Finansudvalget 2011-12
SB 2 3
Offentligt
1063128_0001.png
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Telefon 3392 3392
Fax 3314 9105
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
CVR-nr. 19552101
EAN-nr. 5798000033788
www.skm.dk
1240 København K
J.nr. 2011-038-0075
Skatteministerens redegørelse for Statsrevisorernes be-
retning nr. 2/2011 om ulovlig opkrævning af ejendoms-
skatter
1. Statsrevisorernes kritik
Statsrevisorerne har ved brev af 4. november 2011 sendt mig beretning nr.
2/2011 om ulovlig opkrævning af ejendomsskatter og har anmodet mig om at
forholde mig til såvel beretningens indhold og konklusioner som til Statsrevi-
sorernes bemærkninger. Redegørelsen er samtidig sendt i kopi til Rigsrevisor.
Statsrevisorerne kritiserer kvaliteten af det lovarbejde, som Indenrigs- og
Sundhedsministeriet og Skatteministeriet præsterede ved udformningen af teksten
i ejendomsskattelovens § 1, stk. 5. Det lovforberedende arbejde burde have sikret,
at lovens tekst stemte overens med lovens hensigt om at begrænse
ikke nedsætte
stigningen af ejendomsskatten, og burde have omfattet konsekvensberegninger.
Da SKAT i 2004 blev bekendt med, at nogle grundejere stort set slap for at betale
ejendomsskat, valgte man at ændre det it-system, som beregnede grundskatteloftet,
i stedet for at ændre lovgrundlaget. SKATs ændrede praksis var lovstridig og fort-
satte i en årrække
trods gentagne advarsler fra egne medarbejdere og eksterne
parter. Statsrevisorerne påtaler:
at SKAT
uden at inddrage juridisk ekspertise og uden at involvere sam-
arbejdspartnere i Indenrigs- og Sundhedsministeriet og kommuner
be-
sluttede, at der alene var tale om et it-problem, som skulle løses ved at
ændre it-systemet
at SKAT ikke fulgte hurtigt og grundigt nok op på de advarsler fra interne
og eksterne parter, som man modtog i perioden 2007-2009
at SKAT var alt for lang tid om at stoppe den ulovlige praksis. Den ulov-
lige praksis blev først lovliggjort ved en lovændring i december 2010. Det
Side 1 af 5
Statsrevisorerne beretning SB2/2011 - Bilag 3: Skatteministerens redegørelse af 4. januar 2012
vil koste staten ca. 1,2 mia. kr., som skal betales tilbage til de berørte
grundejere
ikke fordi det var lovens hensigt, men på grund af en upro-
fessionel, egenrådig og passiv forvaltning i SKAT.
Statsrevisorerne påtaler skarpt, at SKAT først i april 2010 orienterer Skat-
teministeriet og skatteministeren og først i maj 2010 orienterer Indenrigs-
og Sundhedsministeriet.
Jeg tager Rigsrevisionens beretning og Statsrevisorernes bemærkninger til
Folketinget til efterretning. Skatteministeriet har derfor fået udarbejdet en
handleplan for at imødegå kritikken. Denne skal sikre, at de punkter, Rigsrevi-
sionen påpeger, ikke kan ske igen. Jeg har gennemgået beretningen og Stats-
revisorernes bemærkninger med henblik på at vurdere om handleplanen i til-
strækkeligt omfang tager højde for den kritik, som nu er fremført.
Herudover har Skatteministeriet iværksat undersøgelser på området, blandt
andet for at forbedre arbejdsgangene. Blandt andet har Skatteministeriets In-
terne Revision undersøgt sagsbehandlingen på ejendomsvurderingsområdet
for så vidt angår fradrag for forbedringer og har påpeget områder, der vil blive
fulgt op på.
2. Skatteministeriet handleplan vedrørende ejendomsvurdering
En arbejdsgruppe i Skatteministeriet har afdækket en række initiativer, som kan
medvirke til at styrke ejendomsvurderingsområdet, specielt med fokus på de kri-
tikpunkter, som Statsrevisorerne har påpeget i beretningen. Nedenfor gennemgås
de væsentligste initiativer set i forhold til Statsrevisorernes kritik.
Procedurerne omkring it-ændringer strammes op.
Skatteministeriet vil inden udgangen af 1. kvartal 2012 stramme op omkring
den beskrevne rolle- og ansvarsfordeling, herunder afklare på hvilket ledelses-
niveau der skal ske godkendelser i forbindelse med systemændringers gen-
nemførelse.
Den reviderede rolle-/ansvarsfordeling vil blive implementeret i hele IT-
udviklings- og driftsorganisationen.
Formalisering af samarbejdet mellem Økonomi- og Indenrigsministeriet,
Kommunernes Landsforening og Skatteministeriet.
Der er etableret et udvalg, der skal overvåge samspillet mellem vurderings- og
ejendomsskattesystemerne. Formålet er, at udvalget skal bidrage til at sikre, at de
to systemer fungerer driftsmæssigt godt og forvaltes korrekt. Udvalget består af
medarbejdere fra Skatteministeriet, Økonomi- og Indenrigsministeriet og KL. Det
Side 2 af 5
Statsrevisorerne beretning SB2/2011 - Bilag 3: Skatteministerens redegørelse af 4. januar 2012
planlægges, at udvalget mødes halvårligt, men kan i sager af hastende karakter
indkaldes ad hoc.
Skærpet fokus på helhedstænkning i lovgivning
I redegørelsen rettes der kritik mod kvaliteten af lovarbejdet i 2002, herunder det
lovforberedende arbejde. Imidlertid arbejder Skatteministeriet i dag på en anden
og mere helhedstænkende måde med lovgivningsarbejdet.
Skatteministeriets lovgivning udarbejdes i dag i lovgrupper, der sikrer en helheds-
orienteret tilgang til udformning af lovgivningen. Formålet er at sikre den nødven-
dige sammenhæng mellem alle dele af processen, således at politisk/juridiske
overvejelser og systemmæssige/administrative overvejelser kan gå op i en helhed.
Lovgrupperne sammensættes for hvert enkelt lovforslag, og skal som minimum
indeholde kompetencer indenfor udarbejdelse af lovgivning, provenuberegning og
administration. Det vil i praksis sige, at en lovgruppe som minimum sammensæt-
tes af medarbejdere fra Jura & Samfundsøkonomi (udarbejdelse af lovgivning og
provenuberegninger) og medarbejdere fra Borgere & Virksomheder (systemmæs-
sige forhold, administrative forhold etc.). Endvidere vil andre relevante medarbej-
dere blive inddraget. Eksempelvis vil man ved lovgivning på ejendomsvurde-
ringsområdet inddrage medarbejdere fra den landsdækkende enhed Ejendomsvur-
dering.
Det værktøj, der er det centrale omdrejningspunkt for Skatteministeriets udarbej-
delse af lovforslag, er den elektroniske Lovprocesguide, som er udviklet af
Justitsministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet og Finansministeriet.
Lovprocesguiden er suppleret med information, der er speciel for Skatteministeriet
- de såkaldte lokalinfo'er. Dette gør lovprocesguiden til et værktøj, hvor al den vi-
den, der er nødvendig for at lave et lovforslag af høj kvalitet er samlet på et sted.
Ændring af it-system uden juridisk vurdering
Som nævnt ovenfor har Skatteministeriet nedsat en arbejdsgruppe, der kigger på
ændringsprocessen for så vidt angår it-systemer med henblik på justering de ste-
der, hvor processen måtte være upræcis eller utilstrækkelig. Arbejdsgruppen ar-
bejder med at få dækket de forretningsmæssige, juridiske og it-mæssige aspekter i
ændringsprocessen med henblik på optimering. Arbejdet forventes færdigimple-
menteret i 1. kvartal 2012.
Som et led i det arbejde vil der blive udarbejdet og udmeldt retningslinjer for
hvilke typer af systemændringer, der kræver en ledelsesmæssig godkendelse.
Den nye rolle- og ansvarsfordeling kommer til at gælde ved alle it-udviklings-
og -driftsopgaver i Skatteministeriet.
Side 3 af 5
Statsrevisorerne beretning SB2/2011 - Bilag 3: Skatteministerens redegørelse af 4. januar 2012
Det skal dog nævnes, at der siden 2005 er sket en større ændring i SKAT ge-
nerelt som skal sikre
,
at der ikke foretages ændringer i it-systemer, som får
utilsigtede konsekvenser. Processerne er mere adskilt, således at der nu er
”flere øjne” på, når der evt. skal foretages systemændringer.
I Skatteministeriet har vi nu en række kontorer, som har rollen som proces eje-
re. Det er disse kontorer, der har ansvaret for de arbejdsprocesser, der skal it-
understøttes, og som derfor stiller de forretningsmæssige krav i forbindelse
med systemændringer. Når der er behov for det, skal procesejer konsultere
Skatteministeriets juridiske enhed for at få afklaret juridiske aspekter af en ny
systemændring. En række andre kontorer har rollen som systemejere. De vur-
derer og estimerer de nødvendige systemændringer sammen med procesejerne
og Skatteministeriets it leverandører.
Skatteministeriets landsdækkende kompetencecenter Ejendomsvurdering har
indtil nu varetaget en stor del af både procesejers opgaver såvel som system-
ejer opgaver, men der vil nu blive strammet kraftigt op omkring rolle- og an-
svarsfordelingen
og rollerne bliver derfor adskilt.
Interne advarsler
Som et fremgår af beretningen har SKAT/Skatteministeriet interne retningslinjer,
hvorved en medarbejder kan sende en ”advarsel” op igennem systemet, når
den
pågældende gennem sit arbejde bliver bekendt med en uhensigtsmæssighed i Skat-
teministeriet. Det kan f.eks. være organiseret misbrug af skattelovgivningen, skat-
teregler, der bruges i strid med lovgivers intentioner, eller som tilfældet var i den
konkrete sag omtalt i beretningen.
Jura og Samfundsøkonomi har foretaget en revision af proceduren omkring early
warning. Fremover skal de enkelte chefer i referencelinjen notere på early war-
ning-sagen, at de har set den, og anføre eventuelle bemærkninger inden for 14 da-
ge i hvert led.
De enkelte chefer har en pligt til at sende early warning-sagen videre, selv om de
vurderer, at der er tale om falsk alarm. Dette skal i givet fald fremgå som en be-
mærkning.
På denne måde sikres det, at en early warning altid sendes hele vejen til Skattemi-
nisteriet, Jura og Samfundsøkonomi, hvor et kontor inden for 14 dage tager stilling
til, om sagen skal vurderes i et fagkontor, eller om den efter drøftelse med afsende-
ren kan afmeldes eller behandles videre i et andet regi.
Justering af skatteministeriets organisation på vurderingsområdet.
Organisationen på vurderingsområdet har hidtil af flere historiske årsager været
forskellig fra de fleste øvrige områder i Skatteministeriet. Skatteministeriets direk-
tion vil blive forelagt et oplæg til justering af organisationen på vurderingsområ-
Side 4 af 5
Statsrevisorerne beretning SB2/2011 - Bilag 3: Skatteministerens redegørelse af 4. januar 2012
det,
der ”normaliserer” området,
således at den regionale driftsenhed suppleres af
en central styrings- og koordineringsenhed.
3. Afslutning
Afslutningsvis vil jeg understrege, at denne sag handler om dårlig administra-
tion på området for ejendomsvurdering med afsmitning til ejendomsskatteom-
rådet. I Skatteministeriet blev der sideløbende med sagens behandling som
sagt sat andre undersøgelser i gang. Disse viser også et behov for opstramnin-
ger af procedurerne. Det tager vi selvfølgelig med i samme omgang.
Beretningen viser også tydeligt, at vi her har med et område at gøre, som bæ-
ger præg af, at der igennem længere tid har været stor usikkerhed om, hvad
der skal ske på området. Ejendomsvurderingen har været underlagt ret betyde-
lige besparelser og har derfor været ramt af en række omlægninger.
Det er mit og regeringens ønske at få moderniseret ejendomsvurderingsområ-
det. Generelt trænger området til, at vi laver et gennemgribende eftersyn. Både
af lovgivningen, af organiseringen såvel som af it-systemerne. Samtidig her-
med bliver der tale om en stor ledelsesmæssig opgave. Det er vigtigt, vi sam-
men finder ud af, hvordan området bliver tidssvarende, således at ejendoms-
området bliver genopbygget og som sagt moderniseret.
Med venlig hilsen
Thor Möger Pedersen
Side 5 af 5