Finansudvalget 2011-12
SB 8 2
Offentligt
1117680_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
tilsyn med private leverandører
af mammografiundersøgelser
Maj
2012
Statsrevisorerne beretning SB8/2011 - Bilag 2: Rigsrevisors udvidede notat af 27. april 2012
1117680_0002.png
RIGSREVISORS UDVIDEDE NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Tilsyn med private leverandører af mammografiundersøgelser
27. april 2012
RN A302/12
1. Dette notat følger op på notat til Statsrevisorerne af 18. januar 2011 og er en udløber af
beretningen om pris, kvalitet og adgang til behandling på private sygehuse. Notatet hand-
lede om mammografiundersøgelser på private klinikker og om Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelses (herefter Sundhedsministeriet) og regionernes initiativer vedrørende kvali-
tetskrav i aftalerne med de private sygehuse og klinikker. I notatet oplyste jeg, at jeg fortsat
ville følge:
myndighedernes arbejde med at følge op på en række konkrete sager om manglende
fund af brystkræft
Sundhedsministeriets arbejde med at indføre registrering af og proaktivt tilsyn med pri-
vate leverandører.
Sundhedsstyrelsen
skelner mellem 2 for-
mer for tilsyn: proak-
tivt tilsyn og reaktivt
tilsyn
Når Sundhedsstyrel-
sen fører
proaktivt
tilsyn,
indebærer det,
at styrelsen selv kon-
trollerer, at de regler,
styrelsen fører tilsyn
med, overholdes. Det
kan fx ske gennem re-
gelmæssige tilsynsbe-
søg.
Når Sundhedsstyrel-
sen fører
reaktivt til-
syn,
føres tilsynet på
baggrund af viden,
som styrelsen får gen-
nem andre, fx indbe-
retninger fra sundheds-
personer, klager eller
mediesager. Først når
styrelsen har fået viden
fra andre om, at der
kan være problemer,
iværksætter styrelsen
tilsyn og eventuelt ef-
terfølgende sanktio-
ner.
Jeg oplyste endvidere, at opfølgningen ville ske i beretning til Statsrevisorerne om kvalitets-
indsatser på sygehusene (beretning nr. 8/2011). Som omtalt i beretningen fandt jeg det dog
mest hensigtsmæssigt at opfølgningen sker i et notat.
Notatet indeholder følgende konklusion:
Sundhedsstyrelsen har fulgt op på en række konkrete sager om manglende fund af
brystkræft. Det finder jeg tilfredsstillende. Jeg finder det endvidere tilfredsstillende, at
Sundhedsministeriet siden 2011 har arbejdet på at indføre ordningen med registre-
ring af og proaktivt tilsyn med private sygehuse, klinikker, praksis mv. Det er min op-
fattelse, at disse 2 punkter kan afsluttes.
Jeg bygger min konklusion på følgende:
Sundhedsstyrelsen har aflagt tilsynsbesøg på de private røntgenklinikker, der fi-
gurerede i de 12 indberetninger, som styrelsen modtog fra Region Hovedstaden.
Indberetningerne skete på baggrund af, at der var mistanke om, at røntgenlæger
havde overset en knude i brystet på nogle kvindelige patienter. Styrelsen har end-
videre fået sagerne vurderet af eksperter i Sverige.
Statsrevisorerne beretning SB8/2011 - Bilag 2: Rigsrevisors udvidede notat af 27. april 2012
1117680_0003.png
2
Der er indført registrering af og proaktivt tilsyn med private leverandører af læge-
lig patientbehandling. Pr. 1. januar 2012 skal alle private sygehuse, klinikker og
praksis mv. lade sig registrere hos Sundhedsstyrelsen, hvis der på stedet udfø-
res lægelig behandling. Styrelsen planlægger at aflægge tilsynsbesøg på hvert
behandlingssted hvert 3. år og at aflægge yderligere tilsynsbesøg efter behov
ved eventuelle kritisable forhold. Tilsynsordningen vil blive evalueret efter 3 år.
I.
Baggrund
2. Jeg afgav i juni 2009 en beretning om pris, kvalitet og adgang til behandling på private sy-
gehuse. Beretningen viste, at regionerne ikke havde fastsat kvalitetskrav i fællesaftalerne
med de private sygehuse, hvorfor regionerne ikke havde haft grundlag for at vurdere, om
de private sygehuse leverede den ønskede kvalitet.
I notat til Statsrevisorerne af 27. november 2009 i henhold til rigsrevisorlovens § 18, stk. 4,
og det fortsatte notat af 13. september 2010 om beretning om pris, kvalitet og adgang til be-
handling på private sygehuse er der fulgt op på dette. Punktet vedrørende kvalitet blev luk-
ket i notatet af 13. september 2010, idet Sundhedsministeriets og regionernes initiativer ved-
rørende kvalitet blev fundet tilfredsstillende.
3. I forbindelse med en række sager, som var fremme i offentligheden i september og ok-
tober 2010 vedrørende mammografiundersøgelser udført på private sygehuse og klinikker,
bad Statsrevisorerne om et supplerende notat, der handlede om dette. Rigsrevisionen ud-
arbejdede derfor et fortsat notat om disse forhold.
Notatet blev afgivet den 18. januar 2011 og behandlede myndighedernes ansvar og rolle i
de konkrete sager. Notatet behandlede endvidere, hvilke fremadrettede tiltag der var iværk-
sat for at sikre kvaliteten på området. Rigsrevisionen havde indhentet oplysninger fra Sund-
hedsministeriet, Sundhedsstyrelsen, Danske Regioner og Region Hovedstaden. Af notatet
fremgik det, at myndighederne havde taget en række initiativer og var i gang med at følge
op på de konkrete sager. Jeg ville dog fortsat følge myndighedernes opfølgning på de kon-
krete sager og Sundhedsministeriets arbejde med at indføre registrering af og proaktivt tilsyn
med private leverandører.
I dette notat redegør jeg for resultaterne af min opfølgning.
Ovenstående notater kan ses på www.rigsrevisionen.dk.
II.
Myndighedernes opfølgning i de konkrete sager
4. I forlængelse af medieomtalen af sager vedrørende mammografiundersøgelser udført på
private sygehuse og klinikker indberettede Region Hovedstaden 12 sager til Sundhedssty-
relsen. Sagerne vedrørte kvinder, som fik foretaget mammografiundersøgelse hos private
leverandører på grund af mistanke om brystkræft. Ved undersøgelserne blev kvinderne ikke
diagnosticeret med brystkræft. Det blev de imidlertid ved senere undersøgelser. Forløbene
rejste spørgsmålet, om kræften burde have været opdaget ved den første undersøgelse hos
den private leverandør.
5. Sundhedsministeriet har oplyst, at Sundhedsstyrelsen har fulgt op på de indberettede sa-
ger gennem tilsynsbesøg på 4 private røntgenklinikker, som figurerede i indberetningerne
fra Region Hovedstaden.
Statsrevisorerne beretning SB8/2011 - Bilag 2: Rigsrevisors udvidede notat af 27. april 2012
1117680_0004.png
3
Ved de pågældende tilsynsbesøg undersøgte Sundhedsstyrelsen, om klinikkerne fulgte de
kliniske retningslinjer for udredning, diagnosticering og behandling af brystkræft. Styrelsen
fandt én klinik, som ikke fulgte retningslinjerne. Klinikken ændrede sine procedurer efter sty-
relsens besøg.
6. Sundhedsstyrelsen har endvidere fulgt op på hver enkelt af de 12 konkrete sager. Én af
de 12 sager viste sig at være en ultralydsundersøgelse i stedet for en mammografi. Styrel-
sen sendte de resterende 11 mammografier til vurdering hos radiologiske eksperter i Sve-
rige.
Ud over de 11 mammografier udtog Sundhedsstyrelsen en stikprøve på 40 mammografier
på de 4 klinikker, som også blev sendt til vurdering hos de svenske eksperter. De svenske
eksperter har fokuseret på, om kvaliteten af billederne var tilfredsstillende, om brystet var po-
sitioneret korrekt, og om den speciallæge i radiologi, der havde vurderet billederne på klinik-
ken, havde begået en fejl.
Eksperterne fandt, at både billedkvaliteten og vurderingerne af de kliniske mammografier
samlet set var tilfredsstillende. I 3 tilfælde ud af det samlede materiale, der er sendt til vur-
dering i Sverige, har Sundhedsstyrelsen vurderet, at der var forhold, der ikke var helt tilfreds-
stillende.
I ét tilfælde var der foretaget en ultralydsundersøgelse i stedet for en mammografi, uden at
patienten var gjort opmærksom på begrænsningerne ved denne type undersøgelse i forhold
til at opdage brystkræft. I et andet tilfælde var kvaliteten af mammografien ikke helt tilfreds-
stillende. Sundhedsstyrelsen har oversendt begge sager til Patientombuddet.
I stikprøven på de 40 mammografier var der ved én patient begrundet mistanke om, at en
speciallæge havde overset en knude i brystet. Kvinden havde allerede klaget til Patientom-
buddet.
7. Sundhedsstyrelsen har endvidere oplyst, at styrelsen ved brev til alle private radiologiske
klinikker har indskærpet, at de har pligt til at henvise kvinder med mistanke om brystkræft
til det sygehus, som regionen har udpeget til at varetage pakkeforløb for brystkræft. Her
kan kvinden få foretaget en triple-test, som består af en klinisk undersøgelse af brystet, en
klinisk mammografi (dvs. både røntgenundersøgelse og ultralydsundersøgelse) og en cel-
leprøve fra knuden (biopsi). Disse test skal – som en del af pakkeforløbet for brystkræft –
tilbydes alle kvinder over 30 år med nyopdagede knuder i brystet. Hvis klinikken fx har op-
daget en knude ved en mammografiundersøgelse, der er foretaget som led i den nationale
screening for brystkræft, hvor alle kvinder i alderen 50-70 år får tilbudt en mammografiun-
dersøgelse hvert 2. år, har klinikken pligt til at henvise kvinden til yderligere 2 undersøgelser.
Registrering af og proaktivt tilsyn med private leverandører
8. I notatet af 18. januar 2011 fremgik det, at jeg ville følge Sundhedsministeriets arbejde
med at indføre registrering af og proaktivt tilsyn med private leverandører. Ministeriet har ar-
bejdet på at indføre registrering af og proaktivt tilsyn med private sygehuse, klinikker, prak-
sis mv. Sundhedsloven blev ændret ved lov nr. 607 af 14. juni 2011, hvorefter der blev ind-
ført registrering og proaktivt tilsyn pr. 1. januar 2012. Ændringerne indebar bl.a., at private
sygehuse, klinikker, praksis mv. fik pligt til at lade sig registrere hos Sundhedsstyrelsen for
at kunne yde lægelig behandling. Styrelsen vil endvidere føre et proaktivt tilsyn med den
lægelige patientbehandling på disse private behandlingssteder.
Almen praksis, kosmetiske behandlingssteder, laboratorievirksomhed og den såkaldte 3-ti-
mers-praksis, hvor en speciallæge som bibeskæftigelse – efter aftale med sygehuset – ud-
øver behandling på det sygehus, hvor han/hun er ansat, er dog undtaget fra registrerings-
pligten.
Patientombuddet
fungerer som én sam-
let indgang for patien-
ter, som ønsker at kla-
ge over den faglige be-
handling i det danske
sundhedsvæsen.
Patientombuddet be-
handler også klager
over tilsidesættelse af
patientrettigheder og
klager over Patientfor-
sikringens afgørelser
om erstatning.
Statsrevisorerne beretning SB8/2011 - Bilag 2: Rigsrevisors udvidede notat af 27. april 2012
1117680_0005.png
4
Sundhedsministeriet begrunder undtagelsen af almen praksis med, at antallet er behand-
lingssteder er uforholdsmæssigt stort i forhold til de patientsikkerhedsmæssige risici, som
området erfaringsmæssigt rummer. For de 3 øvrige undtagelser er begrundelsen, at der i
forvejen er tilstrækkelige kontrolordninger på de pågældende områder.
9. Sundhedsstyrelsen har i september 2011 udarbejdet en bekendtgørelse og en vejledning
om registrering af private behandlingssteder. Bekendtgørelsen indeholder bl.a. oplysninger
om, hvilke private behandlingssteder der skal lade sig registrere, og bestemmelser om om-
kostninger ved tilsynet.
Sundhedsstyrelsens omkostninger til ordningen dækkes fuldt ud af gebyrer, som pålægges
de omfattede behandlingssteder.
10. Før ordningen blev indført, fandtes der ikke én samlet registrering af private behandlings-
steder. Registrering blev indført som led i den nye ordning for at sikre, at Sundhedsstyrelsen
har kendskab til alle behandlingssteder, som yder lægelig behandling, så de alle kan blive
omfattet af det proaktive tilsyn, dog med de 4 ovenfor nævnte undtagelser.
11. Tilsynet består af 3 dele:
faste tilbagevendende tilsyn, hvor Sundhedsstyrelsen planlægger at aflægge tilsynsbe-
søg på hvert behandlingssted hvert 3. år
tematiserede tilsynsbesøg med fokus på et udvalgt emne, fx anvendelse af bedøvelse
opfølgende tilsynsbesøg efter behov, hvor der følges op på eventuelle kritisable forhold.
12. Genstanden for Sundhedsstyrelsens tilsyn er den lægelige behandling på private syge-
huse eller klinikker, herunder undersøgelse, diagnosticering og behandling. Tilsynet sigter
på at klarlægge, om behandlingsstedets lægelige patientbehandling lever op til normen for
almindelig anerkendt faglig standard. Formålet er således at sikre, at ingen klinikker ligger
under den fagligt acceptable kvalitet.
Tilsynet vil fokusere på en række standardpunkter som patientinformation, journalføring, an-
vendelse af medhjælp, instrukser, medicinhåndtering, håndtering af henvisninger samt sam-
arbejde med praktiserende læger og offentlige sygehuse. Endvidere vil tilsynet omfatte for-
hold vedrørende patienters retsstilling, herunder om informeret samtykke, tavshedspligt, akt-
indsigt i patientjournaler og sundhedspersonernes videregivelser af oplysninger.
Ud over de generelle målepunkter vil tilsynet også omfatte specialespecifikke målepunkter.
Sundhedsstyrelsen oplyser, at de er i gang med at udarbejde disse.
13. Den nye ordning giver ikke Sundhedsstyrelsen mulighed for at tage registreringen fra et
privat behandlingssted. Hvis styrelsen under et tilsynsbesøg finder mangler, og behandlings-
stedet ikke retter op på manglerne, må styrelsen iværksætte sit almindelige tilsyn og even-
tuelt efterfølgende sanktioner. I yderste konsekvens kan sanktionen være, at en læge på det
pågældende behandlingssted får frataget sin autorisation, hvilket sker ved dom.
Hvis et privat behandlingssted udfører lægefaglig behandling uden at være registreret i Sund-
hedsstyrelsen, kan behandlingsstedet blive pålagt en bøde. Styrelsen har oplyst, at styrel-
sen forventer, at ca. 100-200 behandlingssteder mangler at blive registreret. Ultimo marts
2012 er der registreret ca. 1.160 behandlingssteder.
14. Ordningen vil blive evalueret efter 3 år. Evalueringen vil efter Sundhedsministeriets op-
lysninger kunne tjene som grundlag for at vurdere, om det proaktive tilsyn har medvirket til
at øge patientsikkerheden. Evalueringen vil desuden kunne danne grundlag for at tilpasse
ordningen, herunder eventuelt at inddrage almen praksis.
Statsrevisorerne beretning SB8/2011 - Bilag 2: Rigsrevisors udvidede notat af 27. april 2012
1117680_0006.png
5
III.
Afslutning
15. Jeg finder myndighedernes opfølgning på de konkrete sager tilfredsstillende. Endvidere
finder jeg indførelsen af ordningen med registrering af og proaktivt tilsyn med private syge-
huse, klinikker, praksis mv. tilfredsstillende. Det er min opfattelse, at disse 2 punkter kan af-
sluttes.
Annie Nørskov