Finansudvalget 2011-12
SB 3 2
Offentligt
1109382_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Ministeren for sundhed og forebyggelse
Statsrevisorerne
Prins Jørgens Gård 2
Christiansborg
DK-1240 København K
Dato:
Enhed: Sygehuspolitik
Sags nr.: 1204213
Dok. nr.: 877931
Redegørelse til Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 3/2011 om sygehus-
byggerier
Statsrevisorerne har den 14. december 2011 afgivet bemærkninger til Rigsre-
visionens beretning nr. 3/2011 om sygehusbyggerier. Ministeriet for Sundhed
og Forebyggelse redegør hermed for de foranstaltninger og overvejelser, som
beretningen giver anledning til.
Indledende bemærkninger
Rigsrevisionen konkluderer i beretningen:
”Sundhedsministeriet
har ikke tilret-
telagt en tilfredsstillende tilsagnsproces”.
Statsrevisorerne kritiserer på bag-
grund heraf, at Sundhedsministeriet ikke har haft en tilfredsstillende admini-
stration af tilsagn om tilskud til sygehusbyggerierne.
Kritikken vedrører to konkrete forhold:
1) Det endelige tilsagn vedr. Det Nye Universitetshospital i Aarhus (DNU) og
2) Definitionen af IT/apparatur
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har endvidere noteret sig, at Rigsre-
visionen finder, at ministeriet på tilfredsstillende vis har opstillet mål for produk-
tivitetsgevinster, samt at ministeriet med administrationsgrundlaget fra juni
2011 har tilrettelagt tilsynet med sygehusbyggerierne tilfredsstillende samt.
Ministeriet har efterfølgende arbejdet med at udfolde administrationsgrundla-
get. Der er som opfølgning på Økonomiaftalen 2012 og i samarbejde med
Danske Regioner etableret et koncept for kvartalsvis rapportering om projek-
terne til Regionsrådene og til ministeriet. Der er udarbejdet regnskabsinstruks
og revisionsinstruks, som pt. er i høring. Derudover arbejder ministeriet på
sagsbehandlervejledning samt bl.a. et opdateret administrationsgrundlag.
I beretningen (pkt. 10) anføres, at Finansministeriet er involveret i processen,
fordi ministeriet er overordnet ansvarlig for at styre de offentlige udgifter, men
at Sundhedsministeriet er den statslige aktør i beretningen, fordi undersøgel-
sen ikke fokuserer på denne overordnede styring.
./.
I denne forbindelse bemærkes for god ordens skyld, at det er
regeringen
(her
Sundhedsministeriet og Finansministeriet), der på baggrund af en indstilling fra
ekspertpanelet giver tilsagn om støtte fra Kvalitetsfonden. Ekspertpanelet se-
kretariatsbetjenes af Sundhedsministeriet, Finansministeriet og Danske Regi-
oner, og herudover er begge ministerier og Danske Regioner repræsenteret
ved ekspertpanelets møder. I regeringens efterfølgende sagsbehandling af
panelets indstillinger deltager både Finansministeriet og Sundhedsministeriet,
og alle breve om endeligt tilsagn er godkendt af både sundhedsministeren og
finansministeren. Finansministeriets svar til Rigsrevisionen vedr. ministeriets
rolle i tilsagnsprocessen er vedlagt.
Statsrevisorerne beretning SB3/2011 - Bilag 2: Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 16. april 2012
1109382_0002.png
Side 2
Nedenfor beskrives de tiltag, som Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har
iværksat efter Rigsrevisionens og Statsrevisorernes kritik.
Ministeriets redegørelse vedrørende delelementerne i Statsrevisorernes
bemærkninger og Rigsrevisionens beretning
Statsrevisorernes bemærkning:
Statsrevisorerne kritiserer, at Sundhedsmi-
nisteriet ikke har haft en tilfredsstillende administration af tilsagn om tilskud til
sygehusbyggerierne.
Ad 1) Sundhedsministeriet har ikke sikret sig, at regionerne afsætter tilstræk-
kelige midler til IT og apparatur inden for tilsagnsrammen.
Ad 2) Sundhedsministeriet gav endeligt tilsagn til Det Nye Universitetshospital
i Aarhus (DNU), inden de grundlæggende forudsætninger for byggeriet var af-
klaret og uden at sikre sig, at byggeriet kunne realiseres inden for tilsagns-
rammen.
Ad 1) Rigsrevisionens kritik af manglende definition af IT og apparatur-
ramme
Statsrevisorerne kritiserer i deres bemærkning, at Sundhedsministeriet ikke
har sikret sig, at regionerne afsætter tilstrækkelige midler til IT og apparatur
inden for tilsagnsrammen.
Rigsrevisionen påpeger, at Sundhedsministeriet på tidspunktet for Rigsrevisi-
onens undersøgelse ikke har konkretiseret, hvad rammen til IT og apparatur
skal anvendes til. Det er på den baggrund Rigsrevisionens opfattelse, at der er
en risiko for, at regionerne ikke anvender rammen efter hensigten, og regerin-
gens tilsagn dermed ikke opfyldes. Det fremgår ligeledes af beretningen, at
ministeriet sammen med Danske Regioner vil drøfte, hvordan afgrænsningen
af rammen kan konkretiseres.
Indledningsvis skal det understreges, at både foreløbige og endelige tilsagn
fastsætter en delramme til IT, apparatur, medicoteknik mv. Hensynet bag er at
sikre finansiering til et fuldt funktionsdygtigt og tidssvarende sygehus, når byg-
geriet er afsluttet. Med rammen skabes der på forhånd et klart grundlag for re-
gionens økonomiske planlægning af projektet, og delrammen er således med
til at skabe sikkerhed for, at der i den samlede projektøkonomi er reserveret
tilstrækkelige midler til formålet.
Siden Rigsrevisionens undersøgelse har ministeriet, bl.a. i forlængelse af Ek-
spertpanelets screeningsrapporter, præciseret definitionen af IT, apparatur,
medicoteknik og løst inventar. Definitionen fremgår af regnskabsinstruksen for
kvalitetsfondsbyggerierne, som lige nu er i høring. Regnskabsinstruksen hjæl-
per til at definere, hvilke udgifter der kan konteres under delrammen.
I definitionen af IT, apparatur, medicoteknik mv. fremgår en vejledende, men
ikke udtømmende afgrænsning af medicoteknisk udstyr, it-udstyr (hardware),
it-systemer (software), teknisk udstyr, logistisk udstyr samt øvrigt udstyr.
Statsrevisorerne beretning SB3/2011 - Bilag 2: Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 16. april 2012
Side 3
Det understreges i forlængelse heraf, at hovedvægten skal ligge på patientret-
tet IT og apparatur og logistiske løsninger, mens fx kontorinventar, tekniske
anlæg og maskiner (f.eks. maskiner til affaldshåndtering mv.) kun i mindre om-
fang indgår i rammen til IT og apparatur mv. Derudover indgår tekniske instal-
lationer, fast (altså ikke flytbart) inventar og skiltning som udgangspunkt i
håndværkerudgifter.
Afgrænsningen af rammen til IT, apparatur, medicoteknik mv. er drøftet med
Danske Regioner og muliggør fortsat hensyntagen til, at der er tale om forskel-
lige projekter (herunder både somatiske og psykiatriske sygehuse).
Fremadrettet vil ministeriets tilsyn med rammen til IT, apparatur, medicoteknik
mv. basere sig på definitionen fra regnskabsinstruksen. Ministeriet vurderer på
den baggrund, at have imødekommet Rigsrevisionens og Statsrevisorernes
kritik.
Ad 2) Rigsrevisionens kritik af regeringens endelige tilsagn til Det Nye
Universitetshospital i Aarhus (DNU)
Statsrevisorerne kritiserer i deres bemærkning, at Sundhedsministeriet gav
endeligt tilsagn til Det Nye Universitetshospital i Aarhus (DNU), inden de
grundlæggende forudsætninger for byggeriet var afklaret og uden at sikre sig,
at byggeriet kunne realiseres inden for tilsagnsrammen.
Rigsrevisionen finder i beretningen, at Sundhedsministeriet den 1. juli 2010
gav endeligt tilsagn til etableringen af DNU uden at have sikret sig, at der var
klarhed om de grundlæggende forudsætninger for byggeriet, og at projektet
kunne realiseres inden for den fastsatte tilsagnsramme.
Derudover mener Rigsrevisionen, at det yderligere øger usikkerheden, at der
næsten 1�½ år efter, at det endelige tilsagn blev givet
fortsat ikke er dannet
en fælles begrebsramme og opnået enighed om de grundlæggende forudsæt-
ninger for tilsagnet mellem regeringen og Region Midtjylland.
Sundhedsministeriet tager til efterretning, at Rigsrevisionen finder, at Region
Midtjylland ikke havde beskrevet 5-punktsplanen tilstrækkeligt detaljeret til at
ministeriet kunne betrygges i, at projektet var realiserbart, inden det endelige
tilsagn blev givet.
Ministeriet kan oplyse, at tilsagnet blev givet efter, at ansøgningen havde væ-
ret behandlet på tre møder i ekspertpanelet (hvor bl.a. de tre øverste em-
bedsmænd fra Region Midtjylland med ansvar for DNU deltog i det ene møde),
og efter at regionen ad flere omgange havde indsendt supplerende oplysnin-
ger til ekspertpanelet.
Efterfølgende har der været en intensiv dialog med regionen vedrørende op-
fyldelsen af tilsagnsforudsætningerne.
Samtidig skal det understreges, at der, da Rigsrevisionen afgav sin beretning
til statsrevisorerne, endnu ikke var udbetalt midler til regionen. Udbetalingen af
kvalitetsfondsmidler påbegyndes først, når regionen har indsendt detaljerede
oplysninger om bl.a. udgiftsprofil, og når det på baggrund af regionens oplys-
ninger, herunder også oplysninger fra regionens uvildige rådgivere, vurderes,
at en anmodning lever op til tilsagnsbetingelserne. Det er på den baggrund
Statsrevisorerne beretning SB3/2011 - Bilag 2: Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 16. april 2012
Side 4
ministeriets vurdering, at der er taget skyldige økonomiske hensyn i tilrette-
læggelsen af processen.
I den konkrete sag vedr. DNU bad Sundhedsministeriet i efteråret 2011 COWI
om at vurdere, om DNU er realisabelt inden for tilsagnsrammen på 6,35 mia.
kr. (09-PL), og om de i tilsagnet forudsatte ressourcer til IT, apparatur mv. kan
afholdes inden for denne ramme. Hensynet var netop i den konkrete sag at
opnå betryggelse for projektets realisme inden for tilsagnsrammen.
COWI vurderede i reviewet, at DNU-projektets håndværkerudgifter er budget-
teret realistisk, men pegede samtidig på en række usikkerheder om projektets
omfang/areal, styring og økonomi, herunder vedrørende risikostyring og reser-
ver samt budgettering af it, apparatur og udstyr mv.
På baggrund af COWI’s review har Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
ført dialog med Region Midtjylland med henblik på at håndtere de usikkerhe-
der, som COWI påpeger. For at sikre fælles forståelse mellem Region Midtjyl-
land og regeringen har Sundhedsministeriet i fællesskab med Finansministeri-
et vurderet, at det var påkrævet at præcisere forudsætningerne for det endeli-
ge tilsagn.
I brevet med præcisering af forudsætninger for tilsagn til DNU af 22. december
2011 fremgår bl.a. nedenstående om omfang/areal, risikostyring og reserver
samt budgettering af it, apparatur og udstyr mv.
Omfang/areal
Grundlaget for det endelige tilsagn af 1. juli 2010 var et projekt med et samlet
areal på 187.000 m
2
. Det aktuelle projekt udgør 216.300 m
2
. Stigningen fra
den oprindelige forudsætning på 187.000 m
2
begrundes primært i en række
byggetekniske justeringer og tilpasninger.
Risikostyring og reserver
Region Midtjylland har efter COWI’s review styrket projektets robusthed med
reserver og indløst og omprioriteret en række change requests, så projektet i
alt på nuværende tidspunkt har 715 mio. kr. til rådighed i reserver, svarende til
11,3 pct. Heraf er 390 mio. kr. svarende til 6,1 pct. tilgængelige som generelle
reserver, 127 mio. kr. svarende til 2,0 pct. henstår som change requests, og
198 mio. kr. som reserve i delprojekterne, svarende til 3,1 pct. Det forudsæt-
tes, at Region Midtjylland opretholder det øgede niveau for reserver.
Budgettering af IT, apparatur og udstyr mv.
I det endelige tilsagn for DNU fremgår det, at IT, udstyr, apparatur mv. skal
udgøre 846 mio. kr. Region Midtjylland har i november 2011 oplyst, at der
budgetteres med et samlet niveau på 736 mio. kr. til it og medico-teknisk ud-
styr og i alt 165 mio. kr. til øvrigt fast og løst inventar. Derudover er det oplyst,
at der forventes genanvendelse af udstyr for i alt ca. 500 mio. kr. Ministeriet
bemærker, at niveauet accepteres, idet det bemærkes, at der ikke kan ske
yderligere reduktioner på rammen til IT og medico-teknisk udstyr.
I forbindelse med det præciserede tilsagn fører Sundhedsministeriet i 2012 en
tæt opfølgning på DNU, der indbefatter månedlig rapportering og statusmøder
Statsrevisorerne beretning SB3/2011 - Bilag 2: Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 16. april 2012
1109382_0005.png
Side 5
Ministeriet vurderer på baggrund af brevet af 22. december 2011, at have klar-
lagt en fælles begrebsramme for DNU. Ligeledes vurderer ministeriet, at pro-
jektet på baggrund af det præciserede tilsagn er realisabelt inden for total-
rammen på 6,35 mia. kr. (09-PL).
Desuden skal det bemærkes, at årsrapporten for 2011 fra DNU projektets uvil-
dige rådgivere anfører, at der på nuværende tidspunkt er et rimeligt niveau for
reserver i projektet.
Ad 3) Statsrevisorernes kritik af Region Midtjyllands tilrettelæggelse af
projektet DNU
Statsrevisorernes bemærkning:
Statsrevisorerne finder, at Region Midtjyl-
lands tilrettelæggelse af projektet for DNU har været utilfredsstillende.
Statsrevisorerne finder det bekymrende, at der er væsentlig risiko for, at byg-
geriet af DNU ikke kan gennemføres inden for tilsagnsrammen. Statsreviso-
rerne finder det ikke tilfredsstillende, at Sundhedsministeriet og Region Midtjyl-
land fortsat ikke er enige om forudsætninger og rammer for byggeriet.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har ovenfor redegjort for de tiltag,
som ministeriet har taget efter Rigsrevisionens beretning.
Herudover har ministeriet indhentet udtalelser til beretningen fra regionsråde-
ne i de fem regioner. Region Midtjylland redegør i sin udtalelse for, hvilke tiltag
regionen har taget som opfølgning på Rigsrevisionens beretning. Der henvises
til denne fsva. kritikken af Region Midtjyllands tilrettelæggelse af DNU.
Udtalelser fra regionsrådene
./.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har, jf. § 18, stk. 3, i lov om revision
af statens regnskaber, indhentet udtalelser fra regionsrådene. Udtalelserne fra
de fem regionsråd er vedlagt.
Rigsrevisionen påpeger i sin beretning, at regionerne ikke i alle tilfælde har til-
rettelagt en tilfredsstillende styring af sygehusbyggerierne.
Regionsrådene har i de indkomne udtalelser redegjort for, hvordan de som op-
følgning på beretningen har arbejdet med at tilrettelægge en tilfredsstillende
styring af sygehusbyggerierne, herunder implementere og konkretisere de fem
fælles hovedprincipper for styring af store sygehusbyggerier, som regionerne
har vedtaget.
Rigsrevisionen har endvidere anbefalet, at regionerne fra de tidlige stadier af
projekterne foretager systematiske analyser af, hvordan tilsagnsbetingelsen
om effektivisering af driften af de nye sygehuse bliver indfriet. Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse vil ligeledes drøfte med regionerne, hvordan der
tidligt i processen rettes strategisk og systematisk fokus på af effektivisering af
driften.
Statsrevisorerne beretning SB3/2011 - Bilag 2: Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 16. april 2012
Side 6
./.
Der henvises i øvrigt til regionsrådenes udtalelser, som er vedlagt.
Sammenfatning
Det er Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses sammenfattende opfattelse,
at der med de foranstaltninger og overvejelser, der er gjort sideløbende med
beretningens udarbejdelse og efter dens afgivelse, er taget hånd om de kriti-
ske punkter, der er påpeget, og tilvejebragt et godt fundament for ministeriets
videre opfølgning på kvalitetsfondsprojekterne.
Ministeriet vil i den forbindelse gerne kvittere for det nyttige samarbejde, der
har været mellem ministeriet og Rigsrevisionen, herunder især om udformnin-
gen af ministeriets administrationsgrundlag og tilrettelæggelsen af tilsynet for
opfølgningen på sygehusbyggerierne.
Et eksemplar af denne redegørelse inkl. bilag er sendt til rigsrevisor.
Der er vedlagt følgende bilag til redegørelsen:
Bilag 1: Udtalelse fra Region Syddanmark
Bilag 2: Udtalelse fra Region Midtjylland
Bilag 2 a: Protokol fra Region Midtjylland
Bilag 3: Udtalelse fra Region Nordjylland
Bilag 4: Udtalelse fra Region Hovedstaden
Bilag 5: Udtalelse fra Region Sjælland
Bilag 5a: Protokol fra Region Sjælland
Bilag 6: Finansministeriets høringssvar til Rigsrevisionen
Bilag 7: Brev vedrørende udbetalingsanmodning
Bilag 8: Kvartalsrapportering til Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Bilag 9: Udkast til revisorerklæring (høringsversion)
Bilag 10: Udkast til regnskabsinstruks (høringsversion)
Bilag 11: Udkast til revisionsinstruks (høringsversion)
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
John Erik Pedersen