Finansudvalget 2008-09
SB 19 24
Offentligt
966691_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om revisionen af
statsregnskabet for 2008
Marts
2011
Statsrevisorerne beretning SB19/2008 - Bilag 24: Rigsrevisors fortsatte notat af 4. marts 2011
966691_0002.png
RIGSREVISORS FORTSATTE NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om revisionen af statsregnskabet for 2008 (beretning nr. 19/2008)
4. marts 2011
RN C605/11
1. Jeg lovede i mit notat til Statsrevisorerne af 9. marts 2010, pkt. 61, at jeg fortsat ville føl-
ge 24 sager, jf. Endelig betænkning over statsregnskabet for 2008, s. 340.
De 17 sager omtalt i notatets pkt. 5-6, 8, 10-11, 13-14, 18-20, 23, 43-44, 46-47, 49 og 52 er
fulgt i beretning om revisionen af statsregnskabet for 2009, pkt. 53-54, 59, 88-92, 95-132,
166-167, 172-176, 179-184, 202-203, 213-227, 479, 487-489, 496-499 og 515-520. Jeg be-
tragter derfor sagerne som afsluttet i relation til beretning om revisionen af statsregnskabet
for 2008.
Sagen omtalt i notatets pkt. 27 er fulgt i beretning om statens overførsler til kommuner og re-
gioner i 2009, jf. beretningens pkt. 130-137. Jeg betragter derfor sagen som afsluttet i rela-
tion til beretning om revisionen af statsregnskabet for 2008.
De øvrige 6 sager er fulgt nedenfor.
På baggrund af ministrenes redegørelser vil rigsrevisor fortsat følge en række sager fra be-
retning om revisionen af statsregnskabet for 2008 og rapportere herom i efterfølgende be-
retninger om revisionen af statsregnskabet.
Ad beretningens kap. III.C. § 7. Finansministeriet, pkt. 87-96
2. Jeg lovede i mit notat til Statsrevisorerne af 9. marts 2010, pkt. 7, at jeg ville følge og re-
degøre for udviklingen i sagen om udbetaling af refusion til Københavns Kommune vedrø-
rende lærerpensioner. Udbetalingen var stillet i bero, indtil kommunen havde afgivet en til-
fredsstillende revisionserklæring.
Finansministeriet har oplyst, at Personalestyrelsen har modtaget en tilfredsstillende revi-
sionserklæring vedrørende regnskabsåret 2008. For regnskabsårene 2006 og 2007 var
det ikke muligt at fremskaffe tilstrækkeligt datagrundlag for pensionerede lærere. Persona-
lestyrelsen blev endvidere stillet i udsigt, at revisionserklæringen vedrørende 2009 ville ind-
gå medio september 2010.
Efter modtagelsen af revisionserklæringen for 2008 overførte Personalestyrelsen de skyl-
dige beløb vedrørende 2008, ca. 64,5 mio. kr., og de skyldige beløb vedrørende 2006 og
2007, i alt ca. 6,5 mio. kr., til Københavns Kommune i september 2010. Dette skete bl.a. un-
der hensyn til, at opgørelserne for 2006 og 2007 lå væsentligt under opgørelsen for 2008.
Endvidere genoptog Personalestyrelsen den månedlige acontobetaling til kommunen og ef-
terbetalte herunder de tilbageholdte acontobetalinger for 2009 og 2010, i alt 451,5 mio. kr.,
da ministeriet var stillet revisionserklæringen vedrørende 2009 i udsigt.
Statsrevisorerne beretning SB19/2008 - Bilag 24: Rigsrevisors fortsatte notat af 4. marts 2011
966691_0003.png
2
Revisionserklæringen for 2009 indgik imidlertid ikke som forventet den 15. oktober 2010,
hvorfor Personalestyrelsen ultimo oktober 2010 atter standsede den månedlige acontoud-
betaling.
Personalestyrelsen har den 7. februar 2011 modtaget en revisionserklæring uden forbehold
vedrørende 2009. På den baggrund forventer Personalestyrelsen at kunne genoptage de
månedlige acontobetalinger til Københavns Kommune.
Jeg vil fortsat følge sagen om udbetaling af refusion til Københavns Kommune vedrørende
lærerpensioner og orientere Statsrevisorerne om resultatet af min opfølgning.
Ad beretningens kap. III.E. § 9. Skatteministeriet, pkt. 143-144
3. Jeg lovede i mit notat til Statsrevisorerne af 9. marts 2010, pkt. 12, at jeg ville følge sa-
gen om udviklingen i SKATs koncept for risikostyring, jf. Endelig betænkning over statsregn-
skabet for 2008, s. 332.
Det nye koncept for risikostyring – nu internt kvalitetsstyringssystem – blev offentliggjort pri-
mo 2010. Systemet bygger på den samme tekniske løsning som tidligere, men der er sket
en række ændringer og tilpasninger.
Jeg vil fortsat følge denne sag og orientere Statsrevisorerne om resultatet af min opfølgning.
Ad beretningens kap. III.F. § 11. Justitsministeriet, pkt. 175-181
4. Jeg lovede i mit notat til Statsrevisorerne af 9. marts 2010, pkt. 16, at jeg ville følge effek-
ten af Rigspolitiets initiativer, der skal sikre en korrekt regnskabsaflæggelse, jf. Endelig be-
tænkning over statsregnskabet for 2008, s. 333.
Revisionen af regnskabet for 2009 viste, at åbningsbalancen og registreringen af anlægsak-
tiver i al væsentlighed er bragt på plads. På en konto for tilgodehavender var åbningsbalan-
cen dog ikke blevet posteret korrekt. Det indebar, at Rigsrevisionen også i 2009 måtte tage
forbehold for regnskabets rigtighed, fordi der var tale om et væsentligt beløb.
Jeg har konstateret, at forretningsgange og regnskabsinstrukser for Rigspolitiet og politikred-
sene er ajourført. Jeg har dog konstateret, at regnskabsinstruksen på lønområdet ikke er
ajourført siden 2006. Jeg har noteret mig, at der ved politikredsene og Rigspolitiet desuden
er øget fokus på tilsyn med kontroller og afstemninger. Revisionen har vist, at forretnings-
gangene for politikredsenes systemafstemninger ved godkendelsen af månedsregnskaber
generelt bliver fulgt, men systemafstemningerne har dog ikke været effektive i alle kredse i
de undersøgte måneder.
Jeg vil fortsat følge udviklingen i Rigspolitiets arbejde med at sikre en korrekt regnskabsaf-
læggelse og orientere Statsrevisorerne om resultatet af min opfølgning.
Ad beretningens kap. III.I. § 15. Velfærdsministeriet, pkt. 252
5. Jeg lovede i mit notat af 9. marts 2010, pkt. 29, at jeg ville følge sagen om Beskæftigel-
sesministeriets samarbejde med SKAT om opfølgning på udgiftsudviklingen vedrørende
forskudsvis udbetaling af børnebidrag, jf. Endelig betænkning over statsregnskabet for 2008,
s. 335.
Sagsområdet er ved ressortomlægning i 2009 overdraget til Beskæftigelsesministeriet.
Statsrevisorerne beretning SB19/2008 - Bilag 24: Rigsrevisors fortsatte notat af 4. marts 2011
966691_0004.png
3
Pensionsstyrelsen oplyser, at opfølgningen varetages af en arbejdsgruppe under SKAT, hvor
repræsentanter fra KL og Justitsministeriet deltager. Arbejdet koncentrerer sig om at tilveje-
bringe data og baggrundsmateriale til belysning af en række faktorer, som kan anses for væ-
sentlige for at kunne afdække stigningen i bidragsrestancerne i de senere år. Arbejdsgrup-
pen vurderer og analyserer underholdsbidragsområdet. Arbejdsgruppen sigter mod at kom-
me med konkrete anbefalinger og forslag til initiativer inden for de næste måneder.
Jeg finder dette tilfredsstillende. Jeg vil fortsat følge denne sag og orientere Statsrevisorer-
ne om resultatet af min opfølgning.
Ad beretningens kap. III.S. § 28. Transport- og Energiministeriet, pkt. 467-472
6. Jeg lovede i mit notat til Statsrevisorerne af 9. marts 2010, pkt. 45, at jeg ville følge sagen
om lønudviklingen ved Transportministeriets departement og regelsættet for værdiansættel-
se af værdipapirer og kapitalandele, jf. Endelig betænkning over statsregnskabet for 2008,
s. 338.
Lønudviklingen ved Transportministeriets departement
7. Transportministeren oplyste i sin redegørelse af 25. januar 2010 til pkt. 467-472, at der
på lønområdet er igangsat en proces, der skal tage højde for manglende forretningsgange
og interne kontroller.
Rigsrevisionen konstaterede ved sin lønrevision, at departementet havde udarbejdet forret-
ningsgange for ferieadministration og en strategi for lønkontrol. Videre var der iværksat nye,
sikre forretningsgange for udbetaling af over-/merarbejde. Den stikprøvevise gennemgang
viste, at disse forretningsgange blev fulgt i praksis.
Jeg betragter hermed denne del af sagen som afsluttet.
Regelsættet for værdiansættelse af værdipapirer og kapitalandele
8. Transportministeren oplyste i sin redegørelse af 25. januar 2010 til pkt. 467-472, at Trans-
portministeriets departement har taget kontakt til Økonomistyrelsen med henblik på at få
kortlagt regelsættet for værdiansættelse af værdipapirer og kapitalandele, hvilket har med-
ført, at der skal ske mindre justeringer af opstillingen i statsregnskabet.
Rigsrevisionens opfølgning har vist, at Økonomistyrelsen fortsat ikke har udmeldt, om der
er behov for at ændre retningslinjer og regler om værdiansættelse af værdipapirer og kapi-
talandele, herunder hvorvidt og i givet fald hvordan værdiregulering af indskudt kapital skal
håndteres.
Jeg kan dog konstatere, at departementet havde anmodet Økonomistyrelsen om at få op-
lyst statens ejerandele i Metroselskabet I/S i noterne til statsregnskabet for 2009, men at
Økonomistyrelsen havde valgt ikke at medtage disse oplysninger. Tilsvarende kan jeg kon-
statere, at departementet også har rettet henvendelse til Økonomistyrelsen herom i relation
til statsregnskabet for 2010.
Jeg finder det positivt, at departementet har rettet henvendelse til Økonomistyrelsen herom,
og forventer, at departementet snarest får afklaret forholdet med Økonomistyrelsen.
Jeg vil fortsat følge denne del af sagen og orientere Statsrevisorerne om resultatet af min op-
følgning.
Statsrevisorerne beretning SB19/2008 - Bilag 24: Rigsrevisors fortsatte notat af 4. marts 2011
966691_0005.png
4
Ad beretningens kap. IV.B. Etablering af Statens It, pkt. 582-660
9. Jeg lovede i mit notat til Statsrevisorerne af 9. marts 2010, pkt. 53, at jeg ville følge sagen
om implementeringen af Statens It, jf. Endelig betænkning over statsregnskabet for 2008, s.
339.
Rigsrevisionen har i 2010 fulgt arbejdet med implementeringen tæt, herunder drøftet frem-
driften på møder med ledelsen af Statens It. Ved it-revisionen i 2010 har Rigsrevisionen
konstateret, at Statens It har arbejdet på at konsolidere de 6 sammenlagte it-driftsfællesska-
ber til én virksomhed og taget de første skridt til udvikling af en standardiseret service til kun-
derne vedrørende it-drift, it-support og it-sikkerhed på grundlag af et oplæg til standardise-
rede kundeaftaler.
10. Jeg vil fortsat følge denne sag og orientere Statsrevisorerne om resultatet af min op-
følgning.
Henrik Otbo