Beskæftigelsesudvalget 2011-12
SB 22 8
Offentligt
1208029_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1240 København K
Ministeriet for Børn og
Undervisning
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
Kopi sendt til Rigsrevisionen
22-01-2013
Statsrevisorerne har ved deres behandling af beretning 22/2011 om revi-
sionen af statsregnskabet for 2011 afgivet bemærkninger på § 20. Under-
visningsministeriets område.
Statsrevisorerne har bemærket, at Rigsrevisionen har afgivet supplerende
oplysninger om Undervisningsministeriet om ministeriets regnskabsfor-
valtning. Statsrevisorerne finder det beklageligt, at svage forretningsgan-
ge og interne kontroller i ministeriets regnskabsforvaltning har medført,
at der ikke var overensstemmelse mellem statsregnskabet, Statens Kon-
cernsystem og årsrapporten.
Disse forhold er
sammen med et par andre områder
omtalt i Rigsre-
visionens Beretning til Statsrevisorerne under afsnittet om Under-
visningsministeriet.
Jeg har følgende bemærkninger at knytte til disse forhold:
Ministeriet har taget Rigsrevisionens bemærkninger om svage forret-
ningsgange mv. til efterretning. Ministeriet skal dog bemærke om pkt.
255, at regnskabet for 2011 er korrekt samlet set for departementet, Ud-
dannelsesstyrelsen og Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen.
Ministeriet har i efteråret 2012 i samarbejde med Moderniseringsstyrelsen
gennemført en større justering af en række poster, således at overskuddet
primo 2012 på alle ikke-virksomhedsbærende hovedkonti under hen-
holdsvis departementet og Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen er placeret kor-
rekt. Ministeriet forventer på den baggrund ikke en gentagelse af de van-
skeligheder med at afgive et korrekt regnskab på virksomhedsniveau,
som blev konstateret i forbindelse med udarbejdelse af regnskabet og
årsrapporterne for 2011.
Statsrevisorerne beretning SB22/2011 - Bilag 8: Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 22. januar 2013
2
For så vidt angår de manglende afstemninger på især lønområdet skal
ministeriet bemærke,
at
ministeriet ultimo januar 2012 har samlet ansva-
ret for regnskabet, herunder lønregnskabet, i en enhed for at tilvejebringe
et samlet øget ledelsesmæssigt fokus på opgaven,
at
der er sket en styr-
kelse af området med 2 årsværk, og
at
der med virkning fra maj måned
2012 er afholdt systematiske opfølgningsmøder med Statens Administra-
tion (SAM) med henblik på at opretholde fokus på afstemningsopgaven.
Antallet af åbne poster er ved udgangen af 2012 nedbragt til et mini-
mum. Ministeriet forventer således ikke at måtte tage forbehold for
manglende afstemninger af lønrelaterede konti i forbindelse med god-
kendelse af regnskabet og udarbejdelse af årsrapporten for 2012.
Ministeriet skal endelig bemærke, at der i efteråret 2012 er tilvejebragt en
mere entydig ansvars- og opgavefordeling på bevillings- og regnskabs-
området mellem departementet og Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen (KTS),
idet en række bogføringskredse er flyttet fra KTS til departementet, såle-
des at både bevillings- og regnskabsansvaret nu entydigt er placeret her.
Der vil i forlængelse heraf blive udarbejdet en egentlig samarbejdsaftale
mellem departementet og KTS på regnskabsområdet, således at ansvaret
for alle regnskabsopgaver bliver tydeligt placeret.
Rigsrevisionen finder (pkt. 256), at de konkrete beløb, som to medarbej-
dere havde fået udbetalt for meget i løn, og som er tilbagebetalt, burde
have været tilbagebetalt over en væsentligt kortere periode. Ministeriet
har taget dette til efterretning. Med hensyn til udbetaling af honorar til en
direktør ansat i en anden statsvirksomhed er dette ophørt med udgangen
af 2011. Ministeriet har i 2012 indgået aftale med den pågældendes an-
sættelsesmyndighed om, at ministeriet i stedet for direkte udbetaling af
honorar til formanden yder en arbejdsgiverkompensation til den pågæl-
dendes ansættelsesmyndighed.
Med hensyn til kritikken af udbetaling af uhjemlede tillæg (pkt. 257) har
ministeriet taget Rigsrevisionens kritik til efterretning, og ministeriets
ledelse vil sikre, at ministeriet ikke fremover kommer i en lignende situa-
tion
Om forskelle i disponeringsreglerne (pkt. 258) ved henholdsvis de gym-
nasiale og de erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner, dels de selvejende
uddannelsesinstitutioners adgang til låneinstrumenter (pkt. 259), herun-
der fx. renteswapaftaler, kan jeg oplyse, at begge problematikker vil indgå
i overvejelserne om lovgivning i det kommende folketingsår.
Med venlig hilsen
Christine Antorini