Finansudvalget 2011-12
SB 7 2
Offentligt
1104755_0001.png
Skatteministeren
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Telefon 3392 3392
Fax 3314 9105
CVR-nr. 19552101
EAN-nr. 5798000033788
www.skm.dk
J.nr. 2010-038-0060
Statsrevisorernes sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Skatteministerens redegørelse om beretning nr. 7/2011 om fusionen af
skatteforvaltningen (II)
Statsrevisorerne har ved brev af 17. februar 2012 sendt mig beretning nr.
7/2011 om fusionen af skatteforvaltningen (II) og anmodet mig om at redegø-
re for de foranstaltninger og overvejelser, som beretningen giver anledning til.
Min redegørelse er samtidigt sendt i kopi til Rigsrevisor.
Indledende bemærkninger
Indledningsvist noterer jeg, at både Statsrevisorerne og Rigsrevisionen kon-
kluderer, at det er tilfredsstillende, at Skatteministeriet har nået målet med at
etablere en enhedsforvaltning. Jeg er også glad for, at Statsrevisorerne og
Rigsrevisionen anerkender, at Skatteministeriet siden fusionen har haft en ef-
fektiviseringsdagsorden, og at det findes velbegrundet, at Skatteministeriet har
fokus på kompetenceudvikling af medarbejdere.
Ad Statsrevisorernes kritik af manglende grundlag for sammenligning før
og efter fusionen
Jeg er helt enig med Statsrevisorerne i, at det er meget ærgerligt, at Skattemi-
nisteriet ikke har et sammenligningsgrundlag fra før fusionen. Jeg ville lige så
gerne som Statsrevisorerne have haft et nul-punkt at måle ud fra, men der var
ikke for det statslige ToldSkat og de 270 kommuner lavet et samlet overblik
over omfang, kvalitet og effekt af opgaveløsningen før fusionen på de forskel-
lige områder, og det er fysisk umuligt at skabe bagud i tid. Det når Rigsrevi-
sionen også frem til i beretningen. Det, jeg kan give, er et overblik over udvik-
lingen i organisationen siden fusionen.
Vurdering af udviklingen siden fusionen
I det følgende vurderer jeg udvalgte områder siden fusionen, da jeg mener,
disse områder samlet beskriver udviklingen af organisationen. Det drejer sig
om:
Finanslovsmål på skattegabet, inddrivelse og holdningsindeks for bor-
gere og virksomheder
Side 1 af 10
Statsrevisorerne beretning SB7/2011 - Bilag 2: Skatteministerens redegørelse af 17. april 2012
Udvikling i ressourcer
Status på handleplanerne for inddrivelse og indsats
Skattegabet
Efter fusionen lavede SKAT et strategiskifte til indsatsstrategien, hvor der
sættes nogle andre typer af mål end før. I dag måler vi på udviklingen i skatte-
gabet, der opgøres på to måder. Den ene tilgang anvender aggregerede natio-
nalregnskabstal, som danner baggrund for opgørelsen af skattegabet i forhold
til målene på finansloven, mens den anden anvender data fra de gennemførte
compliance-undersøgelser, som bl.a. er retningsgivende for udarbejdelse af
fokusområder på SKATs årlige indsatsplan.
Da skattegabet efter nationalregnskabsmetoden opgøres som et glidende gen-
nemsnit over fem år, er det først målet på finansloven for 2011, der er bereg-
net på fem indkomstår efter fusionen i 2005.
For perioden 2006-2010 er skattegabet beregnet til at udgøre 2,1 pct. af BNP.
Dermed opfyldes måltallet på 2,2 pct. af BNP i finansloven for 2012, og det er
første gang, måltallet er nået, siden det blev indført i 2006.
For at skabe et fremadrettet sammenligningsgrundlag blev der hurtigst muligt
efter fusionen gennemført en compliancemåling for indkomståret 2006, der
etablerede en viden og et nyt udgangspunkt at måle resultater ud fra.
SKAT har gennemført complianceundersøgelser for 2006 og 2008 og har
igangsat en complianceundersøgelse for 2010. Compliance-undersøgelsen for
2008, som belyser perioden efter fusionen, viser, at efterretteligheden er steget
på borgerområdet. Desværre viser undersøgelserne også, at der er store udfor-
dringer på virksomhedsområdet, hvilket ikke er tilfredsstillende.
På baggrund af complianceresultaterne for 2008 er der derfor udarbejdet en
handleplan på indsatsområdet, og der er påbegyndt en målrettet indsats i 2012
mod virksomhedernes regelefterlevelse for at rette op på den udvikling, der af-
spejles i undersøgelsen fra 2008. Når resultaterne af undersøgelsen for 2010
foreligger, og såfremt det viser sig, at udfordringerne er større end forventet,
vil jeg naturligvis igangsætte yderligere tiltag for at rette op.
Formålet med at måle løbende og arbejde vidensbaseret er netop, at vi kan ju-
stere indsatsen i forhold til konstaterede ændringer i skatteydernes adfærd. Det
har ikke tidligere været muligt. Der er ingen tvivl om, at Skatteministeriet har
en opgave foran sig med at blive bedre til at bruge den nye viden i alle faser af
planlægningen.
Side
2
af
10
Statsrevisorerne beretning SB7/2011 - Bilag 2: Skatteministerens redegørelse af 17. april 2012
Holdningsindeks for borgere og virksomheder
Ud over skattegabet opgør Skatteministeriet også et niveau for borgere og
virksomheders holdning til SKAT og skattevæsnet. Opgørelsen er Skattemini-
steriets andet måltal på finansloven. Skatteministeriet har siden 2007 opereret
med et måltal for henholdsvis virksomheder det ene år og borgere det andet år.
Måltallene er opgjort på en skala fra -1 til +1. Jo højere indekset er, desto stør-
re tilfredshed er der med SKAT.
Resultatet for borgernes kundetilfredshed har været stabilt og er udtryk for et
tilfredsstillende niveau på trods af, at resultaterne, siden måltallet blev opgjort
første gang, har været 0,01 under måltallet. Resultatet på virksomhedsområdet
er blevet nået frem mod 2009. I 2011 er virksomhedsindekset dog faldet med
0,07 i forhold til 2009. Dette fald dækker over betydelige fald i indekset for de
enkelte spørgsmål og et vist fald i forhold til 2007.
Restancer
Skatteministeriets tredje måltal på finansloven vedrørende restancerne har
desværre været stigende i perioden 2006-2011. Måltallene blev fastsat uden
hensyn til den økonomiske lavkonjunktur, som har præget den danske økono-
mi i de seneste år. Som i 2011 er restancerne prioriteret særlig højt igen i 2012
i Skatteministeriets Virksomhedsplan, da effekterne af et arbejde ofte fordrer
længere tid end et år for at slå igennem. Den højeste prioritet for Skattemini-
steriets arbejde er derfor at knække restancekurven. Skatteministeriet foretager
løbende en vurdering af, om indsatsen er tilstrækkelig.
Udvikling i ressourcer over perioden
Skatteministeriet har bl.a. på baggrund af fusionen af den statslige og kommu-
nale skatteforvaltning siden 2007 gennemført væsentlige tilpasninger af orga-
nisationen og driften, bl.a. gennem en løbende modernisering af it-systemerne
og årsværkstilpasninger med henblik på at realisere de forudsatte fusions- og
effektiviseringsgevinster. På ressource-siden er Skatteministeriet (eksklusiv
Landskatteretten) gået fra at være 10.243 årsværk ved fusionens start i 2005 til
7.499 i 2012. Skatteministeriet har således realiseret et bevillingsfald på 20
pct. og en reduktion i antal årsværk på knap 25 pct.
Status på opfølgning på beretningerne om inddrivelse og indsatsstrategien
På inddrivelses- og indsatsområdet, hvor Rigsrevisionen tidligere har konsta-
teret, at der har været betydelige vanskeligheder, har Skatteministeriet udar-
bejdet handleplaner med konkrete tiltag til, hvordan der rettes op. Handlepla-
nerne er gode interne værktøjer. Skatteministeriet følger op på initiativerne, så
Side
3
af
10
Statsrevisorerne beretning SB7/2011 - Bilag 2: Skatteministerens redegørelse af 17. april 2012
der undervejs kan justeres på tiltagene, såfremt det viser sig, at nogle af dem
ikke virker efter hensigten. Handleplanerne er lavet for at rette op der, hvor
der ikke er tilfredsstillende resultater, men det betyder imidlertid, at Skattemi-
nisteriet i et vist omfang har måttet omallokere ressourcer fra andre områder,
da rammen, vi arbejder med, er den samme. Der skal altså flyttes ressourcer
fra andre områder under mere eller mindre pres, når der skal sættes ekstraor-
dinært ind på et andet, samtidigt med, at produktionen og kvaliteten i opgave-
løsningen skal opretholdes der, hvor ressourcerne tages fra. Dette arbejde er
en naturlig del af den prioritering, der hele tiden foregår i Skatteministeriet, og
hvor der arbejdes vidensbaseret i forhold til, hvor ressourcerne giver mest ef-
fekt.
Inddrivelseshandleplanen
Handleplanen på inddrivelsesområdet fra september 2010 er gennemført og
har givet resultater.
Målet var, at handleplanen skulle udgøre et væsentligt element i bestræbelser-
ne på at vende den negative restanceudvikling, og være startskuddet til at sikre
en fremtidig stabil nedgang i restancerne.
Den ene del af handleplanen gik på at implementere en række initiativer for
sammen med KL at medvirke til at styrke den fælles opkrævnings- og inddri-
velsesopgave. I løbet af 2011 fik SKAT mulighed for, også uanset skyldner er
på lavindkomst, at iværksætte særskilt lønindeholdelse for bl.a. kommunale p-
afgifter, licens og kontrolafgifter.
Indtil nu har særskilt lønindeholdelse givet ca. 50 mio. kr. ekstra i de offentli-
ge kasser. I 2011 blev muligheden for at modregne i børne- og ungeydelsen,
hvis der er dagsinstitutionsrestance, hævet fra 50 pct. til 100 pct. Skattemini-
steriet har ved udgangen af 2011 kunnet registrere en nedgang i de kommuna-
le daginstitutionsrestancer. Endvidere blev dækningsrækkefølgen ved indbeta-
linger ændret, således at restancer vedrørende underholdsbidrag bliver dækket
før bl.a. skatter og afgifter. En ny forbedret restancestatistik gældende fra 1.
januar 2011 vil fremadrettet give mulighed for bedre ledelsesmæssig opfølg-
ning på inddrivelsesopgaven.
Den anden del af handleplanen gik på ekstraordinært at styrke den offentlige
inddrivelse ved en målrettet indsats tilrettelagt som landsdækkende projekter.
6 projekter blev sat ind på at styrke inddrivelsen af erhvervsrestancer på ud-
valgte områder. For hvert projekt er der dokumenterede resultater og effekt.
Projekterne har bidraget til at nedbringe restancerne vedrørende igangværende
virksomheder.
Ved udgangen af 2011 kan det samlet set konstateres, at stigningen i de offent-
lige restancer er fortsat bl.a. på grund af en meget stor tilgang af nye restancer.
Side
4
af
10
Statsrevisorerne beretning SB7/2011 - Bilag 2: Skatteministerens redegørelse af 17. april 2012
Jeg har derfor med udgangspunkt i finansloven for 2012 besluttet at styrke
inddrivelsen af de offentlige restancer med målrettede indsatser og med ekstra
årsværk. SKAT sætter som fordringshaver af skatter og afgifter fokus på, at
nye restancer ikke opstår, hvilket udmønter sig i en række konkrete forebyg-
gende initiativer. Med de eksterne fordringshavere, ikke mindst kommunerne,
sættes ind på at skabe en god dialog, idet opkrævning og inddrivelse er et fæl-
les ansvar at løfte.
Indsatshandleplanen
På baggrund af Rigsrevisionens beretning om indsatsstrategien og resultaterne
af complianceundersøgelsen for 2008 har Skatteministeriet ligeledes udarbej-
det en handleplan for at sikre øget regelefterlevelse, der adresserer problemer-
ne på virksomhedsområdet, der har vist sig ikke at have en tilfredsstillende re-
gelefterlevelse.
Handleplanen udmøntes gennem SKATs Virksomhedsplan for 2012 og for-
ventes ligeledes at indgå i de kommende års planer. Derfor foreligger der end-
nu ikke konkrete resultater af handleplanens initiativer.
Handleplanen koncentrerer sig om en styrket indsats på virksomhedsområdet
og øget tilstedeværelse i virksomhederne samt videreudvikling af de værktø-
jer, Skatteministeriet allerede har inden for vejledning, kontrol, inddrivelse og
sanktion for at opnå større effekt. Endvidere vil Skatteministeriet arbejde på at
lukke eller begrænse muligheder for fejl og snyd gennem lovændringer eller
systemmæssige forbedringer og at styrke samarbejde med centrale, eksterne
interessenter, der kan præge et stort antal skatteydere til en øget regelefterle-
velse
fx brancheorganisationer og revisorer I Skatteministeriets virksom-
hedsplan for 2012 er aktiviteterne på virksomhedsområdet fokuseret på indsats
rettet mod bl.a.:
Store selskaber
Værdipapirer og finansielle instrumenter
Samarbejde med rådgivere om efterrettelighed
Sort arbejde og sort økonomi
Målrettede aktiviteter i forhold til mindre virksomheder (korrekt angi-
velse og betaling).
Sammenfatning
Jeg synes således, Skatteministeriet er kommet langt på mange områder. Der
er ingen tvivl om, at det er et meget ambitiøst effektiviseringsprojekt, der er i
gang i Skatteministeriet. Det skal det også være, hvis vi fremadrettet skal have
en offentlig sektor, der løser opgaverne, men som ikke lægger beslag på større
ressourcer end højst nødvendigt. Her mener jeg, at en strategi, hvor der arbej-
des med effektmål, med segmentering af skatteyderne, og hvor der arbejdes
Side
5
af
10
Statsrevisorerne beretning SB7/2011 - Bilag 2: Skatteministerens redegørelse af 17. april 2012
med konkret viden om skatteyderadfærd er den rigtige vej. Suppleret med en
målrettet kanalstrategi, der prioriterer den service, der skal leveres, giver det et
solidt fundament.
På den anden side er jeg enig i, at der fortsat udestår et stort arbejde med at
udfylde den strategiske ramme.
Det ærgrer mig således, at det endnu ikke er lykkedes at knække restancekur-
ven til trods for, at der er udarbejdet en handleplan og tilført ressourcer til ind-
drivelsesområdet. Jeg er heller ikke tilfreds med udviklingen i virksomheder-
nes regelefterlevelse.
Når jeg kender resultaterne af complianceundersøgelsen for 2010, og såfremt
det viser sig, at udfordringerne er større end forventet, sætter jeg yderligere
målrettede initiativer i gang for at rette op på udviklingen.
Når det er sagt, er jeg glad for, at complianceundersøgelserne giver os doku-
menteret viden om, på hvilke områder, indsatsen skal fokuseres.
Ad personalereduktion er sket på indsats
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen konstaterer, at personalereduktionen pri-
mært er sket på kerneopgaven indsats.
Reduktionen af årsværk på indsatsområdet er en naturlig konsekvens af ind-
satsstrategien. I forhold til det oprindelige udgangspunkt betyder indsats -
strategien et ændret forbrug af ressourcer, og at områderne skal prioriteres på
en anden måde.
Jeg mener dog, at der i høj grad tillige er effektiviseret på afregningsopgaven,
i det der er tilført nye opgaver på afregning. Korrigeres der for disse nye op-
gaver, er der sket en effektivisering af den oprindelige afregningsopgave i pe-
rioden 2007 til 2008 med 197 årsværk og i perioden 2008 til 2009 med 240
årsværk. Her ud over beror en del af de effektiviseringsgevinster, der er forud-
sat på afregningsopgaven, på systemmoderniseringen. Endelig er der sket en
udvikling i sager på motoropgaven indenfor registreringsafgiftssagerne, fx på
leasingområdet og eksport-sagerne.
Ad fysisk samling og virtuel organisering
Jeg er enig i Statsrevisorernes og Rigsrevisionens betragtning om, at SKAT
fortsat har en opgave med at få samlet enhederne på færre lokaliteter. Som det
nævnes, vil en samling af enhederne på færre lokaliteter betyde en yderligere
styrkelse af de faglige miljøer.
Side
6
af
10
Statsrevisorerne beretning SB7/2011 - Bilag 2: Skatteministerens redegørelse af 17. april 2012
Rigsrevisionen anfører, at det i forbindelse med fusionen i 2005 som et led i
kommunalreformen blev besluttet, at SKAT skulle være til stede i 30 byer. Jeg
gør opmærksom på, at selv om denne binding ikke er gældende i dag, så be-
grænser en række indgåede lejekontrakter mulighederne for - på kortere sigt -
at ændre frit på den fysiske organisering og lokalisering. Ved den årlige juste-
ring af målbillederne genvurderes alle lejekontrakter, og justeringer foretages
så vidt muligt med henblik på at tilgodese behovene for at samle medarbejde-
rene.
En gradvis samling af opgaver på bestemte lokaliteter har naturligvis betydet,
at en række medarbejdere i en periode har været virtuelt organiseret, men det
overordnede mål har været en fysisk samling. Når man flere steder - selv på
den lidt længere bane - alligevel har valgt at anvende virtuel organisering som
en mulighed, har der ofte været tale om en afvejning mellem flere delvist
modsatrettede hensyn. Det gælder f.eks. behovet for at fastholde den enkelte
medarbejders kompetence kontra ønsket om at samle enheden fysisk på tværs
af landet. Opgaveflytninger over større afstande skal således ses i lyset af om-
kostninger til omskoling af medarbejdere og tab af kompetencer. Disse hensyn
tages der højde for i den årlige justering af målbilleder for 2013.
Jeg er dog helt enig i, at virtuel organisering i nogle tilfælde kan være en ud-
fordring. Netop for at styrke fagligheden gennemfører Skatteministeriet i løbet
af foråret 2012 en intern proces, der skal sikre fortsat fokus på sammenhæng
mellem de opgaver, Skatteministeriet skal løse, og de kompetencer, som Skat-
teministeriet råder over.
Processen understøtter, at virtuel organisering kun anvendes, hvor fordelene
samlet set er større end ulemperne på baggrund af en konkret afvejning. Det
må derfor i hvert konkret tilfælde vurderes, om opgaveløsningen kan foregå på
en tilfredsstillende og effektiv måde ved virtuel organisering og det er vigtigt,
at anvendelsen af virtuel organisering alene sker, hvor det altså er hensigts-
mæssigt for organisationen og opgaveløsningen, så videndelingen understøt-
tes. I vurderingen indgår både opgavens art, og om medarbejderen og lederen
er egnede til at indgå i virtuel opgaveløsning og samarbejde. Der er udarbejdet
en vejledning om ovenstående betingelser for anvendelse af virtuel organise-
ring til samtlige ledere i Skatteministeriet. Der er endvidere igangsat et arbejde
med at få afdækket erfaringer og dermed fordele og ulemper ved organise-
ringsformen og som kan indgå i det fremtidige arbejde med organisations- og
kompetenceudvikling i Skatteministeriet.
Ad effektiviseringsmål
Jeg må erkende, at Skatteministeriet ikke altid har nået de fastsatte mål for ef-
fektivisering, som vi har sat for os selv. Skatteministeriets mål er ambitiøse,
Side
7
af
10
Statsrevisorerne beretning SB7/2011 - Bilag 2: Skatteministerens redegørelse af 17. april 2012
hvilket er medvirkende årsag til, at Skatteministeriet ikke altid når målopfyl-
delsen. Skatteministeriet er dog tæt på at nå opfyldelse på nogle af målene, og
det, synes jeg, skal med i den samlede vurdering.
I forhold til manglende målopfyldelse på kanalstrategien blev der i foråret
2010 konstateret lange ventetider på telefonerne. Derfor nedsatte Skattemini-
steriet en hurtigarbejdende task force, som kom med forbedringstiltag, der
kunne iværksættes for at nedbringe ventetiderne. Endvidere blev der nedsat en
task force vedrørende skat.dk. Denne task force skulle komme med forslag til,
hvordan vi kunne optimere SKATs hjemmeside og derved øge mulighederne
for selvbetjening på en tilfredsstillende måde.
Jeg mener derfor, at kanalstrategien er et rigtigt og vigtigt redskab til at opnå
effektiviseringer i Skatteministeriet. Og jeg mener da også, at Skatteministeri-
et med TastSelv løsninger mv. tilsigter at skabe de rigtige løsninger til, at bor-
gere og virksomheder bliver selvhjulpne, og at der samtidig kan fastholdes en
god kundeservice. Dette er en stor udfordring for Skatteministeriet, da kun-
dernes behov og digitale forståelse er meget forskellige. I sommeren 2011
blev der derfor nedsat en webredaktion som oprustning af arbejdet med
SKATs hjemmeside. Webredaktionen har allerede udviklet et nyt design på
hjemmesiden, som er blevet modtaget positivt af brugerne. Webredaktionen
fortsætter fremadrettet arbejdet med at udvikle hjemmesiden.
De øvrige kundekanaler er ligeledes et højt prioriteret område i Skatteministe-
riets virksomhedsplan for 2012. Samtidig har vi en strategisk målsætning om,
at Skatteministeriet i 2013 understøtter ydelserne til kunderne digitalt, så alle
kommunikerer digitalt med Skatteministeriet uden at det øger skattegabet eller
medfører fald i kundetilfredsheden. Dette er en stor opgave for Skatteministe-
riet i de kommende år.
En række af de forudsatte effektiviseringsgevinster er som bekendt blevet for-
sinket, fordi de store it-moderniseringer, som skal bære store dele af effektivi-
seringerne, er blevet forsinket, og de opstillede mål for personaletilpasninger
er ikke gennemført fuldt ud endnu.
Skatteministeriet er i flere omgange blevet tilført ekstra ressourcer i forhold til
det bevillingsniveau, som blev forudsat i forbindelse med fusionen af skatte-
forvaltningen, og det skal derfor sikres, at Skatteministeriet fremadrettet kan
realisere de forudsatte fusionsgevinster. I tillæg til det skal Skatteministeriet i
de kommende år realisere en række tværgående effektiviseringer.
Der er derfor i samarbejde med Finansministeriet igangsat et analysearbejde,
der skal bidrage til at sikre, at Skatteministeriet realiserer det forudsatte bevil-
lingsfald og samtidigt står godt rustet til at varetage indsatsen på højt priorite-
rede områder som fx inddrivelse af restancer og fastholdelse af skattegabet på
Side
8
af
10
Statsrevisorerne beretning SB7/2011 - Bilag 2: Skatteministerens redegørelse af 17. april 2012
et lavt niveau. Resultaterne af dette arbejde forventes at foreligge senest i lø-
bet af 2013.
Ad målstyring
Jeg noterer med tilfredshed, at Rigsrevisionen konstaterer, at Skatteministeriet
generelt har haft fokus på effektiviseringer i den overordnede styring, og at ef-
fektivisering har udgjort et vigtigt element i mål- og resultatstyringen.
En præcis kortlægning af effektiviseringer ville skulle bero på en meget dæk-
kende viden om omkostningseffektiviteten. Skatteministeriet arbejdet pt. på at
sikre en mere sammenhængende styring og et bedre overblik over, hvad Skat-
teministeriets økonomiske midler bruges til i Skatteministeriets projekt vedrø-
rende Acitivity Based Costing (ABC). Samtidigt med at der arbejdes på at
skabe gennemsigtighed i de økonomiske registreringer (input), arbejder Skat-
teministeriet også med at opbygge et mål- og indikatorhierarki, som vil koble
resultater til aktiviteter (output). Forventningen er, at arbejdet samlet set vil
kunne skabe større gennemsigtighed i sammenhængen mellem økonomi, op-
gaver og resultater end tidligere.
Afsluttende bemærkninger
Afslutningsvist vil jeg udtrykke tilfredshed med, at Statsrevisorerne og Rigs-
revisionen finder, at omlægningen af organisationen i 2009 skete på baggrund
af et grundigt forarbejde, og at der blev gennemført den evaluering, som
SKAT besluttede ved fusionens start.
Det er med tilfredshed jeg kan konstatere, at Rigsrevisionen anerkender, at det
er fornuftige tiltag, som Skatteministeriet har gennemført i forhold til persona-
letilpasningerne siden fusionen. Der er mange hensyn, der skal spille sammen:
politiske bindinger og personalemæssige hensyn, uden at det går ud over kva-
liteten i opgaveløsningen. Det er jeg enig i, at Skatteministeriet er lykkes med.
Selvom strategien og arbejdstilgangen er lagt helt om med indsatsstrategien,
må jeg erkende, at det ikke er lykkedes at opnå 100 procents målopfyldelse på
alle områder. Måltallene udtrykker dog samlet set, at Skatteministeriet i perio-
den 2007 til 2011 har opnået pæne resultater, såfremt der ses bort fra måltalle-
ne på inddrivelsesområdet, som bl.a. har været udfordret af finanskrisen.
Overordnet set er jeg tilfreds med Skatteministeriets produktion og den kvali-
tet, der leveres i opgaveløsningen, selvom der er rum for forbedring på nogle
områder.
Jeg ser derfor frem til den kommende budgetanalyse, der skal laves sammen
med Finansministeriet. Analysen skal afdække mulighederne for at styrke ind-
Side
9
af
10
Statsrevisorerne beretning SB7/2011 - Bilag 2: Skatteministerens redegørelse af 17. april 2012
satsen yderligere gennem effektivisering og ressourceprioritering samtidig
med, at indsatsen i forhold til skattegabet og restancer fastholdes eller udbyg-
ges. Dette vil danne afsættet for den fremtidige udvikling af Skatteministeriet.
Med venlig hilsen
Thor Möger Pedersen
Side
10
af
10