Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
SB 18 14
Offentligt
949962_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1240 København K
FORSVARSMINISTEREN
25. januar 2011
MINISTERREDEGØRELSE TIL BERETNING 18/2009 OM STATSREGNSKABET FOR 2009
Jeg fremsender hermed min redegørelse til beretning 18/2009 om revisionen af statsregnskabet
for 2009. Redegørelsen omhandler de foranstaltninger og overvejelser, beretningen har givet
anledning til på Forsvarsministeriets område. Redegørelsen er samtidig sendt til rigsrevisor.
Jeg tager Rigsrevisionens supplerende oplysninger samt statsrevisorernes kritik til efterretning
og vil fremadrettet sikre, at der er fokus på disse problemstillinger i Forsvarsministeriet og i mi-
nisteriets myndigheder.
Jeg noterer mig samtidig, at Rigsrevisionen finder, at Forsvarskommandoen gennem en årrække
har arbejdet på at forbedre en række forhold i relation til regnskabsaflæggelsen og økonomisty-
ringen.
Jeg hæfter mig desuden ved, at Forsvarsministeriets regnskab samlet set er rigtigt, og at Rigs-
revisionen har afgivet erklæring om Forsvarsministeriets regnskab uden forbehold.
Væsentlige mangler ved Forsvarskommandoens økonomistyring
Rigsrevisionen finder, at Forsvarskommandoens budgetlægning og ledelsesinformation ikke fuldt
ud understøttede en hensigtsmæssig økonomistyring, idet den nuværende budgetlægnings-
proces ikke sikrede en tilstrækkelig sammenhæng mellem de planlagte opgaver og de samlede
ressourcer i budgetlægningen. I Forsvarskommandoens og Forsvarets Materieltjenestes ledel-
sesinformation, som blev anvendt til den løbende ledelsesmæssige opfølgning, var der ligeledes
ikke tilstrækkelig sammenhæng mellem ressourcer, aktiviteter/opgaver og økonomi.
Tilsvarende finder Statsrevisorerne, at det er kritisabelt, at Forsvarskommandoens økonomisty-
ring
trods forbedringer
fortsat må vurderes som mangelfuld.
Statsrevisorerne beretning SB18/2009 - Bilag 14: Forsvarsministerens redegørlse af 25. januar 2011
Jeg tager kritikken til efterretning. Forsvarskommandoen har oplyst, at en række tiltag er iværk-
sat på området:
Forsvaret har efter bevillingsoverskridelsen i 2008 målrettet arbejdet for at forbedre økonomisty-
ringen. I 2009 har der været særligt fokus på at udvikle nye redskaber til Forsvarskommandoens
controlling af underlagte myndigheder. Dette fokus har bidraget til, at der er større kvalitet i
controllingen.
Samtidig har Forsvarskommandoen igangsat et arbejde med at udvikle årsprogrammet med
henblik på at sikre stærkere sammenhæng mellem aktiviteter og udgifter i budgettet.
For at understøtte formålet med det nye årsprogram er der fastlagt en ny og fremrykket tidsplan
for udarbejdelse af årsprogrammet. Dette vil sikre en tæt og entydig sammenhæng mellem fi-
nanslovens rammer og Forsvarskommandoens årsprogram, herunder budgetter. Årsprograms-
processen er endvidere tilrettelagt sådan, at der tages udgangspunkt i forsvarets opgavekom-
pleks i form af de planlagte og forventede operative opgaver.
Controllingen af ovenstående vil ske på et detaljeret niveau, hvor der følges op på, hvor mange
ressourcer der anvendes på løsningen af de opgaver, der er budgetteret på.
Der er endvidere iværksat et arbejde med at nedbryde forsvarets udgifter til opretholdelse af
indsættelsesevnen. En nedbrydning af denne opgave vil være et væsentligt led i at kunne kæde
opgaver og ressourcer sammen for de operative kommandoer, herunder adskille udgifter an-
vendt til at opretholde beredskaber, samt opstille produktionsmål for hele de operative kom-
mandoers virke.
Forsvarskommandoen har i forbindelse med konsolideringen af forligsaftalen for 2010-2014 im-
plementeret et nyt planlægningsværktøj i form af en ”periodeplan”.
Periodeplanen skal under-
støtte de fremadrettede rammer for Forsvarskommandoens styringsopgaver i forbindelse med
såvel resultat, produktion, organisation og økonomi.
Den grundlæggende tanke med periodeplanen er at skabe sammenhængende styring på tværs
af forsvaret. Sammenhængen mellem aktiviteter, opgaveløsning og ressourceanvendelsen har
været helt centralt i udarbejdelsen af periodeplanen.
Jeg noterer mig Forsvarskommandoens fortsatte bestræbelser på at forbedre regnskabsaflæg-
gelsen og økonomistyringen, og jeg er tilfreds med det store fokus på området.
Side 2/4
Statsrevisorerne beretning SB18/2009 - Bilag 14: Forsvarsministerens redegørlse af 25. januar 2011
Forsvarets Materieltjenestes budgetlægning og ledelsesinformation
Rigsrevisionen anfører, at Forsvarets Materieltjeneste havde implementeret nye forretningsgan-
ge for budgetopfølgning i 2009, og at disse medvirkede til at sikre, at Forsvarets Materieltjene-
ste i højere grad kunne styre sin økonomi.
Konsolidering og udvikling af styringen er fortsat i 2010. Samlet er der ifølge Forsvarskomman-
doen:
Sket en hel central styrkelse af dispositionsregnskabet gennem et fortsat arbejde med
korrekt registrering af indkøbsordrer og forpligtelser.
Implementeret nye kontroller, der betyder, at der kun kan disponeres for prioriterede og
budgetlagte anskaffelser.
Sket en central udvikling og systematisering af økonomisk opfølgning og kontrol samt le-
delsesrapportering.
Implementeret faste processer for løbende gennemgang af budgetter og disponeringer,
herunder implementering af chefen for Forsvarets Materieltjenestes kvartalsmøder med
detaljeret budgetgennemgang af hele materielbudgettet.
Vedrørende ledelsesinformationen viste revisionen, at der fortsat ikke var en sammenkobling
mellem den finansielle og ikke-finansielle ledelsesinformation i Forsvarets Materieltjeneste. Rigs-
revisionen vurderede herunder, at den ikke-finansielle ledelsesinformation ikke var tilstrækkeligt
systematisk og struktureret og dermed ikke gav et tilstrækkeligt overblik. Det noterer jeg mig.
Forsvarskommandoen har oplyst, at der med ovenstående punkter er etableret et regime, der
på en systematisk og struktureret måde giver et bedre overblik end tidligere.
Jeg kan oplyse, at der i samarbejde med Finansministeriet er iværksat forskellige budgetanaly-
ser, herunder af forsvarets økonomistyring. Jeg forventer i den forbindelse, at også den økono-
miske styring i Forsvarets Materieltjeneste vil blive adresseret.
Revision af it ved Forsvarskommandoen
Rigsrevisionen vurderede, at Forsvarskommandoens it-styring og generelle it-sikkerhed på de
reviderede områder i Forsvarskommandoen ikke var helt tilfredsstillende. Det tager jeg til efter-
retning.
Forsvarskommandoen har på den baggrund iværksat en række tiltag på området samt påbe-
gyndt udarbejdelse af en samlet beskrivelse af informatikstyringen. Herved forventes at skabe
grundlag for en bedre styring og et bedre overblik til brug for alle interessenter.
I forhold til de specifikke kritikpunkter har Forsvarskommandoen oplyst, at følgende tiltag er
iværksat:
Opdatering af Forsvarsministeriets informatikstrategi for perioden 2011-2014, herunder
udarbejdelse af tilhørende handlingsplaner.
Side 3/4
Statsrevisorerne beretning SB18/2009 - Bilag 14: Forsvarsministerens redegørlse af 25. januar 2011
Udarbejdelse af en risikovurdering for det samlede informatikområdes udvikling.
Opdatering af direktiver og øvrige bestemmelsesgrundlag i relation til informatikstyring,
informatiksikkerhed og autorisationsstyring.
Opdatering af sikkerhedsdokumentation i forbindelse med skift af driftsleverandør for
ressourcestyringssystemet DeMars.
Udarbejdelse af informatikbaserede værktøjer til understøttelse af myndighedernes kon-
trol og rapportering på autorisationsområdet.
Udarbejdelse af procedure for anvendelse af kompenserende kontroller i forbindelse med
autorisationsstyring.
Justering af sikkerhedsofficersuddannelsen.
Jeg noterer mig, at Forsvarskommandoen har iværksat en række tiltag på området og vil fortsat
følge sagen.
Farvandsvæsenets regnskab
Rigsrevisionen har afgivet en supplerende bemærkning om Det Statslige Lodsvæsen under Far-
vandsvæsenet. Rigsrevisionen oplyser, at genopretningsplanens mål for Det Statslige Lodsvæ-
sens økonomi ikke er opfyldt i 2009.
Som det fremgår af Rigsrevisionens beretning, har Farvandsvæsenet sat økonomien i Det Stats-
lige Lodsvæsen under skærpet overvågning. Farvandsvæsenet vil desuden rapportere hyppigere
til ministeriet om arbejdet med at reducere omkostningerne i Det Statslige Lodsvæsens virk-
somhed. Det er min forventning, at Det Statslige Lodsvæsen i 2010 vil opnå et beskedent over-
skud, og ministeriet vil fortsat følge udviklingen.
Med venlig hilsen
Gitte Lillelund Bech
/Morten Brodersen
Side 4/4