Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
SB 18 15
Offentligt
949964_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1240 København K
Finansministeren
26. januar 2011
Finansministerens redegørelse for beretning nr. 18/2009 om revi-
sionen af statsregnskabet for 2009
I det følgende redegøres for de foranstaltninger og overvejelser, som Rigsrevisio-
nens beretning til Statsrevisorerne og Statsrevisorernes bemærkninger giver mig
anledning til.
Kapitel II. De væsentligste revisionsresultater
Rigsrevisionen konstaterer i beretningen til Statsrevisorerne, at ØSC på kundesi-
den er fuldt udbygget i overensstemmelse med tidsplanen for etableringen af cen-
tret. Jeg har med tilfredshed noteret mig, at de initiativer, som ØSC har iværksat
for at mindske usikkerhederne i forbindelse med virksomhedernes overgang til
ØSC, herunder i forhold til regnskabsaflæggelsen, efter revisionens opfattelse vil
kunne bidrage til at konsolidere og optimere kvaliteten af ØSC’s samlede leveran-
cer til virksomhederne.
Kapitel III.C. § 7. Supplerende oplysning om Økonomistyrelsens løn- og perso-
naleadministration
Jeg tager Rigsrevisionens bemærkninger til lønrevisionen ved Økonomistyrelsen
til efterretning. Jeg har fået oplyst, at Økonomistyrelsen efterfølgende har ændret
forretningsgange for at imødekomme Rigsrevisionens bemærkninger, og at Øko-
nomistyrelsen fremover vil følge Rigsrevisionens anbefalinger.
Kapitel III.C. § 7. Supplerende oplysning om Økonomistyrelsens økonomifor-
valtning
Jeg tager Rigsrevisionens kritik af de interne kontroller i forbindelse med Økono-
mistyrelsens regnskabsaflæggelse for 2009 til efterretning. Samtidig har jeg noteret
mig, at der blev afgivet revisionspåtegning uden forbehold, og at rettelserne var
gennemført inden den endelige aflæggelse af regnskabet.
Jeg har med tilfredsheds noteret mig, at Rigsrevisionen finder initiativerne, som
Økonomistyrelsen har iværksat for at styrke økonomiforvaltningen, tilfredsstillen-
de. Styrelsens controllere er, som det fremgår af beretningen, blevet samlet i en
central økonomienhed, samtidig med at der i dialog med Koncernrevision og de-
partementet er iværksat en række initiativer med henblik på at styrke økonomifor-
valtningen.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
Statsrevisorerne beretning SB18/2009 - Bilag 15: Finansministerens redegørelse af 26. januar 2011
2
Kapitel III.C. § 7. Revision af Økonomistyrelsen
Jeg kan i forlængelse af beretningen om revisionen af Økonomistyrelsen bemærke,
at Økonomistyrelsen løbende arbejder på at sikre en tilfredsstillende administrati-
on af forsikringsordningerne, som pt. administreres i FO-systemet. Ordningerne
vil efter planen blive overført til fagsystemet Sigma i løbet af 2011.
Jeg har med tilfredshed noteret mig, at den mangelfulde kontrol vedrørende
VP/Obligationsindskrivningen, som det fremgår af revisionsberetningen, nu er
bragt i orden.
Kapitel III.C. § 7. Supplerende oplysning om opgørelsen af Slots- og Ejendoms-
styrelsens egenkapital
Det fremgår af beretningen, at revisionen viste differencer på egenkapitalen mel-
lem statsregnskabet og årsrapporten. Slots- og Ejendomsstyrelsen har understre-
get over for mig, at der alene er tale om en fejl af teknisk karakter, idet oplysninger
vedrørende egenkapitalen ikke var blevet indtastet manuelt i Statens Budgetsy-
stem. Det underliggende regnskab, som lå til grund for årsrapporten, var således
korrekt.
Jeg er enig i, at det er uheldigt, at Slots- og Ejendomsstyrelsen ikke tidligere har
været opmærksom på, at posteringerne i Statens Budgetsystem skal ske manuelt.
Jeg kan bekræfte, at Slots- og Ejendomsstyrelsen har indført nye procedurer for at
sikre korrekt indtastning i Statens Budgetsystem.
Kapitel III.C. § 7. Revision af Slots- og Ejendomsstyrelsen
Det glæder mig, at Rigsrevisionen finder udviklingen i Slots- og Ejendomsstyrel-
sens regnskabsforvaltning og ledelsesinformation tilfredsstillende. Den afsluttende
årsrevision gav dog Koncernrevision anledning til at anbefale, at Slots- og Ejen-
domsstyrelsen sikrede en bedre dokumentation ved administration af byggesager,
samt at bogføring, dokumentation og kvalitetssikring i forbindelse med periode-
og årsregnskab fortsat kunne styrkes. Rigsrevisionen er enig i Koncernrevisions
anbefalinger.
Jeg kan oplyse, at Slots- og Ejendomsstyrelsen har taget anbefalingerne til efter-
retning. Styrelsen har i 2010 haft stort fokus på disse processer, og arbejdet med
dokumentation og kvalitetssikring vil fortsat have høj prioritet i 2011.
Kapitel III.C. § 7. Revision af Statsgældsforvaltningen og 3 fonde
Rigsrevisionen har revideret Statsgældsforvaltningen, Den Sociale Pensionsfond,
Højteknologifonden og Forebyggelsesfonden, som er omfattet af en § 9-aftale om
intern revision.
Jeg har noteret mig, at det er Rigsrevisionens vurdering, at Statsgældsforvaltnin-
gens og fondenes regnskaber er rigtige, og at Statsgældsbogholderiets registrering,
bogføring og administration har været meget tilfredsstillende og dermed har med-
virket til, at regnskaberne for 2009 er rigtige. Det er glædeligt, at Rigsrevisionen
Statsrevisorerne beretning SB18/2009 - Bilag 15: Finansministerens redegørelse af 26. januar 2011
3
finder den løbende kontrol med og opfølgningen på regnskabsaflæggelsen meget
tilfredsstillende og medvirkende til at sikre rigtige regnskaber.
Kapitel III.C. § 7. Status for Økonomiservicecenteret (ØSC)
Jeg har med interesse læst beretningen om status for ØSC og vurderingen af
ØSC’s leverancer
m.v., herunder gennemgangen af hvilke initiativer ØSC har
iværksat og/eller vil iværksætte. Jeg har taget Rigsrevisionens bemærkninger til
efterretning.
Jeg vil dog gerne tilføje, at jeg ved, at ØSC i det forgangne år har haft stort fokus
på de angivne kritiske forhold og arbejdet intensivt på at forbedre dem, særligt
hvad angår forholdene af betydning for kundebetjeningen og kvaliteten af centrets
ydelser. ØSC har oplyst mig, at dette sker i et godt samarbejde med kunderne og
ikke mindst med Rigsrevisionen og Koncernrevision. Jeg ved også, at ØSC allere-
de på langt de fleste områder er nået godt i mål i 2010, herunder bl.a. med:
Udarbejdelse og implementering af bedste praksis for næsten alle proces-
ser i ØSC.
Forbedret brugerrettighedsadministration og kontrol heraf.
Kompetenceudvikling af medarbejdere.
Digitale decentrale indrapporteringer fra kunderne (DDI).
Ny og forbedret regnskabserklæring.
Som bekendt er ØSC et meget stort projekt, hvor der er mange arbejdsprocesser,
der skal standardiseres og systemunderstøttes. Udbedringen af nogle af de nævnte
forhold vil derfor række ind i 2011. Herudover vil jeg understrege, at der løbende
vil skulle ske procesoptimeringer, revurdering og tilpasning af bedste praksis bl.a. i
forbindelse med implementering af nye it-løsninger, herunder det igangværende
firkløverprojekt. Dette er nødvendigt for at sikre, at centret fortsat kan honorere
kravet om en stadig mere effektiv administration.
Kapitel IV. Statsregnskabet, afsnit C. Virksomhedernes regnskabsmæssige be-
handling af hensættelser
Rigsrevisionen har ved revisionen for 2009 haft særlig fokus på virksomhedernes
behandling af hensættelser, og Rigsrevisionen har i den forbindelse gennemført en
tværgående undersøgelse blandt 54 virksomheder af deres håndtering af hensæt-
telser til feriepenge, overarbejde, flekstid mv.
Jeg har noteret mig, at Rigsrevisionen finder det positivt, at Økonomistyrelsen fra
2010 har forenklet metoderne til opgørelse af feriepengeforpligtelsen og dermed
lettet virksomhedernes administration og sikret grundlaget for en mere ensartet
praksis for opgørelsen af forpligtelsen på tværs af statens virksomheder.
Jeg kan hertil bemærke, at Finansministeriet er meget opmærksom på virksomhe-
dernes håndtering af hensættelser.
Statsrevisorerne beretning SB18/2009 - Bilag 15: Finansministerens redegørelse af 26. januar 2011
4
Finansministeriet har derfor også i forbindelse med den netop gennemførte revi-
sion og modernisering af Finansministeriets Økonomisk Administrative Vejled-
ning (ØAV) foretaget en yderligere uddybning af beskrivelsen af håndteringen af
hensættelser både i relation til selve konteringsgangene og i relation til eksempler-
ne på, hvornår der skal foretages hensættelser.
Hertil kommer, at der i forbindelse med implementeringen af ØSC er etableret en
række fælles administrative procedurer for ministeriernes håndtering af hensættel-
ser.
Jeg forventer, at ØSC løbende vil medvirke til at sikre en ensartet praksis for op-
gørelsen af hensættelser på tværs af statens virksomheder.
Jeg fremsender et eksemplar af min redegørelse til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen