Forsvarsudvalget 2012-13
SB 16 10
Offentligt
1341745_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om Danmarks indsats
i Arktis
Marts
2014
Statsrevisorerne beretning SB16/2012 - Bilag 10: Rigsrevisionens notat af 21. februar 2014
1341745_0002.png
§ 18, STK. 4-NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 16/2012 om Danmarks indsats i Arktis
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelsers redegørelse af
7. januar 2014
Udenrigsministerens redegørelse af 17. januar 2014
Erhvervs- og vækstministerens redegørelse af 20. januar 2014
Justitsministerens redegørelse af 20. januar 2014
Forsvarsministerens redegørelse af 20. januar 2014
Miljøministerens redegørelse af 20. januar 2014
Statsministerens redegørelse af 21. januar 2014
Klima-, energi- og bygningsministerens redegørelse af 24. januar 2014
21. februar 2014
RN 1502/14
1. Dette notat handler om de initiativer, ministrene har iværksat som følge af Statsrevisorer-
nes bemærkninger og beretningens indhold og konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Rigsrevisionen finder ministrenes redegørelser tilfredsstillende.
Rigsrevisionen finder statsministerens initiativer vedrørende præcisering af ansvars-
fordelingen for eftersøgnings- og redningsberedskabet (SAR) tilfredsstillende og vur-
derer, at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne del af konklusionen på følgende:
Statsministeren oplyser, at det i november 2013 blev besluttet at samle en række
opgaver vedrørende SAR i Grønland – bortset fra skibes og flys udstyr og indret-
ning og uddannelse af besætninger – hos forsvarsministeren pr. 1. januar 2014.
Ministeren oplyser videre, at ansvarsfordelingen mellem politiet i Grønland (Ju-
stitsministeriet) og Forsvaret (Forsvarsministeriet) nu er fastlagt entydigt.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
erhvervs- og vækstministerens implementering af skærpede nationale tiltag og lø-
bende afklaring af, hvordan internationale og nationale tiltag bedst kan forebygge
skibsulykker i de grønlandske farvande
miljøministerens arbejde med at sikre, at produktionen af søkort for Grønland føl-
ger den fastlagte plan frem mod målet om 73 søkort i 2018
Statsrevisorerne beretning SB16/2012 - Bilag 10: Rigsrevisionens notat af 21. februar 2014
1341745_0003.png
2
forsvarsministerens kontrol med skibe i grønlandske farvande ved at gennemføre
havmiljøanråb
forsvarsministerens initiativ for at få havmiljøspecialister ombord på Forsvarets ski-
be i Arktis og ministerens initiativer – baseret på resultaterne af analysen af opga-
veløsningen i Arktis – på SAR-området og til bekæmpelse af havmiljøforurening
miljøministerens vurdering af behovet for opdatering af retsgrundlaget for beskyt-
telse af havmiljøet.
I.
Baggrund
Arktisk Råds
medlemslande
omfatter de lande, som har om-
råder over polarcirklen. Det dre-
jer sig om Canada, USA, Nor-
ge, Island, Rusland, Finland,
Sverige og Danmark med Fær-
øerne og Grønland.
2. Rigsrevisionen afgav i september 2013 en beretning om Danmarks indsats i Arktis. Be-
retningen handlede om de danske myndigheders indsatser for sikker sejlads, SAR-bered-
skabet samt havmiljø og havmiljøberedskab i rigsfællesskabets dele af Arktis, dvs. Færøer-
ne og Grønland. Rigsrevisionen igangsatte undersøgelsen på eget initiativ i september 2012
som led i en fælles undersøgelse med rigsrevisionerne i de øvrige medlemslande fra Ark-
tisk Råd. Formålet med undersøgelsen var at vurdere, om de danske myndigheders ansvar
for indsatserne i rigsfællesskabets dele af Arktis var klart fordelt, og om indsatserne svare-
de til risikoen ved den øgede sejlads i området.
Beretningen viste, at de danske myndigheder varetager en lang række opgaver i rigsfælles-
skabets dele af Arktis. Mange af opgaverne løses under vanskelige klimatiske forhold og
over store geografiske afstande. Beretningen viste, at ansvaret for de indsatser, som de
danske myndigheder løser, var klart fordelt, om end ansvaret for SAR-operationer i visse
tilfælde kunne præciseres. Indsatserne svarede ikke i alle tilfælde til risiciene ved den øge-
de sejlads i de grønlandske farvande.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det foruroligende, at Danmarks
indsats ikke i alle tilfælde var tilpasset de ændrede risici for mennesker og miljø, som føl-
ger af den øgede sejlads i de grønlandske farvande.
4. Dette notat indeholder Rigsrevisionens vurdering af de initiativer, som ministrene har
iværksat som følge af beretningen.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Gennemgang af ministrenes redegørelser
5. Beretningen og Statsrevisorenes bemærkninger omhandlede danske myndigheders
konkrete indsatser for sikker sejlads, SAR-beredskabet samt havmiljø og havmiljøbered-
skab. Udenrigsministeriet, Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddan-
nelser og Klima-, Energi- og Bygningsministeriet tager del i den danske indsats i rigsfæl-
lesskabets dele af Arktis, men da beretningen ikke behandlede konkrete indsatser fra dis-
se 3 ministerier, har de 3 ministre ingen bemærkninger til beretningen.
Rigsrevisionen vurderer derfor i det følgende afsnit erhvervs- og vækstministerens og mil-
jøministerens initiativer for sikker sejlads, statsministerens, justitsministerens og forsvars-
ministerens initiativer for SAR-beredskabet samt forsvarsministerens og miljøministerens
initiativer for havmiljø og havmiljøberedskab.
Statsrevisorerne beretning SB16/2012 - Bilag 10: Rigsrevisionens notat af 21. februar 2014
1341745_0004.png
3
Erhvervs- og vækstministerens og miljøministerens initiativer for sikker sejlads
Nationale og internationale tiltag for sikker sejlads
6. Beretningen viste, at de danske myndigheder har forebyggende indsatser rettet mod at
skabe sikre forhold for sejladsen i grønlandske farvande. Søfartsstyrelsen (Erhvervs- og
Vækstministeriet) arbejder for at få vedtaget bindende internationale regler for sikker sejlads
i Arktis (polarkoden), men reglerne vil tidligst træde i kraft i 2017. Sideløbende vil Søfarts-
styrelsen med afsæt i national lovgivning – og i samarbejde med Grønlands selvstyre – ind-
føre skærpede krav til sejlads i grønlandske farvande. Rigsrevisionens fandt i den forbindel-
se, at Søfartsstyrelsen løbende bør afklare, hvordan internationale og nationale tiltag på
området bedst kan forebygge skibsulykker i de grønlandske farvande.
Statsrevisorerne bemærkede, at de fandt det særligt væsentligt, at de danske myndigheder
styrker de forebyggende indsatser.
7. Erhvervs- og vækstministeren oplyser, at ministeren tilslutter sig Rigsrevisionens anbe-
faling om, at Søfartsstyrelsen løbende bør afklare, hvordan internationale og nationale til-
tag på området bedst kan forebygge skibsulykker i de grønlandske farvande. Ministeren op-
lyser videre, at bindende internationale regler i form af polarkoden forventes underskrevet i
2014, og at polarkoden kan træde i kraft i 2017. Derudover oplyser ministeren, at skærpe-
de nationale regler om skibes udstyr, besætningens kompetencer, sejladszoner, sejlads-
planlægning, koordineret sejlads og lodspligt for større passagerskibe i grønlandske farvan-
de er under udarbejdelse i samarbejde med Grønlands selvstyre. Ministeren forventer, at
de skærpede krav træder i kraft i 2015.
Forsvarsministeren oplyser – med henvisning til erhvervs- og vækstministerens redegørel-
se – at Søfartsstyrelsen og Forsvarskommandoen har indledt et samarbejde om at under-
søge, om Forsvarets skibe kan tildeles kontrolopgaver for at styrke sejladssikkerheden.
Derudover samarbejder Søfartsstyrelsen og Forsvarskommandoen om at etablere en fæl-
les hjemmeside med informationer om sikker sejlads, som sejlende kan drage nytte af ved
sejlads i grønlandske farvande. Hjemmesiden forventes at kunne anvendes fra sommeren
2015.
8. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at erhvervs- og vækstministeren vil implemen-
tere skærpede nationale tiltag og løbende afklare, hvordan internationale og nationale til-
tag bedst kan forebygge skibsulykker i de grønlandske farvande. Rigsrevisionen vil følge
dette arbejde.
Søkortproduktion
9. Beretningen viste også, at Geodatastyrelsen (Miljøministeriet) opdaterer og udarbejder
nye søkort for bl.a. at undgå skibsulykker i de grønlandske farvande. Produktionen af sø-
kort skal øges væsentligt for at nå det fastsatte mål om 73 søkort i 2018. Forudsætningen
for at nå målet er et nyt produktionssystem, som fortsat kræver udvikling, og styrelsen vil
prioritere udviklingen af dette produktionssystem for at sikre, at målet om de 73 nye søkort
i 2018 nås.
10. Miljøministeren oplyser, at Geodatastyrelsens produktionssystem løbende optimeres
for at opnå en gradvis øget produktion pr. år frem mod 2018. Ministeren er af den klare for-
ventning, at der vil være produceret 73 søkort for Grønland i 2018, da det er et prioriteret
område.
11. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at miljøministeren prioriterer produktionen af
søkort. Rigsrevisionen vil følge ministerens arbejde med at sikre, at produktionen af søkort
for Grønland følger den fastlagte plan mod målet om 73 søkort i 2018.
Statsrevisorerne beretning SB16/2012 - Bilag 10: Rigsrevisionens notat af 21. februar 2014
1341745_0005.png
4
Statsministerens, justitsministerens og forsvarsministerens initiativer for SAR-
beredskabet
12. Beretningen viste, at de danske myndigheders ansvarsfordeling ved SAR-beredskabet
i Grønland generelt er klar. Ansvarsfordelingen mellem lokalredning og søredning kunne dog
præciseres. Samtidig viste beretningen, at SAR-udstyret er placeret i Danmark og på grund
af de klimatiske og geografiske forhold ikke kan nå frem til tidskritiske operationer, fx redning
af personer fra hurtigtsynkende skibe.
Statsrevisorerne bemærkede, at der er behov for en styrket koordination og en klarere an-
svarsfordeling mellem Justitsministeriet og Forsvarsministeriet i forbindelse med SAR-ind-
satsen.
13. Statsministeren oplyser, at det i november 2013 blev besluttet, at alle opgaver på er-
hvervs- og vækstministerens og transportministerens områder vedrørende SAR i Grønland
– bortset fra skibes og flys udstyr og indretning og uddannelse af besætninger – er overført
til forsvarsministeren pr. 1. januar 2014. Ministeren oplyser videre, at ansvarsfordelingen
mellem politiet i Grønland (Justitsministeriet) og Forsvaret (Forsvarsministeriet) nu fastlæg-
ges præcist ved aftalte stedsangivelser via koordinater. Ministeren oplyser, at dette giver en
entydig afgrænsning.
Justitsministeren henholder sig til statsministerens redegørelse.
Forsvarsministeren henviser ligeledes til statsministerens redegørelse. Ministeren oplyser
endvidere, at Forsvaret gennemfører en analyse af opgaveløsningen i Arktis, hvilket på
SAR-området særligt vil omfatte SAR-udstyrets anvendelighed til tidskritiske og ikke-tids-
kritiske opgaver samt udstyrets eventuelle placering.
14. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at ansvarsfordelingen mellem politiet i Grøn-
land (Justitsministeriet) og Forsvaret (Forsvarsministeriet) nu er fastlagt entydigt. Rigsrevi-
sionen vil følge forsvarsministerens initiativer for så vidt angår SAR-udstyrets anvendelig-
hed og eventuelle placering, baseret på resultaterne af analysen af opgaveløsningen i Ark-
tis.
Forsvarsministerens og miljøministerens initiativer for havmiljø og havmiljøbered-
skab
15. Beretningen viste, at Forsvaret ikke havde prioriteret sin opgave med at overvåge hav-
miljøet og håndhæve havmiljølovgivningen i Grønland. Rigsrevisionen fandt, at Forsvars-
ministeriet og Miljøministeriet i fællesskab burde vurdere, om opfølgningen på havmiljøan-
ordningen kunne styrkes.
16. Statsrevisorerne fandt, at Forsvarets indsats med at overvåge havmiljøet og håndhæ-
ve havmiljøanordningen i Grønland havde været utilstrækkelig. Statsrevisorerne kritiserede
i den forbindelse:
at Forsvaret, siden havmiljøanordningen trådte i kraft i 2004, ikke havde kontrolleret,
om reglerne blev overholdt, fx forebyggende kontrol med, om skibe overholdt reglerne
for transport med forurenende stoffer
at Forsvaret ikke havde vurderet risikoen for forurening af havmiljøet i rigsfællesskabets
dele af Arktis
at Forsvaret ikke havde sikret tilstrækkeligt uddannet personel og udstyr til at varetage
kontrolopgaven.
Statsrevisorerne fandt det særligt væsentligt, at Forsvaret sikrer, at det udstyr, der er pla-
ceret i Danmark, og som skal anvendes i Arktis til SAR og til bekæmpelse af forurening af
havmiljøet, er egnet til arktiske forhold.
Statsrevisorerne beretning SB16/2012 - Bilag 10: Rigsrevisionens notat af 21. februar 2014
1341745_0006.png
5
17. Forsvarsministeren oplyser, at der fra september 2013 er indført forebyggende kontrol
af skibe i grønlandske farvande ved havmiljøanråb. I Forsvarskommandoens resultatkon-
trakt for 2014 er det således beskrevet, at der skal gennemføres havmiljøanråb af 5 % af al-
le handels- og fiskeskibe (inkl. tankskibe og krydstogtskibe) over 150 bruttotons i grønland-
ske farvande. Dette svarer ifølge Forsvarsministeriets oplysninger til ca. 50 skibe. Ministe-
ren oplyser videre, at der er udarbejdet en revideret havmiljøberedskabsplan, som skal si-
kre en hurtigere og mere effektiv forureningsbekæmpelsesindsats i grønlandske farvande.
Forsvarsministeren oplyser videre, at havmiljø indgår i den tidligere omtalte analyse af For-
svarsministeriets opgaveløsning i Arktis. Der udføres sideløbende en risikoanalyse for hav-
miljøet i Grønland. Begge analyser forventes afsluttet inden udgangen af 2014. Analysen
af ministeriets opgaveløsning i Arktis omfatter en vurdering af udstyret til bekæmpelse af
forurening i arktiske forhold. Vurderingen vil belyse placeringen af udstyret og reaktionsti-
den for at få udstyret ud til ulykkessteder. Risikoanalysen skal give et billede af de samlede
risici for havmiljøet i Grønland til brug for både danske og grønlandske myndigheder.
Forsvarsministeren oplyser endvidere, at supplerende uddannelse af udvalgt personale er
gennemført, og at der fremadrettet vil være uddannede havmiljøspecialister tilknyttet alle
Forsvarets skibe i Arktis.
18. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at forsvarsministeren har iværksat en række
initiativer, der imødekommer den kritik, som Rigsrevisionen og Statsrevisorerne havde til
Forsvarets indsatser vedrørende havmiljø og havmiljøberedskab.
Rigsrevisionen vil følge initiativet med at få havmiljøspecialister ombord på Forsvarets ski-
be i Arktis og Forsvarets kontrol med skibe i grønlandske farvande ved at gennemføre hav-
miljøanråb. Rigsrevisionen forventer, at havmiljøanråbene udføres ud fra en betragtning om
risici for forurening af havmiljøet. Rigsrevisionen vil også følge forsvarsministerens initiati-
ver baseret på resultaterne af analysen af opgaveløsningen i Arktis, hvilket i forhold til hav-
miljøbeskyttelse inkluderer vurderinger af anvendeligheden og placeringen af udstyr til be-
kæmpelse af havmiljøforurening.
19. Miljøministeren oplyser, at Miljøministeriet vurderer, om der er behov for ændringer i
retsgrundlaget for beskyttelse af havmiljøet i Grønland. Der er i den forbindelse igangsat et
arbejde med at afklare myndighedskompetencerne i relation til havmiljøområdet i Grønland.
Resultatet af dette arbejde forventes at foreligge i foråret 2014 og vil indgå i overvejelserne
om revision af retsgrundlaget for beskyttelse af havmiljøet i Grønland.
20. Rigsrevisionen finder miljøministerens initiativ tilfredsstillende og vil følge ministerens
vurdering af behovet for opdatering af retsgrundlaget for beskyttelse af havmiljøet i Grøn-
land. I den sammenhæng forventer Rigsrevisionen, at miljøministeren sammen med for-
svarsministeren vurderer, om opfølgningen på havmiljøanordningen kan styrkes.
III.
Næste skridt i sagen
Havmiljøanråb
er Forsvarets
mulighed for at kalde et skib op
for at indhente oplysninger om
skibet, herunder dets last og
oliejournal.
21. Rigsrevisionen vil følge udviklingen på følgende områder:
erhvervs- og vækstministerens implementering af skærpede nationale tiltag og løbende
afklaring af, hvordan internationale og nationale tiltag bedst kan forebygge skibsulykker
i de grønlandske farvande
miljøministerens arbejde med at sikre, at produktionen af søkort for Grønland følger den
fastlagte plan frem mod målet om 73 søkort i 2018
forsvarsministerens kontrol med skibe i grønlandske farvande ved at gennemføre hav-
miljøanråb
Statsrevisorerne beretning SB16/2012 - Bilag 10: Rigsrevisionens notat af 21. februar 2014
1341745_0007.png
6
forsvarsministerens initiativ for at få havmiljøspecialister ombord på Forsvarets skibe i
Arktis og ministerens initiativer – baseret på resultaterne af analysen af opgaveløsnin-
gen i Arktis – på SAR-området og til bekæmpelse af havmiljøforurening
miljøministerens vurdering af behovet for opdatering af retsgrundlaget for beskyttelse af
havmiljøet.
Lone Strøm