er trådt i kraft. Som følge heraf er der nu krav til, at sejladsplan-
lægningen skal kunne dokumentere, at assistance fra andre skibe eller SAR-faci-
liteter vil være mulig inden for en rimelig tidsperiode og med en tilstrækkelig red-
ningskapacitet. Derudover træder et internationalt regelsæt for sejlads i Arktis –
den såkaldte polarkode – i kraft den 1. januar 2017.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB16/2012 - Bilag 12: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. november 2016
1683248_0003.png
2
Rigsrevisionen konstaterer, at Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet primo 2016
havde produceret 32 søkort over Grønland og således var 5 søkort bagud i forhold
til produktionsplanen. Geodatastyrelsen havde en forventning om at indhente det tab-
te, men er nu, som konsekvens af udflytningen til Nørresundby, ved at genforhandle
aftalen om levering af søkort til det grønlandske selvstyre. Rigsrevisionen konstate-
rer, at styrelsen har styrket produktionen af søkort, men finder det ikke tilfredsstillende,
at styrelsen ikke når målet om at producere 73 søkort til det grønlandske selvstyre i
2018. Rigsrevisionen konstaterer også, at der nu er uddannede havmiljøspecialister
ombord på alle Forsvarets skibe i Arktis, og at Forsvarsministeriets 3 analyser til brug
for den fremtidige opgavevaretagelse i Arktis er færdiggjorte. Forsvarsministeriet har
dog endnu ikke udarbejdet et oplæg til opgavevaretagelsen og dimensioneringen af
havmiljøudstyr og SAR-udstyr. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at forsvars-
ministeren nu har igangsat kontrol med skibe i grønlandske farvande ved at gennem-
føre havmiljøanråb. Rigsrevisionen konstaterer, at Forsvarsministeriet løbende arbej-
der med at fokusere indsatsen mod de skibe, der indebærer størst risici for menne-
sker og miljø. Rigsrevisionen konstaterer dog også, at dette endnu ikke er afspejlet i
målsætningen i resultatkontrakten, og at Forsvarsministeriet ikke opfyldte sin målsæt-
ning i 2015. Endelig finder Rigsrevisionen, at miljø- og fødevareministerens vurdering
af behovet for opdatering af retsgrundlaget for beskyttelse af havmiljøet, herunder vur-
deringen af styrkelsen af opfølgningen på loven, er tilfredsstillende. Lovforslaget kan
således blive den første selvstændige lov for regulering af havmiljøet ud for Grønland.
Rigsrevisionen konstaterer dog, at lovforslaget endnu ikke er vedtaget.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets arbejde med at producere de 41 søkort,
der udestår fra aftalen med det grønlandske selvstyre, herunder genetableringen
af Geodatastyrelsens produktionssystem efter udflytningen
Forsvarsministeriets arbejde med at styrke opgaveløsningen og havmiljøberedska-
bet i Arktis
Forsvarsministeriets arbejde med at fastsætte og opfylde mål for havmiljøanråb
vedtagelsen af Miljø- og Fødevareministeriets lovforslag til opdatering af retsgrund-
laget for beskyttelse af havmiljøet.
I.
SAR-beredskabet
(Search And
Rescue) er eftersøgnings- og
redningsberedskabet.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i september 2013 en beretning om Danmarks indsats i Arktis. Be-
retningen handlede om de danske myndigheders indsatser for sikker sejlads, SAR-bered-
skabet samt havmiljø og havmiljøberedskab i rigsfællesskabets dele af Arktis, dvs. Færø-
erne og Grønland.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det foruroligende, at Danmarks
indsats ikke i alle tilfælde var tilpasset de ændrede risici for mennesker og miljø, som følger
af den øgede sejlads i de grønlandske farvande.
Statsrevisorerne beretning SB16/2012 - Bilag 12: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. november 2016
1683248_0004.png
3
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på føl-
gende punkter:
Opfølgningspunkt
Statsministerens præcisering af ansvarsfordelingen
mellem Justitsministeriet og Forsvarsministeriet for
eftersøgnings- og redningsberedskabet (SAR).
Erhvervs- og vækstministerens implementering af
skærpede nationale tiltag og løbende afklaring af,
hvordan internationale og nationale tiltag bedst kan
forebygge skibsulykker i de grønlandske farvande.
Energi-, forsynings- og klimaministerens arbejde
med at sikre, at produktionen af søkort for Grønland
følger den fastlagte plan frem mod målet om 73 sø-
kort i 2018 (Geodatastyrelsen overgik fra Miljømini-
steriet til Energi-, Forsyning- og Klimaministeriet i
juni 2015).
Forsvarsministerens kontrol med skibe i grønland-
ske farvande ved at gennemføre havmiljøanråb.
Forsvarsministerens initiativ for at få havmiljøspe-
cialister ombord på Forsvarets skibe i Arktis og mi-
nisterens initiativer – baseret på resultaterne af ana-
lysen af opgaveløsningen i Arktis – på SAR-områ-
det og til bekæmpelse af havmiljøforurening.
Miljø- og fødevareministerens vurdering af behovet
for opdatering af retsgrundlaget for beskyttelse af
havmiljøet, herunder om miljø- og fødevareministe-
ren og forsvarsministeren vurderer, om opfølgnin-
gen på havmiljøanordningen kan styrkes.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 21. februar 2014
Behandles i dette notat.
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tidligere
er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Ministeriernes initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Erhvervs- og Vækstministeriets, Miljø- og Fødevareministe-
riets, Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets og Forsvarsministeriets initiativer i forhold
til de udestående opfølgningspunkter. Gennemgangen er baseret på møder med og mate-
rialer fra ministerierne.
7. Rigsrevisionen har siden afgivelsen af notat til Statsrevisorerne af 21. februar 2014 fulgt
områderne ved materialegennemgang og møder med ministerierne. Vi har afventet analy-
ser på havmiljø- og beredskabsområdet fra Forsvarsministeriet og de initiativer, som mini-
steriet sætter i værk på baggrund af analyserne, hvilket bl.a. hænger sammen med Miljø-
og Fødevareministeriets vurdering af behovet for en opdatering af retsgrundlaget for beskyt-
telse af havmiljøet. Vi har derudover afventet, at Erhvervs- og Vækstministeriet implemen-
terede skærpede nationale tiltag for sikker sejlads og afklarede, hvordan internationale og
nationale tiltag bedst kan forebygge skibsulykker i de grønlandske farvande. Endelig har vi
afventet en opfølgning på, om Geodatastyrelsens produktionssystem til søkort blev udviklet
i det omfang, det kræves for at sikre, at målet om 73 nye søkort i 2018 nås.
Statsrevisorerne beretning SB16/2012 - Bilag 12: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. november 2016
1683248_0005.png
4
Erhvervs- og vækstministerens tiltag mod skibsulykker i de grønlandske farvande
8. Statsrevisorerne bemærkede, at de fandt det særligt væsentligt, at de danske myndig-
heder styrkede de forebyggende indsatser.
9. Det fremgik af beretningen, at de danske myndigheder har forebyggende indsatser rettet
mod at skabe sikre forhold for sejladsen i de grønlandske farvande. Søfartsstyrensen (Er-
hvervs- og Vækstministeriet) arbejdede på at få vedtaget bindende internationale regler for
sikker sejlads i Arktis med implementeringen af den såkaldte polarkode, men reglerne ville
tidligst træde i kraft i 2017. Sideløbende ville Søfartsstyrelsen med afsæt i national lovgiv-
ning – og i samarbejde med Grønlands selvstyre – indføre skærpede krav til sejlads i grøn-
landske farvande. Rigsrevisionen fandt i den forbindelse, at styrelsen løbende bør afklare,
hvordan internationale og nationale tiltag på området bedst kan forebygge skibsulykker i de
grønlandske farvande.
Koordineret sejlads
betyder,
at krydstogtskibe sikrer passa-
gersikkerheden ved at have et
andet skib med en tilsvarende
passagerkapacitet inden for ri-
melig afstand. Det skyldes, at
SAR-beredskabet ikke vil have
kapacitet til at dække en even-
tuel ulykke, der kræver en eva-
kuering af passagerer på større
krydstogtskibe.
10. Erhvervs- og vækstministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at ministeren til-
sluttede sig Rigsrevisionens anbefalinger, og oplyste derudover, at skærpede nationale reg-
ler om skibes udstyr, besætningens kompetencer, sejladszoner, sejladsplanlægning, koor-
dineret sejlads og lodspligt for større passagerskibe i grønlandske farvande var under ud-
arbejdelse i samarbejde med Grønlands selvstyre. Ministeren forventede, at de skærpede
krav trådte i kraft i 2015.
11. Erhvervs- og Vækstministeriet har i sommeren 2016 oplyst, at de skærpede nationale
regler er udmøntet i 3 bekendtgørelser, hvoraf 2 trådte i kraft den 1. januar 2016 og en den
1. juli 2016. Ministeren har også oplyst, at der har været en tæt dialog med selvstyret om
udformningen og implementeringen af reglerne.
12. Der kan søges dispensation for enkelte regler. Rigsrevisionen har gennemgået kravene
til opnåelse af dispensation og kan konstatere, at der er fastsat klare kriterier og retnings-
linjer for kravene og for den tilhørende dokumentation.
13. Søfartsstyrelsen har oplyst, at det internationale regelsæt for sejlads i Arktis – polarko-
den – er vedtaget og vil træde i kraft i 2017. Polarkoden stiller en række krav til skibes kon-
struktion, udrustning og færden i de arktiske områder.
Søfartsstyrelsen har også oplyst, at de skærpede nationale krav supplerer det internatio-
nale regelsæt. Et eksempel på det er, at polarkoden ikke indeholder krav om lods, men de
nye nationale krav stiller krav om dette.
International Maritime Orga-
nization
(IMO) – fastlægger in-
ternationale regler for skibsfar-
ten.
Søfartsstyrelsen har desuden oplyst, at Danmark i FN’s maritime organisation (IMO) har ar-
bejdet for, at skibe omfattet af polarkoden skulle koordinere deres sejlads, så de ville kun-
ne komme hinanden til undsætning i nødsituationer. Det danske ønske blev ikke en del af
den vedtagne polarkode, men polarkoden omfatter dog et krav om, at eftersøgnings- og red-
ningsberedskabet i sejladsområdet skal indgå i skibenes sejladsplanlægning. Dermed vur-
derer Erhvervs- og Vækstministeriet, at hensigten med det danske ønske er tilgodeset.
14. Kravet til sejladsplanlægningen, herunder beredskabsplanen (den såkaldte SAR-plan),
er også afspejlet i en af de 3 nye bekendtgørelser fra Erhvervs- og Vækstministeriet. Heraf
fremgår det, at ”sejladsplanlægningen skal kunne dokumentere, at assistance fra andre ski-
be eller SAR-faciliteter vil være mulig inden for en rimelig tidsperiode og med en tilstrække-
lig redningskapacitet”. Søfartsstyrelsen har oplyst, at bestemmelsen beror på en individuel
vurdering, som foretages af rederiet og skibsføreren i samarbejde med den relevante SAR-
myndighed.
Statsrevisorerne beretning SB16/2012 - Bilag 12: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. november 2016
1683248_0006.png
5
Søfartsstyrelsen fører tilsyn med reglerne i de nationale bekendtgørelser via den såkaldte
havnestatskontrol, hvorved skibe, der anløber dansk havn, ud fra en risikobaseret betragt-
ning kontrolleres for, om kravene i lovgivningen er overholdt. Tilsynet sikrer bl.a., at skibe-
ne er i besiddelse af en sejladsplan, herunder en SAR-plan, der lever op til de ovenfor nævn-
te krav.
15. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Søfartsstyrelsen (Erhvervs- og Vækstmini-
steriet) har implementeret en række nationale tiltag, som støtter op om de internationale reg-
ler i polarkoden, som træder i kraft i 2017. Det er således Rigsrevisionens vurdering, at sty-
relsen løbende har afklaret, hvordan internationale og nationale tiltag på området kan fore-
bygge skibsulykker i de grønlandske farvande. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund,
at denne del af sagen kan afsluttes.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets produktion af søkort for Grønland
16. Statsrevisorerne fandt, at med de ændrede risici var det særligt væsentligt, at de danske
myndigheder styrker de forebyggende indsatser i Arktis.
17. Det fremgik af beretningen, at Geodatastyrelsen (tidligere Miljø- og Fødevareministeri-
et nu Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet) opdaterer og udarbejder nye søkort for bl.a.
at undgå skibsulykker i de grønlandske farvande. Produktionen skulle øges væsentligt for
at nå det fastsatte mål om 73 søkort i 2018. Forudsætningen for at nå målet var et nyt pro-
duktionssystem, som fortsat krævede udvikling. Styrelsen ville prioritere udviklingen af det-
te produktionssystem for at sikre, at målet om de 73 nye søkort i 2018 kunne nås.
18. Miljøministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at Geodatastyrelsens produk-
tionssystem løbende optimeres for at opnå en gradvist øget produktion pr. år frem mod 2018.
Rigsrevisionen har løbende fulgt styrelsens arbejde med produktionssystemet.
19. Geodatastyrelsen oplyser, at produktionssystemet i 2014 fortsat fungerede utilfredsstil-
lende, men at styrelsen i 2014 og 2015 styrkede produktionssystemet på 3 områder: syste-
misk, procesmæssigt og kompetencemæssigt.
På baggrund af en ekstern undersøgelse af produktionssystemets utilfredsstillende funktion
foretog leverandøren af produktionssystemet en række forbedringer af systemet i efteråret
2014 og foråret 2015. Endvidere forbedrede Geodatastyrelsen sit interne it-netværks hastig-
hed og kapacitet.
Produktionsflowet er blevet effektiviseret, og datakvaliteten af de enkelte processer er ble-
vet forhøjet. Samlet har det forøget produktionshastigheden for søkort i papirformat og sø-
kort i elektronisk format. Siden Rigsrevisionens beretning fik Geodatastyrelsen endvidere til-
ført 5 årsværk til produktionen, så den i alt kom op på 15. De nye ansatte blev videreuddan-
net, og alle ansatte fik sideløbende løftet deres faglige kompetencer via kurser og sidemands-
oplæring.
20. Rigsrevisionen har gennemgået afrapporteringen fra den eksterne konsulent til under-
søgelse af produktionssystemet og har gennemset Geodatastyrelsens flowcharts og perso-
naleliste og kan konstatere, at styrelsen har arbejdet med at forbedre produktionen.
21. Geodatastyrelsen oplyser, at produktionssystemet efter forbedringerne var tilstrækkeligt
optimeret til den øgede produktivitet. Styrelsen oplyser også, at styrelsen på daværende tids-
punkt forventede at kunne opfylde målet om at levere 73 søkort til selvstyret i 2018 ved en
skalering af produktionen. Skaleringen ville forudsætte ekstra resurser til produktionen i pe-
rioden 2016-2018 i form af 2-3 ekstra medarbejdere.
Søkort i papirformat og i
elektronisk format
Et søkort leveres efter aftalen
med Grønlands selvstyre både
i papirformat og i elektronisk for-
mat. Papirformatet er styrende
for processen og for drøftelser
mellem Geodatastyrelsen og
selvstyret om den årlige pro-
duktion. Efter optimeringen af
produktionssystemet produce-
res det elektroniske format få
måneder efter papirformatet.
Søkortlægning
Nye søkort udarbejdes på ba-
sis af ældre søkort og nye sø-
opmålinger, nye landkort over
kystlinjen samt indberetninger
fra myndigheder og borgere
om ændringer af forhold til søs.
Derved bliver søkortene mere
nøjagtige. Derefter kan de bru-
ges til GPS-baseret navigation,
som de ældre kort ikke under-
støtter.
Statsrevisorerne beretning SB16/2012 - Bilag 12: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. november 2016
1683248_0007.png
6
Tabel 1 viser status primo 2016 på produktionen af søkort efter den oprindelige aftale med
Grønlands selvstyre.
Tabel 1. Geodatastyrelsens planlagte og realiserede produktion af søkort for at opfylde samarbejdsaftalen fra 2009
2008
1)
Planlagt
søkortproduktion
Realiseret
søkortproduktion
Realiseret i alt
Realiseret i
forhold til planlagt
produktion +/÷
1)
2)
2009
4
4
6
2010
3
4
10
2011
3
2
12
2012
4
3
15
2013
2)
6
2
17
2014
6
7
24
2015
9
8
32
2016
10
2017
12
2018
14
I alt
73
2
2
2
-
-
+1
-
÷1
÷5
÷4
÷5
De søkort, der er produceret i perioden 2008-2009, er omfattet af aftalen med Grønlands selvstyre.
Geodatastyrelsen oplyste efter beretningens færdiggørelse i 2013, at styrelsen kun forventede at udgive 2 søkort i 2013.
Det fremgår af tabel 1, at Geodatastyrelsen i perioden 2008-2015 har produceret 32 søkort.
Ved udgangen af 2015 var styrelsen derved 5 søkort bagud i forhold til den planlagte pro-
duktion, samtidig med at produktionen de kommende år skulle stige.
22. Geodatastyrelsen orienterede den 17. maj 2016 Folketinget om, at styrelsen på grund
af udflytningen og de deraf følgende opsigelser ikke ville kunne levere søkortene efter den
tidsplan, som var aftalt med Grønlands selvstyre. Som følge heraf valgte Folketinget den 19.
maj 2016 at opfordre regeringen til i samarbejde med Grønlands selvstyre at indgå en revi-
deret samarbejdsaftale om grønlandske søkort inden udgangen af 2016.
Geodatastyrelsen har oplyst, at styrelsen har udarbejdet et oplæg til en revideret aftale med
selvstyret om levering af de resterende 41 søkort. Den endelige aftale afhænger dog af den
videre drøftelse med selvstyret.
23. Rigsrevisionen kan konstatere, at samarbejdsaftalen mellem Geodatastyrelsen og Grøn-
lands selvstyre om levering af søkort er under genforhandling. Det skyldes, at produktions-
målet for 2018 på grund af udflytningen til Nørresundby ikke kan nås. Rigsrevisionen vil fort-
sat følge Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets arbejde med at producere de 41 reste-
rende søkort, herunder genetableringen af produktionssystemet efter udflytningen.
Forsvarsministerens kontrol med skibe i grønlandske farvande
24. Statsrevisorerne fandt, at Forsvarets indsats med at overvåge havmiljøet og håndhæve
havmiljøanordningen i Grønland har været utilstrækkelig. Statsrevisorerne kritiserede, at For-
svaret siden havmiljøanordningen trådte i kraft i 2004 ikke har kontrolleret, om reglerne blev
overholdt, fx via forebyggende kontrol med, om skibe overholder reglerne for transport med
forurenende stoffer.
25. Forsvarsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at der fra september 2013
var indført forebyggende kontrol af skibe i grønlandske farvande ved havmiljøanråb. For-
svarsministeriet har yderligere oplyst, at ved et havmiljøanråb bliver et handelsskib eller et
fiskeskib i grønlandske farvande, der er større end 150 bruttotons, kontaktet af Arktisk Kom-
mandos skibe eller fly. Rigsrevisionen ville følge forsvarsministerens kontrol med skibe i grøn-
landske farvande ved at gennemføre havmiljøanråb.
Havmiljøanordningen
Havmiljøet i Grønlands eksklu-
sive økonomiske zone regule-
res af anordning nr. 1035 af 22.
oktober 2004 om ikrafttræden
for Grønland af lov om beskyt-
telse f havmiljøet. Anordningen
kaldes havmiljøanordningen.
Statsrevisorerne beretning SB16/2012 - Bilag 12: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. november 2016
1683248_0008.png
7
26. I Forsvarskommandoens (nu Værnsfælles Kommando) resultatkontrakt for 2014 frem-
gik det, at der skulle gennemføres havmiljøanråb af 5 % af alle handels- og fiskeskibe (inkl.
tankskibe og krydstogtskibe) over 150 bruttotons i grønlandske farvande. Værnsfælles Kom-
mando har siden da i sin resultatkontrakt for både 2015 og 2016 opjusteret dette mål til
20 %.
I 2015 var Værnsfælles Kommando ikke i stand til at leve op til målet, idet man kun gennem-
førte havmiljøanråb af 12 % af alle handels- og fiskeskibe (128 ud af 1.034). Forsvarsmini-
steriet har oplyst, at den manglende opfyldelse skyldtes, at miljøovervågning som opgave i
2015 blev gennemført som delelement og i forbindelse med Forsvarets farvandsovervågning
og suverænitetshåndhævdelse. Derfor afhang miljøovervågningen af prioriteringer relateret
til netop disse opgaver. Denne afhængighed bevirkede, at enhedernes patruljeområder ikke
indeholdt tilstrækkelig maritim trafik, og som følge deraf kunne målet for havmiljøanråb ikke
opfyldes. Derfor lader Værnsfælles Kommando nu som supplement den vagthavende offi-
cer gennemføre havmiljøanråb over radio fra land. Den vagthavende officer kan dermed sik-
re en større dækningsgrad og mulighed for at anråbe skibe, der grundet ansvarsområdets
udstrækning ikke ville blive anråbt.
I de 7 første måneder af 2016 har Værnsfælles Kommando gennemført 99 havmiljøanråb,
og Forsvarsministeriet forventer, at målsætningen på 20 % kan nås. Ministeriet har oplyst,
at det løbende vil vurdere, om en yderligere opjustering af målet vil være realistisk.
27. Forsvarsministeriet har oplyst, at Arktisk Kommandos havmiljøsektion løbende evaluerer
udvælgelsen af mål for anråbene, så mål, der repræsenterer en forøget fare i relation til hav-
miljøet, udpeges med en højere prioritet. Fx prioriteres en olietanker eller et skib, der frem-
drives ved anvendelse af heavy fuel, højt. Den egentlige procedure for udvælgelse af risi-
kofyldte skibe til anråb er under udarbejdelse, og ministeriets havmiljørisikorapport fra april
2016 er ved at blive implementeret, så de miljømæssigt mest følsomme områder på sigt vil
blive prioriteret. Ministeriet har oplyst, at prioriteringen af miljøanråb i højere grad skal afspej-
les i målsætningen fremadrettet for derigennem at skabe en mere risikobaseret tilgang til
gennemførelsen af miljøanråb.
28. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Forsvarsministeriet har iværksat forebyggen-
de miljøanråb af skibe. Rigsrevisionen konstaterer, at ministeriet løbende arbejder med at
fokusere indsatsen mod de skibe, der indebærer størst risici for mennesker og miljø, og er
enig i, at dette fremadrettet bør afspejles i målsætningen i resultatkontrakten. Rigsrevisionen
vil fortsat følge Forsvarsministeriets målfastsættelse og målopfyldelse.
Forsvarsministerens initiativer på SAR-området og bekæmpelse af havmiljøforurening
29. Statsrevisorerne kritiserede, at Forsvaret ikke havde vurderet risikoen for forurening af
havmiljøet i rigsfællesskabets dele af Arktis, og at Forsvaret ikke havde sikret tilstrækkeligt
uddannet personel og udstyr til at varetage kontrolopgaven.
Statsrevisorerne fandt det særligt væsentligt, at Forsvaret sikrer, at det udstyr, der er place-
ret i Danmark, og som skal anvendes i Arktis til SAR og til bekæmpelse af forurening af hav-
miljøet, er egnet til arktiske forhold.
30. Forsvarsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at havmiljø ville indgå i en
analyse af Forsvarsministeriets opgaveløsning i Arktis, der også ville omfatte en vurdering
af udstyret til bekæmpelse af forurening i arktiske forhold, herunder placeringen af udstyret
og reaktionstiden for at få udstyret til ulykkesstedet. Ministeren oplyste også, at der sidelø-
bende ville blive udført en risikoanalyse for havmiljøet i Grønland. Begge analyser forvente-
des afsluttet inden udgangen af 2014. Ministeren oplyste endvidere, at udvalgt personale
havde gennemført supplerende uddannelse, og at der fremadrettet ville være uddannede
havmiljøspecialister tilknyttet alle Forsvarets skibe i Arktis.
Havmiljøanråb
er Forsvarets
mulighed for at kalde et skib op
og indhente oplysninger om ski-
bet, herunder dets last og olie-
journal.
Forsvarets enheder må som ud-
gangspunkt ikke borde et skib.
Forsvarets enheder kan dog
borde et skib, hvis det er nød-
vendigt for at forhindre eller be-
kæmpe fx ulovlig olie- eller ke-
mikalieforurening af havet.
Statsrevisorerne beretning SB16/2012 - Bilag 12: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. november 2016
1683248_0009.png
8
31. I forbindelse med denne opfølgning har Forsvarsministeriet oplyst, at en række af per-
sonellet knyttet til Forsvarets skibe nu har gennemgået et maritimt miljøkursus, så de kan
fungere som havmiljøspecialister. I hver besætning er der således 1-2 havmiljøspecialister.
Ministeriet har oplyst, at uddannelsen gør specialisterne i stand til at udføre miljømæssige
boardinger (ransagning og beredskabsmæssig undersøgelse) og til at kunne sikre beviser
tilvejebragt med henblik på iværksættelse af retslige tiltag.
32. Forsvarsministeriet har i 2016 færdiggjort 3 analyser, der skal hjælpe ministeriet med at
dimensionere indsatsen og udstyret fremadrettet. Analyserne er beskrevet i
Aftale om for-
svarsområdet 2013-2017.
Det drejer sig om:
Forsvarsministeriets arktiske analyse, der er en analyse vedrørende styrkelse af Forsvars-
ministeriets opgaveløsning i Arktis
havmiljørisikoanalysen, der er en risikoanalyse af havmiljøområdet i og omkring Grønland
tilkøbsanalysen til havmiljørisikoanalysen, der er en analyse af beredskabsmæssige og
risikoreducerende forhold.
Alle 3 analyser er ad flere omgange blevet udskudt. De 2 førstnævnte havde oprindeligt ter-
min ved udgangen af 2014. Forsinkelserne skyldes bl.a. valget i Grønland i november 2014,
valget i Danmark i maj 2015 samt omfanget af arbejdet og karakteren af høringssvarene.
Analyserne er forelagt forsvarsforligskredsen, men Forsvarsministeriet arbejder fortsat på et
oplæg til nyt havmiljøberedskab i Grønland. Implementeringen af de konkrete anbefalinger
afventer således ministeriets oplæg og de politiske forhandlinger. Ministeriet har oplyst, at
arbejdet med oplægget er under forberedelse.
33. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Forsvarsministeriet har uddannet havmiljø-
specialister som er del af besætningen på Forsvarets skibe. Rigsrevisionen konstaterer, at
ministeriets fremtidige opgaveløsning og havmiljøberedskab tager udgangspunkt i et analy-
searbejde, der er forsinket. Rigsrevisionen vil fortsat følge Forsvarsministeriets arbejde med
at styrke opgaveløsningen og havmiljøberedskabet i Arktis.
Miljø- og fødevareministerens opdatering af retsgrundlaget for havmiljøet
34. Statsrevisorerne fandt det i kraft af de ændrede risici særligt væsentligt, at de danske
myndigheder styrkede de forebyggende indsatser.
35. Miljøministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at ministeriet ville i gang med
at vurdere, om der var behov for ændringer i retsgrundlaget for beskyttelse af havmiljøet i
Grønland. Der blev i den forbindelse igangsat et arbejde med at afklare myndighedskom-
petencerne i relation til havmiljøområdet i Grønland. Rigsrevisionen ville derfor følge udvik-
lingen i miljøministerens (nu miljø- og fødevareministerens) vurdering af behovet for opda-
tering af retsgrundlaget for beskyttelse af havmiljøet. Rigsrevisionen forventede i den sam-
menhæng, at miljøministeren sammen med forsvarsministeren vurderede, om opfølgningen
på havmiljøanordningen kunne styrkes.
Opdatering af retsgrundlaget
36. Miljø- og Fødevareministeriet har oplyst, at arbejdet med at afklare myndighedskompe-
tencerne blev foretaget af en arbejdsgruppe bestående af Miljøministeriet, Forsvarsministe-
riet, Statsministeriet og Klima-, Energi- og Bygningsministeriet. Resultaterne blev forelagt de
grønlandske myndigheder, som var enige i konklusionerne.
Statsrevisorerne beretning SB16/2012 - Bilag 12: Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. november 2016
1683248_0010.png
9
37. Miljø- og Fødevareministeriet har oplyst, at Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning si-
deløbende har vurderet behovet for en revision af retsgrundlaget for beskyttelse af havmil-
jøet i Grønland. Som resultat heraf har ministeriet udarbejdet et lovudkast om beskyttelse af
havmiljøet i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland. Lovforslaget skal erstatte den
nuværende havmiljøanordning, som satte den daværende danske lov om beskyttelse af hav-
miljøet i kraft for Grønland. Det kan således blive den første selvstændige lov for regulering
af havmiljøet i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland. Ministeriet har oplyst, at lov-
forslaget i 2015 er udarbejdet i tæt dialog med de grønlandske myndigheder, bl.a. for at sik-
re mest mulig overensstemmelse med de grønlandske havmiljøregler inden for søterritoriet.
Lovforslaget har efterfølgende i foråret 2016 været i høring, bl.a. hos de grønlandske myn-
digheder. Ministeriet har også oplyst, at lovforslaget er udarbejdet i tæt samarbejde med For-
svarsministeriet.
38. Rigsrevisionen har gennemgået lovforslaget og kan konstatere, at særligt lovforslagets
bemærkninger opdaterer retsgrundlaget, fx i forhold til internationale konventioner og Grøn-
lands overtagelse af råstofområdet. Derudover tydeliggør lovforslagets bemærkninger de
forskellige opgaver og kompetencer, som pålægges henholdsvis Miljø- og Fødevareministe-
riet og Forsvarsministeriet. Fx indskrives miljø- og fødevareministerens hjemmel til at fore-
tage indgreb i en selvstændig bestemmelse, og at Naalakkersuisut vil kunne bemyndiges be-
føjelser af Forsvarsministeren.
39. Lovforslaget er udformet som en rammelov, der giver miljø- og fødevareministeren be-
myndigelse til at fastsætte yderligere regler via bekendtgørelser. Dermed vil fremtidige inter-
nationale regler som udgangspunkt kunne blive implementeret på en enkel måde.
Styrkelse af opfølgningen på havmiljøanordningen
40. Lovforslaget indeholder regler om behandling af skibes ballastvand, som har til formål at
hindre og begrænse indførelsen af invasive arter. Som noget nyt foreslås det også at ind-
føre en 5-årig forældelsesfrist for visse overtrædelser af lovforslaget, fordi der kan ske skjul-
te overtrædelser, fx ulovlig udledning af olie, hvor overtrædelsen først opdages på et sene-
re tidspunkt. 5 år svarer til den gældende forældelsesregel i den danske havmiljølov og er
en forenkling af de almindelige påtalefrister efter den grønlandske lov, som enten er 2 år el-
ler afhængigt af en konkret vurdering.
41. Miljø- og Fødevareministeriet har oplyst, at der ved lovforslagets udarbejdelse er sket en
gennemgang af lovforslagets regler om tilsyn og miljøberedskab. Og det er fortsat miljø- og
fødevareministeren og forsvarsministeren, der fører tilsyn med overholdelsen af lovforslaget.
Forsvarsministeren har ansvaret for bekæmpelse af olie- og kemikalieforurening i den eks-
klusive økonomiske zone ved Grønland.
42. Miljø- og Fødevareministeriet har oplyst, at det er aftalt med de grønlandske myndighe-
der først at behandle lovforslaget i Inatsisartut inden 1. behandling i Folketinget i 2017. Hvis
lovforslaget godkendes, kan det derfor træde i kraft den 1. januar 2018.
43. Rigsrevisionen finder Miljø- og Fødevareministeriets initiativ til opdatering af retsgrund-
laget for beskyttelse af havmiljøet tilfredsstillende. Vi kan konstatere, at ministeriet har fore-
taget en gennemgang af reglerne om tilsyn og miljøberedskab, og at ansvaret nu er klarere
beskrevet. Rigsrevisionen vil følge vedtagelsen af loven.
Grønlands eksklusive øko-
nomiske zone
udgør området
fra 3 til 200 sømil fra land. I den-
ne zone har Grønland eksklu-
siv ret til at efterforske og ud-
nytte de naturlige resurser i ha-
vet og på havbunden og dens
undergrund samt ret til enhver
anden økonomisk udnyttelse.
Naalakkersuisut
er Grønlands
regering.
Inatsisartut
er Grønlands par-
lament.
Lone Strøm