Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
SB 16 26
Offentligt
1089236_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om revisionen af
statsregnskabet for 2010
Marts
2012
Statsrevisorerne beretning SB16/2010 - Bilag 26: Rigsrevisors notat af 6. marts 2012
1089236_0002.png
RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE
I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 16/2010 om revisionen af statsregnskabet for 2010
6. marts 2012
RN C602/12
1. Dette notat handler om de initiativer, som ministrene har sat i værk som følge af Statsre-
visorernes bemærkninger og beretningens indhold og konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Notatet indeholder følgende konklusion:
Jeg finder samlet set ministrenes redegørelser tilfredsstillende, da redegørelserne
har forholdt sig til såvel Statsrevisorernes bemærkninger som beretningens indhold
og konklusioner.
På baggrund af ministrenes redegørelser vil jeg fortsat følge en række sager, som er
beskrevet under de enkelte ministerområder. Det er sager, der fremadrettet har be-
tydning for ministeriernes arbejde med at sikre korrekt regnskabsaflæggelse og god
økonomistyring. Sagerne vedrører bl.a.:
arbejdet med at styrke virksomhedernes kvalitetssikring og interne kontroller for
at sikre, at fejl hurtigt opdages og afklares, og at virksomhederne løbende har et
bedre overblik over det økonomiske råderum
virksomhedernes arbejde med at forbedre deres forretningsgange og regnskabs-
praksis
virksomhedernes arbejde med at få en bedre systemunderstøttelse af deres op-
gavevaretagelse og en bedre it-sikkerhed omkring de centrale systemer.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
For ikke at følge samme sag i flere beretninger lukker jeg imidlertid beretningssagen
om statsregnskabet for 2010 og orienterer Statsrevisorerne om mine opfølgninger på
sagerne i de kommende årlige beretninger om revisionen af statsregnskabet.
Statsrevisorerne beretning SB16/2010 - Bilag 26: Rigsrevisors notat af 6. marts 2012
1089236_0003.png
2
Baggrund
2. Jeg afgav i november 2011 en beretning om revisionen af statsregnskabet for 2010. Be-
retningen viste, at statsregnskabet samlet set er rigtigt, og at der samlet set er etableret for-
retningsgange og interne kontroller, som understøtter korrekte regnskaber.
3. Statsrevisorerne bemærkede ved deres behandling af beretningen, at statslige virksom-
heder generelt er nået langt med implementeringen af omkostningsreformen, og at der er
rettet op på mange af de fejl og uhensigtsmæssigheder, som Rigsrevisionen har peget på
de seneste år. Statsrevisorerne fandt det ligeledes tilfredsstillende, at kvaliteten af Økonomi-
servicecentrets (ØSC) ydelser var forbedret, og at der var en klarere ansvarsfordeling mel-
lem ØSC og kunderne.
Statsrevisionerne pegede også på, at mange virksomheder kan styrke deres løn- og perso-
naleforvaltning, it-sikkerhed, anvendelse af konsulenter, kvalitetssikring, interne kontroller
og afstemninger af statuskonti. Statsrevisorerne gjorde opmærksom på, at mange virksom-
heder bør være mere omhyggelige med statusposter, fx når de afsætter skyldigt over-/mer-
arbejde og feriepengeforpligtelser samt værdiansætter tilgodehavender, beholdningskonti og
varelagre.
Statsrevisorerne kritiserede, at Skatteministeriet endnu ikke har implementeret ”Et Fælles
Inddrivelsessystem (EFI)”, som er væsentligt for en effektivisering af inddrivelsen af offent-
lige restancer.
Forsvarsministeriets og Forsvarskommandoens regnskaber er rigtige, men Statsrevisorerne
fandt det utilfredsstillende, at der fortsat udestår et større arbejde med at forbedre økonomi-
styringen.
4. Dette notat indeholder min vurdering af ministrenes redegørelser til beretningen.
Notatet er opbygget efter samme struktur som beretningen om revisionen af statsregnskabet
for 2010. Notatet er således struktureret efter de 19 ministerområder, der havde ressortan-
svar for regnskabsaflæggelsen vedrørende 2010. Ved kongelig resolution af 3. oktober 2011
blev ressortfordelingen ændret. Det er de nye ministre for de enkelte ressortområder, der
hver har afgivet en redegørelse til Statsrevisorerne for de foranstaltninger og overvejelser,
som beretningen har givet anledning til.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk.
III.A. § 5. Statsministeriet, jf. beretningens pkt. 21-27
Statsministerens redegørelse af 24. januar 2012
Finansministerens redegørelse af 30. januar 2012
5. Rigsrevisionen vurderede i beretningens pkt. 26-27, at det var tvivlsomt, om reglerne for
vederlag og pension mv. til ministre skulle danne grundlag for, at der kan ske udbetaling af
eftervederlag flere gange på baggrund af samme ministerperiode. Statsministeren oplyser
hertil, at regeringen i februar 2012 forventer at fremsætte et forslag til ændring af lov om ve-
derlag og pension mv. til ministre, som bl.a. indebærer en ændring af den måde, efterveder-
laget beregnes på for tidligere ministre.
Jeg kan oplyse, at jeg har fået lovforslaget til høring, og kan konstatere, at eftervederlaget
nu foreslås beregnet på baggrund af den seneste ministerperiode. Såfremt lovforslaget bliver
fremsat og vedtaget, indebærer det, at der ikke længere kan ske udbetaling af eftervederlag
flere gange på baggrund af den samme ministerperiode.
Jeg vil fortsat følge behandlingen af lovforslaget.
Statsrevisorerne beretning SB16/2010 - Bilag 26: Rigsrevisors notat af 6. marts 2012
1089236_0004.png
3
III.B. § 6. Udenrigsministeriet, jf. beretningens pkt. 28-44
Europaministerens redegørelse af 27. januar 2012
Handels- og investeringsministerens redegørelse af 27. januar 2012
Udenrigsministerens redegørelse af 27. januar 2012
Udviklingsministerens redegørelse af 27. januar 2012
6. I beretningens pkt. 33 konstaterede jeg et fald i kvaliteten af økonomiforvaltningen i ude-
tjenesten. Udenrigsministeren oplyser i sin redegørelse, at der i 2011 har været foretaget en
målrettet indsats for at højne den regnskabsmæssige kvalitet i udetjenesten.
Det finder jeg tilfredsstillende og vil følge indsatsen.
7. Jeg har noteret mig, at udenrigsministeren har iværksat en række foranstaltninger vedrø-
rende de forhold, jeg påpegede i beretningen, herunder repræsentationernes forvaltning af
Eksportrådet, visumadministrationen, afstemning af balanceposter og kontobrug, målformu-
lering og kvalitetssikring af målopfyldelsen samt visumsystemet UM-VIS.
Det finder jeg tilfredsstillende.
8. Jeg har endvidere noteret mig, at udenrigsministeren i sin redegørelse til pkt. 40 oplyser,
at Udenrigsministeriet har endeligt afklaret diverse udeståender vedrørende EU-rådsrejser,
og at ministeriet løbende vil afstemme ministeriets mellemværende med EU’s rådssekreta-
riat.
Jeg vil følge ministeriets gennemgang af kontoen for EU-rådsrejser.
III.C. § 7. Finansministeriet, jf. beretningens pkt. 45-76
Klima-, energi- og bygningsministerens redegørelse af 8. december 2011
Finansministerens redegørelse af 30. januar 2012
9. Finansministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 55 om den mangelfulde debitoradmini-
stration, at Moderniseringsstyrelsen har afklaret opgaveansvaret mellem styrelsen og ØSC.
Jeg betragter hermed sagen som afsluttet.
10. Rigsrevisionen fandt i beretningens pkt. 62, at den aktuelle it-sikkerhed hos Statens It
burde forbedres væsentligt, og at der bør være en mere klar opgave- og ansvarsfordeling
mellem Statens It og de tilsluttede ministerier.
Finansministeren oplyser, at Statens It forventer at have udarbejdet et retvisende serviceka-
talog i 2012, der præciserer opgave- og ansvarsfordelingen mellem Statens It og kunderne,
og at Statens It i starten af 2011 har påbegyndt forbedringer af it-sikkerheden med initierin-
gen af projektet ”Implementering af leverancesikkerheden”.
Jeg finder de iværksatte initiativer tilfredsstillende og vil følge implementeringen heraf.
11. Beretningens pkt. 64-74 giver en status for ØSC. Finansministeren noterer sig Rigsrevi-
sionens bemærkninger til it-systemerne, administrationen af brugerrettigheder og kvaliteten
af ØSC’s leverancer. ØSC har taget bemærkningerne til efterretning og vil gennemføre Rigs-
revisionens anbefalinger.
Jeg vil fortsat følge udviklingen i systemunderstøttelsen og kvaliteten af ØSC’s leverancer.
Statsrevisorerne beretning SB16/2010 - Bilag 26: Rigsrevisors notat af 6. marts 2012
1089236_0005.png
4
III.D. § 8. Økonomi- og Erhvervsministeriet, jf. beretningens pkt. 77-86
Erhvervs- og vækstministerens redegørelse af 30. januar 2012
Økonomi- og indenrigsministerens redegørelse af 2. februar 2012
12. Beretningens pkt. 86 var en opfølgning på sagen om Patent- og Varemærkestyrelsens
hjemmel til opkrævning af gebyrer. Erhvervs- og Vækstministeriet fremsatte i november 2011
lovforslag om gebyropkrævningen, så hjemmelsproblematikken blev løst.
Jeg kan oplyse, at lovforslaget nu er vedtaget, og at der i de relevante love er indarbejdet
bestemmelser om gebyropkrævningen med virkning fra den 1. februar 2012.
Jeg betragter hermed sagen som afsluttet.
III.E. § 9. Skatteministeriet, jf. beretningens pkt. 87-106
Skatteministerens redegørelse af 25. januar 2012
13. Sætterigsrevisor gav i beretningens pkt. 93-95 en supplerende oplysning om SKATs ind-
drivelse af restancer, da implementeringen af ”Et Fælles Inddrivelsessystem (EFI)” fortsat
ikke var gennemført, og dette system var helt centralt i arbejdet med inddrivelsesstrategien.
De offentlige restancer udgjorde 72,9 mia. kr. ved udgangen af 2010. Skatteministeren op-
lyser hertil, at SKATs systemmodernisering, hvor navnlig EFI er en forudsætning for effek-
tivisering på inddrivelsesområdet, endnu ikke er fuldført. Ministeren har i den forbindelse ori-
enteret Finansudvalget om, at implementeringen af EFI er udskudt og tidligst foretages pri-
mo 2013 på grund af manglende leverancer fra en leverandør.
Ministeren oplyser videre, at muligheden for inddrivelse af restancer yderligere er vanskelig-
gjort af den økonomiske og finansielle krise, og at den negative udvikling i restancetallene
er fortsat i 2011.
Endelig oplyser ministeren, at den offentlige restanceinddrivelse har haft stort ledelsesmæs-
sigt fokus gennem tilførsel af flere årsværk til området i 2011 og 2012, gennem ny lovgiv-
ning, der giver SKAT bedre opkrævnings- og inddrivelsesværktøjer, gennem etablering af
en forbedret restancestatistik i 2011 og gennem fokus på, at der sker en ensartet og konse-
kvent inddrivelse.
Jeg har noteret mig, at der er taget en række initiativer, og vil fortsat følge sagen.
14. Sætterigsrevisor bemærkede i beretningens pkt. 96, at Skatteministeriet burde sikre da-
ta og foretage en risikovurdering i forbindelse med den forsinkede overgang fra Centralregi-
steret for Motorkøretøjer (CRM3) til Digitalt Motorregister (DMR). Skatteministeren oplyser
i sin redegørelse, at der er udarbejdet en konverteringsplan for overførsel af data, og at den-
ne plan indeholder diverse test og prøvekørsler.
Videre oplyser ministeren, at der er udarbejdet en risikoprofil, der opdateres månedligt.
Jeg finder initiativerne tilfredsstillende og vil fortsat følge overgangen fra CRM3 til DMR.
15. Skatteministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 98 vedrørende mangler ved it-styrin-
gen og it-sikkerheden, at Skatteministeriet nu har beskrevet sikkerhedsprocedurerne på it-
området. Ministeriet har endvidere fokus på, at sikkerhedsprocedurerne efterleves i den
daglige drift.
Jeg finder initiativerne tilfredsstillende og vil fortsat følge arbejdet med it-sikkerhed.
Statsrevisorerne beretning SB16/2010 - Bilag 26: Rigsrevisors notat af 6. marts 2012
1089236_0006.png
5
16. Rigsrevisionen fandt i beretningens pkt. 101, at den reelle værdi af Skatteministeriets til-
godehavender måtte antages at være lavere end den bogførte værdi, fordi ministeriet kun
afskriver de realiserede tab. En stor del af restancerne kan formentlig ikke inddrives, bl.a.
fordi de vedrører virksomheder under betalingsstandsning eller konkurs. Restancerne afskri-
ves ikke, fordi staten ønsker at fastholde kravet for at sikre sig, at staten ved en eventuel
senere betalingsevne får inddrevet gælden. Skatteministeren oplyser i sin redegørelse, at
ministeriets praksis for opgørelse af tilgodehavender er i overensstemmelse med de gæl-
dende regler.
Jeg er enig i, at ministeriets praksis er i overensstemmelse med gældende regler. Jeg finder
imidlertid, at Finansministeriet og Skatteministeriet bør overveje, hvordan regnskabsaflæg-
gelsen kan forbedres, så både hensynet til et retvisende statsregnskab og hensynet til at
fastholde kravene over for skyldnerne tilgodeses.
17. Skatteministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 102 vedrørende SKATs interne kvali-
tetssikringssystem, at Skatteministeriet har arbejdet på at skabe en ensartet anvendelse af
kvalitetssikringen, og parallelt hermed er der etableret et projekt, der successivt i 2012 skal
implementere nye processer, som skal skabe en bedre faglig og mere effektiv kvalitetssi-
kring, der anvendes til fremadrettet læring.
Jeg finder initiativerne tilfredsstillende.
18. Skatteministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 103 om skyldigt over-/merarbejde, at
der i 2011 er indgået aftale med personaleorganisationerne om, at en del af den løbende
flekssaldo skal være afviklet inden medio 2013, og at en væsentlig del heraf allerede er af-
viklet.
Jeg vil fortsat følge afviklingen af flekssaldoen.
19. Rigsrevisionen afgav i pkt. 97 en supplerende oplysning om, at selskabsskatten var 5
mia. kr. for høj. Da der er tale om en periodiseringsfejl, betragter jeg sagen som afsluttet.
III.F. § 11. Justitsministeriet, jf. beretningens pkt. 107-129
Justitsministerens redegørelse af 19. januar og supplerende redegørelse af 3. februar 2012
20. Justitsministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 113-114, at Rigspolitiet fortsat forven-
ter at have gennemført de nødvendige bogføringstekniske korrektioner af egenkapitalen i
politiets udgifts- og omkostningsbaserede regnskaber inden afslutningen af regnskabet for
2011.
Jeg vil følge sagen.
21. Justitsministeren oplyser i sin supplerende redegørelse til pkt. 115-118 om revision af
løn, at Rigspolitiets arbejde med at indføre hel eller delvis systemunderstøttelse af en ræk-
ke lønberegninger er iværksat og på enkelte områder gennemført. Ministeren oplyser i øv-
rigt, at alle funktionsberegninger nu er samlet hos én medarbejder, og at der i foråret 2011
blev udarbejdet en vejledning om beregning af funktionsvederlag, som efterfølgende er ble-
vet fornyet. Ministeren oplyser videre, at planlægningssystemet POLVAGT nu er implemen-
teret i alle politikredse.
Jeg vil følge området.
Statsrevisorerne beretning SB16/2010 - Bilag 26: Rigsrevisors notat af 6. marts 2012
1089236_0007.png
6
22. Det fremgår af justitsministerens redegørelse til pkt. 129, at ministeren ikke som forven-
tet har tilvejebragt hjemmel på finansloven for 2012 til afholdelse af merudgifter på 3 hoved-
konti af typen ”Anden bevilling”, herunder hovedkonto 11.21.21. Strafferetspleje mv. Ministe-
ren oplyser, at det med den politiske aftale om politiet og anklagemyndighedens økonomi
er besluttet at igangsætte et arbejde med henblik på, at politiet og anklagemyndighedens
udgifter til strafferetspleje mv. fra 2013 underlægges politiets og anklagemyndighedens al-
mindelige driftsbevilling. Ministeren oplyser videre, at Justitsministeriet i den forbindelse og-
så vil håndtere hjemmelsspørgsmålet for de 3 hovedkonti, hvor bevillingerne for 2010 var
overskredet.
Jeg finder det uheldigt, at der heller ikke på finansloven for 2012 er skabt den fornødne hjem-
mel til at afholde merudgifter på de 3 hovedkonti, selv om Rigsrevisionen rejste spørgsmå-
let over for ministeriet ved bevillingskontrollen for 2009.
Jeg vil følge sagen.
III.G. § 12. Forsvarsministeriet, jf. beretningens pkt. 130-163
Forsvarsministerens redegørelse af 26. januar 2012
Erhvervs- og vækstministerens redegørelse af 30. januar 2012
23. Forsvarsministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 142, at Forsvarsministeriets depar-
tement fortsat har fokus på at forbedre processer og forretningsgange på løn- og personale-
forvaltningsområdet.
Jeg finder dette tilfredsstillende.
24. Forsvarsministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 150, at fremdriften i projekt ”Anvendt
regnskabspraksis” prioriteres meget højt. I oktober 2011 er der udarbejdet et endeligt for-
slag til en ny anvendt regnskabspraksis, som Moderniseringsstyrelsen efterfølgende har
godkendt. Ministeren oplyser endvidere, at Forsvarskommandoen udarbejder årsregnskab
efter den ny regnskabspraksis.
Jeg vil fortsat følge området.
25. Ved vurderingen af projekt ”Regnskabsprocesser i forsvaret” fandt Rigsrevisionen, at
projektet ikke afdækkede alle kendte problemstillinger, ligesom det heller ikke indeholdt al-
le udestående punkter fra handlingsplanen 2006. Forsvarsministeren oplyser i sin redegø-
relse til pkt. 151, at Forsvarskommandoen bemærker, at der er igangsat et betydeligt arbej-
de med at gennemgå alle væsentlige regnskabsprocesser i forsvaret, og at Forsvarskom-
mandoen i 2011 har intensiveret arbejdet med at beskrive, strukturere og forbedre de eksi-
sterende regnskabsprocesser. Ministeren oplyser, at dette arbejde vil fortsætte i 2012.
Jeg finder det vigtigt, at der er fremdrift, og vil fortsat følge området.
26. I beretningens pkt. 152 fulgte Rigsrevisionen op på sagen om ledelsesinformation mv.
i Forsvarets Materieltjeneste. Forsvarsministeren oplyser i sin redegørelse, at tiltagene til at
styrke ledelsesinformationen og den interne målstyring inden for Forsvarets Materieltjene-
ste for nærværende ikke er fuldt afsluttet. På nuværende tidspunkt pågår der både arbejder
selvstændigt i Forsvarets Materieltjeneste og i samarbejde mellem Forsvarets Materieltjene-
ste og Forsvarskommandoen. Forsvarskommandoen vurderer dog, at de tiltag, der er iværk-
sat for at imødekomme Rigsrevisionens kritikpunkter, er dækkende.
Jeg finder det vigtigt, at der er fremdrift, og vil fortsat følge området.
27. I beretningens pkt. 155 fulgte Rigsrevisionen op på en it revision ved Forsvarskomman-
doen. Forsvarsministeren oplyser hertil, at Forsvarskommandoen har fokus på implemen-
tering af Informations- og Kommunikationsstrategien.
Statsrevisorerne beretning SB16/2010 - Bilag 26: Rigsrevisors notat af 6. marts 2012
1089236_0008.png
7
Rigsrevisionen har senest fulgt op på sagen i 2011 og har konstateret, at Forsvarskomman-
doen har påbegyndt implementeringen af Informations- og Kommunikationsteknologien,
som har potentiale til at blive et effektivt værktøj for den overordnede styring af informations-
sikkerheden for forsvarets it-systemer.
Jeg finder det vigtigt, at der er fokus på området, og vil fortsat følge området.
28. Forsvarsministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 157, at projektstyringsmodulet på
grund af en række udfordringer ikke blev implementeret som planlagt. Videre oplyser mini-
steren, at Forsvarskommandoen i samarbejde med Forsvarets Koncernfælles Informatiktje-
neste og Forsvarets Materieltjeneste vil foretage en sammenlignende analyse mellem pro-
jektstyringsmodulet og det nuværende projektstyringsværktøj i Forsvarets Materieltjeneste
med henblik på en beslutning om, hvilket system der fremadrettet vil være mest optimalt at
anvende.
Jeg vil følge arbejdet med valg af projektstyringsværktøj til Forsvarets Materieltjeneste.
29. I beretningens pkt. 137-140 og pkt. 143-147 tog Rigsrevisionen forbehold for Forsvars-
ministeriets departements tilsyn og kontrol med Forsvarskommandoen samt forbehold for
mangler ved Forsvarskommandoens økonomistyring. Disse punkter følges i sagen vedrø-
rende beretning nr. 8/2010 om forsvarets økonomistyring.
Rigsrevisionen bemærker i beretningens pkt. 162, at det er nødvendigt at fastholde fokus
på genopretningen af økonomien i Det Statslige Lodsvæsen. Erhvervs- og vækstministeren
har overtaget ressortansvaret for Det Statslige Lodsvæsen, og jeg vil følge ministeriets ar-
bejde med genopretningen af Det Statslige Lodsvæsens økonomi.
III. H. § 15. Socialministeriet, jf. beretningens pkt. 164-175
Social- og integrationsministerens redegørelse af 24. januar 2012
30. Jeg finder det tilfredsstillende, at social- og integrationsministeren har taget Rigsrevi-
sionens bemærkninger til efterretning.
III.I. § 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet, jf. beretningens pkt. 176-187
Økonomi- og indenrigsministerens redegørelse af 2. februar 2012
Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 6. februar 2012
31. Rigsrevisionen konstaterede i beretningens pkt. 184, at Patientklagenævnet ikke hav-
de overholdt bevillingsreglerne vedrørende egenkapitalen, der havde en negativ saldo på
1,7 mio. kr., og lønsumsloftet, der akkumuleret set var overskredet med 10 mio. kr.
Patientklagenævnet er pr. 1. januar 2011 overgået til det nyoprettede Patientombud.
Jeg vil følge, om Patientombuddet har overholdt bevillingsreglerne i 2011.
32. Ministeren for sundhed og forebyggelse oplyser i sin redegørelse til beretningens pkt.
185, at Statens Serum Institut har iværksat initiativer for bl.a. at forenkle, dokumentere og
organisatorisk forankre en række arbejdsopgaver omkring varelagre mv. Projektet forven-
tes endeligt gennemført i marts 2012.
Jeg vil fortsat følge udviklingen på området.
33. Ministeren for sundhed og forebyggelse oplyser i sin redegørelse til beretningens pkt.
187, at Ministeriet for Sundehed og Forebyggelse vil tage initiativ til at få udlignet det akku-
mulerede underskud på forventet 54 mio. kr. ved bevillingsafregningen for 2011.
Jeg vil følge, om udligningen sker ved bevillingsafregningen for 2011.
Statsrevisorerne beretning SB16/2010 - Bilag 26: Rigsrevisors notat af 6. marts 2012
1089236_0009.png
8
III.J. § 17. Beskæftigelsesministeriet, jf. beretningens pkt. 188-197
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 12. januar 2012
Social- og integrationsministerens redegørelse af 24. januar 2012
34. Jeg finder det tilfredsstillende, at beskæftigelsesministeren og social- og integrationsmi-
nisteren har taget Rigsrevisionens bemærkninger til efterretning.
III.K. § 18. Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, jf. beretningens pkt.
198-206
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 12. januar 2012
Justitsministerens redegørelse af 19. januar og supplerende redegørelse af 3. februar 2012
Social- og integrationsministerens redegørelse af 24. januar 2012
35. Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration er nedlagt, og opgaverne er over-
ført til Social- og Integrationsministeriet, Justitsministeriet og Beskæftigelsesministeriet.
36. I beretningens pkt. 206 fandt Rigsrevisionen det ikke helt tilfredsstillende, at der var pro-
blemer med Indkvarteringssystemet (ISYS). Justitsministeren oplyser i sin redegørelse, at
Udlændingestyrelsen har lanceret et system den 31. januar 2012, der sammenlægger ydel-
sesberegningssystemet og ISYS i ét nyt system.
Jeg vil følge implementeringen af systemet.
III.L. § 19. Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, jf. beretningens pkt.
207-227
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelsers redegørelse af 27. ja-
nuar 2012 og supplerende redegørelse af 27. januar 2012
37. Rigsrevisionen fandt i beretningens pkt. 225, at der manglede basale regnskabsmæs-
sige afstemninger af de tilskud, der blev administreret af den daværende Styrelse for Inter-
national Uddannelse. Styrelsen er nu sammenlagt med Universitets- og Bygningsstyrelsen
i Styrelsen for Universiteter og Internationalisering. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser tager Rigsrevisionens kritik til efterretning og oplyser, at opryd-
nings- og afstemningsarbejdet går fremad som planlagt i Styrelsen for Universiteter og Inter-
nationalisering. Ministeren oplyser endvidere, at oprydningen i udestående debitorer og kre-
ditorer er i fuld gang, og at opstramninger på nye godkendelsesprocedurer er gennemført
som planlagt.
Jeg vil fortsat følge området.
III.M. § 20. Undervisningsministeriet, jf. beretningens pkt. 228-240
Ministeren for børn og undervisnings redegørelse af 26. januar 2012
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelsers redegørelse af 27. ja-
nuar 2012
38. Ministeren for børn og undervisning har i sin redegørelse til pkt. 233 vedrørende depar-
tementets regnskabsaflæggelse oplyst, at Ministeriet for Børn og Undervisning er i tæt dia-
log med Statens Administration for at få foretaget de nødvendige afstemninger i forhold til
de lønrelaterede statusposter. Det er ministeriets og Statens Administrations fælles målsæt-
ning, at der ikke fremadrettet skal være åbentstående poster, som er ældre end 3 måneder.
Ministeriet er endvidere opmærksom på at følge op på regnskabserklæringerne fra ØSC.
Jeg finder initiativerne tilfredsstillende og vil fortsat følge sagen.
Statsrevisorerne beretning SB16/2010 - Bilag 26: Rigsrevisors notat af 6. marts 2012
1089236_0010.png
9
39. Rigsrevisionen konstaterede i beretningens pkt. 236, at departementet havde manuel-
le frem for automatiske kontroller mod uautoriserede ændringer i Ministeriets for Børn og Un-
dervisnings PULjeadministrative System (PULS). Ministeren for børn og undervisning oply-
ser i sin redegørelse, at spørgsmålet om udvikling af automatiske kontroller til afløsning af
de manuelle indgår i den løbende prioritering af videreudviklingen af puljeadministrationen.
Jeg finder dette tilfredsstillende.
40. Beretningens pkt. 239 er en opfølgning på sagen om et erstatningskrav på 9,2 mio. kr.,
der er rejst mod Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte. Ministeren for børn og undervis-
ning oplyser, at erstatningssagen fortsat ikke er afgjort ved domstolene.
Jeg vil følge udviklingen i sagen.
41. Ministeren for børn og undervisning har i forhold til revisionen af de statslige selvejein-
stitutioner tilkendegivet, at det er væsentligt, at der i institutionernes arbejde med mål- og
resultatstyring opstilles målbare succeskriterier og resultatmål.
Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen under Ministeriet for Børn og Undervisning har pr. 1. januar
2012 udsendt nye retningslinjer for brugen af resultatkontrakter for institutionsledere. Heri
indgår et generelt krav om, at resultatmålene adresserer institutionens væsentlige og aktu-
elle udfordringer, samtidig med at de stiller krav til en særlig indsats fra lederen. Det frem-
hæves i de nye retningslinjer, at resultatmålene inden for begge rammer formuleres præ-
cist, gennemskueligt og målbart.
Jeg finder initiativerne tilfredsstillende.
42. Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser har fremsendt en re-
degørelse vedrørende revisionen af Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte og de statsli-
ge selvejeinstitutioner, som er overført fra Ministeriet for Børn og Undervisning.
Jeg finder det tilfredsstillende, at ministeren har taget Rigsrevisionens bemærkninger til ef-
terretning.
III.N. § 21. Kulturministeriet, jf. beretningens pkt. 241-259
Kulturministerens redegørelse af 19. januar 2012
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelsers redegørelse af 27. ja-
nuar 2012 og supplerende redegørelse af 27. januar 2012
43. Rigsrevisionen tog i beretningens pkt. 245 forbehold for Styrelsen for Bibliotek og Me-
diers udgiftsførsel af 58,8 mio. kr. vedrørende Dagbladsnævnet. Kulturministeren oplyser i
sin redegørelse, at Kulturministeriet er enig i, at beløbet fejlagtigt var udgiftsført på posten
”Afgivne tilsagn”, uden at der var indgået en faktisk forpligtelse. Styrelsen har tilbageført det
afgivne tilsagn.
Dette finder jeg tilfredsstillende og betragter sagen som afsluttet.
44. Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser har overtaget ressort-
ansvaret for Det Informationsvidenskabelige Akademi, der er omtalt i beretningens pkt. 259.
Jeg finder det tilfredsstillende, at ministeren har taget Rigsrevisionens bemærkninger til ef-
terretning.
Statsrevisorerne beretning SB16/2010 - Bilag 26: Rigsrevisors notat af 6. marts 2012
1089236_0011.png
10
III.O. § 22. Kirkeministeriet, jf. beretningens pkt. 260-266
Ministeren for ligestilling og kirkes redegørelse af 9. januar 2012
45. Ministeren for ligestilling og kirke har ikke haft bemærkninger til beretningens pkt. 260-
266. hvilket jeg finder tilfredsstillende.
III.P. § 23. Miljøministeriet, jf. beretningens pkt. 267-277
Miljøministerens redegørelse af 5. januar 2012
46. Jeg finder det tilfredsstillende, at miljøministeren har taget Rigsrevisionens bemærknin-
ger til efterretning.
III.Q. § 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, jf. beretningens pkt. 278-
293
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris redegørelse af 23. januar 2012
47. Rigsrevisionen fandt i beretningens pkt. 283, at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri hensættelse på 3,4 mio. kr. til det kommende EU-formandskab i 2012 ikke var i over-
ensstemmelse med reglerne i Finansministeriets Økonomisk Administrative Vejledning.
Jeg finder det tilfredsstillinde, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri har taget Rigs-
revisionens bemærkning til efterretning.
48. For så vidt angår ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris redegørelse til pkt. 285
om FødevareErhvervs regnskab henviser jeg til mit notat til Statsrevisorerne af 6. marts 2012
om beretning om revisionen af EU-midler i Danmark i 2010.
49. Rigsrevisionen afgav 2 supplerende oplysninger vedrørende hensatte forpligtelser og
ekstraordinære poster til Fødevarestyrelsens regnskab, jf. beretningens pkt. 286.
Jeg finder det tilfredsstillende, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri har taget Rigs-
revisionens bemærkninger til efterretning.
50. Beretningens pkt. 288-289 var en opfølgning i sagen om Fødevarestyrelsens debitor-
styring og fakturering. Her fandt Rigsrevisionen det ikke tilfredsstillende, at der gik lang tid
fra kontrolbesøg til fakturering, og at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri ikke hav-
de en arbejdsbeskrivelse eller politik for, hvordan hele faktureringsproceduren skulle funge-
re. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri oplyser i sin redegørelse, at projektet ”Digi-
tal Fakturering” nu er ved at blive implementeret for et antal store gebyrordninger inden for
såvel fødevareområdet som veterinærområdet. Procesbeskrivelser er blevet udarbejdet og
foreligger nu som bilag til regnskabsinstruksen.
Jeg finder initiativet tilfredsstillende og vil fortsat følge området.
III.R. § 28. Transportministeriet, jf. beretningens pkt. 294-311
Transportministerens redegørelse af 20. januar 2012
51. Transportministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 307, at de interne forretningsgange
ved køb af konsulentydelser er blevet skærpet yderligere, og at Banedanmark fremover vil
have fokus på en indledende behovsafdækning i forbindelse med køb af konsulentydelser.
Jeg vil følge Banedanmarks køb og anvendelse af konsulentydelser.
Statsrevisorerne beretning SB16/2010 - Bilag 26: Rigsrevisors notat af 6. marts 2012
1089236_0012.png
11
III.S. § 29. Klima- og Energiministeriet, jf. beretningens pkt. 312-319
Klima-, energi- og bygningsministerens redegørelse af 8. december 2011
Ministeren for ligestilling og kirkes redegørelse af 9. januar 2012
52. Ministeren for ligestilling og kirke har overtaget ressortansvaret for ligestillingsområdet,
der er omtalt i beretningens pkt. 316. Ministeren oplyser i sin redegørelse, at Ministeriet for
Ligestilling og Kirke har iværksat initiativer for fremadrettet at sikre en fornuftigt håndtering
af tilskudsadministrationen på ligestillingsområdet.
Jeg finder dette tilfredsstillende og vil følge området.
Næste skridt i sagen
53. Jeg vil i de kommende beretninger om revisionen af statsregnskabet følge sagerne om-
talt i notatets pkt. 5, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 20, 21, 22, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 31, 32, 33,
36, 37, 38, 40, 50, 51 og 52.
Jeg betragter de øvrige sager som afsluttet.
Annie Nørskov