Statsrevisorerne 2009-10
EB 2009 1
Offentligt
976646_0001.png
Endelig betænkning over
statsregnskabet for 2009
Statsrevisorerne betænkning EB2009 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
976646_0002.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0 0 9
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G O V E R S TAT S R E G N S K A B E T FO R 2 0 0 9
2
Endelig betænkning over
statsregnskabet for 2009
K Ø B E N H AV N 2011
Statsrevisorerne betænkning EB2009 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
976646_0003.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0 0 9
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G O V E R S TAT S R E G N S K A B E T FO R 2 0 0 9
3
Henvendelse vedrørende denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Telefon: 33 37 59 87
Fax: 33 37 59 95
E-mail: [email protected]
www.ft/dk.statsrevisorerne
ISSN 0107-0061
ISBN 978-87-7434-351-6
Statsrevisorerne betænkning EB2009 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
976646_0004.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0 0 9
1. S TAT S R E V I S O R E R N E S I N D S T I L L I N G
4
1. Statsrevisorernes indstilling
til Folketinget om godkendelse af
statsregnskabet for 2009
Med afgivelse af denne endelige betænkning over statsregnskabet er revisionen af statsregn-
skabet for finansåret 2009 tilendebragt.
Statsrevisorerne indstiller herefter i overensstemmelse med grundlovens § 47, stk. 3, at
statsregnskabet for finansåret 2009 godkendes.
Statsrevisorerne,
den 16. marts 2011
Peder Larsen
Henrik Thorup
Helge Adam Møller
Mogens Lykketoft
Carsten Hansen
Kristian Jensen
Statsrevisorerne betænkning EB2009 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
976646_0005.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0 0 9
2 . O P LY S N I N G E R O M I N D H O L D O G O P BYG N I N G A F E N D E L I G B E TÆ N K N I N G
5
2. Oplysninger om indhold og opbygning af
Endelig betænkning
Statsrevisorerne forelægger med Endelig
betænkning 2009 statsregnskabet til
Folketingets beslutning.
Sagerne i denne endelig betænkning er
opstillet efter den ressortfordeling, som var
gældende ved revisionen af statsregnskabet
for 2009, selv om der er sket ressortomlæg-
ninger. Ved Kongelig resolution af 23. februar
2010 blev Indenrigs- og Socialministeriet (§
15) og Ministeriet for Sundhed og Forebyg-
gelse (§ 16) nedlagt, og et nyt Socialministe-
rium (§ 15) og et nyt Indenrigs- og Sundheds-
ministeriet (§ 16) blev oprettet.
Endelig betænkning 2009 indeholder
Endelig betænkning 2009 følger op på disse
beretninger på grundlag af ministrenes §
18-redegørelser og Rigsrevisionens opføl-
gende notater. Statsrevisorerne har således
løbende fulgt op på beretningssagerne og
vurderet, om sagerne kunne afsluttes eller
fortsat skulle følges op. Statsrevisorernes
eventuelle bemærkninger til de enkelte sager
er optrykt efter hver sag.
Stillingtagen til om beretningssager
afsluttes eller fortsat følges op
Statsrevisorernes indstilling og afgivelses-
bemærkning til Folketinget om godkend-
else af statsregnskabet for 2009
afrapportering af Statsrevisorernes
besigtigelser af statslig virksomhed mv.
oplysninger om sammensætning af
statsrevisorkollegiet
ministrenes redegørelser til Stats-
revisorerne for de foranstaltninger og
overvejelser, som årets beretninger har
givet anledning til
rigsrevisors bemærkninger til minister-
redegørelserne
Rigsrevisionens opfølgning på fortsatte
beretningssager fra tidligere år og Stats-
revisorernes evt. bemærkninger hertil.
Når Statsrevisorerne behandler sager til
denne betænkning, sker det ud fra et princip
om, at der er knyttet statsrevisorbemærk-
ninger til sager, hvor kritik, henstillinger eller
lignende er skønnet påkrævede eller hen-
sigtsmæssige. Undladelse af statsrevisorbe-
mærkning er – alt efter den pågældende sags
karakter – udtryk for, enten at den er tilfreds-
stillende afsluttet, at Rigsrevisionen fortsat
følger sagen, eller at den er bragt så langt
frem, som det skønnes muligt under en
rimelig sagsbehandling.
Resultatet af Statsrevisorernes behandling af
sager til Endelig betænkning vil enten være,
at sagen afsluttes uden yderligere opfølgning
eller, at sagens afslutning udsættes med
henblik på en yderligere afklaring. De fort-
satte sager kan fx skyldes, at der foregår et
administrativt udredningsarbejde, som skal
afsluttes eller, at en udvikling skal holdes
under observation gennem en længere
periode.
Skønner nogen af statsrevisorerne, at en sag,
der omtales i denne betænkning, gør det
påkrævet, at Folketinget træffer en beslut-
ning, kan Statsrevisorerne indstille dette i
forbindelse med, at de afgiver bemærkning til
sagen.
Betænkningen afgives for første gang i
elektronisk form på www.ft.dk/statsreviso-
rerne, hvor alle bilag til Endelig betænkning
kan ses.
Statsrevisorerne har afgivet i alt 18 beretnin-
ger til Folketinget, som vedrørte regnskabs-
året 2009. Statsrevisorerne afgav bemærk-
ninger til alle beretninger. Beretningerne
omhandler undersøgelser af statslig virksom-
hed mv., udarbejdet af Rigsrevisionen, enten
på Statsrevisorernes anmodning eller på
Rigsrevisionens initiativ.
Statsrevisorerne betænkning EB2009 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
976646_0006.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0 0 9
2 . O P LY S N I N G E R O M I N D H O L D O G O P BYG N I N G A F E N D E L I G B E TÆ N K N I N G
6
Oplysninger om Statsrevisorernes habilitet
En statsrevisor er inhabil i en revisionssag, hvis
vedkommende har en personlig eller økono-
misk interesse i sagens udfald eller er eller
tidligere i samme sag har været repræsentant
for nogen, der har en sådan interesse. Det
gælder også i de tilfælde, hvor en statsrevi-
sors ægtefælle, beslægtede eller besvog-
rede, søskendebørn eller andre nærtstående
har interesse i sagens udfald. Inhabilitet
foreligger også, hvis en statsrevisor deltager
eller har deltaget i ledelsen eller har været
nært tilknyttet en offentlig myndighed,
selskab, en forening eller anden privat juridisk
person, der har særlig interesse i sagens
udfald. Endvidere er en statsrevisor inhabil,
når sagen vedrører revision af en offentlig
myndighed, hvor den pågældende statsrevi-
sor tidligere har medvirket ved en afgørelse
hos denne myndighed eller ved gennemførel-
sen af de foranstaltninger, som revisionssa-
gen vedrører. Det kan fx være tilfældet, hvis
en statsrevisor er tidligere minister. Set over
en årrække er dette den hyppigste årsag til
statsrevisorernes erklæringer om inhabilitet.
Endelig er en statsrevisor inhabil, hvis der i
øvrigt kan opstå tvivl om vedkommendes
upartiskhed.
Det er den enkelte statsrevisors ansvar selv
at gøre opmærksom på evt. inhabilitet. Er en
statsrevisor inhabil i forhold til en revisions-
sag, er det således fast kutyme, at han/hun
ikke medvirker ved behandlingen af sagen. I
praksis foregår det på den måde, at den
pågældende statsrevisor forlader statsrevi-
sormødet, mens sagen behandles. Oplysning-
er om inhabilitet er dels fremgået af de
bemærkninger, som Statsrevisorerne har haft
til de enkelte beretninger, dels fremgår de af
kapitel 7 i denne betænkning.
Særlige regnskaber
samme måde som revisionen af statens
øvrige regnskaber under Statsrevisorernes og
rigsrevisors ansvar, foretages af en dertil
særlig beskikket medarbejder i Rigsrevisionen.
Der redegøres for den foretagne revision over
for rigsrevisor, mens der over for Statsreviso-
rerne kun rapporteres i klassificeret form, hvis
særlige forhold undtagelsesvis nødvendiggør
dette.
Med henblik på at sikre Folketingets indsigt i
de tilfælde, hvor statslige opgaver bliver
henlagt til selskaber og virksomheder uden
for finansloven, men hvor staten fortsat har
ansvar, har Statsrevisorerne og rigsrevisor
direkte adgang til fuldt statsejede aktiesel-
skaber og aktieselskaber, hvor staten i øvrigt
har bestemmende indflydelse. For aktiesel-
skaber, der har aktier optaget til notering på
en børsfond, skal rigsrevisor indkræve
regnskaberne gennem vedkommende
minister.
De særligt klassificerede regnskaber for
Forsvarets Efterretningstjeneste og Politiets
Efterretningstjeneste har medført, at
revisionen, som principielt gennemføres på
Statsrevisorerne betænkning EB2009 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
976646_0007.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0 0 9
3 . S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
7
3. Statsrevisorernes afgivelsesbemærkning
Statsrevisorernes beretninger til Folketinget i beretningsåret 2009
I Folketingsåret 2009-10 afgav Statsrevisorerne 18 beretninger, som vedrørte beretningsåret
2009:
Beretning 1/2009
om Charlottenborg Udstillingsbygning
Beretning 2/2009
om brugen af særlige rådgivere – afsluttet
Beretning 3/2009
om mål- og resultatstyring i staten med fokus på effekt – afsluttet
Beretning 4/2009
om handicapindsatsen på uddannelses- og beskæftigelsesområdet
Beretning 5/2009
om udviklingen af de nationale test
Beretning 6/2009
om Forsvarets indkøb af større materiel
Beretning 7/2009
om styring af aktivitet på sygehusene – afsluttet
Beretning 8/2009
om statens forvaltning af tjeneste og lejeboliger – afsluttet
Beretning 9/2009
om voksnes adgang til psykiatrisk behandling
Beretning 10/2009
om Det Arabiske Initiativ
Beretning 11/2009
om Metroselskabet I/S – afsluttet
Beretning 12/2009
om Danmarks bistand til Tanzania
Beretning 13/2009
om SKATs fusion af inddrivelsesområdet
Beretning 14/2009
om det digitale tinglysningsprojekt
Beretning 15/2009
om statens anvendelse af private konsulenter
Beretning 16/2009
om statens overførsler til kommuner og regioner i 2009 – afsluttet
Beretning 17/2009
om revisionen af EU-midler i Danmark i 2009 – afsluttet
Beretning 18/2009
om revisionen af statsregnskabet for 2009.
Det fremgår af ovenstående, at 7 ud af 18
beretninger vedrørende beretningsåret 2009
er afsluttet i Endelig betænkning 2009.
Betænkningen afgives for første gang i
elektronisk form på www.ft.dk/statsreviso-
rerne, hvor alle bilag til Endelig betænkning
kan ses.
Sager i Endelig betænkning 2009 som Statsre-
visorerne gør Folketinget opmærksom på
Statsrevisorerne har fundet anledning til at
fremhæve følgende sager pga. deres kritiske
og/ eller principielle karakter:
Beretning 1/2009 om Charlottenborg
Udstillingsbygning
afdækkede en række
særdeles kritisable forhold vedrørende
direktørens dispositioner og manglende
overholdelse af basale regler for økonomisty-
ring og budgettering. Sagens økonomiske
omfang var relativt begrænset, og Kulturmini-
steriet varetog sine tilsynsopgaver tilfredsstil-
lende og greb på passende vis ind. Imidlertid
gav sagen Statsrevisorerne anledning til en
principiel bemærkning om forholdet mellem
bestyrelsen og direktion i statslige virksomhe-
der. I både små og store institutioner bør der
være en klar og aftalt ansvarsfordeling
mellem bestyrelse og direktion, og en
bestyrelse skal følge op på og sikre sig, at
institutionens daglige ledelse er kompetent
og overholder gældende regler samt følger
praksis for god økonomistyring.
Beretning 6/2009 om Forsvarets indkøb af
materiel
udsprang af, at forsvarets indkøb af
større materiel i en årrække har været præget
af problemer. Statsrevisorerne har bl.a.
kritiseret indkøbspraksis ved anskaffelsen af
Statsrevisorerne betænkning EB2009 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
976646_0008.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0 0 9
3 . S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
8
Tårnfalken, OceanEye-radaren og EH-101
helikopterne. Beretningen viste, at forsvaret
havde iværksat tiltag til forbedring og
professionalisering af indkøb af materiel, og
at Forsvarsministeriet havde styrket tilsynet
med området. Alligevel var forsvarets
Materieltjeneste, 3 år efter en omorganise-
ring, stadig ikke helt på plads og klar til at
gennemføre indkøb under forsvarsforliget
2010-2014 efter de nye principper og
retningslinjer. Statsrevisorerne finder det
positivt, at Forsvarsministeriet vil forbedre
sine oplysninger til de bevilgende myndighe-
der og vil inddrage Finansudvalget, hvis der
sker væsentlige ændringer i anskaffelsernes
tid, pris eller kvalitet.
I Beretning 13/2009 om SKATs fusion af
inddrivelsesområdet
kritiserede Statsreviso-
rerne skarpt, at SKAT ikke havde formået at
reducere de samlede restancer efter fusio-
nen. Restancerne udgjorde 66,9 mia. kr. ved
udgangen af 2009. Selv om en del af stignin-
gen i restancerne kunne henføres til den
økonomiske lavkonjunktur, var der i beretnin-
gen væsentlige indikationer på, at SKATs
arbejde med at inddrive restancerne ikke
havde haft den nødvendige kvalitet og det
nødvendige omfang. Den skarpe kritik
skyldtes også, at Statsrevisorerne siden
fusionen af de statslige og kommunale
inddrivelsesmyndigheder ved flere lejligheder
har udtrykt bekymring for væksten i borgeres
og virksomheders gæld til det offentlige - fx i
Beretning 3/2008 om SKATs indsatsstra-
tegi.
Det er utilfredsstillende, at SKAT 4�½ år
efter fusionen stadig ikke har opfyldt flere af
målene med fusionen. Skatteministeren har
taget en række fremadrettede initiativer til en
mere effektiv restanceinddrivelse, men
Statsrevisorerne vil fortsat meget nøje følge
udviklingen i SKATs inddrivelse af restancer.
Beretning 14/2009 om det digitale tinglys-
ningsprojekt
blev udarbejdet på Statsreviso-
rerne anmodning, fordi systemets ibrugtag-
ning blev udsat flere gange. Den digitale
tingbog blev sat i drift den 8. september 2009
efter 1�½ års forsinkelse. Forsinkelsen skyldtes
især, at leverandøren ikke kunne levere
systemet til tiden, og at der var behov for
yderligere tests. Efter idriftsættelsen opstod
indkøringsproblemer, som bl.a. resulterede i
ophobning af sager og lange sagsbehand-
lingstider, hvilket fik alvorlige konsekvenser
for borgere og virksomheder, når de skulle
købe, sælge eller belåne fast ejendom.
Statsrevisorerne kritiserede skarpt, at den
organisatoriske forberedelse af tinglysnings-
projektet var utilstrækkelig, og at projektsty-
ringen og økonomistyringen ikke var tilfreds-
stillende. Tinglysningsprojektet bar præg af,
at Justitsministeriet og Domstolsstyrelsen
havde undervurderet projektets risici og
kompleksitet. Statsrevisorerne konstaterede
dog også i august 2010, at Domstolsstyrelsen
havde gennemført en række forbedringer, så
den digitale tingbog i al væsentlighed
fungerede efter hensigten. Da justitsministe-
ren og Domstolsstyrelsen ikke fuldt ud
anerkendte Statsrevisorernes og Rigsrevisio-
nens kritik, konstaterede Statsrevisorerne
igen i december 2010, at forberedelsen af og
indkøringen af det digitale tinglysningsprojekt
ikke havde været tilfredsstillende.
I januar 2010 afgav Statsrevisorerne
Beret-
ning 5/2009 om udviklingen af de nationale
test.
Beretningen viste, at også dette
it-projekt var blevet forsinket, at leverandøren
ikke havde kunnet levere til tiden, og at
Undervisningsministeriet i en række tilfælde
havde undervurderet projektets omfang,
kompleksitet og risici.
De 2 beretninger vedrører udvikling og
ibrugtagning af omfattende og komplicerede
it-systemer. Statsrevisorerne henleder derfor
opmærksomheden på, at både Finansministe-
riet og Rigsrevisionen igennem flere år har
udarbejdet omfattende vejledninger og
checklister til brug for den offentlige forvalt-
ning, når der skal anskaffes eller udvikles
større it-systemer. Statsrevisorerne anbefaler
generelt, at statslige virksomheder gør brug
af disse vejledninger og inddrager andre
virksomheders gode og dårlige erfaringer, når
der planlægges, anskaffes og udvikles
it-systemer.
Statsrevisorerne finder det positivt, at en
række statslige virksomheder i 2009 har gjort
en indsats for at rette op på det fald i
regnskabskvaliteten, som Statsrevisorerne
konstaterede ved regnskabsaflæggelsen i
2008, jf.
Beretning 18/2009 om revisionen
af statsregnskabet for 2009.
Statsrevisorernes bemærkninger til den
fortsatte udvikling i beretningssager fra
tidligere år
Statsrevisorerne har fundet anledning til at
fremhæve udviklingen i 3 beretningssager,
som er afgivet i tidligere år.
Ved behandlingen af
Beretning 12/2006 om
tilsynet med luftfarten
i maj 2007 var
Statsrevisorerne enige om, at Transport- og
Statsrevisorerne betænkning EB2009 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
976646_0009.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0 0 9
3 . S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
9
Energiministeriet havde forsømt tilsynet med
Statens luftfartsvæsen (SLV) og Skandinavisk
tilsynskontor (STK).
Under opfølgningen i august 2010 fandt
Statsrevisorerne det fortsat utilfredsstillende
og bekymrende, at SAS og tilsynet stadig ikke
havde styr på SAS-flyenes overholdelse af
gældende luftdygtighedskrav – de såkaldte
AD-noter – hvilket blev meddelt Folketinget i
en statsrevisorbemærkning.
I oktober 2010 redegjorde transportministe-
ren imidlertid for en række nye initiativer, idet
han oplyste, at han overfor sine kolleger i
Norge og Sverige samt formanden for SAS’
bestyrelse havde understreget sagens alvor.
Initiativerne indebærer, at det fremover
konkret vil blive vurderet, om der skal rejses
straffesag i de tilfælde SAS overtræder
luftdygtighedsdirektiverne, SAS vil ændre
organiseringen af det fysiske vedligeholdel-
sesarbejde, de skandinaviske luftfartsmyndig-
heder nedlægger STK ved årsskiftet 2010/11
og SLV er pr. 1. november 2010 blevet
sammenlagt med Trafikstyrelsen, som
herefter vil følge sagen tæt og kvartalvis
indberette til ministeren om den forventede
fremdrift.
Statsrevisorerne følger forsat udviklingen,
indtil SAS’ håndtering af AD-noter er tilfreds-
stillende.
Beretning 8/2007 om A-kassernes rådig-
hedsvurderinger
viste, at a-kassernes
administration af rådighedsreglerne var
uensartet og i nogle tilfælde i strid med
rådighedsreglerne og lovgivningens intentio-
ner. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstil-
lende, at Beskæftigelsesministeriet og
Arbejdsdirektoratet ikke havde ført et
systematisk løbende tilsyn med rådighedsvur-
deringerne. Beskæftigelsesministeriet har
siden gennemført en række regelændringer
og ændret tilsynet for at sikre ensartethed i
a-kassernes vejledning om jobsøgning til
ledige. Statsrevisorerne bemærker principielt,
at ingen ledig borger kan være tjent med at
blive behandlet ukorrekt eller uensartet, blot
fordi man bor forskellige steder i landet eller
er medlem af forskellige a-kasser. Arbejdsdi-
rektoratet må fortsat tilse, at a-kasserne på
kompetent og ensartet vis vejleder de ledige
om krav til jobsøgning.
Statsrevisorerne følger fortsat op på, om
kommunikationen mellem jobcentrene og
a-kasserne forbedres.
Beretning 13/2008 om TV2 Danmark A/S’
økonomi
blev udarbejdet på Finansudvalgets
anmodning og viste, at TV2’s økonomiske pro-
blemer skyldtes dårlig ledelse og utilfredsstil-
lende økonomistyring hos den tidligere
direktion og bestyrelse samt utilstrækkelig
revision. Beretningen gav kulturministeren
anledning til en række tiltag, bl.a. udskiftning
af revisor, styrkelse af tilsynet med TV2 samt
iværksættelse af en granskningsundersø-
gelse og senere en undersøgelse ved en
ekstern revisor.
Statsrevisorerne konstaterer, at der ikke har
været tilstrækkeligt juridisk grundlag for at
rejse en erstatningssag, da det ikke har været
muligt at opgøre et tab for TV2 direkte i
relation til de to forhold og dispositioner, som
var ansvarspådragende for den daværende
konstituerede direktør og for den daværende
bestyrelse i TV2.
Sagen følges fortsat vedrørende Europa-
Kommissionens behandling af omstrukture-
ringsplanen for TV2.
Statsrevisorerne betænkning EB2009 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
976646_0010.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0 0 9
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
10
4. Statsrevisorernes besigtigelse
af statslig virksomhed mv.
Ved besøg på stedet ønsker Statsrevisorerne
at se institutioner, realiserede og igangværen-
de projekter samt møde relevante medarbej-
dere og samarbejdspartnere for at få indtryk
af de forskellige aktiviteter og de betingelser,
hvorunder statslig virksomhed bliver udført.
Besigtigelse af luftfartsområdet
DRs X-faktor studie
Statsrevisorerne foretog i marts 2010 en
besigtigelse af Københavns Lufthavn, hvor
Statens Luftfartsvæsen, Naviair, SAS og
Københavns Lufthavne A/S præsenterede
deres virksomheder og redegjorde for,
hvordan man varetager opgaverne vedrøren-
de tilsyn, ledelse og styring på luftfartsområ-
det.
Statsrevisorerne besigtigede flyveledernes
arbejde i kontroltårnet, brugen af simulator i
undervisningen, groundhandling, sikkerheds-
procedurer mv.
Statsrevisorerne har på den baggrund bl.a.
noteret sig
• at virksomhederne arbejder målrettet
med at fastholde og forbedre service og
flysikkerhed til gavn for passagerer,
personel mv.
• at det styrkede samarbejde mellem SAS
og Københavns Lufthavne A/S giver gode
muligheder for synergi
• at Transportministeriet løbende arbejder
med at sikre et effektivt tilsyn, der lever
op til nationale og internationale krav.
Besigtigelsen gav Statsrevisorerne et godt
indtryk af virksomhedernes indsats og
resultater. Besigtigelsen gav ikke i sig selv
anledning til efterfølgende at stille yderligere
spørgsmål til Transportministeriet, Statens
Luftfartsvæsen, Naviair, SAS, Københavns
Lufthavne eller til rigsrevisor.
Baggrunden for Statsrevisorernes besigti-
gelse af luftfartsområdet var den fortsatte
opfølgning på Statsrevisorernes Beretning
12/2006 om tilsynet med luftfarten. Sagen er
endnu ikke afsluttet, fordi rigsrevisor fortsat
følger udviklingen mht. SAS’ overskridelse af
luftdygtighedsdirektiver – de såkaldte
AD-noter – jf. afgivelsesbemærkningen til
sager fra tidligere år.
Besigtigelse af DR-byen
Besøget var en opfølgning på Statsrevisorer-
nes besøg af det ufærdige byggeri i august
2005 og den senere udvikling mht. en større
overskridelse af budgettet for byggeriet.
Statsrevisorerne fik en redegørelse for
færdiggørelsen af byggeriet, herunder
projekt- og økonomistyringen, overgangen til
Statsrevisorerne betænkning EB2009 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
976646_0011.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0 0 9
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
11
drift mv. I den forbindelse var der arrangeret
en rundvisning i byggeriets 4 segmenter og
Statsrevisorerne fik indblik i bygningernes
funktionalitet og brug mv.
Statsrevisorerne noterede sig på den
baggrund bl.a.:
• at bygningerne danner en funktionel
ramme for ét sammenhængende DR, hvor
man udnytter ny teknologi og nye
samarbejdsformer på tværs af tv, radio,
Internet, ensembler osv.
• at der arbejdes målrettet med økonomi-
styring og budgetoverholdelse i DR.
Besigtigelsen gav ikke Statsrevisorerne
anledning til at stille yderligere spørgsmål
til Kulturministeriet, DR eller til rigsrevisor.
Besigtigelsesrejse til Tanzania og Uganda,
20. – 29. august 2010
de to landes arbejde med fattigdomsbekæm-
pelse inden for rammen af FN’s årtusindeer-
klæring – de såkaldte 2015-mål.
Statsrevisorernes konstateringer
Man har i en årrække søgt at koncentrere
dansk udviklingsbistand på færre lande
(koncentration) og færre sektorer (fokuse-
ring). Statsrevisorerne har tidligere anbefalet,
at der fortsat er fokus på muligheder for
yderligere koncentration af dansk udviklings-
bistand om færre programsamarbejdslande,
færre sektorprogrammer og bedre donorkoor-
dination.
Tanzania og Uganda har mange donorer, og
donorkoordination er en både vigtig og
vanskelig opgave. Et af de danske svar på
denne udfordring har også været koncentra-
tion: færre programsamarbejdslande og
bistand til færre sektorer.
Statsrevisorerne konstaterer på baggrund af
sektorprogrammerne i Tanzania og Uganda
og de mange elementer heri, at kravet om
koncentration på færre sektorer synes
vanskeligt at gennemføre i praksis.
Danmark yder generel budgetstøtte til lande,
hvis politiske og administrative systemer er
parate, hvilket også giver mulighed for at
trække sig ud af sektorprogrammer. Ydelse af
generel budgetstøtte kan medvirke til
kapacitetsopbygning, fokusere på prioriterin-
ger i statsbudgettet og styrke mulighederne
for dialog med modtagerlandet – fx om
bekæmpelse af korruption, indførelse og
Gruppebillede med
Rigsrevisionen i Tanzania
Tanzania og Uganda er programsamarbejds-
lande og modtager årligt ca. 900 mio. kr.
tilsammen. De ligger i det centrale Østafrika,
og er to af verdens fattigste lande. Dermed
opfyldes fattigdomskriteriet for ydelse af
danske udviklingsbistand i de to lande.
Statsrevisorernes formål med rejsen var at se
på resultaterne af den danske udviklingsbi-
stand og at få et indtryk af de forskellige
aktiviteter og de betingelser, hvorunder
bistanden gennemføres. Statsrevisorerne så
under rejsen institutioner, projekter og
programmer og havde møder med relevante
samarbejdspartnere og institutioner - fx
landenes statsrevisorer og finansministre.
Statsrevisorerne fik også en orientering om
Statsrevisorerne betænkning EB2009 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
976646_0012.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0 0 9
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
12
indretning af indkomstskattesystemer og
prioritering af fattigdomsbekæmpelse.
Danmark yder generel budgetstøtte til
Tanzania, da det vurderes, at landet har nået
en sådan udvikling på en række områder, at
det er en relevant bistandsform.
Statsrevisorerne konstaterede, at fattigdoms-
bekæmpelsen i Tanzania ikke helt giver de
ønskede resultater. Årsagerne kan være
mange, men kan fx skyldes manglende fokus
fra regeringen, skønt det er afgørende, at der
skabes udvikling i landbruget, som de fleste og
fattigste lever af. Den manglende udvikling kan
betyde, at Tanzania ikke kvalificerer sig til
modtagelse af generel budgetstøtte – men
kan omvendt være anledning til at lægge vægt
bag en kvalificeret debat om Tanzanias
regerings prioriteringer mht. udvikling og fattig-
domsbekæmpelse.
Statsrevisorerne fastslår, at det er nødvendigt
at fastholde kravene til modtagerlandet ved
ydelse af generel budgetstøtte. Der må være
en aktiv dialog med modtagerlandets regering,
og der må findes en balance mellem håndhæ-
velse af kravene og de længerevarende tilsagn
om støtte, som generel budgetstøtte indebæ-
rer.
Uganda modtager ikke generel budgetstøtte.
2015-målene er en række mål om bekæm-
pelse af fattigdom, som verdens lande på
baggrund af FN’s årtusindetopmøde er enedes
om at ville opnå inden 2015. Konklusionen af
de opnåede resultater i de to lande i 2008 er,
at det er ikke sandsynligt, at man når alle
2015-målene. Målsætningerne er ikke ens i de
to lande, da deres udgangspunkt ikke er ens. I
Tanzania er der ikke udsigt til at nå målet for
reduktionen i den del af befolkningen, som
lever under hungergrænsen, mens det
sandsynligvis nås i Uganda. I Tanzania har man
næsten nået målet om skoleundervisning til
alle, i begge lande er målene for bekæmpelse
af hiv/aids nået, mens adgangen til rent vand
er opnået i Uganda (over 50 %), men kun nås i
byerne i Tanzania (over 84 %), mens målsæt-
ningen (74 %) ikke nås i Tanzanias landdistrik-
ter.
Statsrevisorerne fik generelt et positivt indtryk
af de besigtigede aktiviteter i Tanzania og
Uganda. Dette indtryk indebærer naturligvis
ikke, at egentlige evalueringer af effekten af
sektorprogrammerne eller af enkelte projekter
ikke senere vil kunne vise, at bistanden kunne
være ydet anderledes eller bedre. Statsreviso-
Vejarbejder i Tanzania
rerne opfordrer således til, at evalueringen af
den danske indsats i udviklingslande fortsat
udvikles.
På besigtigelsesrejsen til Tanzania og
Uganda erfarede Statsrevisorerne ikke
noget, som gjorde det nødvendigt, at
rigsrevisor og/ eller ministrene afgav
yderligere oplysninger – ud over den lovbe-
stemte ministerredegørelse til
Beretning nr.
12/2009 om Danmarks bistand til Tanza-
nia,
der blev udarbejdet som led i forberedel-
sen af rejsen.
Temadebat om god ledelse
og effektive institutioner
Statsrevisorerne havde i november 2010
intern temadebat om sammenhængen
mellem god ledelse og effektive institutio-
ner.
Temaet blev belyst af
• departementschef Bo Smith, der i sit
indlæg fortalte om overvejelser om og
gennemførelse af styringen på Beskæf-
tigelsesministeriets område
• oberst Kim Kristensen (forsvarsattaché
ved Den Danske Ambassade i Paris og
kåret som årets leder i 2009), der
fortalte om erfaringer med den gode
ledelse i krig og i fred
• professor ved Syddansk Universitet,
Kurt Klaudi Klausen, der gav et bud på,
hvad der kendetegner god ledelse, og
hvordan det påvirker virksomhedens
effektivitet.
Statsrevisorerne betænkning EB2009 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
976646_0013.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0 0 9
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
13
Statsrevisorernes gennemgang
af den danske statslige revisionsordning
Besøg fra udlandet
Statsrevisorerne afsluttede i 2010 den
gennemgang af den danske statslige
revisionsordning, som man havde indledt i
2009 – jf.
Endelig betænkning over stats-
regnskabet for 2008,
side 15.
Formålet med gennemgangen var at analy-
sere den statslige revisions stærke og svage
sider med henblik på at identificere forbed-
ringspunkter og evt. problemer.
På baggrund af gennemgangen konkluderede
Statsrevisorerne, at den statslige revision
grundlæggende fungerer godt. Den statslige
revision, forstået som Statsrevisorerne og
Rigsrevisionen, løser de opgaver den skal. Den
statslige revision har over tid tilpasset sig
ganske omfattende ændringer i kravene til
den. De reviderede institutioner (kunderne)
respekterer den statslige revision og dens
rolle som kontrollerende institution, der skal
sikre regeloverholdelse og effektiv ressource-
udnyttelse i staten. Endelig er den statslige
revision på niveau med standarden i andre
lande, ligesom den i sin helhed lever op til
internationale anbefalinger om statslig
revision.
Gennemgangen gav Statsrevisorerne
anledning til at gennemføre enkelte ændrin-
ger særligt med henblik på at styrke samar-
bejdet mellem Statsrevisorerne og Rigsrevi-
sionen, og Folketingets Præsidium har tiltrådt
nedsættelsen af en intern arbejdsgruppe, der
skal se på behovet for evt. lovgivningsmæs-
sige initiativer.
Statsrevisorerne har i 2010 haft besøg af og
møde med Grønlands Landstings Revisionsud-
valg.
Besøg i udlandet
Statsrevisorernes formand og sekretariats-
chefen har i 2010 deltaget i 2 konferencer:
• ”Improving National Accountability of EU
Funds” i Haag den 28.-29. januar 2010
- en interparlamentarisk konference
arrangeret af det hollandske parlament.
Emnet var, hvordan den nationale
forvaltning af EU-midler kan styrkes ved
bl.a. en indsats fra medlemsstaternes
parlamenter.
• “Study Group on the Parliamentary Audit”
i Helsinki den 16-19. maj 2010. Konferen-
cen var arrangeret af World Bank Institute
og Finlands parlament med omkring 30
deltagere fra Ghana, Benin, Senegal,
Tanzania, Kosovo, Afghanistan, Tyrkiet,
Thailand, Rwanda, Frankrig, Tyskland,
Danmark, Norge og Østrig. Formålet med
konferencen var at diskutere lovgivers
interne og eksterne kontrolsystemer og
værktøjer.
Statsrevisorerne betænkning EB2009 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
976646_0014.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0 0 9
5 . S A M M E N S Æ T N I N G A F S TAT S R E V I S O R KO L L E G I E T
14
5. Sammensætning af
statsrevisorkollegiet i 2010-14
I henhold til lov om Statsrevisorerne og folketingsbeslutning om Statsrevisorernes valg og
virksomhed valgte Folketinget på sit møde den 1. juni 2010 følgende til statsrevisorer og
stedfortrædere for tiden fra 1. oktober 2010 til 30. september 2014:
Statsrevisorer
Peder Larsen (udpeget af SF)
Henrik Thorup (udpeget af DF)
Helge Adam Møller (KF)
Mogens Lykketoft (S)
Carsten Hansen (S)
Peter Christensen (V)
Stedfortrædere
Jane Alrø Sørensen (udpeget af SF)
Kristian Thulesen Dahl (DF)
Henriette Kjær (KF)
Henrik Sass Larsen (S)
Klaus Hækkerup (S)
Kristian Jensen (V)
Statsrevisorerne konstituerede sig den 13. oktober 2010 med Peder Larsen som formand og
Henrik Thorup som næstformand.
Efter at Peter Christensen den 8. marts 2011 blev udnævnt til minister valgte Folketinget i sit
møde den 15. marts Kristian Jensen (V) som statsrevisor for den resterende del af funktionspe-
rioden, og Ellen Trane Nørby (V) som ny stedfortræder.
Sekretariatschef Gitte Korff er leder af Statsrevisorernes Sekretariat med souschef Jens
Frederik Rasmussen som stedfortræder.
Statsrevisorerne, den 16. marts 2011
Statsrevisorerne
Peder Larsen
Henrik Thorup
Helge Adam Møller
Mogens Lykketoft
Carsten Hansen
Kristian Jensen
Statsrevisorerne betænkning EB2009 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
976646_0015.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0 0 9
6 . O V E R S I G T O V E R S TAT R E V I S O R E R N E S B E B Æ R K N I N G E R
15
6. Oversigt over Statsrevisorernes
bemærkninger
Vedr. 1995
Nr. 8 Skolesamvirket Tvind
Vedr. 2003
Nr. 9 Justitsministeriets økonomistyring
Vedr. 2005
Nr. 17 Indsatsen mod momskarruselvsindel
Vedr. 2006
Nr. 12 Tilsynet med luftfarten
Vedr. 2007
Nr. 8 A-kassernes rådighedsvurderinger
Nr. 18 Udbetaling af uhævede feriepenge til efterlønsmodtagere
Vedr. 2008
Nr. 6 Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig
Nr. 9
Beslutningsgrundlaget for et eventuelt køb af nye kampfly
Nr. 13 TV2 Danmark A/S’ økonomi
Nr. 15 Pris, kvalitet og adgang til behandling på private sygehuse
Vedr. 2009
Nr. 11 Metroselskabet I/S – nr. 1
Nr. 11 Metroselskabet I/S – nr. 2
Nr. 13 SKATs fusion af inddrivelsesområdet
Nr. 14 Det digitale tinglysningsprojekt
Statsrevisorerne betænkning EB2009 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
976646_0016.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0 0 9
7. O P LY S N I N G E R O M I N H A B I L I T E T I E N K E LT E S A G E R
16
7. Oplysninger om inhabilitet i enkelte sager
Følgende statsrevisorer har erklæret sig inhabil i disse beretningssager, som er be-
handlet i denne betænkning:
Beretninger vedrørende 2008
Beretning nr. 15/2008 om pris, kvalitet og adgang til behandling på
private sygehuse
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretninger vedrørende 2009
Beretning nr. 7/2009 om styring og aktivitet på sygehusene
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 9/2009 om voksnes adgang til psykiatrisk behandling
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 10/2009 om Det Arabiske Initiativ
Statsrevisor Manu Sareen har ikke deltaget i behandlingen af denne sag