Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
SB 15 13
Offentligt
1089223_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om revisionen af
EU-midler i Danmark i 2010
Marts
2012
Statsrevisorerne beretning SB15/2010 - Bilag 13: Rigsrevisors notat af 6. marts 2012
1089223_0002.png
RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE
I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 15/2010 om revisionen af EU-midler i Danmark i 2010
Klima-, energi- og bygningsministerens redegørelse af 8. december 2011
Miljøministerens redegørelse af 5. januar 2012
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelsers redegørelse
af 10. januar 2012
Transportministerens redegørelse af 17. januar 2012
Finansministerens redegørelse af 20. januar 2012
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris redegørelse af 23. januar 2012
Erhvervs- og vækstministerens redegørelse af 24. januar 2012
Europaministerens redegørelse af 24. januar 2012
Skatteministerens redegørelse af 24. januar 2012
Udenrigsministerens redegørelse af 24. januar 2012
Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 29. februar 2012
6. marts 2012
RN C101/12
1. Dette notat handler om de initiativer, som ministrene har sat i værk som følge af Statsre-
visorernes bemærkninger og beretningens indhold og konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Notatet indeholder følgende konklusion:
Jeg finder samlet set ministrenes redegørelser tilfredsstillende, da redegørelserne har
forholdt sig til såvel Statsrevisorernes bemærkninger som beretningens indhold og
konklusioner.
Regnskabsforvaltningen af EU’s landbrugsordninger i Danmark fungerer samlet set
tilfredsstillende, dog blev arealkontrollen ikke gennemført helt tilfredsstillende i 2010,
da der var fejl i knap 50 % af telekontrollerne. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri har iværksat en række tiltag til forbedring af kontrollen.
Jeg vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris arbejde med at forbedre arealkon-
trollen.
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat(te) notat(er)
Statsrevisorerne beretning SB15/2010 - Bilag 13: Rigsrevisors notat af 6. marts 2012
1089223_0003.png
2
De konstaterede svagheder på landbrugsområdet har i perioden 2002-2011 givet an-
ledning til en række underkendelsessager fra EU mod Danmark med krav om tilba-
gebetaling af ca. 1 mia. kr. Heraf vedrører 750 mio. kr. en underkendelse fra 2009,
som ministeriet har indbragt for EU-domstolen, hvor der forventes endelig afgørelse
i foråret 2012. En række mindre sager er endnu ikke endeligt afgjort, og Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har bl.a. i samarbejde med Skatteministeriet iværk-
sat en række tiltag for at minimere risikoen for underkendelser i fremtiden.
Jeg vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris og Skatteministeriets arbejde med
at minimere risikoen for underkendelser.
Jeg lukker imidlertid beretningssagen om revisionen af EU-midler i Danmark i 2010
og orienterer Statsrevisorerne om min opfølgning på sagen i den kommende beret-
ning om revisionen af EU-midler i Danmark i 2011.
I.
Baggrund
2. Jeg afgav i november 2011 en beretning om revisionen af EU-midler i Danmark i 2010. I
2010 havde Danmark samlet EU-indtægter på 8,5 mia. kr. og EU-udgifter på 18,3 mia. kr.
Formålet med beretningen var at undersøge, om forvaltningen af EU-midlerne i Danmark
samlet set fungerede tilfredsstillende. Beretningen for 2010 fokuserede på 3 delformål ud
fra en vurdering af væsentlighed og risiko:
Var forvaltningen af EU’s landbrugsstøtteordninger under Fødevareministeriet tilfreds-
stillende, og medvirkede arealkontrollen til at sikre en økonomisk hensigtsmæssig for-
valtning på området?
Var de initiativer, som Fødevareministeriet havde taget for at mindske det beløbsmæs-
sige omfang af underkendelserne mod Danmark, tilfredsstillende?
Var Erhvervs- og Byggestyrelsens forvaltning af projekttilskud under strukturfondene til-
fredsstillende?
Rigsrevisionen havde desuden revideret en række projekttilskud under en række ministeri-
er og Skatteministeriets forvaltning af EU-udgifterne.
I forbindelse med udfærdigelsen af statsregnskabet udarbejdede Finansministeriet en over-
sigt over Danmarks indtægter og udgifter vedrørende EU.
NaturErhvervsstyrelsen (tidligere FødevareErhverv) under Ministeriet for Fødevarer, Land-
brug og Fiskeri administrerer udbetalingen af tilskud efter EU’s landbrugsordninger.
Erhvervsstyrelsen (tidligere Erhvervs- og Byggestyrelsen) under Erhvervs- og Vækstmini-
steriet administrerer forvaltningen af tilskud til projekter, der støttes af EU’s strukturfonde.
Udenrigsministeriet, Erhvervs- og Vækstministeriet, Ministeriet for Sundhed og Forebyg-
gelse, Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående uddannelser, Miljøministeriet,
Transportministeriet og Klima-, Energi- og Bygningsministeriet administrerede en række min-
dre projekter, der i 2010 fik tilskud direkte fra Europa-Kommissionen.
Endelig administrerer Skatteministeriet afregningen af Danmarks udgifter til EU.
Statsrevisorerne beretning SB15/2010 - Bilag 13: Rigsrevisors notat af 6. marts 2012
1089223_0004.png
3
3. Statsrevisorerne konstaterede, at regnskabsforvaltningen fungerede tilfredsstillende, og
at regnskabet var retvisende.
Statsrevisorerne fandt det imidlertid ikke tilfredsstillende, at det havde været nødvendigt for
Rigsrevisionen at afgive 2 supplerende oplysninger på landbrugsområdet om, at arealkon-
trollen ikke blev gennemført helt tilfredsstillende i 2010, og at de konstaterede svagheder på
landbrugsområdet har givet anledning til underkendelser – dvs. krav om, at Danmark tilbage-
betaler tidligere modtagne EU-midler på ca. 1 mia. kr. i perioden 2002-2011.
Endelig fandt Statsrevisorerne det positivt, at Finansministeriet fra 2013 forventer at udarbej-
de et konsolideret EU-regnskab, så Rigsrevisionen kan erklære sig om ét samlet EU-regn-
skab.
4. Dette notat indeholder min vurdering af ministrenes redegørelser til beretningen.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk.
II.
Statsregnskabets oplysninger om EU-midler i Danmark
5. Statsrevisorerne finder det positivt, at Finansministeriet fra 2013 forventer at udarbejde et
konsolideret EU-regnskab. Et sådant regnskab vil muliggøre, at Rigsrevisionen reviderer og
erklærer sig om ét samlet EU-regnskab, som herefter kan nyttiggøres i Europa-Kommissio-
nens og Revisionsrettens vurdering af regnskabsaflæggelsen for EU-midler i Danmark.
6. Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at Finansministeriet vil gennemføre en række re-
gel- og systemændringer, herunder præciseringer i statens kontoplan, for at kunne opstille
et konsolideret EU-regnskab baseret på klare og tydelige regler. Ifølge tidsplanen vil et kon-
solideret EU-regnskab blive offentliggjort for 2013, og for 2012 vil Finansministeriet kunne
offentliggøre et konsolideret EU-regnskab begrænset til landbrugsområdet.
7. Finansministeren og ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri bekræfter i deres rede-
gørelser den beskrevne proces hen imod udarbejdelsen af et konsolideret EU-regnskab for
2013 vedrørende alle de midler, der indgår i statsregnskabet.
8. Jeg finder dette tilfredsstillende.
III.
Landbrugsordningerne under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
9. Statsrevisorerne konstaterede, at regnskabsforvaltningen af landbrugsordningerne i Dan-
mark samlet set fungerede tilfredsstillende.
Selv om Statsrevisorerne anerkendte, at EU-regelsættet var meget kompliceret for både for-
valtning og landmænd, fandt Statsrevisorerne det ikke tilfredsstillende, at det havde været
nødvendigt for Rigsrevisionen at afgive en supplerende oplysning på landbrugsområdet om,
at arealkontrollen ikke blev gennemført helt tilfredsstillende i 2010. På baggrund af de sene-
ste års kritik fra bl.a. Europa-Kommissionen havde Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri søgt at målrette kontrollen ved at gå fra dyre fysiske kontroller til telekontroller. Knap
50 % af telekontrollerne var imidlertid fejlbehæftede på grund af mangelfuld digitalisering,
hvilket nødvendiggjorde yderligere opfølgende kontroller.
10. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri oplyser i sin redegørelse, at de stadigt skær-
pede krav, som Europa-Kommissionen stiller til administrationen og kontrollen af landbrugs-
støtteordningerne, bevirker, at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri løbende styr-
ker og effektiviserer kontrollen med henblik på at sikre, at støtten bliver udbetalt på et kor-
rekt grundlag, så risikoen for underkendelser minimeres.
Statsrevisorerne beretning SB15/2010 - Bilag 13: Rigsrevisors notat af 6. marts 2012
1089223_0005.png
4
Specifikt vedrørende arealkontrollen oplyser ministeren, at der er iværksat en række tiltag til
forbedring af kontrollen. Disse omfatter bl.a. følgende:
Der er etableret en markkortgruppe i Fødevareministeriets regi. Markkortgruppen står
for opdatering og vedligeholdelse af hele markkortsystemet, der danner grundlaget for
den administrative kontrol af arealstøtteordningerne.
Fødevareministeriet har fuldt ud hjemtaget telemålingskontrollen fra Det Jordbrugsviden-
skabelige Fakultet under Aarhus Universitet i 2012, hvor den indgår som en integreret
del af kontrolarbejdet.
Fødevareministeriet får i foråret 2012 udført en ekstern analyse af det afsluttede projekt
”Projekt Bedre Kontrol” med henblik på at vurdere effekten af projektet. Erfaringerne fra
analysen vil blive inddraget i det fremadrettede arbejde med at styrke den administrative
kontrol.
Fusionen af Plantedirektoratet, Fiskeridirektoratet og FødevareErhverv i én samlet sty-
relse, NaturErhvervstyrelsen, pr. 1. oktober 2011, som forventes at styrke og effektivise-
re kontrollen af landbrugsordningerne ved forbedrede arbejdsgange og ved at udnytte de
synergieffekter, som fusionen medfører.
11. Jeg finder de iværksatte tiltag tilfredsstillende og vil fortsat følge arbejdet med at forbed-
re arealkontrollen.
IV.
Underkendelser
12. Statsrevisorerne fandt det ikke tilfredsstillende, at de konstaterede svagheder på land-
brugsområdet havde givet anledning til underkendelser, dvs. krav om, at Danmark skulle
tilbagebetale tidligere modtagne EU-midler på ca. 1 mia. kr. i perioden 2002-2011. Heraf
vedrørte 750 mio. kr. en underkendelse fra 2009, som ministeriet havde indbragt for EU-
domstolen, hvor den forventes afgjort i 2012.
13. Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der verserede i alt 16 konkrete og potentielle
sager om underkendelser mod Danmark. 5 sager – herunder de beløbsmæssigt væsentlig-
ste sager – vedrørte arealbaserede ordninger, mens 11 vedrørte andre ordninger under Mi-
nisteriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. En enkelt af disse sager om underkendelse om-
fatter et tilfælde, hvor Europa-Kommissionen i revisionen af det danske regnskab for EU-fon-
dene har stillet spørgsmål til Skatteministeriets håndtering af inddrivelse af gæld fra danske
virksomheder og landmænd, der skylder penge til EU, fx på grund af for meget udbetalt
støtte.
14. I forhold til de konkrete sager om underkendelser oplyser ministeren, at den største un-
derkendelse på i alt 750 mio. kr. fra 2009 vedrørende udbetalinger af hektarstøtteordningen
i perioden 2002-2004 har været behandlet mundtligt ved EU-domstolen i efteråret 2011. Mi-
nisteren forventer en afgørelse i løbet af foråret 2012.
Ministeren oplyser endvidere, at de 3 sager, som blev omtalt i redegørelsen til beretning om
revisionen af EU-midler i Danmark i 2009 (17/2009), nu er endeligt vedtaget og afregnet i for-
hold til Europa-Kommissionen. Det drejer sig om enkeltbetalingsordningen 2005-2006, tilde-
ling af betalingsrettigheder for perioden 2005-2009 og krydsoverensstemmelseskontrollen
for 2005-2006. Den samlede underkendelse udgjorde 195 mio. kr. Der udestår dog en ende-
lig afklaring af eventuelle underkendelser vedrørende administrationen af enkeltbetalings-
ordningen for 2007, 2008 og 2009 og krydsoverensstemmelseskontrollen for 2010.
Skatteministeren oplyser i sin redegørelse, at SKAT som opfølgning på beretningen har ta-
get initiativ til, at samtlige EU-relaterede inddrivelsessager identificeres i et samspil med de
danske myndigheder, der oversender EU-krav til inddrivelse. Hovedaktøren er her NaturEr-
hvervstyrelsen, som SKAT vil holde tæt kontakt til for fremadrettet at sikre den mest optima-
le inddrivelse på området. De EU-relaterede debitorsager udgjorde ved udgangen af 2010
ca. 150 krav for samlet 7,5 mio. kr.
15. Jeg vil fortsat følge arbejdet med at minimere risikoen for underkendelser.
Statsrevisorerne beretning SB15/2010 - Bilag 13: Rigsrevisors notat af 6. marts 2012
1089223_0006.png
5
V.
Strukturfonde
16. Rigsrevisionen konstaterede i undersøgelsen, at Erhvervs- og Byggestyrelsens forvalt-
ning af EU’s strukturfonde, herunder Den Europæiske Socialfond, fungerede tilfredsstillen-
de. Denne vurdering byggede på, at de reviderede projekter generelt levede op til kravene
om dokumentation og rapportering. I de fleste tilfælde var reglerne for beregning af løn og
underhold til deltagerne således overholdt, og udgifter var bogført korrekt i regnskaberne.
17. Erhvervs- og vækstministeren tager i sine bemærkninger beretningen til efterretning, hvil-
ket jeg finder tilfredsstillende.
VI.
Øvrige revisionsresultater (projektilskud og EU-udgifter)
18. Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at forvaltningen af EU-projekttilskud til institutio-
ner under Udenrigsministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Indenrigs- og Sundhedsmi-
nisteriet, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Miljøministeriet, Transportmini-
steriet og Klima- og Energiministeriet samt EU-udgifterne på Skatteministeriets område fun-
gerede tilfredsstillende.
19. Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser oplyser i sin redegø-
relse, at Styrelsen for Universiteter og Internationalisering har indhentet redegørelser fra
universiteterne for at nedbringe antallet af fejl. Styrelsen har behandlet redegørelserne og
vurderer, at de er tilfredsstillende.
20. Jeg finder det tilfredsstillende, at ministeren for forskning, innovation og videregående ud-
dannelser har iværksat yderligere initiativer for at nedbringe antallet af fejl.
VII. Næste skridt i sagen
21. Jeg vil i den kommende beretning om revisionen af EU-midler i Danmark i 2011 følge:
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris arbejde med at forbedre arealkontrollen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris og Skatteministeriets arbejde med at mi-
nimere risikoen for underkendelser.
Annie Nørskov