Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
SB 16 7
Offentligt
1072274_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1040 København K
København, den 23. januar 2012
Sagsnr.: 13061
Dok.nr.: 327158
Fødevareministerens redegørelse til beretning nr. 16/2010 om revisionen af
statsregnskabet for 2010
Statsrevisorerne har i brev af 24. november 2011 anmodet mig om en redegørelse for de
foranstaltninger og overvejelser, som beretning nr. 16/2010 om revisionen af
statsregnskabet for 2010 giver anledning til inden for Fødevareministeriets område.
Indledningsvist bemærkes, at jeg med tilfredshed har noteret mig, at Rigsrevisor på
Fødevareministeriets område har afgivet en erklæring om, at Fødevareministeriets
regnskab for 2010 samlet set er rigtigt.
Vedr. revisionen af Fødevareministeriets departements regnskab
Jeg har noteret mig, at Rigsrevisor i forbindelse med revisionen af Fødevareministeriets
departement har bemærket, at departementet havde foretaget en hensættelse vedrørende
det kommende EU-formandskab i 2012 på 3,4 mio. kr. i regnskabet for 2010.
Rigsrevisionen konstaterede, at hensættelsen ikke vedrørte indeværende eller tidligere
regnskabsår og derfor ikke var i overensstemmelse med reglerne i Finansministeriets
Økonomisk Administrative Vejledning.
Jeg tager Rigsrevisors bemærkning til efterretning, og kritikken vil blive anvendt i
forbindelse fremtidige overvejelser omkring hensættelser.
Vedr. revisionen af FødevareErhvervs regnskab (pr. 1. oktober 2011 Natur-
Erhvervstyrelsen)
Jeg har noteret mig, at Rigsrevisor har afgivet to supplerende oplysninger om
FødevareErhvervs regnskab. Den ene vedrører arealkontrollen, hvor der blev konstateret
fejl i knap halvdelen af telemålingssagerne fra Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet
under Aarhus Universitet. Den anden vedrører underkendelser på landbrugsområdet,
hvor Europakommissionen på landbrugsområdet inden for de senere år har rejst en
række sager over for Danmark om underkendelser (tilbagebetaling af tidligere modtagen
EU-finansiering).
Jeg har i den forbindelse noteret mig, at Rigsrevisor bemærker, at styrelsen på baggrund
af et uheldigt forløb i 2010 har hjemtaget telemålingskontrollen til Fødevareministeriet.
Statsrevisorerne beretning SB16/2010 - Bilag 7: Fødevareministerens redegørelse af 23. januar 2012
Hertil kan jeg oplyse, at der på baggrund af PA-Consulting´s rapport fra 2009 blev
foretaget en analyse af, hvordan telemålingskontrollen bedst kunne organiseres
fremover. Analysen resulterede i, at det allerede i december 2009 blev besluttet at
hjemtage telemålingskontrollen som et samarbejde mellem det daværende
FødevareErhverv og Plantedirektoratet. Hjemtagningen er fuldt gennemført fra januar
2012. Forholdet er helt korrekt beskrevet i beretning nr. 15/2010 om revisionen af EU-
midler i Danmark i 2010.
For at minimere risikoen for fremtidige underkendelser har Fødevareministeriet
endvidere gennemført en række tiltag under overskriften ”Projekt bedre kontrol”.
Dertil
kommer, at der pr. 1. oktober 2011 er sket en fusion af størstedelen af Plantedirektoratet,
Fiskeridirektoratet og FødevareErhverv, således at hele arealkontrollen nu er samlet i én
styrelse, NaturErhvervstyrelsen. Jeg skal her henvise til min redegørelse vedrørende
beretning nr. 15/2010.
Jeg noterer mig endvidere, at i forbindelse med en række sager om underkendelse, finder
Rigsrevisor det berettiget, at Fødevareministeriet har indbragt den største af disse for
EU-domstolen med henblik på domstolens vurdering af underkendelsen (750 mio. kr.
udbetalt hektarstøtte for perioden 2002-2004). Det er Rigsrevisionens vurdering, at de
danske myndigheder har gode argumenter for forvaltningen på området. Sagen forventes
afgjort i 2012. Jeg kan yderligere oplyse, at en række øvrige mindre sager nu er endeligt
vedtaget og afregnet i forhold til Kommissionen. Også hér henviser jeg til ovennævnte
redegørelse.
Vedr. revisionen af Fødevarestyrelsens regnskab
Jeg har noteret mig, at Rigsrevisor har afgivet supplerende oplysning om Føde-
varestyrelsens regnskab. Oplysningen vedrører at Fødevarestyrelsen i 2010 bogførte 6,6
mio. kr. i 2010 vedrørende tilbagebetaling af uhjemlede gebyrer. Beløbet vedrører
perioden 2. februar
1. maj 2008. I denne periode har der ikke været lovhjemmel til
opkrævning af det pågældende gebyr. Fødevarestyrelsen blev i 2009 opmærksom på
dette, og styrelsen burde derfor have hensat beløbet i 2009, da fejlen blev opdaget.
Revisionen viste endvidere en ekstraordinær indtægt i regnskabet for 2010 på 9,4 mio.
kr., der vedrører afspadseringssaldi pr. 31. december 2009 på kødkontrolområdet.
Rigsrevisionen finder, at indtægten burde have været medtaget i regnskabet for 2009,
idet indtægten vedrører dette regnskabsår.
Jeg er enig i ovenstående supplerende oplysning, og tager derfor denne til efterretning,
og kritikken vil blive anvendt i forbindelse med fremtidige regnskabsaflæggelser.
I forbindelse med gennemgang af regnskabet for 2010 har jeg noteret mig, at Rigs-
revisionen har gennemgået debitorstyring og fakturering for regnskabet for 2010 som led
i opfølgningen på sagen om Fødevarestyrelsens debitorstyring og fakturering, jf. notat til
Statsrevisorerne af 25. februar 2011 om beretning om revisionen af statsregnskabet for
2009, pkt. 45. Rigsrevisionen konstaterede, at der gik lang tid fra kontrolbesøg til
fakturering. Dette fandt Rigsrevisionen ikke tilfredsstillende.
2
Statsrevisorerne beretning SB16/2010 - Bilag 7: Fødevareministerens redegørelse af 23. januar 2012
Herudover konstaterede Rigsrevisionen, at der ikke forelå en arbejdsbeskrivelse eller en
politik for, hvordan hele faktureringsproceduren fungerer. Dette fandt Rigsrevisionen
heller ikke tilfredsstillende.
Fødevarestyrelsen har, som nævnt i afsnit 289 i Beretning til Statsrevisorerne om
revisionen af statsregnskabet for 2010, givet bemærkninger til Rigsrevisor om
ovenstående med henblik på at rette op på den rejste kritik.
Det glæder mig derfor at kunne oplyse, at projektet Digital Fakturering (DIFA) for et
antal store gebyrordninger inden for såvel fødevare- som veterinærområdet er ved at
blive implementeret. Procesbeskrivelser er ligeledes ved at blive udarbejdet og vil
foreligge inden udgangen af januar 2012.
Rigsrevisor modtager kopi af denne redegørelse.
Med venlig hilsen
Mette Gjerskov
3