Finansudvalget 2011-12
SB 2 4
Offentligt
1074950_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om ulovlig opkrævning
af ejendomsskatter
Februar
2012
Statsrevisorerne beretning SB2/2011 - Bilag 4: Rigsrevisors notat af 31. januar 2012
1074950_0002.png
RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE
I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 2/2011 om ulovlig opkrævning af ejendomsskatter
Økonomi- og indenrigsministerens redegørelse af 3. januar 2012
Skatteministerens redegørelse af 4. januar 2012
31. januar 2012
RN A402/12
1. Dette notat handler om de initiativer, som skatteministeren og økonomi- og indenrigsmi-
nisteren har sat i værk som følge af Statsrevisorernes og Rigsrevisionens bemærkninger
til beretning om ulovlig opkrævning af ejendomsskatter.
Notatet indeholder følgende konklusion:
Både skatteministeren og økonomi- og indenrigsministeren tager i deres redegørel-
ser Statsrevisorernes kritik af forvaltningen af ejendomsskatteområdet til efterretning.
Skatteministeren tilkendegiver desuden, at ministeren og regeringen ønsker at mo-
dernisere ejendomsvurderingsområdet, som ifølge ministeren trænger til et gennem-
gribende eftersyn.
Skatteministeriet har oplyst, at ministeriet har styrket sit lovforberedende arbejde.
Økonomi- og indenrigsministeren kommenterer i sin redegørelse ikke direkte Stats-
revisorernes kritik af lovforberedelsen, men da ministeren generelt tager Statsrevi-
sorernes kritik til efterretning, går jeg ud fra, at Økonomi- og Indenrigsministeriet vil
tage højde for denne kritik i det fremtidige lovgivningsarbejde. Jeg finder disse initia-
tiver tilfredsstillende og vil derfor ikke følge op på denne del af sagen.
Denne del af min konklusion bygger jeg på følgende:
Skatteministeriets lovgivningsarbejde er blevet styrket siden 2002 og inddrager i
dag medarbejdere med bredere sammensatte kompetencer end tidligere for at
skabe den nødvendige sammenhæng mellem alle dele af lovgivningsprocessen.
Skatteministeriet har revideret sin procedure for, hvordan advarsler om proble-
mer vedrørende skattelovgivningen – såkaldte early warnings – skal behandles.
Ifølge den nye procedure skal sådanne advarsler behandles inden for en rimelig
tidsfrist og sendes videre opad i Skatteministeriets organisation, hvor et centralt
kontor skal vurdere dem juridisk. Jeg anbefaler, at Skatteministeriet overvejer,
hvordan andre relevante advarsler ligeledes håndteres på en hensigtsmæssig
måde.
Statsrevisorerne beretning SB2/2011 - Bilag 4: Rigsrevisors notat af 31. januar 2012
1074950_0003.png
2
Skatteministeriet og Økonomi- og Indenrigsministeriet har iværksat flere initiativer på
vurderings- og ejendomsskatteområdet. Disse initiativer skal bl.a. forbedre overvåg-
ningen af området og sikre, at ejendomsskatten bliver opkrævet korrekt i alle situatio-
ner, og at de berørte grundejere får tilbagebetalt den for meget opkrævede ejendoms-
skat. Da initiativerne endnu ikke er afsluttet, og der stadig ikke er fuld klarhed over
den korrekte opkrævning og tilbagebetaling af ejendomsskat, vil jeg følge op på mi-
nisteriernes initiativer og orientere Statsrevisorerne herom på følgende områder:
Skatteministeriets og Økonomi- og Indenrigsministeriets tværgående udvalg, som
løbende skal overvåge samspillet mellem vurderings- og ejendomsskattesyste-
merne, og som modtager early warnings vedrørende de 2 lovområder fra Skatte-
ministeriet. I udvalget deltager også repræsentanter for KL og kommunerne.
Skatteministeriets indførelse af nye retningslinjer for ændringer af ministeriets it-
systemer inden udgangen af 1. kvartal 2012, som skal sikre, at rolle- og ansvars-
fordelingen og proceduren for ledelsesgodkendelse bliver klarere.
Økonomi- og Indenrigsministeriets undersøgelse af 2 nye problemer vedrørende
beregningen af ejendomsskatten, som er konstateret efter beretningen blev afgi-
vet. Desuden skal der tilbagebetales ejendomsskatter i yderligere et antal sager.
5.900 sager vedrørende fradrag for forbedringer er således endnu ikke afsluttet
af SKAT. Herudover er omfanget af tilbagebetalinger vedrørende ejendomsskat-
telovens § 1, stk. 6, endnu ikke er kendt.
I.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Baggrund
2. Jeg afgav i 2011 en beretning om den ulovlige opkrævning af ejendomsskatter, som har
fundet sted siden en ændring af praksis i 2005.
I dette notat gennemgår og vurderer jeg skatteministerens og økonomi- og indenrigsmini-
sterens redegørelser. Redegørelserne indeholder beskrivelser af de initiativer, som Skatte-
ministeriet og Økonomi- og Indenrigsministeriet har iværksat som følge af Statsrevisorernes
og Rigsrevisionens bemærkninger til beretningen. Hele sagen og dens dokumenter kan føl-
ges på www.rigsrevisionen.dk
3. Da Rigsrevisionen gennemførte sin undersøgelse, havde det daværende Indenrigs- og
Sundhedsministerium det overordnede ansvar for ejendomsskatteloven. I forbindelse med
regeringsskiftet i oktober 2011 blev ansvaret for ejendomsskatteloven placeret i det nydan-
nede Økonomi- og Indenrigsministerium. I dette notat anvendes det nye navn – Økonomi-
og Indenrigsministeriet – konsekvent.
II.
Ministrenes generelle bemærkninger
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
4. Både skatteministeren og økonomi- og indenrigsministeren oplyser i deres redegørelser,
at de tager Statsrevisorernes kritik af forvaltningen af ejendomsskatteområdet til efterretning.
Skatteministeriet har ifølge ministerredegørelsen endvidere udarbejdet en handleplan, som
skal sikre, at de forhold, Rigsrevisionen påpeger, ikke vil gentage sig. Da handleplanen ikke
fremgår af det materiale, jeg har modtaget, vil jeg eventuelt lade den indgå i min opfølgning
på sagen.
Statsrevisorerne beretning SB2/2011 - Bilag 4: Rigsrevisors notat af 31. januar 2012
1074950_0004.png
3
Skatteministeren oplyser supplerende, at Skatteministeriet sideløbende med Rigsrevisionens
undersøgelse har igangsat andre undersøgelser af ejendomsvurderingsområdet, som viser,
at der er behov for at stramme op på procedurerne på området. Ministeren og regeringen øn-
sker at modernisere ejendomsvurderingsområdet, som ifølge ministeren trænger til et gen-
nemgribende eftersyn af såvel lovgivning som organisering og it-systemer.
I det følgende gennemgås ministrenes initiativer vedrørende de enkelte afsnit i beretningen.
III.
Ansvars- og kompetencefordeling på vurderings- og ejendomsskatteområdet
5. Rigsrevisionen vurderede i beretningen, at den overordnede ansvars- og kompetencefor-
deling mellem Skatteministeriet og Økonomi- og Indenrigsministeriet i vurderingsloven og
ejendomsskatteloven var klar, men fandt også, at et løbende samarbejde om overvågning,
koordinering og informationsudveksling var nødvendigt, da administrationen af de 2 lovom-
råder var tæt forbundet. Rigsrevisionen fandt derfor de 2 ministeriers overvejelser om et for-
maliseret samarbejde velbegrundede og anbefalede at formalisere samarbejdet.
6. Skatteministeren og økonomi- og indenrigsministeren oplyser, at Skatteministeriet og Øko-
nomi- og Indenrigsministeriet har nedsat et udvalg med repræsentanter fra de 2 ministerier
samt KL og kommunerne. Udvalget skal overvåge samspillet mellem vurderings- og ejen-
domsskattesystemerne og være med til at sikre, at de 2 systemer fungerer driftsmæssigt
godt og forvaltes korrekt i henhold til lovgivningen på de 2 områder. Udvalget skal mødes
mindst én gang hvert halve år, og Skatteministeriet varetager fra starten formandskabet. For-
manden for udvalget vil desuden få tilsendt eventuelle early warnings på området og kan i
så fald indkalde til ekstraordinære møder.
7. Jeg finder det positivt, at ministerierne – som anbefalet af Rigsrevisionen – har formalise-
ret samarbejdet ved at nedsætte et tværgående udvalg, som løbende skal overvåge sam-
spillet mellem vurderings- og ejendomsskattesystemerne. Jeg forventer, at udvalget også
overvåger samspillet mellem vurderings- og ejendomsskatteloven mere generelt. Jeg vil føl-
ge opstarten af udvalgets arbejde.
IV.
Forberedelse af lovgivning på skatteområdet
8. Statsrevisorerne og Rigsrevisionen kritiserede kvaliteten af Skatteministeriets og Økono-
mi- og Indenrigsministeriets lovarbejde ved udformningen af teksten i ejendomsskattelovens
§ 1, stk. 5. Statsrevisorerne fandt således, at det lovforberedende arbejde burde have sikret,
at lovens tekst stemte overens med lovens hensigt, som var at begrænse stigningen i ejen-
domsskatten – ikke at nedsætte den – og at det lovforberedende arbejde burde have omfat-
tet konsekvensberegninger.
9. Skatteministeren oplyser, at Skatteministeriets lovgivningsarbejde foregår på en anden
måde i dag end i 2002, hvor den kritiserede lovtekst blev udformet. Det sikrer ifølge ministe-
ren en mere helhedsorienteret tilgang til udformningen af lovgivningen. Formålet hermed
er at sikre den nødvendige sammenhæng mellem alle dele af lovgivningsprocessen. Såle-
des sammensættes de grupper, der i dag udarbejder lovforslag i Skatteministeriet, af med-
arbejdere med kompetencer inden for såvel lovgivning og provenuberegning som admini-
stration og it-systemer mv. Andre relevante medarbejdere – fx fra vurderingsområdet – ind-
drages også i lovgivningsprocessen.
Økonomi- og indenrigsministeren kommenterer i sin redegørelse ikke direkte Statsreviso-
rernes kritik af lovforberedelsen. Da ministeren imidlertid har taget Statsrevisorernes kritik
til efterretning, går jeg ud fra, at Økonomi- og Indenrigsministeriet vil tage højde for kritik-
ken i det fremtidige lovgivningsarbejde.
Statsrevisorerne beretning SB2/2011 - Bilag 4: Rigsrevisors notat af 31. januar 2012
1074950_0005.png
4
10. Jeg finder det tilfredsstillende, at skatteministeren har oplyst, at Skatteministeriets lov-
givningsproces er blevet styrket siden 2002, så de nødvendige kompetencer inddrages. Jeg
går ud fra, at Økonomi- og Indenrigsministeriet også vil tage højde for Statsrevisorernes kri-
tik, når ministeriet fremover udarbejder lovforslag.
V.
Ændringen af den administrative praksis
11. Statsrevisorerne påtalte, at SKAT – uden at inddrage juridiske eksperter og uden at in-
volvere Økonomi- og Indenrigsministeriet og kommunerne – i 2005 besluttede, at der alene
var tale om et it-problem, som skulle løses ved at ændre it-systemet.
12. Skatteministeren oplyser, at SKAT siden 2005 har ændret sine procedurer på en måde,
som skal sikre, at ændringer af it-systemer ikke får utilsigtede konsekvenser. Sådanne æn-
dringsprocesser foregår i dag mere adskilt, og der skelnes mellem procesejere og system-
ejere, som har forskellige opgaver, så der kommer flere øjne på, når en ændring af et it-sy-
stem gennemføres.
SKAT Ejendomsvurdering har dog indtil nu varetaget en stor del af både system- og proces-
ejeropgaver, men der vil nu blive strammet kraftigt op på rolle- og ansvarsfordelingen og på
proceduren for ledelsesgodkendelse. Skatteministeriet har nedsat en arbejdsgruppe, der in-
den udgangen af 1. kvartal 2012 skal justere proceduren, hvor den er upræcis eller utilstræk-
kelig, og afdække både juridiske, forretnings- og it-mæssige aspekter. De nye retningslinjer
for ændringer af it-systemer kommer til at gælde for alle it-udviklings- og driftsopgaver i Skat-
teministeriet.
13. Jeg finder det tilfredsstillende, at Skatteministeriet har nedsat en arbejdsgruppe, der skal
afdække mulige forbedringer af proceduren for ændringer af ministeriets it-systemer gene-
relt, og at ansvars- og rollefordelingen bliver tydeliggjort. Jeg vil følge op på, at de nye ret-
ningslinjer for ændringer af it-systemer bliver udarbejdet.
VI.
Skatteministeriets håndtering af advarsler og signaler
14. Statsrevisorerne påtalte, at SKAT ikke fulgte hurtigt og grundigt nok op på de advarsler
fra interne og eksterne parter, som SKAT modtog i perioden 2007-2009.
15. Rigsrevisionen vurderede, at SKAT ikke havde håndteret advarslerne tilfredsstillende,
idet det tog unødigt lang tid at behandle advarslerne, og idet SKAT ikke behandlede disse
på et oplyst grundlag. Rigsrevisionen fandt desuden, at SKAT burde have taget kontakt til
Økonomi- og Indenrigsministeriet allerede i oktober 2008, da SKAT på dette tidspunkt blev
opmærksom på, at der var en uhensigtsmæssighed i ejendomsskatteloven.
16. Skatteministeren oplyser, at Skatteministeriet har foretaget en revision af proceduren for,
hvordan såkaldte early warnings fra medarbejdere skal håndteres. Early warnings kan fx
vedrøre organiseret misbrug af skattelovgivningen eller skatteregler, der anvendes i strid
med lovgivers intentioner. Revisionen af proceduren skal sikre, at early warnings altid be-
handles centralt i Skatteministeriet. Ændringen medfører, at de chefer i SKAT og Skattemi-
nisteriet, som modtager en early warning, har 14 dage til at behandle og videresende den.
Endvidere skal alle advarsler sendes videre til et centralt juridisk kontor i Skatteministeriet
– også selv om det vurderes, at der er tale om en ”falsk alarm”. De enkelte chefer skal i al-
le tilfælde notere deres vurdering på sagen, herunder om den vurderes at være ubegrundet.
17. Jeg finder det tilfredsstillende, at Skatteministeriet har revideret sin early warning-proce-
dure, så disse advarsler fra medarbejdere behandles inden for en rimelig tidsfrist, vurderes
juridisk og sendes opad i systemet, så de også vurderes centralt i Skatteministeriet. Jeg fin-
der det også positivt, at early warnings vedrørende ejendomsskatteområdet fremover bliver
sendt til det nye udvalg, så begge ministerier bliver orienteret inden for en rimelig tidshori-
sont.
Statsrevisorerne beretning SB2/2011 - Bilag 4: Rigsrevisors notat af 31. januar 2012
1074950_0006.png
5
Som det fremgik af beretningen, modtog SKAT – ud over en early warning – også henven-
delser fra både interne og eksterne parter om, at der var noget galt med beregningen af
grundskatteloftet. Disse advarsler blev ikke behandlet på et oplyst grundlag. Jeg anbefaler
derfor, at Skatteministeriet også overvejer, hvordan andre relevante advarsler end early
warnings kan behandles mest hensigtsmæssigt.
VII. Afvikling af den ulovlige praksis
18. Statsrevisorerne påtalte, at SKAT var alt for lang tid om at stoppe den ulovlige praksis
vedrørende ejendomsskattelovens § 1, stk. 5, og påtalte desuden skarpt, at SKAT først i
april 2010 orienterede Skatteministeriet og skatteministeren og derefter i maj 2010 oriente-
rede Økonomi- og Indenrigsministeriet om den ulovlige praksis.
Rigsrevisionen fandt det tilfredsstillende, at Skatteministeriet og Økonomi- og Indenrigsmi-
nisteriet havde taget initiativ til at afvikle den ulovlige praksis vedrørende ejendomsskatte-
lovens § 1, stk. 5, men fandt dog, at dette havde taget for lang tid. I forbindelse med Rigs-
revisionens undersøgelse konstaterede Økonomi- og Indenrigsministeriet, at den hidtidige
praksis også var i strid med ejendomsskattelovens § 1, stk. 4. Ministeriet tilkendegav i sep-
tember 2011, at der ikke var problemer vedrørende § 1, stk. 6. Rigsrevisionen fandt, at mi-
nisterierne snarest muligt burde afklare disse problemstillinger for at sikre, at ejendomsskat-
ter opkræves korrekt, og at de berørte grundejere kan få tilbagebetalt den for meget opkræ-
vede ejendomsskat.
19. Økonomi- og indenrigsministeren oplyser, at der siden afgivelsen af beretningen er kon-
stateret endnu en fejl i det it-system, som beregner ejendomsskatten. Fejlen vedrører ejen-
domsskattelovens § 1, stk. 6. Som en konsekvens heraf skal der tilbagebetales ejendoms-
skat i et antal sager, ligesom it-systemets beregningsmåde skal ændres. Omfanget af disse
tilbagebetalinger kendes endnu ikke.
Ministeren oplyser videre, at it-systemet er ændret med henblik på at sikre, at skatten opkræ-
ves i overensstemmelse med ejendomsskattelovens § 1, stk. 4. Økonomi- og Indenrigsmi-
nisteriet har dog fået oplysninger om, at it-systemet efter denne ændring har beregnet en
meget lav eller slet ingen ejendomsskat for en række ejendomme omfattet af § 1, stk. 4. Der
er derfor igangsat en nærmere undersøgelse af dette problem.
Endelig oplyser ministeren, at tilbagebetalingen af den for meget opkrævede ejendomsskat
(vedrørende ejendomsskattelovens § 1, stk. 4 og 5) er gået i gang, og at der indtil videre er
tilbagebetalt 492 mio. kr. til grundejerne ud af 536 mio. kr. Derudover skal der ske tilbagebe-
taling i 5.900 sager, som endnu ikke er afsluttet af SKAT. Tilbagebetalingsbeløbet er ikke op-
gjort i disse sager.
20. Jeg konstaterer, at Økonomi- og Indenrigsministeriet siden afgivelsen af beretningen har
fået oplysninger om, at ministeriets oprindelige løsning på problemet vedrørende § 1, stk. 4,
har vist sig at skabe nye problemer. Nogle grundejere kommer således tilsyneladende til at
betale en meget lav eller slet ingen ejendomsskat. Efterfølgende har der desuden vist sig at
være problemer med ejendomsskattelovens § 1, stk. 6. Også i dette tilfælde skal der ske til-
bagebetaling til de berørte grundejere. Jeg forventer fortsat, at ministeriet snarest finder en
varig løsning på de konstaterede problemer, så alle berørte grundejere får tilbagebetalt den
for meget opkrævede ejendomsskat og fremadrettet får beregnet en korrekt ejendomsskat
i alle tilfælde. Jeg vil følge ministerens tiltag.
Statsrevisorerne beretning SB2/2011 - Bilag 4: Rigsrevisors notat af 31. januar 2012
1074950_0007.png
6
VIII. Næste skridt i sagen
21. Jeg vil følge udviklingen på følgende områder:
opstarten af det tværgående udvalg med deltagelse af Skatteministeriet, Økonomi- og
Indenrigsministeriet, KL og kommunerne vedrørende overvågning, koordinering og in-
formationsudveksling på vurderings- og ejendomsskatteområdet
Skatteministeriets udarbejdelse af nye retningslinjer for ændringer af it-systemer
Økonomi- og Indenrigsministeriets løsning af problemerne med en korrekt opkrævning
af ejendomsskat og tilbagebetaling.
Henrik Otbo