Beskæftigelsesudvalget 2011-12
SB 22 30
Offentligt
1226372_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om revisionen af
statsregnskabet for 2011
Marts
2013
Statsrevisorerne beretning SB22/2011 - Bilag 30: Rigsrevisors notat af 12. marts 2013
1226372_0002.png
RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE
I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 22/2011 om revisionen af statsregnskabet for 2011
12. marts 2013
RN 901/13
1. Dette notat handler om de initiativer, som ministrene har iværksat som følge af Statsrevi-
sorernes bemærkninger og beretningens indhold og konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Notatet indeholder følgende konklusion:
Rigsrevisionen finder generelt ministrenes redegørelser tilfredsstillende, da redegørel-
serne har forholdt sig til såvel Statsrevisorernes bemærkninger som beretningens ind-
hold og konklusioner.
På baggrund af ministrenes redegørelser vil Rigsrevisionen følge en række sager,
som er beskrevet under de enkelte ministerområder. Det er sager, der fremadrettet
har betydning for ministeriernes arbejde med at sikre korrekt regnskabsaflæggelse
og god økonomistyring. Sagerne vedrører bl.a.:
arbejdet med at forbedre den statslige økonomi- og koncernstyring, herunder en
tilstrækkelig kobling mellem omkostninger, mål, resultatkrav og aktiviteter
Sagen afsluttes
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
arbejdet med at etablere en tilfredsstillende styring af it-sikkerheden hos virksom-
hederne i staten
arbejdet med at styrke regnskabsforvaltningen og/eller lønforvaltningen hos en-
kelte virksomheder.
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
For ikke at følge samme sag i flere beretninger lukker Rigsrevisionen beretningssa-
gen om statsregnskabet for 2011 og orienterer Statsrevisorerne om Rigsrevisionens
opfølgning på udvalgte sager i de kommende beretninger om revisionen af statsregn-
skabet.
Statsrevisorerne beretning SB22/2011 - Bilag 30: Rigsrevisors notat af 12. marts 2013
1226372_0003.png
2
Baggrund
2. Jeg afgav i november 2012 en beretning om revisionen af statsregnskabet for 2011. Be-
retningen viste, at statsregnskabet samlet set var rigtigt, og at der samlet set var etableret
forretningsgange og interne kontroller, som understøttede, at de dispositioner, der er omfat-
tet af regnskabsaflæggelsen, var i overensstemmelse med bevillinger, love og andre forskrif-
ter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det tilfredsstillende, at de statslige
virksomheder generelt har haft en tilfredsstillende regnskabsaflæggelse, selv om der har væ-
ret udfordringer vedrørende personalereduktioner og organisationsændringer.
Statsrevisorerne bemærkede, at formålet med de senere års reformarbejde endnu ikke var
indfriet. Den statslige økonomistyring havde således ikke en tilstrækkelig kobling mellem om-
kostninger, mål, resultatkrav og aktiviteter.
Statsrevisorerne
kritiserede
ligesom sidste år, at
Skatteministeriet
endnu ikke havde im-
plementeret ”Et Fælles Inddrivelsessystem” (EFI), som er væsentligt for en effektivisering af
inddrivelsen af offentlige restancer. Restancerne steg fra 72,9 mia. kr. i 2010 til 77,5 mia. kr.
ved udgangen af 2011 og var derfor fortsat en udfordring for Skatteministeriet.
Statsrevisorerne fandt regnskabsforvaltningen i Indenrigs- og Sundhedsministeriet
mindre
tilfredsstillende.
Svag regnskabsforvaltning medførte mange fejlposteringer og forsinkede
regnskaber i både departementet og Lægemiddelstyrelsen.
Statsrevisorerne fandt det
beklageligt,
at svage forretningsgange og interne kontroller i Un-
dervisningsministeriets og i Uddannelsesstyrelsens regnskabsforvaltning medførte, at der ik-
ke var overensstemmelse mellem statsregnskabet, Statens Koncernsystem (SKS) og årsrap-
porten.
Statsrevisorerne bemærkede på baggrund af Rigsrevisionens gennemgang af tværgående
emner:
At departementernes koncernstyring overvejende fokuserede på bevillingsoverholdelse
og i mindre grad på opnåelsen af mål og resultater.
At der i en stikprøve var fejl i ca. hver 7. indbetaling af pensionsbidrag for tjenestemænd,
og at regelsættet virkede unødigt kompliceret. Det var
ikke tilfredsstillende.
At Økonomiservicecenteret (ØSC) løser opgaverne bedre, hvilket var
tilfredsstillende.
Der var dog fortsat behov for at sikre en bedre og ensartet kvalitet i kundebetjeningen
vedrørende lønrefusionsadministration og regnskabserklæringerne.
At styringen af it-sikkerheden ikke var tilfredsstillende i de 14 undersøgte virksomheder.
Der var efter 2 års drift fortsat usikkerhed om opgavefordelingen, og der manglede støt-
te og vejledning fra Statens It til de ca. 80 tilsluttede virksomheder. Det var
ikke tilfreds-
stillende.
At ministerierne generelt fulgte reglerne for ansættelse og aflønning af særlige rådgivere.
4. Dette notat indeholder rigsrevisors og sætterigsrevisors vurdering af de initiativer, som mi-
nistrene har iværksat som følge af beretningen.
Notatet er opbygget efter samme struktur som beretningen om revisionen af statsregnskabet
for 2011. Ved kongelig resolution af 3. oktober 2011 blev der oprettet nye ministerier og fore-
taget en række ændringer i ministeriernes ressortansvar. Det blev i den forbindelse besluttet,
at regnskaberne skulle aflægges efter den oprindelige ressortfordeling, der var gældende før
regeringsskiftet. Statsregnskabet for 2011 og dette notat er således struktureret efter de tidli-
gere ministerområder. Det betyder, at der under ministerområderne er omtalt virksomheder,
som nu er underlagt nye ministre. Det er de nye ministre, der har afgivet en redegørelse til
Statsrevisorerne for de foranstaltninger og overvejelser, som beretningen har givet anled-
ning til.
Statsrevisorerne beretning SB22/2011 - Bilag 30: Rigsrevisors notat af 12. marts 2013
1226372_0004.png
3
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Status på den statslige koncernstyring, jf. beretningens pkt. 36-54
Finansministerens redegørelse af 18. januar 2013
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 1. februar 2013
5. Statsrevisorerne bemærkede, at departementernes koncernstyring overvejende fokuse-
rer på bevillingsoverholdelse og i mindre grad på opnåelsen af mål og resultater.
Finansministeren oplyser i sin redegørelse, at Moderniseringsstyrelsen har taget Statsreviso-
rernes bemærkning til efterretning. Ministeren oplyser endvidere, at Finansministeriet i sam-
arbejde med ministerområderne vil arbejde med at styrke statens økonomistyring og kon-
cernstyring, så der følges op på økonomiske og faglige resultater. Dette vil ske gennem im-
plementering af cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning samt arbej-
det med forankring og forbedring af aktivitets- og resursestyring og mål- og resultatstyring i
staten.
Jeg finder ministrenes redegørelser tilfredsstillende og vil følge arbejdet med at forbedre den
statslige økonomi- og koncernstyring.
Indbetaling af pensionsbidrag til tjenestemænd, jf. beretningens pkt. 55-85
Finansministerens redegørelse af 18. januar 2013
6. Beretningen viste, at der var fejl i ca. hver 7. indbetaling i en stikprøve på 137 sager. En
ekstrapolering af de fundne fejl i forhold til det samlede antal tjenestemænd i virksomheder-
ne viste en forkert pensionsindbetaling på ca. 8,4 mio. kr. i 2011.
Statsrevisorerne fandt det ikke tilfredsstillende, at der i en stikprøve var fejl i ca. hver 7. ind-
betaling af pensionsbidrag for tjenestemænd, og at regelsættet virkede unødigt kompliceret.
7. Rigsrevisionen anbefalede i beretningens pkt. 84, at Moderniseringsstyrelsen overvejer
en forenkling af hele regelsættet på området og samtidig har fokus på rådgivning og tilbud
om kursusvirksomhed til virksomhederne og Økonomiservicecenteret (ØSC). Finansministe-
ren oplyser i sin redegørelse, at Moderniseringsstyrelsen har taget bemærkningerne til efter-
retning og er indstillet på at overveje en forenkling af regelsættet. Ministeren understreger
dog, at der med hensyn til en forenkling af de regler, som knytter sig til Ny Løn, er tale om
aftalestof, hvilket kan begrænse mulighederne for at gennemføre ændringer.
Rigsrevisionen er opmærksom på, at området er overenskomstaftalt, og at dette kan van-
skeliggøre en hurtig regelforenkling, men finder fortsat, at reglerne er unødigt komplicerede,
og at Moderniseringsstyrelsen bør bestræbe sig på at forenkle reglerne.
8. Rigsrevisionen anbefalede i beretningens pkt. 85, at Moderniseringsstyrelsen med visse
mellemrum evaluerer, om virksomhederne generelt efterlever hensigten med regelsættet, og
om regelsættet er unødigt kompliceret. Rigsrevisionen har noteret sig, at Moderniseringssty-
relsen fremover med jævne mellemrum vil vurdere, om regelsættet er unødigt kompliceret.
9. Herudover har Rigsrevisionen noteret sig, at både Moderniseringsstyrelsen og ØSC frem-
adrettet har fokus på rådgivning af virksomhederne på dette område.
10. Jeg finder finansministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge sagen.
Statsrevisorerne beretning SB22/2011 - Bilag 30: Rigsrevisors notat af 12. marts 2013
1226372_0005.png
4
Status for Økonomiservicecenteret (ØSC), jf. beretningens pkt. 86-96
11. Sagen behandles af sætterigsrevisor, jf. pkt. 80-84.
Statslige virksomheders styring af it-sikkerheden efter overgangen til Statens It,
jf. beretningens pkt. 97-120
12. Sagen behandles af sætterigsrevisor, jf. pkt. 85-87.
Ansættelse og aflønning af særlige rådgivere, jf. beretningens pkt. 121-138
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 1. februar 2013
13. Statsrevisorerne bemærkede, at ministerierne generelt følger reglerne for ansættelse og
aflønning af særlige rådgivere.
Bidraget har ikke givet de berørte ministre anledning til yderligere foranstaltninger.
Jeg finder beskæftigelsesministerens redegørelse tilfredsstillende, og det er min opfattelse,
at sagen kan afsluttes.
§ 5. Statsministeriet, jf. beretningens pkt. 139-144
Statsministerens redegørelse af 10. januar 2013
14. Jeg finder statsministerens redegørelse tilfredsstillende.
§ 6. Udenrigsministeriet, jf. beretningens pkt. 145-153
Europaministerens redegørelse af 23. januar 2013
Handels- og investeringsministerens redegørelse af 23. januar 2013
Udenrigsministerens redegørelse af 23. januar 2013
Udviklingsministerens redegørelse af 23. januar 2013
15. Statsrevisorerne bemærkede, at Rigsrevisionen tog forbehold for værdiansættelsen af
anlægsaktiverne.
Forbehold for værdiansættelsen af Udenrigsministeriets anlægsaktiver
16. Rigsrevisionen fandt i beretningens pkt. 148, at Udenrigsministeriet snarest burde brin-
ge overensstemmelse mellem de registrerede og faktiske anlægsaktiver.
Udenrigsministeren oplyser i sin redegørelse, at der arbejdes på at tilvejebringe overens-
stemmelse mellem de registrerede og faktiske anlægsaktiver, herunder at der er taget ini-
tiativ til en afstemning af alle nuværende anlægsregistreringer.
Jeg finder udenrigsministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge sagen.
Uregelmæssigheder i projektforvaltningen i Dansk Center for Internationale Studier og Men-
neskerettigheder (DCISM)
17. Rigsrevisionen har løbende været i dialog med Institut for Menneskerettigheder om ini-
tiativer til forbedring af kontrolmiljøet og har i 2012 gennemgået de initiativer, som instituttet
havde iværksat, jf. beretningens pkt. 151. Det var Rigsrevisionens vurdering, at instituttet
havde forholdt sig til Rigsrevisionens anbefalinger og iværksat en række initiativer med hen-
blik på at styrke projektadministrationen. Da der var tale om nye initiativer, kunne Rigsrevi-
sionen endnu ikke vurdere, om de havde medført en højere kvalitet i projektadministratio-
nen.
Rigsrevisionen fandt desuden, at ledelsen i DCISM fortsat ikke i tilstrækkelig grad havde si-
kret, at der var foretaget basale regnskabsmæssige afstemninger.
Statsrevisorerne beretning SB22/2011 - Bilag 30: Rigsrevisors notat af 12. marts 2013
1226372_0006.png
5
Udenrigsministeren oplyser i sin redegørelse, at DCISM har arbejdet med at styrke kontrol-
miljøet, og at der er blevet udarbejdet administrative retningslinjer, som i 2013 skal tilrettes
og implementeres specifikt for hvert af de nye selvstændige institutter – Dansk Institut for
Internationale Studier (DIIS) og Institut for Menneskerettigheder (IMR) – der er oprettet pr.
1. januar 2013.
Jeg finder udenrigsministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge sagen.
§ 7. Finansministeriet, jf. beretningens pkt. 154-167
Finansministerens redegørelse af 18. januar 2013
Manglende kvalitet i regnskabsaflæggelsen i Statens Administration
18. Rigsrevisionen konstaterede i beretningens pkt. 160, at der var en mangelfuld kvalitet i
Statens Administrations regnskabsaflæggelse. Bemærkningerne vedrørte hovedsageligt kva-
litetssikringen af de regnskabsmæssige opgørelser inden statsregnskabets afslutning.
Finansministeren oplyser i sin redegørelse, at etableringen af et fælles økonomicenter, der
på tværs af ministerområdet skal varetage opgaver i forbindelse med budget og regnskab,
bl.a. har til formål at øge kvaliteten på økonomiområdet.
Jeg finder finansministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge sagen.
Misvisende afrapportering af målopfyldelse i Statens Administration
19. Rigsrevisionen konstaterede i beretningens pkt. 161, at der var en misvisende afrappor-
tering af målopfyldelsen i Statens Administration.
Finansministeren oplyser i sin redegørelse, at det er sikret, at målene vedrørende lønadmi-
nistrationen i resultatkontrakten for 2013 er målbare, og at der er en klar sammenhæng mel-
lem mål og afrapportering af målopfyldelsen.
Jeg finder finansministerens redegørelse tilfredsstillende, og det er min opfattelse, at sagen
kan afsluttes.
20. De øvrige sager under § 7. Finansministeriet er behandlet af sætterigsrevisor, jf. pkt.
88-91.
§ 8. Økonomi- og Erhvervsministeriet, jf. beretningens pkt. 168-175
Erhvervs- og vækstministerens redegørelse af 22. januar 2013
21. Statsrevisorerne bemærkede, at Rigsrevisionen havde en supplerende oplysning om
fejl i statsregnskabet vedrørende departementets kapitalindskud og garantiforpligtelser.
Supplerende oplysning om fejl i statsregnskabet vedrørende departementets kapitalind-
skud og garantiforpligtelser
22. Erhvervs- og vækstministeren oplyser i sin redegørelse, at departementet har igangsat
procedurer for at få afklaret, hvordan fejlene kan rettes, og at der er igangsat en proces til
forbedring af registreringerne og dokumentationen på området.
Ministeren oplyser, at departementet har igangsat procedurer for at sikre, at garantiforplig-
telserne i bilaget til statsregnskabet opgøres korrekt.
Opgørelsen af garantiforpligtelserne i bilaget til statsregnskabet udarbejdes ved årsafslut-
ningen. Rigsrevisionen vil som led i revisionen af statsregnskabet for 2012 foretage opfølg-
ning på opgørelsen af garantiforpligtelserne.
Statsrevisorerne beretning SB22/2011 - Bilag 30: Rigsrevisors notat af 12. marts 2013
1226372_0007.png
6
Ministeren oplyser endvidere, at de kommende ændringer i processer og arbejdsgange på
området for kapitalindskud og garantiforpligtelser vil kunne iværksættes efter sommerferien
2013.
Jeg finder erhvervs- og vækstministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge sagerne.
§ 9. Skatteministeriet, jf. beretningens pkt. 176-185
Skatteministerens redegørelse af 22. januar 2013
23. Statsrevisorerne kritiserede ligesom sidste år, at Skatteministeriet endnu ikke har imple-
menteret ”Et Fælles Inddrivelsessystem” (EFI), som er væsentligt for en effektivisering af ind-
drivelsen af offentlige restancer. Restancerne steg fra 72,9 mia. kr. i 2010 til 77,5 mia. kr. ved
udgangen af 2011 og er derfor fortsat en udfordring for Skatteministeriet.
Statsrevisorerne bemærkede endvidere, at Rigsrevisionen tog forbehold for fejl i en række
statusposter i Skatteministeriets regnskab og havde en supplerende oplysning om ændret
regnskabspraksis.
Forbehold for en række fejl i statusposter på § 38
24. Det fremgik af beretningens pkt. 179, at fejl i en række statusposter i Skatteministeriets
regnskab for § 38 medførte, at den samlede status var 26 mia. kr. for høj.
Skatteministeren oplyser i sin redegørelse, at alle fejl på statusposterne er rettet i regnskabs-
året 2012, og at der i 2012 er sket en gennemgang af alle balancekonti i statsregnskabet,
hvorved det er sikret, at der ikke er yderligere konti, som ikke er retvisende.
Jeg finder skatteministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge sagen.
Supplerende oplysning om ændret regnskabspraksis på § 38
25. Det fremgik af beretningens pkt. 180, at Skatteministeriet i 2011 havde foretaget ændring
i den anvendte regnskabspraksis om afskrivning af debitorer, uden at der blev foretaget en
primokorrektion i egenkapitalen og uden forhåndsgodkendelse fra Moderniseringsstyrelsen.
Skatteministeren oplyser i sin redegørelse, at Skatteministeriet er i dialog med Modernise-
ringsstyrelsen om sagen og har fokus på, at ændringer af regnskabspraksis fremadrettet bli-
ver forelagt Moderniseringsstyrelsen til godkendelse.
Ministeren oplyser endvidere, at den endelige afklaring vedrørende behandlingen af tidlige-
re udgiftsførte debitorer endnu er ikke gennemført, men der arbejdes på at finde en løsning,
der tager hensyn til det kommende inddrivelsessystem ”Et Fælles Inddrivelsessystem” (EFI).
Ifølge ministeren vil en eventuel ændring af regnskabspraksis efter aftale med Modernise-
ringsstyrelsen blive håndteret som en primokorrektion, og samtidig vil Finansudvalget blive
forelagt et orienterende aktstykke om sagen.
Jeg finder skatteministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge sagen.
Statsrevisorerne beretning SB22/2011 - Bilag 30: Rigsrevisors notat af 12. marts 2013
1226372_0008.png
7
Supplerende oplysning om Skatteministeriets fortsatte udfordringer på inddrivelsesområdet
på § 38
26. Det fremgik af beretningens pkt. 181, at implementeringen af ”Et Fælles Inddrivelsessy-
stem” (EFI) var udskudt til 2013, og at størrelsen af de samlede offentlige restancer fortsat
var stigende. Rigsrevisionen havde derfor bibeholdt en supplerende oplysning om Skattemi-
nisteriets forvaltning af inddrivelse af offentlige restancer i 2011.
Skatteministeren oplyser i sin redegørelse, at regeringen ser med stor alvor på de fortsat sti-
gende offentlige restancer. Der er derfor i 2012 tilført inddrivelsesområdet yderligere resur-
ser med 110 årsværk, som anvendes til en målrettet indsats mod de områder, hvor det vur-
deres, at pengene kan inddrives.
Ministeren oplyser endvidere, at SKAT i 2012 og 2013 også søger at forebygge, at restan-
cer opstår, ved at have fokus på selve opkrævningsfasen. Det er i den forbindelse vigtigt, at
der også sker en reduktion i tilgangen af restancer fra eksterne fordringshavere. Der er der-
for indgået et partnerskab mellem Skatteministeriet, KL og udvalgte kommuner, som har fo-
kus på bl.a. optimering af arbejdsprocesser i både opkrævningsfasen og inddrivelsesfasen.
Endelig oplyser ministeren, at der er brug for et bedre inddrivelsessystem for at løse opga-
ven effektivt, og at de gentagne forsinkelser af EFI har betydet, at de forudsatte effektivise-
ringer og besparelser ikke tidsmæssigt har kunnet gennemføres som planlagt.
Jeg finder skatteministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge sagen i regi af beret-
ning om SKATs fusion af inddrivelsesområdet. Jeg har senest behandlet sagen i notat til
Statsrevisorerne af 4. december 2012, hvor problematikken omkring EFI og de offentlige re-
stancer er behandlet indgående.
Opfølgning på værdiansættelse af tilgodehavender på § 38
27. Det fremgik af beretningens pkt. 182, at Skatteministeriet havde taget initiativ til sam-
men med Moderniseringsstyrelsen at nedsætte en arbejdsgruppe, der bl.a. skulle afklare
anvendelsen af regnskabsprincipperne for værdiansættelse af tilgodehavender.
Skatteministeren oplyser i sin redegørelse, at Skatteministeriet og Moderniseringsstyrelsen
har indledt en afklaring af spørgsmålet om en mere hensigtsmæssig udformning af regel-
sættet vedrørende værdiansættelse af tilgodehavender.
Jeg finder skatteministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge sagen.
§ 11. Justitsministeriet, jf. beretningens pkt. 186-197
Justitsministerens redegørelse af 24. januar 2013
28. Statsrevisorerne bemærkede, at Rigsrevisionen afgav en supplerende oplysning om
politiet.
Supplerende oplysning om ophør af et projekt om udvikling af et nyt sagsbehandlingssystem
til politiet (POLSAG)
29. Justitsministeren oplyser i sin redegørelse til beretningens pkt. 189 om ophør af et pro-
jekt om udvikling af et nyt sagsbehandlingssystem til politiet (POLSAG), at Justitsministeriet
afventer resultatet af Rigsrevisionens igangværende undersøgelse.
Statsrevisorerne beretning SB22/2011 - Bilag 30: Rigsrevisors notat af 12. marts 2013
1226372_0009.png
8
Kriminalforsorgens vagtplanlægning
30. Rigsrevisionens lønrevision i Statsfængslet Vridsløselille viste en række uhensigtsmæs-
sigheder ved vagtplanlægningen og sygeberedskabet, som kun i begrænset omfang var sy-
stemunderstøttet. Desuden blev Moderniseringsstyrelsens cirkulære om ”Visse aspekter i
forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden” ikke overholdt, jf. beretningens pkt. 190.
Justitsministeren oplyser i sin redegørelse, at Kriminalforsorgen på den baggrund har iværk-
sat flere initiativer, bl.a. et effektiviseringstiltag om optimering af bemandingen i de enkelte
fængsler. Derudover fremgår det af ministerens redegørelse, at Kriminalforsorgen har ind-
skærpet over for institutionerne, at arbejdstidsreglerne skal efterleves.
Rigsrevisionen kan med tilfredshed konstatere, at Justitsministeriet har taget Rigsrevisio-
nens bemærkninger til efterretning og har fulgt op på disse.
Jeg finder justitsministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge sagen.
Opfølgning vedrørende politiet og anklagemyndighedens manglende rettelser af bogførings-
tekniske fejl fra tidligere år
31. Justitsministeren oplyser i sin redegørelse til beretningens pkt. 191-192 om fejl i Rigs-
politiets registrering af egenkapital, at Rigspolitiet forventer at have gennemført de sidste
rettelser i forbindelse med afslutningen af årsregnskabet for 2012.
Jeg finder justitsministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge sagen.
Opfølgning vedrørende Rigspolitiets manuelle lønberegninger og politiets implementering
af planlægningssystemet POLVAGT
32. Rigsrevisionen konstaterede ved en revision i 2010 ved Københavns Vestegns Politi,
at der i betydeligt omfang var blevet udbetalt kompensation for ”for korte fridage”. Det blev i
den forbindelse oplyst, at ibrugtagningen af planlægningssystemet POLVAGT ville kunne si-
kre, at der kun i helt ekstraordinære situationer vil opstå ”for korte fridage” og kun efter nær-
mere godkendelse, jf. beretningens pkt. 193. I 2011 viste revisionen, at POLVAGT og et til-
hørende planlægningskoncept var blevet implementeret i alle politikredse, bortset fra Grøn-
land.
Rigsrevisionen har i en undersøgelse i maj 2012 konstateret, at der fortsat ikke forelå data,
der gjorde det muligt at afgøre, om planlægningskonceptet havde ført til færre ”for korte fri-
dage”. Justitsministeriet har i en supplerende redegørelse oplyst, at Rigspolitiet har konsta-
teret et fald i antallet af godkendte kompensationstimer for ”for korte fridage”, og at der ar-
bejdes på at udvikle en rapport, der gør det muligt at trække en liste over antallet af ”for kor-
te fridage”. Rigspolitiet forventer, at den endelige rapport er færdigudviklet ultimo april 2013.
Justitsministeren oplyser i sin redegørelse, at Rigspolitiet i forhold til de manuelle lønbereg-
ninger arbejder med yderligere it-systemunderstøttelse.
Jeg finder justitsministerens initiativer tilfredsstillende og vil følge sagen.
Statsrevisorerne beretning SB22/2011 - Bilag 30: Rigsrevisors notat af 12. marts 2013
1226372_0010.png
9
Supplerende oplysning om tilsidesættelse af vedtægterne for Rådet for Sikker Trafik
33. Rigsrevisionen konstaterede i beretningens pkt. 195-197, at den daværende formand
for Rådet for Sikker Trafik havde tilsidesat rådets vedtægtsbestemmelser om kompetencen
til at ansætte direktøren og kravet om at indhente Justitsministeriets godkendelse af direk-
tørens ansættelsesvilkår.
Justitsministeren oplyser i sin redegørelse, at Rigsrevisionen er orienteret om Kammerad-
vokatens udtalelse. Kammeradvokaten har i sin udtalelse vurderet, at rådet ikke er bundet
af de kontrakttillæg fra 2009 og 2011, der vedrørte henholdsvis lønforbedringer og forlæn-
gelse af åremålskontrakten for direktøren. Det er samtidig Kammeradvokatens vurdering, at
rådet er bundet af kontrakttillægget fra 2008 vedrørende ydelse om fri bil til direktøren. Mini-
steren oplyser videre, at forretningsudvalget har inddraget Kammeradvokaten i håndteringen
af sagen, herunder i spørgsmålet om tilbagebetaling af for meget erlagt honorar til direktø-
ren. Justitsministeriet har i et brev til Rigsrevisionen oplyst, at når disse forhandlinger er af-
sluttet, og en ny formand for rådet er udpeget, vil forretningsudvalget gennemgå rådets pro-
cedurer og vurdere, om forløbet giver anledning til ændringer eller præciseringer i gælden-
de forskrifter mv.
Jeg vil følge sagen.
§ 12. Forsvarsministeriet, jf. beretningens pkt. 198-209
Forsvarsministerens redegørelse af 21. januar 2013
34. Statsrevisorerne bemærkede, at der var afgivet supplerende oplysning om departemen-
tet og Forsvarskommandoen.
Supplerende oplysning om departementets tilsyn og kontrol med Forsvarskommandoen
35. Rigsrevisionen afgav en supplerende oplysning om Forsvarsministeriets departements
tilsyn og kontrol med Forsvarskommandoen, hvor Rigsrevisionen i 2010 tog forbehold. De-
partementet havde i 2012 indført en ny tilsynsstrategi og et nyt koncept for ledelsesrappor-
tering, men effekten heraf var endnu ikke dokumenteret, jf. beretningens pkt. 201.
Forsvarsministeren oplyser i sin redegørelse, at den nye tilsynsstrategi og et nyt koncept for
ledelsesrapportering er blevet indført i 2012, hvilket har betydet, at tilsynet er mere systema-
tisk, fintmasket og dokumenteret.
Jeg finder forsvarsministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge sagen i regi af beret-
ning om forsvarets økonomistyring.
Supplerende oplysning om Forsvarskommandoens økonomistyring
36. Rigsrevisionen afgav en supplerende oplysning om Forsvarskommandoens økonomi-
styring, hvor Rigsrevisionen i 2010 tog forbehold. Rigsrevisionen fandt det hensigtsmæssigt,
at Forsvarskommandoen havde analyseret problemstillinger og løsninger grundigt inden im-
plementering af nye processer for økonomistyring. Forsvaret var midt i implementeringen
af en forbedret økonomistyring. Effekten af en forbedret økonomistyring var endnu ikke do-
kumenteret, jf. beretningens pkt. 202.
Forsvarsministeren oplyser i sin redegørelse, at Forsvarskommandoen arbejder meget in-
tensivt med udviklingsopgaverne i økonomistyringsstrategien. De første resultater har vist
sig i 2012, og Forsvarskommandoen fortsætter som planlagt det omfattende arbejde med
udviklingen af økonomistyringen i 2013.
Jeg finder forsvarsministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge sagen i regi af be-
retning om forsvarets økonomistyring.
Statsrevisorerne beretning SB22/2011 - Bilag 30: Rigsrevisors notat af 12. marts 2013
1226372_0011.png
10
Opfølgning på forsvarets regnskabspraksis og regnskabsprocesser
37. Det fremgik af beretningens pkt. 203-205, at regnskabsaflæggelsen stadig var afhæn-
gig af betydelige kompenserende kontroller og efterposteringer.
Forsvarsministeren oplyser i sin redegørelse, at Forsvarskommandoen har stort fokus på
dette område og forventer, at antallet af efterposteringer for regnskabsåret 2012 vil være la-
vere end for regnskabsåret 2011.
Jeg finder forsvarsministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge sagen.
Status på Forsvarskommandoens gennemgang af pensionsforhold for civilansatte
38. I 2008 blev Forsvarskommandoen gjort opmærksom på, at medarbejdere i forbindelse
med overgangen til den nuværende overenskomst med Offentligt Ansattes Organisationer
(OAO) i 1999 var blevet indplaceret i pensionssystemet med en forkert pensionsanciennitet.
Rigsrevisionen har siden revisionen for 2009 løbende fulgt status for rettelsen af fejlene, jf.
beretningens pkt. 207.
Forsvarsministeren oplyser i sin redegørelse, at indsatsen med bl.a. rettelse af tidligere fejl
og uddannelse af HR-konsulenter fortsætter i Forsvarskommandoen for at undgå, at der igen
kan opstå problemer med opgørelse af pensionsancienniteter.
Jeg finder forsvarsministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge sagen.
§ 15. Socialministeriet, jf. beretningens pkt. 210-217
Social- og integrationsministerens redegørelse af 23. januar 2013
Ministeren for by, bolig og landdistrikters redegørelse af 28. januar 2013
Opfølgning på manglende afstemning af en statuskonto
39. Social- og integrationsministeren oplyser i sin redegørelse til beretningens pkt. 214, at
Social og Integrationsministeriet fortsat har fokus på at få udlignet statuskontoen. Det er for-
ventningen, at alle åbentstående poster fra før 2011 vil være udlignet i starten af 2013. Mi-
nisteren oplyser endvidere, at ministeriet har iværksat en arbejdsgang, som sikrer måned-
lig opfølgning og løbende udligning af de åbentstående poster på kontoen.
Jeg finder social- og integrationsministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge sagen.
Departementets tilskudsforvaltning kunne forbedres
40. Rigsrevisionen fandt i beretningens pkt. 216, at tilskudsforvaltningen ikke helt opfyldte
de krav, der kan stilles til en god tilskudsforvaltning.
Social- og integrationsministeren oplyser i sin redegørelse, at ministeren ønsker at forbed-
re dette, og at ministeren har taget Rigsrevisionens bemærkninger til efterretning og vil følge
dem. Ministeren oplyser endvidere, at Social- og Integrationsministeriet pr. 1. februar 2012
har oprettet et kontor for puljestyring. Desuden har ministeriet igangsat en række konkrete
initiativer på puljeområdet for at styrke området og forbedre den økonomiske styring af pul-
jer og tilskud og for at styrke ministeriets opsamling og videndeling af de anvendte midler på
puljer og tilskud. Endelig har ministeret igangsat arbejdet med en overgang til at håndtere
ministeriets puljer efter principperne for tilsagnsordninger på tilskudsområdet.
Jeg finder social- og integrationsministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge sagen.
Statsrevisorerne beretning SB22/2011 - Bilag 30: Rigsrevisors notat af 12. marts 2013
1226372_0012.png
11
Tilfredsstillende it-sikkerhed vedrørende departementets refusionssystem
41. Social- og integrationsministeren oplyser i sin redegørelse til beretningens pkt. 217, at
Social- og Integrationsministeriet har inkluderet refusionssystemet i beredskabsplanen for de
mest forretningskritiske systemer og har igangsat udarbejdelsen af en it-sikkerhedsinstruks
for systemet.
Jeg finder social- og integrationsministerens redegørelse tilfredsstillende, og det er min op-
fattelse, at sagen kan afsluttes.
§ 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet, jf. beretningens pkt. 218-229
Økonomi- og indenrigsministerens redegørelse af 23. januar 2013
Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 28. januar 2013
42. Statsrevisorerne fandt, at regnskabsforvaltningen i Indenrigs- og Sundhedsministeriet
var mindre tilfredsstillende. Svag regnskabsforvaltning medførte mange fejlposteringer og
forsinkede regnskaber i både departementet og Lægemiddelstyrelsen.
Statsrevisorerne bemærkede endvidere, at Rigsrevisionen havde supplerende oplysninger
om departementet og Lægemiddelstyrelsen.
Supplerende oplysninger om svage forretningsgange og interne kontroller i departementet
og Lægemiddelstyrelsen
43. Rigsrevisionen afgav i beretningens pkt. 222-223 supplerende oplysninger om svage for-
retningsgange og interne kontroller i regnskabsforvaltningen i Indenrigs- og Sundhedsmini-
steriets departement og Lægemiddelstyrelsen.
Lægemiddelstyrelsen er nu fusioneret med Sundhedsstyrelsen.
Ministeren for sundhed og forebyggelse oplyser i sin redegørelse, at Ministeriet for Sundhed
og Forebyggelse fremadrettet vil sikre, at der ikke forekommer forsinkede regnskaber på de
nævnte områder, og iværksætte løbende kontroller for at forbedre kvaliteten af regnskabs-
forvaltningen. Ministeren oplyser videre, at etableringen af et administrativt fællesskab på
regnskabsområdet kombineret med et øget tilsyn fra departementets side skal bidrage til at
forbedre og få mere ensartede procedurer på regnskabsområdet.
Jeg finder ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse tilfredsstillende og vil følge
sagen.
Opfølgning på en sag om departementets tilskud til forbedring af forholdene for mennesker
med sindslidelser
44. Rigsrevisionen fandt det i beretningens pkt. 225 ikke tilfredsstillende, at der fortsat mang-
lede nulstilling af akkumuleret underskud til videreførsel på konto 16.51.76. Tilskud til forbed-
ring af forholdene for mennesker med sindslidelser. Ministeren for sundhed og forebyggel-
se oplyser i sin redegørelse, at det akkumulerede underskud vil blive afklaret i forbindelse
med bevillingsafregningen for 2012.
Jeg finder ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse tilfredsstillende og vil følge
sagen.
Statsrevisorerne beretning SB22/2011 - Bilag 30: Rigsrevisors notat af 12. marts 2013
1226372_0013.png
12
Manglende bevillingsmæssig hjemmel til overførsel af 10 mio. kr. fra CPR-administrationen
til departementet
45. Rigsrevisionen fandt i beretningens pkt. 226, at der ikke var den fornødne bevillingsmæs-
sige hjemmel til at overføre 10 mio. kr. fra CPR-administrationen til Indenrigs- og Sundheds-
ministeriets departement (§ 16.11.01).
Ministeren for sundhed og forebyggelse oplyser i sin redegørelse, at midlerne er tilbageført
til CPR-administrationen. Overførslen er sket som led i den endelige boopgørelse mellem
§ 10 og § 16.
Jeg finder ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse tilfredsstillende og vil følge
sagen.
Opfølgning på en sag om Statens Serum Instituts varelagre
46. Rigsrevisionen vurderede i beretningens pkt. 228, at Statens Serum Instituts forretnings-
gange og interne kontroller vedrørende varelagre fortsat ikke fungerede helt tilfredsstillende.
Ministeren for sundhed og forebyggelse oplyser i sin redegørelse, at Statens Serum Institut
i løbet af 2012 har tilrettet den fælles instruks for lageroptællinger og sikret, at den er blevet
fulgt. Revisionen i 2012 viste dog, at området fortsat ikke fungerer tilfredsstillende, selv om
instituttet har foretaget forbedringer. Der er behov for en tydeligere organisering og fysisk
markering af instituttets mange varelagre, der sikrer fuldstændighed i opgørelserne. I 2013
vil Statens Serum Institut sikre yderligere ensretning af forretningsgangene for lagerstyring
i alle sektorer og revurdere behovet for lagerstyring for visse råvaregrupper.
Jeg finder ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse tilfredsstillende og vil følge
sagen.
§ 17. Beskæftigelsesministeriet, jf. beretningens pkt. 230-234
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 1. februar 2013
Overarbejde og genbesættelse af chefstillinger på åremål i Arbejdsmarkedsstyrelsen
47. Rigsrevisionen fandt i beretningens pkt. 233, at fratrædelsesbeløb, som medarbejderen
havde krav på ved genbesættelse af åremålsstillinger, burde udbetales og ikke anvendes
som forhandlingselement ved genbesættelse af stillingen. Videre fandt Rigsrevisionen, at Ar-
bejdsmarkedsstyrelsen burde sikre rettidig indgåelse og indberetning af kontrakter.
Beskæftigelsesministeren oplyser i sin redegørelse, at Beskæftigelsesministeriet tager høj-
de for bemærkningerne i de fremtidige ansættelsesvilkår for chefer i ministeriet og vil følge
disse. Rigsrevisionen finder dette tilfredsstillende.
Ved lønrevisionen fandt Rigsrevisionen yderligere, at Arbejdsmarkedsstyrelsen burde sætte
fokus på kontrollen vedrørende registrering og udbetaling af særlige ydelser, så det blev si-
kret, at gældende regler blev overholdt, og at fast over- og merarbejde af væsentligt omfang
blev undgået.
Det fremgår af beskæftigelsesministerens redegørelse, at Arbejdsmarkedsstyrelsen har ta-
get Rigsrevisionens bemærkninger til efterretning og vil følge dem.
Jeg finder beskæftigelsesministerens redegørelse tilfredsstillende, og det er min opfattelse,
at sagerne kan afsluttes.
Statsrevisorerne beretning SB22/2011 - Bilag 30: Rigsrevisors notat af 12. marts 2013
1226372_0014.png
13
Ineffektiv uddatakontrol i Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
48. Rigsrevisionen konstaterede ved lønrevisionen af Det Nationale Forskningscenter for
Arbejdsmiljø, jf. beretningens pkt. 234, at fejlbehæftede udbetalinger var blevet godkendt
som fejlfri på trods af en gennemført uddatakontrol i Økonomiservicecenteret (ØSC), i Be-
skæftigelsesministeriets Center for HR og Personale samt i Det Nationale Forskningscen-
ter for Arbejdsmiljø.
Beskæftigelsesministeren oplyser i sin redegørelse, at det Nationale Forskningscenter for
Arbejdsmiljø har taget bemærkningerne til efterretning og vil følge dem.
Jeg finder beskæftigelsesministerens redegørelse tilfredsstillende, og det er min opfattelse,
at sagen kan afsluttes.
§ 18. Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, jf. beretningens pkt.
235-238
49. Ministeriet er nedlagt, og bidraget gav ikke anledning til ministerredegørelser.
§ 19. Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, jf. beretningens pkt.
239-250
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelsers redegørelse af
16. januar 2013
Forsinket regnskabsmæssig afslutning af tilskudssager i Styrelsen for Forskning og Innova-
tion
50. Rigsrevisionen fandt i beretningens pkt. 243-246, at Styrelsen for Forskning og Innova-
tions gennemgang af slutregnskab og faglige rapporter vedrørende tilskud i mange tilfælde
ikke skete i rimelig tid efter modtagelsen. Styrelsen udbetalte derfor sidste rate af tilskuddet
uden endnu at have gennemgået og godkendt tilskudsmodtagers slutregnskab.
Rigsrevisionen fandt det uacceptabelt, at der i Styrelsen for Forskning og Innovation var et
efterslæb af gamle tilskudssager, som var fagligt afsluttet, men som endnu ikke var lukket i
regnskabssystemet. Rigsrevisionen fandt videre, at styrelsen burde sikre, at ældre ikke-ak-
tive projekter afsluttes økonomisk og lukkes i regnskabssystemet.
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser har i sin redegørelse ta-
get Rigsrevisionens bemærkning om behovet for at fremskynde sagsbehandlingen til efter-
retning og oplyser, at Styrelsen for Forskning og Innovation forventer, at dette vil ske i takt
med indførelsen af et nyt it-system til understøttelse af sagsgangen. Ministeren er enig i, at
det er uacceptabelt, at en række ældre projekter, der fagligt var afsluttet, fortsat stod åbne i
regnskabssystemet. Ministeren oplyser, at styrelsen i 2012 har afsluttet de pågældende æl-
dre projekter, og at efterslæbet på økonomisk afslutning af en række yngre sager er mar-
kant reduceret og planlægges indhentet i 1. kvartal 2013.
Jeg finder ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelsers redegørelse
tilfredsstillende og vil følge sagen.
Statsrevisorerne beretning SB22/2011 - Bilag 30: Rigsrevisors notat af 12. marts 2013
1226372_0015.png
14
Forbedring af universiteternes tilskudsadministration
51. Rigsrevisionen bemærkede i beretningens pkt. 247, at universiteterne generelt havde
forbedret deres administration af tilskudsfinansieret forskningsvirksomhed, men at de havde
forskellige krav til journalisering og opbevaring af dokumenter vedrørende tilskudsfinansie-
rede forskningsprojekter, hvilket kunne forbedres.
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser oplyser i sin redegørelse,
at universiteterne over for Styrelsen for Universiteter og Internationalisering på tilfredsstillen-
de vis har redegjort for, hvad de har gjort for at sikre, at der ikke fremover opstår problemer
med disse forhold.
Jeg finder ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelsers redegørelse
tilfredsstillende, og det er min opfattelse, at sagen kan afsluttes.
§ 20. Undervisningsministeriet, jf. beretningens pkt. 251-261
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelsers redegørelse af
16. januar 2013
Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 22. januar 2013
52. Statsrevisorerne fandt det beklageligt, at svage forretningsgange og interne kontroller i
Undervisningsministeriet og Uddannelsesstyrelsens regnskabsforvaltning medførte, at der
ikke var overensstemmelse mellem statsregnskabet, Statens Koncernsystem (SKS) og års-
rapporten. Statsrevisorerne bemærkede, at der var afgivet supplerende oplysninger herom
på departementets og Uddannelsesstyrelsens område.
Supplerende oplysning om svage forretningsgange og interne kontroller i regnskabsforvalt-
ningen
53. Rigsrevisionen gav i beretningens pkt. 255 en supplerende oplysning vedrørende sva-
ge forretningsgange og interne kontroller i departementet og Uddannelsesstyrelsen.
Børne- og undervisningsministeren har i sin redegørelse taget bemærkningerne til efterret-
ning. Ministeren anfører videre, at Ministeriet for Børn og Undervisning i samarbejde med
Moderniseringsstyrelsen har gennemført en større justering af en række poster, så overskud-
det primo 2012 på alle ikke-virksomhedsbærende hovedkonti under henholdsvis departe-
mentet og Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen er placeret korrekt. Ministeren forventer ikke van-
skeligheder med at afgive et korrekt regnskab på virksomhedsniveau for 2012.
For så vidt angår de manglende afstemninger på især lønområdet har ministeren bemærket,
at ansvaret for regnskabet, herunder lønregnskabet, nu er samlet i én enhed for at tilveje-
bringe et samlet, øget ledelsesmæssigt fokus på opgaven. Der er desuden sket en styrkel-
se af området med 2 årsværk. Ministeriet har desuden afholdt systematiske opfølgningsmø-
der med Statens Administration for at opretholde fokus på afstemningsopgaven. Antallet af
åbne poster er ved udgangen af 2012 nedbragt til et minimum. Ministeren forventer ikke at
måtte tage forbehold for manglende afstemninger af lønrelaterede konti vedrørende regn-
skabet for 2012, som ministeriet gjorde ved regnskabet for 2011.
Ministeren bemærker videre, at der i efteråret 2012 er tilvejebragt en mere entydig ansvars-
og opgavefordeling på bevillings- og regnskabsområdet mellem departementet og Kvalitets-
og Tilsynsstyrelsen.
Jeg finder børne- og undervisningsministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge sa-
gen.
Statsrevisorerne beretning SB22/2011 - Bilag 30: Rigsrevisors notat af 12. marts 2013
1226372_0016.png
15
Problemer med departementets lønadministration
54. Rigsrevisionen konstaterede i beretningens pkt. 256-257, at der for 2 medarbejdere, der
åbenlyst havde fået udbetalt for meget løn, var indgået favorable aftaler om tilbagebetaling
af de skyldige beløb. I ét tilfælde havde Undervisningsministeriet ikke krævet det fulde beløb
tilbagebetalt. Rigsrevisionen henstillede, at departementet som udgangspunkt krævede de
skyldige beløb fuldt ud tilbagebetalt, og fandt, at beløbene burde have været tilbagebetalt
over en væsentligt kortere periode. Børne- og undervisningsministeren har taget dette til ef-
terretning.
Rigsrevisionen konstaterede videre, at departementet – i strid med reglerne – udbetalte ho-
norar til en direktør ansat i en anden statsvirksomhed. Ministeren oplyser i sin redegørelse,
at dette er ophørt med udgangen af 2011, og at ministeriet har indgået en aftale med den på-
gældendes ansættelsesmyndighed om, at ministeriet i stedet yder en arbejdsgiverkompen-
sation til den pågældendes ansættelsesmyndighed.
Rigsrevisionen fandt det i beretningens pkt. 257 stærkt kritisabelt, at ministeriet indgik en af-
tale om fratrædelse for en afdelingschef, som indeholdt tillæg til en værdi af 724.705 kr., på
trods af at Moderniseringsstyrelsen klart havde tilkendegivet, at dette var uhjemlet.
Ministeren oplyser i sin redegørelse, at ministeriet har taget Rigsrevisionens kritik til efterret-
ning, og at ledelsen vil sikre, at ministeriet ikke fremover kommer i en lignende situation.
Jeg finder børne- og undervisningsministerens redegørelse tilfredsstillende, og det er min
opfattelse, at sagerne kan afsluttes.
Uens disponeringsregler ved de selvejende institutioner
55. Rigsrevisionen bemærkede i beretningens pkt. 258-259, at der var uens disponerings-
regler ved henholdsvis de gymnasiale og de erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner. Rigs-
revisionen anbefalede i den forbindelse, at Undervisningsministeriet overvejede en regel-
harmonisering på disse områder. Desuden bemærkede Rigsrevisionen, at der har været en
vækst i institutionernes anvendelse af finansielle sikringsinstrumenter. Rigsrevisionen anbe-
falede i den forbindelse, at ministeriet overvejede, om der burde indføres begrænsninger i
forhold til institutionernes muligheder for at indgå sådanne aftaler.
Børne- og undervisningsministeren oplyser i sin redegørelse, at begge problematikker vil
indgå i overvejelserne omkring lovgivning i det kommende folketingsår.
Jeg finder børne- og undervisningsministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge sa-
gen.
Problemer med administrationen på University College Syddanmark (UC Syddanmark)
56. Rigsrevisionen konstaterede i beretningens pkt. 261, at UC Syddanmark ikke havde
overholdt de gældende regler i forbindelse med forlængelse af rektors åremålsansættelse.
Rigsrevisionen fandt, at UC Syddanmark burde udvise betydeligt mere omhu ved indgåel-
se af ansættelseskontrakter. Herudover understregede Rigsrevisionen behovet for, at UC
Syddanmark havde større opmærksomhed på efterlevelse af gældende regler.
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser oplyser i sin redegørelse,
at UC Syddanmark har meddelt og redegjort for, at der er truffet foranstaltninger, der skal
sikre, at gældende regler efterleves fremadrettet.
Jeg finder ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelsers redegørelse
tilfredsstillende, og det er min opfattelse, at sagen kan afsluttes.
Statsrevisorerne beretning SB22/2011 - Bilag 30: Rigsrevisors notat af 12. marts 2013
1226372_0017.png
16
§ 21. Kulturministeriet, jf. beretningens pkt. 262-270
Kulturministerens redegørelse af 22. januar 2013
57. Jeg finder kulturministerens redegørelse tilfredsstillende.
§ 22. Kirkeministeriet, jf. beretningens pkt. 271-276
Ministeren for ligestilling og kirkes redegørelse af 23. januar 2013
58. Jeg finder ministeren for ligestilling og kirkes redegørelse tilfredsstillende.
§ 23. Miljøministeriet, jf. beretningens pkt. 277-290
Miljøministerens redegørelse af 23. januar 2013
59. Statsrevisorerne bemærkede, at Rigsrevisionen tog forbehold for fuldstændigheden af
Naturstyrelsens balance og gav en supplerende oplysning om Naturstyrelsen.
Forbehold for fuldstændigheden af balancen og supplerende oplysning om eventualforplig-
telse vedrørende verserende retssager i Naturstyrelsen
60. Miljøministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 280-281, at åbningsbalancen er blevet
gennemgået og dokumenteret med hjælp fra Moderniseringsstyrelsen, og at overførslen er
foretaget korrekt. Rigsrevisionen har fået oplyst, at Moderniseringsstyrelsens gennemgang
har medført rettelser, som ikke har påvirket regnskabet.
Ministeren oplyser i sin redegørelse, at oprydningen på anlægsområdet er afsluttet. Resul-
tatet af gennemgangen påvirker driften i regnskabet for 2012 med 29,1 mio. kr.
Ministeren oplyser, at der vil blive foretaget en omlægning af likvider ved udgangen af 2012.
Der vil derudover blive udarbejdet en procedurebeskrivelse, der skal sikre, at afstemninger-
ne bliver foretaget rettidigt og med den ønskede kvalitet.
61. Miljøministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 282, at Naturstyrelsen vil sikre, at even-
tualforpligtelser fremadrettet kommer med i årsrapporten.
62. Jeg finder miljøministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge sagerne.
Manglende orientering af Rigsrevisionen i efteråret 2012
63. Rigsrevisionen blev i januar 2013 orienteret om en difference mellem tilskudssystemet
TILSKOV og Navision på ca. 221 mio. kr. Hertil kommer, at der manglede at blive indtægts-
ført min. 140 mio. kr. i regnskabet for 2011, som vedrører annullering af tilsagn. Rigsrevisio-
nen blev først orienteret om dette i januar 2013. Det er endnu ikke afklaret, hvordan det regn-
skabs- og bevillingsmæssigt skal håndteres.
Jeg finder, at Naturstyrelsen – allerede i efteråret 2012, da styrelsen blev klar over de regn-
skabsmæssige problemer – straks burde have orienteret Rigsrevisionen herom, selv om pro-
blemets omfang endnu ikke var endeligt afklaret.
Jeg vil følge arbejdet med den regnskabs- og bevillingsmæssige håndtering og konsekven-
serne heraf for årsregnskabet for 2012.
Supplerende oplysning om nationalparkfondenes regnskabsaflæggelse
64. Miljøministeren oplyser i sin redegørelse til beretningens pkt. 283 om nationalparkfon-
denes regnskabsaflæggelse, at regnskabsbestemmelserne er ændret med en tekstanmærk-
ning på finansloven for 2013, så nationalparkfondenes regnskaber fra 2013 vil være en del
af Naturstyrelsens regnskab.
Jeg finder miljøministerens redegørelse tilfredsstillende, og det er min opfattelse, at sagen
kan afsluttes.
Statsrevisorerne beretning SB22/2011 - Bilag 30: Rigsrevisors notat af 12. marts 2013
1226372_0018.png
17
Mangelfuld lønadministration i Naturstyrelsen
65. Miljøministeren oplyser i sin redegørelse til beretningens pkt. 285, at Miljøministeriets
Personaleadministration har indført procedurer for personadskilt kontrol af ansættelsesbre-
ve mv.
Ministeren oplyser endvidere, at der er implementeret en model for brugerrollestyring i
OMADA, jf. beretningens i pkt. 286.
Ministeren oplyser i sin redegørelse til beretningens pkt. 287, at forholdene for alle medar-
bejdere, der har ændret arbejdstid pr. 1. januar 2011 eller senere, er gennemgået, og nød-
vendige efterreguleringer er foretaget i den enkelte medarbejders løn.
Ministeren oplyser til beretningens pkt. 288-289, at de forretningsgange, der er blevet æn-
dret som følge af Rigsrevisionens bemærkninger, er blevet implementeret ens på hele mi-
nisterområdet.
Jeg finder miljøministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge sagen.
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, jf. beretningens pkt. 291-300
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris redegørelse af 24. januar 2013
66. Statsrevisorerne bemærkede, at Rigsrevisionen gav 3 supplerende oplysning om Føde-
vareErhverv (nu NaturErhvervstyrelsen).
3 supplerende oplysninger om kvaliteten af telekontrollen, krydsoverensstemmelseskon-
trollen på miljøområdet og underkendelser af udbetalt hektarstøtte
67. De supplerende oplysninger og ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris redegø-
relse hertil er behandlet i notat til Statsrevisorerne af 19. februar 2013 om beretning om re-
visionen af EU-midler i Danmark i 2011.
Opfølgning på Fødevarestyrelsens debitorstyring og fakturering
68. Det fremgik af beretningens pkt. 299, at Rigsrevisionen fortsat følger sagen om Føde-
varestyrelsens debitorstyring og fakturering. Rigsrevisionen konstaterede i 2009, at styrel-
sen ikke fulgte rykkerprocedurerne og dermed først rykkede debitorer for tilgodehavender
efter 10 måneder, og at styrelsen havde vanskeligt ved at prisfastsætte gebyrordningerne
korrekt, hvilket betød et samlet underskud.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri har ikke haft bemærkninger til dette. Jeg vil føl-
ge sagen.
Voldgiftssag om et nyt fiskerikontrolskib
69. Det fremgik af beretningens pkt. 300, at Kammeradvokaten på vegne af NaturErhverv-
styrelsen har anlagt en voldgiftssag mod en spansk bank for manglende modtagelse af en
anfordringsforpligtelse på 79 mio. kr. som følge af manglende leverance af et fiskerikontrol-
skib. Rigsrevisionen konstaterede, at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri løben-
de har fulgt udviklingen i skibsbyggeriet meget tæt og har gjort, hvad der var muligt, for at
skibsbyggeriet kunne afsluttes, og der kunne leveres et skib, som levede op til kravspecifi-
kationen.
Rigsrevisionen konstaterede endvidere, at NaturErhvervstyrelsen har iværksat tilfredsstillen-
de initiativer for fremadrettet at kunne varetage sine kontrol- og redningsopgaver.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri har ikke haft bemærkninger til dette. Jeg vil føl-
ge sagen.
Statsrevisorerne beretning SB22/2011 - Bilag 30: Rigsrevisors notat af 12. marts 2013
1226372_0019.png
18
§ 28. Transportministeriet, jf. beretningens pkt. 301-318
Transportministerens redegørelse af 24. januar 2013
Manglende EU-udbud ved køb af konsulentydelser i departementet
70. Det fremgik af beretningens pkt. 304, at departementet i 3 af 15 sager om indkøb af kon-
sulentydelser havde undladt EU-udbud.
Transportministeren har ikke haft bemærkninger til dette. Jeg vil følge sagen.
Usikkerhed om perioderegnskaber for Banedanmark Produktion
71. Det fremgik af beretningens pkt. 305, at perioderegnskaberne for divisionen Banedan-
mark Produktion ikke var retvisende, og at Rigsrevisionen fandt det nødvendigt, at Bane-
danmark styrkede sine forretningsgange og interne kontroller på området.
Transportministeren oplyser i sin redegørelse, at Banedanmark har etableret interne forret-
ningsgange, som sikrer, at produktionsregnskaber indmeldt i Statens Koncernsystem (SKS)
er retvisende.
Jeg finder transportministerens redegørelse tilfredsstillende, og det er min opfattelse, at sa-
gen kan afsluttes.
Svage interne kontroller på lønområdet i Banedanmark Produktion
72. Det fremgik af beretningens pkt. 306-308, at Banedanmark i flere tilfælde aflønnede for-
kert og ikke fulgte reglerne for intern kontrol på lønområdet.
Det fremgår af transportministerens redegørelse, at ministeren tager bemærkningen til ef-
terretning.
Transportministeriet har yderligere oplyst, at Banedanmark har indført nye interne kontrol-
ler og retningslinjer for bemyndigelser og godkendelse af dispositioner vedrørende arbejds-
tid mv. Bemandingsplanlægningen er desuden blevet systemunderstøttet for at sikre, at
planlagt tidsanvendelse kontrolleres mod gældende arbejdstidsregler. Derudover har Bane-
danmark indarbejdet en proces for rettelser til regelprogrammeringen i tidsregistreringssy-
stemet og ledelsessystemet for at undgå fremtidige fejl. Området er desuden tilført flere re-
surser. Endelig er der identificeret en kontrolproces, som er under implementering.
Jeg finder transportministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge sagen.
Mangelfuld styring af anlægsprojektet ”Kapacitetsudbygning vest for København”
73. Det fremgik af beretningens pkt. 309, at de samlede omkostninger til projekt ”Overha-
lingsspor Ringsted” oversteg det oprindelige budget med 38 %. Rigsrevisionen fandt, at Ba-
nedanmark i højere grad burde følge fremdriften i anlægsprojekter og deres økonomiske
udvikling samt forholde sig kritisk til den rapportering, som projektledelsen leverede – også
når projektledelsen var overladt til ekstern rådgiver.
Det fremgår af transportministerens redegørelse, at ministeren tager bemærkningen efter-
retning. Transportministeriet har yderligere oplyst, at budgetoverskridelsen på delprojektet
skyldes ukendte forhold på Ringsted Station og generelle mangler i programfasen.
Jeg finder transportministerens redegørelse tilfredsstillende, og det er min opfattelse, at sa-
gen kan afsluttes.
Statsrevisorerne beretning SB22/2011 - Bilag 30: Rigsrevisors notat af 12. marts 2013
1226372_0020.png
19
Fejl i Banedanmarks infrastrukturbalance
74. Det fremgik af beretningens pkt. 310-312, at Banedanmark ikke havde aktiveret 3 kombi-
terminaler på infrastrukturbalancen.
Transportministeren oplyser i sin redegørelse, at optagelsen af kombiterminalerne i Bane-
danmarks infrastrukturbalance vil ske i årsregnskabet for 2012.
Rigsrevisionen fandt endvidere i lighed med tidligere år, at Banedanmark burde have skær-
pet fokus på registrering af anlægsaktiver.
Det fremgår af transportministerens redegørelse, at ministeren tager bemærkningen til efter-
retning. Transportministeriet har yderligere oplyst, at Banedanmark i 2012 i samråd med Mo-
derniseringsstyrelsen har ændret regnskabsprincipperne og skærpet de interne retningslin-
jer på området.
Jeg finder transportministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge sagen.
Opfølgning på sag om Banedanmarks køb af konsulentydelser
75. Det fremgik af beretningens pkt. 313, at Banedanmarks forvaltning af køb af konsulent-
ydelser fortsat ikke er tilfredsstillende, og at Banedanmark ikke i tilstrækkelig grad har fulgt
op på Rigsrevisionens anbefalinger fra 2010.
Transportministeren har ikke haft bemærkninger til dette. Jeg vil følge sagen.
Supplerende oplysning om en ekstrabetaling fra Metroselskabet I/S til COMET
76. Det fremgik af beretningens pkt. 317, at revisorerne har afgivet en supplerende oplys-
ning om ekstrabetaling fra Metroselskabet til COMET på baggrund af en kendelse i voldgifts-
sagen med deraf følgende forøgelse af tilbagebetalingstiden af Metroselskabets samlede
gæld.
Metroselskabet og Transportministeriet har tidligere oplyst, at tilbagebetalingen af selska-
bets gæld ville blive forlænget med 4 år til 2064, og at selskabet ville undersøge, om en re-
finansiering af selskabets gæld kunne forkorte tilbagebetalingstiden.
Transportministeriet og de øvrige interessenter bad Metroselskabet undersøge, om det ak-
tuelle lave renteniveau gav anledning til at justere realrenten på 4 % i selskabets langtids-
budget. Metroselskabets undersøgelse gav anledning til, at selskabet på interessenternes
anbefaling har valgt at nedsætte realrenten til 3,5 % i perioden 2013-2059, hvor gælden for-
ventes tilbagebetalt. Det er interessenternes vurdering, at realrenten dermed giver et mere
retvisende billede af projektets omkostninger.
Det fremgår af transportministerens redegørelse, at Metroselskabet med disse 2 tiltag har
håndteret ekstraudgiften som følge af COMET-sagen inden for selskabets økonomiske ram-
mer, så ekstraudgiften ikke har medført en forlængelse af tilbagebetalingstiden på selska-
bets gæld.
Transportministeren oplyser, at ministeren med brev af 2. januar 2013 har orienteret Finans-
udvalget herom.
Jeg finder transportministerens redegørelse tilfredsstillende, og det er min opfattelse, at sa-
gen kan afsluttes.
Statsrevisorerne beretning SB22/2011 - Bilag 30: Rigsrevisors notat af 12. marts 2013
1226372_0021.png
20
§ 29. Klima- og Energiministeriet, jf. beretningens pkt. 319-327
Klima-, energi- og bygningsministerens redegørelse af 20. november 2012
77. Jeg finder klima-, energi- og bygningsministerens redegørelse tilfredsstillende.
Næste skridt i sagen
78. Jeg vil i de kommende beretninger om revisionen af statsregnskabet orientere Statsre-
visorerne om opfølgningen på sagerne omtalt i notatets pkt. 5, 6-10, 16, 17, 18, 22, 24, 25,
27, 30, 31, 32, 33, 37, 38, 39, 40, 43, 44, 45, 46, 50, 53, 55, 60-62, 63, 65, 68, 69, 70, 72,
74 og 75.
Det er min opfattelse, at de øvrige sager kan afsluttes.
Lone Strøm
Sager behandlet af sætterigsrevisor
79. Rigsrevisor Lone Strøm har erklæret sig personligt inhabil i behandlingen af dele af be-
retningen. Det drejer sig om status for Økonomiservicecenteret (ØSC), jf. beretningens pkt.
86-96, statslige virksomheders styring af it-sikkerheden efter overgangen til Statens It, jf. be-
retningens pkt. 97-120, og 7 sager under § 7. Finansministeriet vedrørende koncernstyring,
løn- og personaleadministration, regnskabsaflæggelsen i Statens It, Statens It’s grundlag
for opgørelsen af kundernes forbrug, it-sikkerheden i Statens It, ØSC’s leverancer og foræl-
dede it-systemer i Statens Administration. Folketingets formand har efter indstilling fra Stats-
revisorerne og forelæggelse for Folketingets Præsidium udpeget mig som sætterigsrevisor
til at varetage rigsrevisors funktioner i de tilfælde, hvor rigsrevisor anser sig for inhabil, jf.
brev af 31. maj 2012.
Jeg har derfor behandlet ministerredegørelserne i relation til ovennævnte sager.
Status for Økonomiservicecenteret (ØSC), jf. beretningens pkt. 86-96
Finansministerens redegørelse af 18. januar 2013
80. Statsrevisorerne fandt det tilfredsstillende, at Økonomiservicecenteret (ØSC) løser op-
gaverne bedre, og bemærkede, at der fortsat var behov for at sikre en bedre og ensartet
kvalitet i kundebetjeningen vedrørende lønrefusionsadministration og regnskabserklærin-
gerne.
81. Rigsrevisionen konstaterede i beretningens pkt. 89, at kontrollen af brugerrettigheder i
Navision Stat stadig kræver forbedringer, men at ØSC i forbindelse med en opgradering af
Navision Stat i 2013 vil forbedre kontrollen. Rigsrevisionen vil følge dette arbejde i den lø-
bende revision af ØSC.
82. Det fremgik af beretningens pkt. 92, at ØSC ikke havde fået etableret en tilfredsstillende
arkiveringsløsning for personfølsomme oplysninger, men at der i 2013 vil blive iværksat en
arkiveringsløsning, som lever op til kravene i persondataloven. Rigsrevisionen vil følge det-
te arbejde i den løbende revision af ØSC.
Statsrevisorerne beretning SB22/2011 - Bilag 30: Rigsrevisors notat af 12. marts 2013
1226372_0022.png
21
83. Rigsrevisionen konstaterede i beretningens pkt. 92, 93 og 95, at der fortsat var behov
for internt i ØSC at sikre en tilfredsstillende og ensartet kvalitet i betjeningen af kunderne in-
den for lønadministration, lønrefusioner og regnskabserklæringer.
Finansministeren oplyser i sin redegørelse, at ØSC har arbejdet intensivt med kvaliteten i
kundebetjeningen, herunder vedrørende lønrefusionsadministrationen og regnskabserklæ-
ringerne. Indsatsen på disse områder vil blive prioriteret højt det kommende år. Der vil sær-
ligt være fokus på regnskabserklæringen, der anses som et meget vigtigt værktøj til sikring
af en god og effektiv kommunikation med kunderne.
84. Jeg finder finansministerens redegørelse tilfredsstillende, selv om ministeren ikke spe-
cifikt har forholdt sig til lønadministrationen, herunder hvordan det fremover sikres, at person-
følsomme data opbevares korrekt. Rigsrevisionen vil følge ØSC i den løbende revision, men
det er min opfattelse, at sagen kan afsluttes.
Statslige virksomheders styring af it-sikkerheden efter overgangen til Statens It,
jf. beretningens pkt. 97-120
Finansministerens redegørelse af 18. januar 2013
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 1. februar 2013
Miljøministerens redegørelse af 8. februar 2013
Erhvervs- og vækstministerens redegørelse af 11. februar 2013
Kulturministerens redegørelse af 12. februar 2013
Klima-, energi- og bygningsministerens redegørelse af 22. februar 2013
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelsers redegørelse af 22. februar
2013
85. Statsrevisorerne bemærkede, at styringen af it-sikkerheden ikke var tilfredsstillende i de
14 undersøgte virksomheder. Statsrevisorerne fandt det endvidere ikke tilfredsstillende, at
der efter 2 års drift fortsat var usikkerhed om opgavefordelingen, og at der manglede støtte
og vejledning fra Statens It til de ca. 80 tilsluttede virksomheder.
Beskæftigelsesministeren oplyser i sin redegørelse, at anbefalingerne fra beretningen vil ind-
gå i Beskæftigelsesministeriets samarbejde med Statens It om it-sikkerheden på ministeriets
område.
Miljøministeren oplyser i sin redegørelse, at Miljøministeriet er i gang med at implementere
ISO 27001 på ministeriets område.
Erhvervs- og vækstministeren oplyser i sin redegørelse, at der i foråret 2013 vil blive etable-
ret en dialog med Statens It for at sikre klarhed i opgavefordelingen mellem Statens It og Er-
hvervs- og Vækstministeriet samt klare retningslinjer og procedurer på it-området.
Kulturministeren oplyser i sin redegørelse, at Kulturministeriet har iværksat en opfølgnings-
indsats, som skal sikre udarbejdelsen af konkrete handlingsplaner og dialogen med Statens
It om udformningen af fælles paradigmer.
Klima-, energi- og bygningsministeren oplyser i sin redegørelse, at Klima-, Energi- og Byg-
ningsministeriet vil medvirke til, at der generelt opnås en tilfredsstillende styring af it-sikker-
heden, herunder at der i samarbejde med Statens It arbejdes mere målrettet med at forbed-
re it-sikkerheden.
Statsrevisorerne beretning SB22/2011 - Bilag 30: Rigsrevisors notat af 12. marts 2013
1226372_0023.png
22
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser oplyser i sin redegørelse,
at Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser fremover i samarbej-
de med Statens It vil lægge Rigsrevisionens konklusion om it-sikkerhed til grund.
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Miljøministeriet er i gang med at implementere
ISO 27001 på ministeriets område.
Rigsrevisionen påpegede i beretningen, at det er den enkelte statslige virksomhed, der har
ansvaret for it-sikkerheden i og omkring virksomhedernes systemer og data, herunder ved-
rørende persondata. Det fremgik endvidere, at virksomhederne snarest burde udarbejde ret-
ningslinjer og procedurer, der medvirker til at sikre en tilfredsstillende it-sikkerhed i og om-
kring de anvendte systemer og data. Rigsrevisionen finder, at fremdriften ikke har været til-
strækkelig og vil i kommende it-revisioner følge ministeriernes og virksomhedernes arbejde
med at etablere en tilfredsstillende styring af it-sikkerheden.
86. Finansministeren oplyser i sin redegørelse, at Digitaliseringsstyrelsen og Statens It i 1.
halvår 2013 vil koordinere indsatsen med at udarbejde vejledninger og skabeloner for infor-
mationssikkerhedspolitik, it-risikoanalyse og -vurdering samt it-beredskab med henblik på
fremover at standardisere styringen af it-sikkerheden efter en fællesoffentlig standard ved
tilslutning til Statens It.
87. Jeg vil følge sagen.
§ 7. Finansministeriet, jf. beretningens pkt. 154-167
Finansministerens redegørelse af 18. januar 2013
Mangelfuld løn- og personaleadministration i departementet
88. Rigsrevisionen konstaterede i beretningens pkt. 159, at der var en mangelfuld løn- og
personaleadministration i Finansministeriets departement. Bemærkningerne gik hovedsage-
ligt på administrationen af åremålskontrakter og en forkert nedskrivning af timer ved udbe-
taling fra en afspadseringskonto.
Finansministeren oplyser i sin redegørelse, at nye åremålsansættelser sker efter rammeaf-
talen om kontraktansættelse af chefer, hvor Moderniseringsstyrelsens standardkontrakt be-
nyttes. Videre har departementet gennemgået alle chefkontrakter i SLS og rettet de fejl, som
gennemgangen viste med lønkørslen for juli 2011.
Ministeren oplyser videre, at fejlen vedrørende afspadseringssaldoen blev rettet med det
samme.
Jeg finder finansministerens redegørelse tilfredsstillende, og det er min opfattelse, at sagen
kan afsluttes.
Manglende kvalitet i regnskabsaflæggelsen i Statens It
89. Rigsrevisionen konstaterede i beretningens pkt. 162, at der var en mangelfuld kvalitet i
regnskabsaflæggelsen for Statens It. Bemærkningerne vedrørte hovedsageligt kvalitetssik-
ring af de regnskabsmæssige opgørelser inden statsregnskabets afslutning. Endvidere blev
der konstateret mangler ved værdiansættelse og tilstedeværelse af anlæg aktiveret før 2011.
Finansministeren oplyser i sin redegørelse, at etableringen af et fælles økonomicenter, der
på tværs af ministerområdet skal varetage opgaver i forbindelse med budget og regnskab,
bl.a. har til formål at øge kvaliteten på økonomiområdet. Ministeren oplyser videre, at der er
igangsat et arbejde med at fastlægge en koncernfælles praksis for håndtering og aktivering
af anlæg.
Jeg finder finansministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge sagen.
Statsrevisorerne beretning SB22/2011 - Bilag 30: Rigsrevisors notat af 12. marts 2013
1226372_0024.png
23
Utilstrækkelig prioritering af forbedring af it-sikkerheden i Statens It
90. Rigsrevisionen fandt i beretningens pkt. 164, at Statens It ikke efterlevede it-sikkerheds-
politikken på væsentlige områder, og at den nødvendige forbedring af it-sikkerheden ikke
havde været tilstrækkeligt prioriteret. Rigsrevisionen fandt desuden, at Statens It ikke efter-
levede et informationssikkerhedsniveau svarende til den gældende informationssikkerheds-
standard DS 484.
Finansministeren oplyser i sin redegørelse, at Digitaliseringsstyrelsen, der varetager Finans-
ministeriets it-tilsyn, og Statens It vurderer, at Statens It er godt i gang med at afhjælpe de
påpegede mangler i styringen af it-sikkerheden. Statens It har omprioriteret yderligere resur-
ser til at opnå det ønskede modenhedsniveau hurtigere end tidligere planlagt, og der arbej-
des med at få en anerkendt ekstern sikkerhedscertificering i 2013. Herudover vil ministeren
skærpe it-tilsynet med Statens It, bl.a. ved en stikprøvevis gennemgang af it-sikkerheden
hos Statens It i 2. halvår 2013.
Jeg finder finansministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge sagen.
Forældede it-systemer i Statens Administration
91. Rigsrevisionen fandt i beretningens pkt. 167, at arbejdet med at erstatte de forældede
it-systemer med et nyt og mere driftssikkert it-system (SIGMA) ikke forløb som planlagt og
havde været forsinket flere gange på grund af tekniske problemer. Rigsrevisionen fandt des-
uden, at nogle af de svagheder, der blev konstateret ved revisionen, fortsat vil være gælden-
de ved administrationen af studielån i en periode frem.
Finansministeren oplyser i sin redegørelse, at Statens Administration i forlængelse af luknin-
gen af SIGMA-projektet har gjort en stor indsats for at afhjælpe de svagheder, som blev kon-
stateret ved revisionen for 2010. Statens Administration er i gang med at udfase den foræl-
dede server, som vil blive helt lukket medio 2013, og der er gennemført en række indsatser
for at mindske personafhængigheden.
Ministeren oplyser endvidere, at der er gennemført en ekstern analyse af studielånssyste-
mets generelle sundhedstilstand, og at der er udarbejdet en handlingsplan, der på kort sigt
skal sikre et tilfredsstillende risiko- og sikkerhedsniveau for systemet og den tilknyttede selv-
betjeningsløsning. Endelig vil der for Finansservicecentrets område blive udarbejdet en lang-
sigtet it-strategi, der skal imødekomme krav til øget selvbetjening, jf. digitaliseringsstrategi-
en, og afklare behovet for videreudvikling eller udskiftning af områdets systemer, herunder
studielånssystemet.
Jeg finder finansministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge sagen.
Næste skridt i sagen
92. Jeg vil i de kommende beretninger om revisionen af statsregnskabet orientere Statsre-
visorerne om opfølgningen på sagerne omtalt i notatets pkt. 85-87, 89, 90 og 91.
Det er min opfattelse, at de øvrige sager kan afsluttes.
Morten Levysohn