Finansudvalget 2011-12
SB 5 2
Offentligt
1128077_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Ministeren for sundhed og forebyggelse
Dato: 21. maj 2012
Enhed: Sygehuspolitik
Sags nr.: 1102969
Dok. nr.: 921430
Statsrevisorerne
Prins Jørgens Gård 2
Christiansborg
DK-1240 København K
Redegørelse til Statsrevisorerne vedr. beretning 5/2011 om mål,
resultater og opfølgning på kræftbehandlingen
Statsrevisorerne har den 18. januar 2012 afgivet bemærkninger til Rigsrevisio-
nens beretning nr. 5/2011 om mål, resultater og opfølgning på kræftbehandlin-
gen. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse redegør hermed for de foran-
staltninger og overvejelser, som Rigsrevisionens beretning og Statsrevisorer-
nes bemærkninger giver anledning til.
Indledende bemærkninger
Af Statsrevisorernes bemærkninger til Rigsrevisionens beretning nr. 5/2011
om mål, resultater og opfølgning på kræftbehandlingen fremgår følgende:
”Statsrevisorerne kritiserer, at Sundhedsministeriet og regionerne
ikke har etab-
leret et fyldestgørende grundlag for at vurdere, om de mange initiativer og de
tilførte bevillinger reelt har resulteret i en bedre kræftbehandling, herunder kor-
tere ventetid på behandling og stigende overlevelse blandt kræftpatienter.
Et sådant grundlag er vigtigt for den politiske og ledelsesmæssige prioritering af
sundhedsvæsenets fortsatte indsats for at styrke kræftbehandlingen.”
Grundlaget for Statsrevisorernes kritik fremgår af hovedkonklusionen i Rigsre-
visionens beretning, som vedrører tre punkter:
1.
”De maksimale ventetider”
2.
”Forløbstider i pakkeforløb”
3.
”Kvaliteten af behandlingen og patienternes overlevelse”
Nedenfor redegøres der
for hvert af de tre hovedpunkter
for ministeriets
overvejelser og iværksatte foranstaltninger i forlængelse af Rigsrevisionens og
Statsrevisorernes kritik.
Indledningsvis skal det bemærkes, at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
har noteret sig, at Rigsrevisionen i beretningens hovedkonklusion anerkender,
at der på alle niveauer i sundhedsvæsenet arbejdes på at styrke kræftbehand-
lingen.
Ministeriet har endvidere noteret sig, at Rigsrevisionen finder det positivt, at
ministeriet tager initiativ til at sikre en fyldestgørende og løbende overvågning
af de maksimale ventetider. Rigsrevisionen fremhæver endvidere i beretnin-
gen, at ministeriet har oplyst, at der nu sikres en eksakt overvågning af for-
løbstiderne i pakkeforløbene.
Statsrevisorerne beretning SB5/2011 - Bilag 2: Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 21. maj 2012
Side 2
Ministeriets redegørelse vedr. Statsrevisorernes bemærkning og Rigsre-
visionens beretning
Ad. 1 Rigsrevisionens kritik vedr. de maksimale ventetider
Rigsrevisionen fremhæver, at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse med
de maksimale ventetider har opstillet mål for kræftpatienters ventetid til forun-
dersøgelse, behandling og efterbehandling, men Rigsrevisionen understreger
samtidig, at ministeriet ikke har etableret en overvågning af, om målene over-
holdes. Statsrevisorerne konstaterer, at Sundhedsministeriet nu vil overvåge
de maksimale ventetider, men bemærker, at overvågningen burde have været
etableret for længst.
Som også bemærket i Rigsrevisionens beretning, har Sundhedsstyrelsen hidtil
overvåget overholdelsen af de maksimale ventetider for kræftbehandling via
venteinfo.dk, hvor sygehusene indberetter deres skøn over, hvor lang tid den
ukomplicerede patient maksimalt kommer til at vente. Ministeriet anerkender
imidlertid, at de maksimale ventetider ikke har været fulgt tæt nok med den
hidtidige overvågning. Ministeriet mener i lighed med Rigsrevisionen og Stats-
revisorerne, at der er behov for at sikre en egentlig, tæt og præcis monitore-
ring af de maksimale ventetider for kræftpatienter.
Siden Rigsrevisionens undersøgelse har ministeriet på den baggrund dels
iværksat månedlige indberetninger fra regionerne om overholdelse af reglerne
om de maksimale ventetider, dels iværksat etableringen af én samlet, robust
og præcis monitoreringsmodel for kræftområdet. Den nye monitoreringsmodel
for kræftområdet skal sikre en fyldestgørende og løbende monitorering af både
maksimale ventetider og forløbstider i pakkeforløb.
Ministeriet indførte i januar måned 2012 månedlige indberetninger fra regio-
nernes ledelser til Sundhedsstyrelsen. I disse indberetninger skal regionerne
redegøre konkret for overholdelsen af reglerne om de maksimale ventetider.
De månedlige indberetninger fra regionerne vil fortsætte frem til, at den nye
monitoreringsmodel er helt på plads i forhold til overvågning af maksimale ven-
tetider for kræftpatienter.
I et tæt samarbejde mellem regionerne, Sundhedsstyrelsen og ministeriet har
der siden januar 2012 pågået et arbejde med at etablere den omtalte nye mo-
nitoreringsmodel på kræftområdet. Som led i dette arbejde indføres de nød-
vendige registreringer, som muliggør, at vi præcist
og på baggrund af faktu-
elle og aktuelle data
vil kunne følge overholdelsen af de maksimale venteti-
der. Dermed sikres der bl.a. grundlag for at kunne reagere hurtigt, hvis de
maksimale ventetider ikke overholdes, som også anført af Rigsrevisionen.
Der redegøres nærmere for etableringen af den nye samlede monitorerings-
model for kræftområdet nedenfor i ministeriets redegørelse vedr. kritikken af
opfølgningen på forløbstider i pakkeforløb.
Ad. 2 Rigsrevisionens kritik vedr. forløbstider i pakkeforløb
Som fremhævet af Rigsrevisionen, har Ministeriet for Sundhed og Forebyggel-
se med forløbstiderne i pakkeforløbene opstillet mål for, hvor lang tid der højst
bør gå fra henvisning med begrundet mistanke om kræft til første behandling.
Statsrevisorerne beretning SB5/2011 - Bilag 2: Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 21. maj 2012
Side 3
Forløbstiden i pakkeforløb er
i modsætning til reglerne om de maksimale
ventetider
ikke en patientrettighed, men en fagligt begrundet rettesnor for,
hvor lang tid der højst bør gå for en standardpatient fra begrundet mistanke
om kræft til første behandling.
Rigsrevisionen og Statsrevisorerne kritiserer ministeriet for ikke at have etable-
ret en detaljeret overvågning af forløbstiderne i pakkeforløb.
Som beskrevet i Rigsrevisionens beretning overvåger Sundhedsstyrelsen med
den nationale kræftmonitorering i dag udviklingen i tiden fra patienternes hen-
visning til første behandling på 11 kræftområder, der omfatter de hyppigste
kræftsygdomme. Den seneste offentliggørelse fra februar 2012 viser, at pati-
entforløbene på kræftområdet generelt er blevet betydeligt kortere i perioden
fra 2006-2011 og samtidig er der sket en aktivitetsstigning på 15 pct. på områ-
det. I tillæg til den rent databaserede opfølgning har ministeriet siden 2008
fulgt udviklingen i patientforløbene på kræftområdet via løbende afrapporterin-
ger fra regionerne til Task Force for Patientforløb på Kræft- og Hjerteområdet
(herefter Task Force).
Med den hidtidige nationale monitorering har det imidlertid ikke været muligt at
følge eksakt op på udviklingen i forhold til de fastsatte målsætninger for for-
løbstider i pakkeforløb. Dette skyldes for det første, at Sundhedsstyrelsens na-
tionale monitorering omfatter alle patientforløb på de 11 kræftområder og ikke
kun den gruppe af patienter, som kan følge et pakkeforløb. For det andet skyl-
des det, at det kræver indførelse af ny administrativ registrering at foretage en
direkte overvågning af forløbstiderne i pakkeforløbene. Det bemærkes, at den
ovenfor beskrevne tilrettelæggelse af den hidtidige nationale monitorering er i
overensstemmelse med den politiske aftale fra oktober 2007 mellem den da-
værende regering og Danske Regioner om akut handling og klar besked. Af
den politiske aftale fremgår det, at der skulle foretages en løbende og ensartet
overvågning af alle kræftpatienters forløb, og at overvågningen i videst muligt
omfang skulle baseres på eksisterende registreringer.
Ministeriet finder i lighed med Rigsrevisionen og Statsrevisorerne, at der er
behov for at kunne følge detaljeret op på forløbstiderne i pakkeforløbene. Si-
den Rigsrevisionens undersøgelse er der således som omtalt ovenfor iværksat
etablering af en ny samlet monitoreringsmodel for kræftområdet, som skal sik-
re tæt overvågning af både forløbstider i pakkeforløb og maksimale ventetider.
Med etableringen af den nye nationale monitoreringsmodel for kræftområder
indføres de specifikke registreringer, der er nødvendige for at sikre at pakke-
forløbene kan monitoreres i alle faser. Den nye monitoreringsmodel baseres
på indberetninger til Landspatientregisteret, så der sikres et robust grundlag
for løbende opfølgning på udviklingen på kræftområdet. Monitoreringsmodel-
len beskrives nærmere i notatet ”Fremtidig monitorering af kræftområdet” af
29. februar 2012, som er vedlagt denne redegørelse.
De nye registreringer til monitorering af forløbstider i pakkeforløb implemente-
res i regionerne i efteråret 2012. Første offentliggørelse af data fra den nye na-
tionale kræftmonitorering ventes at ske i maj måned 2013. Den planlagte pro-
ces for etablering af den nye monitorering af forløbstider i pakkeforløb beskri-
ves nærmere i notatet ”Fælles
procesplan for ny registrerings- og monitore-
Statsrevisorerne beretning SB5/2011 - Bilag 2: Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 21. maj 2012
Side 4
ringsmodel på kræftområdet” af 10. maj
2012, som er vedlagt denne redegø-
relse.
Rigsrevisionen er i beretningen tydeligst i sin kritik for så vidt angår den mang-
lende detaljerede overvågning af forløbstider i pakkeforløb. Ministeriet vil i den
sammenhæng fremhæve, at forløbstiderne i pakkeforløb er det første, der sik-
res overvågning af med den nye kræftmonitorering. Registrerings- og monito-
reringsmodellen udvides herefter med overvågning af de maksimale ventetider
på kræftområdet.
Som også anført ovenfor skal det understreges, at de månedlige indberetnin-
ger fra regionerne vedr. overholdelse af reglerne om de maksimale ventetider
på kræftområdet fastholdes indtil, overvågningen af de maksimale ventetider
er integreret i den nye nationale monitoreringsmodel for kræftområdet. Det
bemærkes samtidig, at Task Force har gjort indberetninger til venteinfo.dk ob-
ligatoriske for kræft- og hjertebehandlinger omfattet af pakkeforløb pr. 1. juni
2012.
Som det også fremgår af notatet
”Fremtidig monitorering af kræftområdet”
lægges der vægt på, at den nye registrerings- og monitoreringsmodel skal væ-
re generisk, således at den fremadrettet kan udvides til også at omfatte andre
sygdomsområder, i første omgang hjerteområdet.
Ad. 3 Rigsrevisionens kritik vedr. kvaliteten af behandlingen og patienternes
overlevelse
Rigsrevisionen påpeger i sin beretning, at Sundhedsministeriet ikke har opstil-
let mål for kvaliteten af kræftbehandlingen eller for kræftpatienters overlevelse.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse tager til efterretning, at Rigsrevisio-
nen finder, at der bør opstilles mål for kvaliteten af kræftbehandlingen og for
kræftpatienternes overlevelse.
Det kan i denne sammenhæng indledningsvis bemærkes, at det fremgår af re-
geringsgrundlaget fra oktober 2011, at regeringen vil sætte nationale mål for
udviklingen i danskernes sundhedstilstand 10 år frem i tiden.
Kvaliteten af kræftbehandlingen følges fra nationalt hold i regi af Task Force,
som løbende forholder sig til relevante opgørelser vedr. udviklingen på kræft-
området. Med Kræftplan III er det endvidere fra statslig side prioriteret at styr-
ke kvalitetsudviklingen på kræftområdet med en bevilling på 2 mio. kr. årligt til
at understøtte kvalitetsarbejdet i regi af de kliniske databaser.
Som også beskrevet i Rigsrevisionens beretning følges kræftpatienters overle-
velse af Sundhedsstyrelsen bl.a. baseret på data fra Landspatientregisteret.
Seneste offentliggørelse fra Sundhedsstyrelsen
er ”Sygehuspatienters overle-
velse efter diagnose for otte kræftsygdomme i perioden 1998-2009”
af 29. no-
vember 2011. Denne undersøgelse viser, at andelen af patienter, der overle-
ver deres kræftsygdom, er stigende. En analyse fra Kræftens Bekæmpelse
baseret på data fra Cancerregistret fra december 2012 bekræfter den positive
udvikling i overlevelsen for kræftpatienter. Analysen fra Kræftens Bekæmpelse
viser, at 1-årsoverlevelsen efter kræft samlet set er steget med 3 procentpoint
for patienter, der blev syge i perioden fra 2007-2009 sammenlignet med pati-
enter, der blev syge i perioden fra 2004-2006.
Statsrevisorerne beretning SB5/2011 - Bilag 2: Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 21. maj 2012
Side 5
Det skal bemærkes, at det i denne sammenhæng endnu er for tidligt at vurde-
re den fulde effekt af indførelsen af pakkeforløb på kræftområdet, idet pakke-
forløbene først blev implementeret i løbet af 2008. For så vidt angår 5-
årsoverlevelsen efter kræft, som også omtales i Rigsrevisionens beretning, er
de nyeste tal fra 2005, og de er således ikke brugbare i en vurdering af effek-
ten af de seneste års initiativer, herunder indførelse af pakkeforløb.
Udtalelser fra regionsrådene
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har, jf. § 18, stk. 3 i lov om revision af
statens regnskaber, indhentet udtalelser fra regionsrådene.
Rigsrevisionen påpeger i sin beretning, at regionerne ikke i alle tilfælde følger
tilfredsstillende op på resultaterne fra de kliniske databaser.
Regionsrådene redegør i de indkomne udtalelser for, hvordan de arbejder med
at sikre opfølgning på resultaterne fra de kliniske databaser. Flere regioner
fremhæver, at der med Regionernes Kliniske Kvalitetsudviklingsprogram
(RKKP) er etableret en styrket organisation i 2011, som forbedrer regionernes
muligheder for at sikre et fortsat kvalitetsløft på kræftområdet med afsæt i in-
formationerne fra de kliniske databaser.
Der henvises i øvrigt til udtalelserne fra regionsrådene, som er vedlagt.
Sammenfatning
Det er Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses sammenfattende opfattelse,
at der med de foranstaltninger og overvejelser, der er gjort efter beretningens
udarbejdelse, er taget hånd om de kritiske punkter, der er påpeget, og tilveje-
bragt grundlag for at udviklingen på kræftområdet kan følges løbende og tæt.
Ministeriet vil i den forbindelse gerne kvittere for det nyttige samarbejde, der
har været mellem ministeriet og Rigsrevisionen i forbindelse med udarbejdel-
sen af beretningen.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Statsrevisorerne beretning SB5/2011 - Bilag 2: Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 21. maj 2012
Side 6
Et eksemplar af denne redegørelse inkl. bilag er sendt til rigsrevisor.
Der er vedlagt følgende bilag til redegørelsen:
Bilag 1: Udtalelse fra Region Nordjylland
Bilag 2: Udtalelse fra Region Midtjylland
Bilag 3: Udtalelse fra Region Syddanmark
Bilag 4: Udtalelse fra Region Sjælland
Bilag 5: Udtalelse fra Region Hovedstaden
Bilag 6: Referat af møde i Task Force den 6. januar 2012
Bilag 7: Referat af møde i Task Force den 9. marts 2012
Bilag 8: Bilag TF-177 om fremtidig monitorering af kræftområdet fra møde
i Task Force den 9. marts 2012 (NB: Tidsplan i Bilag TF-177 er justeret ef-
ter mødet i Task Force
se bilag 9 nedenfor for opdateret tidsplan)
Bilag 9: Fælles procesplan for ny registreringsmodel på kræftområdet,
Statens Serum Institut og Danske Regioner (udkast, 10. maj 2012)