Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
SB 5 6
Offentligt
1491590_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om mål, resultater og
opfølgning på kræftbehandlingen
Februar
2015
Statsrevisorerne beretning SB5/2011 - Bilag 6: Rigsrevisionens notat af 29. januar 2015
1491590_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om mål, resultater og opfølgning på kræftbehandlingen
(beretning nr. 5/2011)
29. januar 2015
RN 402/15
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om mål, resultater og opfølgning på kræft-
behandlingen, som blev indledt med en beretning i 2012. Notatet følger endvidere op på no-
tater til Statsrevisorerne af 12. juni 2012, 23. september 2013 og 12. august 2014.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Det er Rigsrevisionens vurdering, at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse nu har
etableret et grundlag for at kunne følge og vurdere udviklingen på kræftområdet. Mi-
nisteriet har opstillet mål for kræftpatienternes overlevelse, og ministeriet og regioner-
ne har etableret en løbende overvågning af overholdelse af maksimale ventetider for
kræftbehandling og forløbstider i kræftpakkeforløbene. Ministeriet forventer desuden,
at der vil blive opstillet en række målsætninger for kvaliteten i kræftbehandlingen til
at vurdere udviklingen på kræftområdet. Rigsrevisionen finder initiativerne tilfredsstil-
lende og vurderer, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Regeringen har med de seneste initiativer fastsat mål for kræftpatienternes over-
levelse, som betyder, at 3 ud af 4 kræftpatienter frem mod 2025 skal være i live 5
år efter, at en kræftdiagnose er stillet. I dag er overlevelsen for mænd 56 %, mens
den for kvinder er 59 % 5 år efter, at en diagnose er stillet.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse forventer, at målsætninger for kvaliteten
i kræftbehandlingen bl.a. vil indgå som en del af arbejdet med synlighedsreformen.
Målsætningerne vil blive opstillet ved inddragelse af og i dialog med regioner og
lægefaglige selskaber for at sikre forankring blandt de sundhedsprofessionelle.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og regionerne har herudover allerede
etableret en overvågning, der gør det muligt at følge overholdelsen af de maksi-
male ventetider og forløbstiderne i kræftpakkeforløbene. Overvågningen er base-
ret på regionernes månedlige indberetninger af ventetider og sygehusenes løben-
de registreringer af forløbstider.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB5/2011 - Bilag 6: Rigsrevisionens notat af 29. januar 2015
1491590_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i januar 2012 en beretning om mål, resultater og opfølgning på kræft-
behandlingen. Beretningen handlede om, hvorvidt Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
havde opstillet mål for kræftbehandlingen, og om ministeriet og regionerne fulgte resultater-
ne af behandlingen.
Beretningen viste, at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse med de maksimale ventetider
havde opstillet mål for kræftpatienters ventetid til forundersøgelse, behandling og efterbe-
handling. Ministeriet havde dog endnu ikke etableret en tilstrækkelig overvågning af, om de
maksimale ventetider blev overholdt. Beretningen viste også, at ministeriet med forløbstider-
ne i pakkeforløbene havde opstillet mål for, hvor lang tid der højst bør gå fra henvisning til
første behandling for en patient, hvor der er begrundet mistanke om kræft. Ministeriet over-
vågede dog ikke forløbstiderne, hvilket ville have muliggjort en vurdering af, om forløbstider-
ne i pakkeforløbene blev overholdt. Ministeriet oplyste, at ministeriet ville etablere en eksakt
overvågning af forløbstiderne i pakkeforløbene, ligesom ministeriet ville tage initiativ til en fyl-
destgørende og løbende overvågning af maksimale ventetider.
Beretningen viste videre, at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse ikke havde opstillet mål
for, hvilke resultater regionerne forventedes at opnå på kræftområdet forstået som mål for
kvaliteten af kræftbehandlingen og kræftpatienternes overlevelse.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at der gennem de senere
år var iværksat en række initiativer til forbedring af kræftbehandlingen i Danmark. Der var
bl.a. iværksat 3 kræftplaner og pakkeforløb for kræftpatienter, og kræftområdet var i perio-
den 2007-2010 tilført øgede bevillinger på ca. 6,8 mia. kr.
Statsrevisorerne kritiserede, at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og regionerne ikke
havde etableret et fyldestgørende grundlag for at vurdere, om de mange initiativer og de til-
førte bevillinger reelt havde resulteret i en bedre kræftbehandling, herunder kortere vente-
tid på behandling og stigende overlevelse blandt kræftpatienter. Statsrevisorerne bemærke-
de, at et sådant grundlag er vigtigt for den politiske og ledelsesmæssige prioritering af sund-
hedsvæsenets fortsatte indsats for at styrke kræftbehandlingen.
4. Ministeren for sundhed og forebyggelse afgav som svar på beretningen en redegørelse
til Statsrevisorerne i maj 2012. Heri oplyste ministeren, at Ministeriet for Sundhed og Fore-
byggelse havde igangsat et arbejde med at etablere en ny monitoreringsmodel for kræftom-
rådet, som skulle sikre en præcis og løbende overvågning af både de maksimale ventetider
og forløbstiderne i pakkeforløbene. Ministeren tog endvidere til efterretning, at Rigsrevisio-
nen fandt, at der burde opstilles mål for kvaliteten af kræftbehandlingen og kræftpatienternes
overlevelse.
5. På baggrund af ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse afgav Rigsrevisio-
nen i juni 2012 et notat i henhold til rigsrevisorlovens § 18, stk. 4, hvori Rigsrevisionens pla-
ner for den videre opfølgning på beretningen fremgik, jf. Endelig betænkning over statsregn-
skabet for 2011. Det fremgik af notatet, at Rigsrevisionen ville følge udviklingen på følgende
områder:
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses arbejde med at implementere en monitorerings-
model for kræftområdet, som skal overvåge de maksimale ventetider og forløbstiderne i
pakkeforløbene
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses arbejde med at opstille mål for kvaliteten af
kræftbehandlingen og kræftpatienternes overlevelse.
Statsrevisorerne beretning SB5/2011 - Bilag 6: Rigsrevisionens notat af 29. januar 2015
1491590_0004.png
3
6. Rigsrevisionen fulgte op på de nævnte punkter i et notat til Statsrevisorerne af 23. septem-
ber 2013. Rigsrevisionen konstaterede, at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse havde
etableret en overvågning, der gjorde det muligt at følge overholdelsen af de maksimale ven-
tetider og forløbstiderne i pakkeforløbene. Ministeriet ville i forlængelse heraf overveje, om
der kunne etableres én samlet indrapporterings- og monitoreringsmodel for overholdelsen af
de maksimale ventetider og forløbstiderne i pakkeforløbene, da det vil lette indrapporterin-
gen for regionerne.
Rigsrevisionen kunne videre konstatere, at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse havde
etableret et datagrundlag, som gav bedre muligheder for at følge op på udviklingen i resul-
taterne af kræftbehandlingen, men ministeriet havde ikke opstillet mål for kvaliteten af kræft-
behandlingen og kræftpatienternes overlevelse. Rigsrevisionen ville på den baggrund fort-
sat følge ministeriets arbejde og orientere Statsrevisorerne på følgende områder:
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses arbejde med om muligt at implementere en
samlet monitoreringsmodel, som skal lette regionernes indrapportering af data til at over-
våge de maksimale ventetider og forløbstiderne i pakkeforløbene
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses arbejde med at opstille mål for kvaliteten af
kræftbehandlingen og kræftpatienternes overlevelse.
7. Rigsrevisionen fulgte op på de nævnte punkter i et notat til Statsrevisorerne af 12. august
2014. Rigsrevisionens opfølgning viste, at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse ikke hav-
de fundet det hensigtsmæssigt at etablere en samlet monitoreringsmodel for overholdelsen
af de maksimale ventetider og forløbstider i pakkeforløbene, og at monitoreringen derfor fort-
sat ville foregå i 2 selvstændige spor. Ministeriet ville på den baggrund løbende vurdere, om
der på anden vis var mulighed for at lette det administrative arbejde for regionerne i forbin-
delse med indrapporteringen af data til at overvåge de maksimale ventetider og forløbstider-
ne i pakkeforløbene.
Rigsrevisionens opfølgning viste videre, at ministeriet endnu ikke havde opstillet mål for kva-
liteten af kræftbehandlingen og kræftpatienternes overlevelse. Ministeriet forventede dog at
ville opstille målene som en del af regeringens synlighedsreform.
Rigsrevisionen ville på den baggrund fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorer-
ne om ministeriets arbejde med at opstille mål for kvaliteten af kræftbehandlingen og kræft-
patienternes overlevelse.
8. Rigsrevisionen redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses initiativer
9. Rigsrevisionen gennemgår i det følgende Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses initia-
tiver i forhold til det udestående punkt. Gennemgangen er baseret på korrespondance med
ministeriet.
Mål for kræftbehandlingen og kræftpatienternes overlevelse
10. Beretningen viste, at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse ikke havde opstillet mål
for kvaliteten af kræftbehandlingen og kræftpatienternes overlevelse. Statsrevisorerne kriti-
serede, at ministeriet og regionerne ikke havde etableret et fyldestgørende grundlag for at
vurdere, om de mange initiativer og de tilførte bevillinger reelt havde resulteret i en bedre
kræftbehandling, herunder stigende overlevelse blandt kræftpatienter.
Statsrevisorerne beretning SB5/2011 - Bilag 6: Rigsrevisionens notat af 29. januar 2015
1491590_0005.png
4
11. Da Rigsrevisionen i 2014 fulgte op på beretningen, havde Ministeriet for Sundhed og Fo-
rebyggelse etableret et grundlag, der gav bedre mulighed for at følge udviklingen i resulta-
terne af kræftbehandlingen, men ministeriet havde ikke opstillet mål for kvaliteten i kræftbe-
handlingen og kræftpatienternes overlevelse.
Rigsrevisionen fandt, at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse af 2 grunde fortsat burde
arbejde for at opstille mål for kvaliteten i kræftbehandlingen og kræftpatienternes overlevel-
se. For det første fokuserede aftalerne om regionernes økonomi for 2014 og 2015 på forbed-
ring af indsatser og på resultater og effekter. For det andet ville konkrete mål synliggøre og
afstemme sundhedsfaglige og politiske forventninger samt krav til udviklingen inden for kræft-
området og dermed være et sigtemål for at balancere indsatser over for resultater og effek-
ter.
12. Som led i opfølgningen på det udestående punkt har Ministeriet for Sundhed og Fore-
byggelse oplyst, at regeringen nu har opstillet et mål for kræftpatienternes overlevelse. Må-
let indgår i regeringens nye sundhedsstrategi, som er en del af aftalen om finansloven for
2015. Regeringens mål er, at 3 ud af 4 kræftpatienter frem mod 2025 skal være i live 5 år ef-
ter, at en kræftdiagnose er stillet. Dette skal sammenholdes med, at ministeriets seneste op-
gørelse viser, at overlevelsen for mænd med en kræftdiagnose i perioden 2010-2012 var
56 %, mens den for kvinder var 59 %. Der er tale om et langsigtet mål for kræftpatienternes
overlevelse, som ministeriet vil følge via opgørelser fra Statens Serum Institut.
13. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har videre oplyst, at der som led i arbejdet med
synlighedsreformen – hvis formål er at synliggøre sundhedsvæsenets resultater og god prak-
sis – forventes at blive opstillet en række målsætninger for kvaliteten i kræftbehandlingen.
Målsætningerne vil skulle fastlægges og forankres ved inddragelse af og i dialog med regi-
oner og lægefaglige selskaber. Målsætningerne afspejler, at ministeriet finder det centralt,
at der arbejdes systematisk med kvalitetsudvikling, og at der kan påvises en effekt, bl.a. i form
af stigende kræftoverlevelse.
Herudover understøttes kvalitetsarbejdet af den løbende opfølgning på kvalitetsindikatorer,
bl.a. via monitorering af forløbstider i kræftpakkeforløbene og overholdelse af de maksima-
le ventetider.
14. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse nu
har opstillet et mål for kræftpatienternes overlevelse, og at der vil blive opstillet en række mål-
sætninger for kvaliteten af kræftbehandlingen, som tilsammen vil kunne udgøre et grundlag
for at synliggøre krav og forventninger til udviklingen på kræftområdet.
Det er Rigsrevisionens opfattelse, at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse løbende bør
evaluere grundlaget, så det sikres, at mål og målsætninger fastsættes realistisk og ambitiøst,
bl.a. i forhold til udviklingen af behandlingsmuligheder på kræftområdet.
III.
Afslutning
15. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har opstillet mål for kræftpatienternes overle-
velse, og ministeriet og regionerne har etableret en løbende overvågning af overholdelsen
af de maksimale ventetider og forløbstider i kræftpakkeforløbene. Ministeriet forventer der-
udover, at der vil blive fastsat målsætninger for kvaliteten af kræftbehandlingen. Rigsrevisio-
nen vurderer på den baggrund, at sagen kan afsluttes.
Lone Strøm