Finansudvalget 2012-13
SB 5 4
Offentligt
1282719_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om mål, resultater og
opfølgning på kræftbehandlingen
Oktober
2013
Statsrevisorerne beretning SB5/2011 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 23. september 2013
1282719_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om mål, resultater og opfølgning på kræftbehandlingen
(beretning nr. 5/2011)
23. september 2013
RN 403/13
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om mål, resultater og opfølgning på kræft-
behandlingen, som blev indledt med en beretning i 2012.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse (herefter Sundhedsministeriet) har nu eta-
bleret en overvågning, der gør det muligt at følge overholdelsen af de maksimale ven-
tetider og forløbstiderne i pakkeforløbene. Ministeriet har endvidere etableret et data-
grundlag, som giver bedre mulighed for at følge op på udviklingen af resultaterne af
kræftbehandlingen, og som skal styrke sammenligning af resultater på tværs i sund-
hedsvæsenet med henblik på at udbrede bedste praksis. Rigsrevisionen finder disse
initiativer tilfredsstillende.
Rigsrevisionen baserer denne del af konklusionen på følgende:
Det er nu blevet gjort obligatorisk for regionerne at indberette data til brug for over-
vågning af overholdelse af maksimale ventetider på kræftområdet og forløbstider-
ne i kræftpakkeforløbene.
Sundhedsministeriet har siden januar 2012 overvåget sygehusenes overholdelse
af de maksimale ventetider. Overvågningen er baseret på regionernes månedlige
indberetninger af ventetider. Hvis regionerne ikke lever op til de maksimale vente-
tider, skal regionerne redegøre for, hvilke initiativer de påtænker at iværksætte for
at overholde de maksimale ventetider.
Sundhedsministeriet har endvidere etableret overvågning af forløbstiderne i pakke-
forløbene. Ministeriet offentliggjorde første gang resultaterne af overvågningen
den 31. maj 2013 for 4. kvartal 2012 og 1. kvartal 2013. Opgørelserne viser, hvor
stor en procentdel af patientforløbene inden for de enkelte pakkeforløb der er gen-
nemført inden for de forløbstider, som er angivet i Sundhedsstyrelsens forløbsbe-
skrivelser.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB5/2011 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 23. september 2013
1282719_0003.png
2
Sundhedsministeriet følger endvidere kvaliteten og resultaterne af kræftbehandlin-
gen i den årlige publikation ”Nøgletal for kræft”, som senest er offentliggjort i janu-
ar 2013. Med publikationen følges kræftdødeligheden og patienternes overlevel-
se efter henholdsvis 1, 3 og 8 år efter behandling for i første omgang 8 udvalgte
kræftformer.
Sundhedsministeriet vil gennemføre en synlighedsreform, som skal være med til
at sikre, at gode resultater og bedste praksis generelt udbredes i sundhedsvæse-
net. Dette indebærer, at data om resultater og kvalitet, bl.a. på kræftområdet, i hø-
jere grad udnyttes og anvendes på tværs af sygehusene.
Det er aftalt med regionerne i økonomiaftalen for 2014, at der udarbejdes tema-
rapporter, som bl.a. via de kliniske kvalitetsdatabaser giver oplysninger om resul-
tater på tværs af sygehusene, herunder på kræftområdet.
Sundhedsministeriet har desuden oplyst, at ministeriet overvejer, om der kan etable-
res en samlet indrapporterings- og monitoreringsmodel for overholdelsen af de mak-
simale ventetider og forløbstiderne i pakkeforløbene, da dette vil lette indrapporterin-
gen for regionerne. Derudover vil regeringen i efteråret 2013 sætte nationale mål for
udviklingen i danskernes sundhedstilstand for de næste 10 år. Flere af disse mål vil
omfatte faktorer, der er væsentligt medvirkende årsager til kræft.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Sundhedsministeriets arbejde – der ligger i forlængelse af de gennemførte initiati-
ver til monitorering af kræftområdet – med om muligt at implementere en samlet
monitoreringsmodel, som skal lette regionernes indrapportering af data til at over-
våge de maksimale ventetider og forløbstiderne i pakkeforløbene.
Sundhedsministeriets arbejde med at opstille mål for kvaliteten af kræftbehand-
lingen og for kræftpatienternes overlevelse, herunder fastsættelse af mål for ud-
viklingen i danskernes sundhedstilstand for de næste 10 år.
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i januar 2012 en beretning om mål, resultater og opfølgning på kræft-
behandlingen. Beretningen handlede om, hvorvidt Sundhedsministeriet havde opstillet mål
for kræftbehandlingen, og om ministeriet og regionerne fulgte resultaterne af behandlingen.
3. Beretningen viste, at Sundhedsministeriet med de maksimale ventetider havde opstillet
mål for kræftpatienters ventetid til forundersøgelse, behandling og efterbehandling. Ministe-
riet havde dog endnu ikke etableret en tilstrækkelig overvågning af, om de maksimale ven-
tetider blev overholdt. Beretningen viste også, at ministeriet med forløbstiderne i pakkefor-
løbene havde opstillet mål for, hvor lang tid der højst bør gå fra henvisning til første behand-
ling for en patient, hvor der er begrundet mistanke om kræft. Ministeriet overvågede dog ik-
ke forløbstiderne, som muliggjorde en vurdering af, om forløbstiderne i pakkeforløbene blev
overholdt. Ministeriet oplyste, at ministeriet ville etablere en eksakt overvågning af forløbs-
tiderne i pakkeforløbene, ligesom ministeriet ville tage initiativ til en fyldestgørende og løben-
de overvågning af de maksimale ventetider.
Statsrevisorerne beretning SB5/2011 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 23. september 2013
1282719_0004.png
3
BOKS 1. DE MAKSIMALE VENTETIDER OG FORLØBSTIDERNE I PAKKEFORLØBENE PÅ
KRÆFTOMRÅDET
De maksimale ventetider er en patientrettighed, jf. bekendtgørelse nr. 1749 af 21. december 2006,
som fastsætter, hvor længe patienter, hvor der er mistanke om kræft, må vente på at komme til for-
undersøgelse, i behandling og til efterbehandling. De maksimale ventetider gælder for alle kræftfor-
mer og patienter, hvor der er mistanke om kræft.
Forløbstiderne i pakkeforløbene på kræftområdet er lægefagligt begrundede standarder, som fast-
sætter, hvor lang tid der må gå fra henvisning, til behandling igangsættes. Forløbstiderne gælder for
patienter med specifikke symptomer på kræft, hvor der er begrundet mistanke om kræft. Forløbstider-
ne indgår i dag i 34 standardpakkeforløb for kræftsygdomme og i 4 pakkeforløb for hjertesygdomme.
Patienter, der er omfattet af forløbstiderne i pakkeforløbene, er også omfattet af bestemmelserne om
de maksimale ventetider.
4. Beretningen viste endelig, at Sundhedsministeriet ikke havde opstillet mål for, hvilke re-
sultater regionerne forventedes at opnå på kræftområdet forstået som mål for kvaliteten af
kræftbehandlingen og for kræftpatienternes overlevelse.
5. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at der gennem de senere
år var iværksat en række initiativer til forbedring af kræftbehandlingen i Danmark. Der var
bl.a. iværksat 3 kræftplaner og pakkeforløb for kræftpatienter, og kræftområdet var i perioden
2007-2010 tilført øgede bevillinger på ca. 6,8 mia. kr.
Statsrevisorerne kritiserede, at Sundhedsministeriet og regionerne ikke havde etableret et
fyldestgørende grundlag for at vurdere, om de mange initiativer og de tilførte bevillinger reelt
havde resulteret i en bedre kræftbehandling, herunder kortere ventetid på behandling og sti-
gende overlevelse blandt kræftpatienter. Statsrevisorerne bemærkede, at et sådant grund-
lag er vigtigt for den politiske og ledelsesmæssige prioritering af sundhedsvæsenets fortsat-
te indsats for at styrke kræftbehandlingen.
6. Som svar på beretningen afgav sundhedsministeren en redegørelse til Statsrevisorerne i
maj 2012. Heri oplyste ministeren, at Sundhedsministeriet havde igangsat et arbejde med
at etablere en ny monitoreringsmodel for kræftområdet, som skal sikre en præcis og løben-
de overvågning af både de maksimale ventetider og forløbstiderne i pakkeforløbene. Mini-
steren tog endvidere til efterretning, at Rigsrevisionen fandt, at der burde opstilles mål for
kvaliteten af kræftbehandlingen og for kræftpatienternes overlevelse.
7. På baggrund af ministerredegørelsen afgav Rigsrevisionen i juni 2012 et notat i henhold
til rigsrevisorlovens § 18, stk. 4, hvori Rigsrevisionens planer for den videre opfølgning på
beretningen fremgik. Notatet findes i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2011.
Det fremgik af notatet, at Rigsrevisionen ville følge udviklingen på følgende områder:
Sundhedsministeriets arbejde med at implementere den nye monitoreringsmodel for
kræftområdet, som skal overvåge de maksimale ventetider og forløbstiderne i pakkefor-
løbene
Sundhedsministeriets arbejde med at opstille mål for kvaliteten af kræftbehandlingen
og for kræftpatienternes overlevelse.
8. Rigsrevisionen redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB5/2011 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 23. september 2013
1282719_0005.png
4
II.
Sundhedsministeriets initiativer
9. Rigsrevisionen gennemgår i det følgende Sundhedsministeriets initiativer i forhold til de
udestående punkter. Gennemgangen er baseret på brevveksling og møde med ministeriet.
Sundhedsministeriets monitorering af de maksimale ventetider og forløbstiderne i
pakkeforløbene
10. Beretningen viste, at Sundhedsministeriet med de maksimale ventetider havde opstillet
mål for patienternes ventetid til forundersøgelse, behandling og efterbehandling, men at mi-
nisteriet ikke havde etableret en tilstrækkelig overvågning af, om de maksimale ventetider
blev overholdt. Ministeriets overvågning var baseret på sygehusenes skøn over, hvor lang
tid den ukomplicerede patient maksimalt skulle vente. Sygehusene indberettede deres skøn
til venteinfo.dk, men det var ikke obligatorisk for sygehusene at indberette. Det fremgik af
beretningen, at ministeriet ville tage initiativ til en fyldestgørende og løbende overvågning af
de maksimale ventetider.
Beretningen viste videre, at ministeriet med forløbstiderne i pakkeforløbene havde opstillet
mål for, hvor lang tid der højst bør gå fra henvisning, til første behandling påbegyndes for
en patient, hvor der er begrundet mistanke om kræft. Ministeriet overvågede dog heller ik-
ke forløbstiderne detaljeret, og det var derfor ikke muligt at vurdere, om disse blev overholdt.
Ministeriet ville – ligesom for de maksimale ventetider – sikre en eksakt overvågning af for-
løbstiderne i pakkeforløbene.
Statsrevisorerne konstaterede, at ministeriet ville overvåge de maksimale ventetider og for-
løbstiderne i pakkeforløbene, men bemærkede, at overvågningen burde have været etable-
ret for længst.
11. Sundhedsministeriet har oplyst, at ministeriet siden januar 2012 har overvåget sygehu-
senes overholdelse af de
maksimale ventetider.
Overvågningen er baseret på regionernes
manuelle månedlige indberetninger af ventetider. Det er nu obligatorisk for regionerne at
indberette data til brug for overvågningen. Til brug for regionernes indberetninger er der ud-
arbejdet et særligt indberetningsskema og en registreringsvejledning. Skemaet og vejled-
ningen skal sikre, at det er de faktiske ventetider, som indberettes, og at indberetningerne
sker ensartet på tværs af regionerne. Sundhedsdirektørerne i regionerne erklærer i forbin-
delse med indberetningerne, at det oplyste antal behandlingsforløb, hvor de maksimale ven-
tetider overholdes, er korrekt. Hvis regionerne ikke lever op til de maksimale ventetider, skal
regionerne redegøre for, hvilke initiativer regionerne påtænker at iværksætte for at overhol-
de de maksimale ventetider. Regionernes månedlige indberetninger om overholdelsen af
maksimale ventetider offentliggøres på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.
12. Sundhedsministeriet har videre oplyst, at der nu også er etableret overvågning af
for-
løbstiderne i pakkeforløbene.
Overvågningen er baseret på regionernes indberetninger, der
– ligesom for de maksimale ventetider – er baseret på en registreringsvejledning, som skal
sikre, at det er de faktiske forløbstider, der indberettes, og at indberetningerne sker ensar-
tet på tværs af regionerne.
Ministeriet offentliggjorde første gang resultaterne af overvågningen den 31. maj 2013 for
4. kvartal 2012 og 1. kvartal 2013. Opgørelserne viser, hvor stor en procentdel af standard-
patientforløb inden for de enkelte pakkeforløb der er gennemført inden for de forløbstider,
som er angivet i Sundhedsstyrelsens forløbsbeskrivelser. Resultaterne af opgørelserne kan
ses på Statens Serum Instituts hjemmeside, www.esundhed.dk.
Statsrevisorerne beretning SB5/2011 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 23. september 2013
1282719_0006.png
5
Som led i overvågningen kommenterer Sundhedsstyrelsen særligt på den fjerdedel af pak-
keforløbene, der har den laveste andel standardpatientforløb gennemført inden for forløbs-
tiden. For denne fjerdedel bliver regionerne bedt om at redegøre nærmere for årsagerne til
afvigelserne og for, hvilke konkrete initiativer de påtænker at iværksætte for at overholde for-
løbstiderne.
Endvidere kommenterer Sundhedsstyrelsen på pakkeforløb med store regionale variationer.
Styrelsens kommentarer til opgørelsen af forløbstiderne offentliggøres på styrelsens hjem-
meside.
13. Det er Sundhedsstyrelsen, som fører tilsyn med, om sygehusene overholder de maksi-
male ventetider og forløbstiderne i pakkeforløbene. Sundhedsministeriet oprettede på bag-
grund af en politisk aftale i 2007 en taskforce, der har til opgave at følge udviklingen på kræft-
og hjerteområdet. Taskforcen, der ledes af Sundhedsstyrelsen med deltagelse fra Sund-
hedsministeriet, regionerne, Danske Regioner og KL, overvåger udviklingen i de maksimale
ventetider og forløbstiderne. Taskforcen skal i den forbindelse drøfte og tage initiativer til at
imødegå identificerede udfordringer i sundhedsvæsenet af organisatorisk og/eller kapacitets-
mæssig karakter, som hindrer opfyldelsen af de maksimale ventetider og forløbstiderne.
14. Sundhedsministeriet har oplyst, at det overvejes, om der kan etableres en samlet ind-
rapporterings- og monitoreringsmodel for overholdelsen af de maksimale ventetider og for-
løbstiderne i pakkeforløbene, hvilket vil lette indrapporteringen for regionerne. En samlet mo-
del medfører dog også en række udfordringer af teknisk-administrativ karakter. Det skyldes,
at den ene monitoreringsmodel omhandler de maksimale ventetider, mens den anden om-
fatter forløbstider. De 2 modeller omfatter således hver deres patientgrupper. En samlet
monitoreringsmodel vil endvidere kræve en revision af den nuværende bekendtgørelse.
Ministeriet har videre oplyst, at ministeriet i efteråret 2013 har aftalt en dialog med Sund-
hedsstyrelsen og Danske Regioner, hvor de tekniske og monitoreringsmæssige implikatio-
ner af en samlet model skal drøftes. Ministeriet forventer på den baggrund i begyndelsen
af 2014 at tage endelig stilling til, om der skal etableres en samlet model for indrapporte-
ring og monitorering af kræftområdet.
15. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Sundhedsministeriet nu følger overholdel-
sen af de maksimale ventetider og forløbstiderne i pakkeforløbene. Rigsrevisionen finder
det positivt, at ministeriet har fastsat en tidsfrist for, hvornår der skal træffes beslutning om,
hvorvidt der kan etableres en samlet model for monitoreringen af kræftområdet. Rigsrevi-
sionen vil følge ministeriets arbejde med at etablere en samlet model, der skal lette regio-
nernes indrapportering.
Opstilling af mål for kvaliteten af kræftbehandlingen og for kræftpatienternes over-
levelse
16. Beretningen viste, at Sundhedsministeriet ikke havde opstillet mål for kvaliteten af kræft-
behandlingen og for kræftpatienternes overlevelse.
Statsrevisorerne kritiserede, at ministeriet og regionerne ikke havde etableret et fyldestgø-
rende grundlag for at vurdere, om de mange initiativer og de tilførte bevillinger reelt havde
resulteret i en bedre kræftbehandling, herunder stigende overlevelse blandt kræftpatienter.
17. Sundhedsministeriet har oplyst, at kvaliteten og resultaterne af kræftbehandlingen nu
følges i form af den årlige publikation ”Nøgletal for kræft”, som senest er offentliggjort i januar
2013. Med publikationen følges kræftdødeligheden og patienternes overlevelse efter hen-
holdsvis 1, 3 og 8 år efter behandling for i første omgang 8 udvalgte kræftformer. For at op-
nå endnu bedre overblik over kræftramtes overlevelse er det endvidere besluttet fremadret-
tet at opgøre kræftoverlevelsestallene for den samlede population af kræftramte og ikke kun
overlevelsen for 8 udvalgte kræftformer.
Statsrevisorerne beretning SB5/2011 - Bilag 4: Rigsrevisionens fortsatte notat af 23. september 2013
1282719_0007.png
6
18. Sundhedsministeriet har videre oplyst, at ministeriets nye synlighedsreform – som skal
være med til at sikre, at gode resultater og den bedste praksis generelt udbredes i sundheds-
væsenet – indebærer, at data om resultater og kvalitet i højere grad skal udnyttes og anven-
des på tværs af sygehusene. I forlængelse heraf er det som led i økonomiaftalen for 2014
aftalt med Danske Regioner, at der skal udarbejdes temarapporter, som ser på tværs af re-
sultaterne fra bl.a. de kliniske kvalitetsdatabaser, herunder på kræftområdet. Samtidig er der
mellem staten, regionerne og kommunerne planlagt en styrket erfaringsudveksling og læring
med udgangspunkt i konkrete indikatorer, som indgår i et samlet billede af sundhedsvæse-
nets resultater.
19. Det indgår i regeringsgrundlaget, at regeringen i efteråret 2013 vil sætte nationale mål
for udviklingen i danskernes sundhedstilstand for de næste 10 år. Flere af disse mål vil iføl-
ge Sundhedsministeriet omfatte faktorer, der er væsentligt medvirkende årsager til kræft. Mi-
nisteriet har oplyst, at det er ministeriets forventning, at realiseringen af målene på længere
sigt i et vist omfang vil forebygge udviklingen af nye kræfttilfælde og forbedre mulighederne
for overlevelse af kræft.
20. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Sundhedsministeriet har etableret et grund-
lag, der giver bedre mulighed for at følge udviklingen af resultaterne af kræftbehandlingen,
og at data om resultater på kræftområdet i højere grad skal bruges som sammenlignings-
grundlag på tværs af sygehusene for at forbedre de samlede resultater af behandlingen.
Rigsrevisionen finder det desuden positivt, at ministeriet vil arbejde på at fastsætte nationa-
le mål for udviklingen i danskernes sundhedstilstand for de næste 10 år. Rigsrevisionen fin-
der det dog fortsat centralt, at ministeriet arbejder med at opstille konkrete mål for kvaliteten
af kræftbehandlingen og for kræftpatienternes overlevelse. Konkrete mål vil udgøre et reelt
grundlag for at kunne følge området. Rigsrevisionen vil følge ministeriets arbejde hermed.
III.
Næste skridt i sagen
21. Rigsrevisionen vil følge udviklingen på følgende områder:
Sundhedsministeriets arbejde – der ligger i forlængelse af de gennemførte initiativer til
monitorering af kræftområdet – med om muligt at implementere en samlet monitore-
ringsmodel, som skal lette regionernes indrapportering af data til at overvåge de maksi-
male ventetider og forløbstiderne i pakkeforløbene.
Sundhedsministeriets arbejde med at opstille mål for kvaliteten af kræftbehandlingen
og for kræftpatienternes overlevelse, herunder fastsættelse af mål for udviklingen i dan-
skernes sundhedstilstand for de næste 10 år.
Lone Strøm