Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
SB 16 21
Offentligt
1074204_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Finansministeren
30. januar 2012
Finansministerens redegørelse for beretning nr. 16/2010 om
revisionen af statsregnskabet for 2010
I det følgende redegøres for de foranstaltninger og overvejelser, som
Rigsrevisionens beretning til Statsrevisorerne og Statsrevisorernes bemærkninger
giver anledning til.
Kap. I. De væsentligste revisionsresultater
Jeg kan med tilfredshed konstatere, at de forbedringer i Økonomiservicecentret
(ØSC), der er sket i løbet af 2010, er nævnt som et af de væsentligste
revisionsresultater. Forbedringerne består i en forhøjet kvalitet af leverancerne til
kunderne samt en mere klar ansvarsfordeling mellem ØSC og kunderne, hvilket
også har forbedret regnskabsforvaltningen.
Rigsrevisionen fremhæver i sin beretning, at de interne kontroller vedrørende
lønadministration skal tilrettelægges, så dobbeltkontrol undgås. ØSC har oplyst
mig, at lønkontrollen kan effektiviseres yderligere, og at ØSC har igangsat et
arbejde herom.
Rigsrevisionen bemærker, at der blandt 1/5 af de reviderede statslige
virksomheder er observeret svagheder i kvaliteten af it-sikkerheden som følge af
usikkerhed om ansvars- og opgavefordeling. Rigsrevisionen fremhæver
vigtigheden af, at politikker, retningslinjer, procedurer og kontroller hos
virksomheden og hos Statens It tilrettelægges, så de supplerer hinanden. Statens It
har siden etableringen i januar 2010 indledt en omstillingsproces og igangsat tiltag,
som forventes at forbedre it-sikkerheden. Statens It har oplyst mig, at styrelsen
forventer at have et retvisende servicekatalog i 2012, der blandt andet præciserer
opgave- og ansvarsfordelingen mellem Statens It og styrelsens kunder.
Rigsrevisionen fremhæver følgende sag som værende af væsentlig og principiel
karakter i deres beretning:
”Udbetalingen
af eftervederlag til ministre sker på baggrund af det tidligere
Personalestyrelsens fortolkning af ordene ”i alt”,
således at eftervederlaget
beregnes ud fra alle ministerperioder og dermed også for perioder, der er udbetalt
vederlag for tidligere. Rigsrevisionen finder fortolkningen vidtgående.”
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
Statsrevisorerne beretning SB16/2010 - Bilag 21: Finansministerens redegørelse af 30. januar 2012
2
Jeg kan hertil oplyse, at Statsministeriet efterfølgende har oplyst, at de er enige i
Finansministeriets fortolkning af ordlyden, således at alle ministerperioder
medregnes i eftervederlagsperioden.
Kapitel III. C. §
Økonomistyrelsen)
7.
Revision
af
Moderniseringsstyrelsen
(tidligere
Det glæder mig at konstatere, at Rigsrevisionen finder økonomiforvaltningen i
Moderniseringsstyrelsen forbedret i forhold til 2009, og at Rigsrevisionen derfor
betragter sagen, som sidste år gav anledning til supplerende oplysninger, som
afsluttet.
På samme vis betragter Rigsrevisionen sagen om utilfredsstillende
forretningsgange og interne kontroller i Moderniseringsstyrelsens løn- og
personaleadministration for lukket, da revisionen for 2010 til min tilfredshed har
vist, at Moderniseringsstyrelsen har fulgt op på Rigsrevisionens bemærkninger fra
2009.
Revisionen af it-sikkerheden i de brugersystemer, som anvendes i
Finansservicecentret (som ved organisationsændring i Finansministeriets koncern
januar 2011 overgik til Statens Administration), viste, at it-sikkerheden ikke var
helt tilfredsstillende. Der blev blandt andet ikke gennemført årlige risikoanalyser,
som omfattede en samlet vurdering af sårbarheder, trusler, konsekvenser og
beredskab. Jeg noterer mig, at Statens Administration har taget Rigsrevisionens
bemærkninger til efterretning, samt at Statens Administration er i gang med at
erstatte de ældre systemer med et nyt og driftsikkert it-system.
Kapitel III. C. § 7. Revision af Moderniseringsstyrelsen (tidligere
Personalestyrelsen)
I revisionen af Moderniseringsstyrelsen fandt Rigsrevisionen, at der var en del
fejlposteringer i debitorer og kreditorer, hvilket medførte, at der henstod en del
forfaldne debitorer delvist som følge af manglende kommunikation med ØSC.
Rigsrevisionen har fulgt sagen i løbet af 2011, og det glæder mig at konstatere, at
antallet af forfaldne debitorer er faldet, ligesom kommunikationen mellem ØSC
og Moderniseringsstyrelsen er forbedret. Jeg kan endvidere oplyse, at
Moderniseringsstyrelsen har oplyst, at opgaveansvaret er afklaret mellem styrelsen
og ØSC.
Kapitel III. C. § 7. Revision af Slots
og Ejendomsstyrelsen
Jeg kan med tilfredshed konstatere, at revisionen af Slots- og Ejendomsstyrelsen
har vist, at bogføringen af styrelsens egenkapital, som sidste år gav Rigsrevisionen
anledning til at komme med supplerende oplysninger, nu er bogført korrekt, og at
styrelsen har indført nye procedurer, som har sikret den korrekte bogføring i
statsregnskabet.
Rigsrevisionen har fulgt op på Slots- og Ejendomsstyrelsens regnskabsforvaltning,
jf. notat til Statsrevisorerne af 25. februar 2011 om beretning om revisionen af statsregnskabet
Statsrevisorerne beretning SB16/2010 - Bilag 21: Finansministerens redegørelse af 30. januar 2012
3
for 2009.
Revisionen har vist, at kvaliteten i den kvartalsvise og årlige
regnskabsgodkendelse samt controllingen af byggesager er forbedret, men at der
fortsat kan konstateres mangelfuldt udførte og udokumenterede interne
kontroller. Jeg noterer mig, at der dog ikke er konstateret væsentlige fejl i
regnskabet for 2010 som følge heraf.
Rigsrevisionen finder i deres beretning, at Slots- og Ejendomsstyrelsen fortsat bør
arbejde med kvalitetssikring af den periodiske kontrol af regnskabet og
budgetopfølgningen. Samtidig opfordrer Rigsrevisionen til øget fokus på
overholdelse af likviditetsordningen. I forlængelse heraf noterer jeg mig, at Slots-
og Ejendomsstyrelsen har oprettet en controllerfunktion i 2011, og at
Rigsrevisionen hermed betragter sagen som afsluttet.
Kapitel III. C. § 7. Revision af Statens It
Jeg har noteret mig, at Rigsrevisionen har fundet, at de eksisterende procedurer
vedrørende kvalitetssikring og intern kontrol i Statens It kan forbedres. Jeg kan
oplyse, at Statens It har taget bemærkningerne til efterretning, og har oplyst at de
fremadrettet vil ændre procedure.
Revisionen af løn og personalesager har vist fejl på flere områder, hvorfor
Rigsrevisionen blandt andet anbefaler, at Statens It bør styrke forretningsgange og
kontroller på området. Jeg noterer mig, at Statens It har taget Rigsrevisionens
bemærkninger til efterretning.
Ved Rigsrevisionens it-revision af 6 af de 8 ministerområder, der er tilsluttet
Statens It, har Rigsrevisionen blandt andet fundet, at der bør være en mere klar
opgave- og ansvarsfordeling mellem Statens It og de tilsluttede ministerier, og at
den aktuelle it-sikkerhed på de undersøgte områder bør forbedres væsentligt. Jeg
noterer mig, at Statens It har taget Rigsrevisionens bemærkninger til efterretning
og har igangsat en omstillingsproces, der forventes at forbedre den nuværende it-
sikkerhed. Jeg noterer mig samtidig, at Rigsrevisionen vil følge implementeringen
af Statens It.
Jeg kan som anført ovenfor oplyse, at Statens It arbejder på at have et retvisende
servicekatalog i 2012, der præciserer opgave- og ansvarsfordelingen mellem
Statens It og styrelsens kunder.
Jeg kan også oplyse, at Statens It allerede i starten af 2011 har påbegyndt
forbedringer af it-sikkerheden
med initieringen af projektet ”Implementering af
leverancesikkerheden”.
Kapitel III. C. § 7. Revision af Statsgældsforvaltningen og 3 fonde
Jeg har med stor tilfredshed bemærket, at Rigsrevisionen vurderer, at
regnskaberne for Statsgældsforvaltningen, Den Sociale Pensionsfond,
Højteknologifonden
og
Forebyggelsesfonden
er
rigtige,
og
at
Statsrevisorerne beretning SB16/2010 - Bilag 21: Finansministerens redegørelse af 30. januar 2012
4
Statsgældsbogholderiets registrering, bogføring og administration vurderes at være
meget tilfredsstillende.
Kapitel III. C. § 7. Status for Økonomiservicecentret (ØSC)
Det glæder mig at konstatere, at Rigsrevisionen overordnet vurderer, at
ØSC’s
leverancer til kunderne er forbedret, herunder vedrørende afrapporteringen og
dialogen med kunderne via regnskabserklæringen samt udarbejdelsen og
implementeringen af bedste praksis for processerne inden for løn og regnskab.
Jeg har noteret mig Rigsrevisionens bemærkninger til it-systemer og
administration af brugerrettigheder samt kvaliteten af ØSC’s leverancer, og har
med tilfredshed noteret, at ØSC har taget bemærkningerne til efterretning og vil
gennemføre revisionens anbefalinger.
Herudover vil jeg understrege, at der løbende vil skulle ske procesoptimeringer,
revurdering og tilpasning af bedste praksis blandt andet i forbindelse med
implementering af nye it-løsninger. Dette er nødvendigt for at honorere kravet
om en stadig mere effektiv administration.
Jeg fremsender et eksemplar af min redegørelse til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon