Finansudvalget 2008-09
SB 19 21
Offentligt
888092_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om revisionen af
statsregnskabet for 2008
Marts
2010
Statsrevisorerne beretning SB19/2008 - Bilag 21: Rigsrevisors notat af 9. marts 2010
888092_0002.png
RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE
I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 19/2008 om revisionen af statsregnskabet for 2008
9. marts 2010
RN C304/10
Indledning
1. Dette notat er opbygget efter samme struktur som beretning om revisionen af statsregn-
skabet for 2008. Ved kongelig resolution af 7. april 2009 blev Velfærdsministeriet (§ 15) ned-
lagt, og et nyt Indenrigs- og Socialministerium (også § 15) blev oprettet. Omlægningen med-
førte, at Sikringsstyrelsen, Pensionsstyrelsen og en række forvaltningsområder blev overført
til Beskæftigelsesministeriets ressort (§ 17). Det er de nye ministre for henholdsvis Inden-
rigs- og Socialministeriet samt Beskæftigelsesministeriet, der afgiver redegørelse til Stats-
revisorerne for de foranstaltninger og overvejelser, som beretningen giver anledning til.
II. De væsentligste sager under ministerområderne, jf. beretningens pkt. 26-30
Finansministerens redegørelse af 3. februar 2010
2. Finansministeren har i sin redegørelse noteret sig, at Statsrevisorerne og Rigsrevisionen
har konstateret en mindre nedgang i kvaliteten af regnskabsaflæggelsen i staten generelt,
bl.a. som følge af tilpasninger til de omkostningsbaserede regnskabsprincipper og overgan-
gen til Økonomiservicecentret (ØSC).
Ministeren oplyser, at Finansministeriet løbende arbejder på at sikre virksomhederne den
fornødne støtte og vejledning. I 2010 vil der desuden blive gennemført en gennemgang og
modernisering af ministeriets Økonomisk Administrative Vejledning for derigennem at give
virksomhederne lettere adgang til regler og vejledninger. Der vil også blive foretaget forenk-
ling af dele af omkostningsreformen, herunder afskaffelse af it-bunker, forenkling af likvidi-
tetsordningen og opgørelse af feriepengeforpligtelsen.
Ministeren oplyser videre i forbindelse med overgangen til ØSC, at Økonomistyrelsen har
særligt fokus på også at understøtte de tilbageværende opgaver i de statslige virksomheder
for at sikre en fortsat tilfredsstillende regnskabsforvaltning.
Jeg finder – som jeg også tilkendegav i beretningen – at de statslige virksomheder generelt
har håndteret udfordringerne på tilfredsstillende vis, og har forståelse for, at store reformer
kræver tid og tilvænning. Jeg har noteret mig finansministerens initiativer, som skal medvir-
ke til at sikre et ensartet højt niveau i statens regnskabsforvaltning. Jeg finder det tilfredsstil-
lende, at finansministeren har fokus på at forenkle relevante elementer i omkostningsrefor-
men.
Statsrevisorerne beretning SB19/2008 - Bilag 21: Rigsrevisors notat af 9. marts 2010
888092_0003.png
2
III.A. § 5. Statsministeriet, jf. beretningens pkt. 31-39
Statsministerens redegørelse af 11. januar 2010
3. Jeg finder statsministerens redegørelse tilfredsstillende.
III.B. § 6. Udenrigsministeriet, jf. beretningens pkt. 40-77
Udviklingsministerens redegørelse af 30. januar 2010
Udenrigsministerens redegørelse af 1. februar 2010
4. Jeg finder udviklingsministerens redegørelse tilfredsstillende.
5. Udenrigsministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 57-62, at der har været en dialog mel-
lem Økonomistyrelsen og Udenrigsministeriet vedrørende hensættelser til skyldigt overar-
bejde. Der udestår endnu en afklaring af, i hvilket omfang en hensættelse til skyldigt over-
arbejde er hensigtsmæssig ud fra en væsentlighedsbetragtning.
Jeg finder fortsat, at hensættelser i regnskabet bør afspejle det overarbejde, der senere skal
udbetales eller afspadseres. Jeg vil følge Udenrigsministeriets afklaring af spørgsmålet med
Økonomistyrelsen.
6. Ministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 63-65, at ministeriet i november 2009 har haft
besøg af Europa-Kommissionens interne revision vedrørende bl.a. EU-rådsrejser. Der pågår
i forlængelse af revisionen en dialog om spørgsmål, som også relaterer sig til Rigsrevisio-
nens bemærkninger. Det er ministeriets forventning, at der i løbet af 2010 vil ske en afklaring
af kontoen for EU-rådsrejser.
Jeg vil følge ministeriets afklaring vedrørende kontoen for EU-rådsrejser.
III.C. § 7. Finansministeriet, jf. beretningens pkt. 78-108
Finansministerens redegørelse af 3. februar 2010
7. Finansministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 87-96, at udbetaling af refusion til Kø-
benhavns Kommune fortsat er stillet i bero, indtil staten modtager tilfredsstillende revisions-
påtegnede opgørelser. Endvidere oplyser ministeren, at Rigsrevisionen vil blive orienteret
om den fremtidige ordning for refusion, når forholdene er bragt endeligt på plads.
Jeg vil fortsat følge denne sag.
8. Ministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 97-105, at Slots- og Ejendomsstyrelsen i 2009
har implementeret nye forretningsgangsbeskrivelser for områderne huslejeadministration,
drift af ejendomme, likvid styring, debitorområdet, anlæg og løn.
Ministeren har endvidere oplyst, at der i 2008 og 2009 har været fokus på udviklingen og im-
plementeringen af en hensigtsmæssig ledelsesinformation. Arbejdet fortsætter i 2010.
Endvidere oplyser ministeren, at han er enig med Rigsrevisionen i, at det ikke var ønskeligt
med difference mellem årsregnskabet og statsregnskabet. I 2009 er der implementeret faste
procedurer for controlling ved kvartals- og årsafslutning samt udarbejdet en række centrale
regnskabsvejledninger med henblik på at sikre kvaliteten i de daglige registreringer.
Jeg finder initiativerne tilfredsstillende og vil fortsat følge Slots- og Ejendomsstyrelsens regn-
skabsforvaltning og ledelsesinformation.
Statsrevisorerne beretning SB19/2008 - Bilag 21: Rigsrevisors notat af 9. marts 2010
888092_0004.png
3
III.D. § 8. Økonomi- og Erhvervsministeriet, pkt. 109-123
Økonomi- og erhvervsministerens redegørelse af 3. februar 2010
9. Ministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 113-116, at departementet løbende vil følge
Finanstilsynets initiativer til sikring af en korrekt regnskabsaflæggelse. Dette finder jeg til-
fredsstillende.
III.E. § 9. Skatteministeriet, jf. beretningens pkt. 124-169
Skatteministerens redegørelse af 25. januar 2010
10. Skatteministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 132-138, at der er gennemført en ræk-
ke initiativer, der skal sikre, at dokumentation for lønsagsbehandling mv. i alle tilfælde kan
genfindes. It-systemerne på personaleområdet videreudvikles i SKAT med henblik på at si-
kre, at sagsbehandlingen lever op til krav i love, bekendtgørelser, overenskomstaftaler mv.
Ministeren oplyser videre, at SKAT løbende arbejder på at forbedre arbejdsprocesser og ud-
dannelse af medarbejdere på personaleområdet.
Jeg har noteret mig SKATs initiativer og vil følge udviklingen i forhold til SKATs løn- og per-
sonaleforvaltning.
11. Ministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 139-142, at på trods af indkøringsvanskelig-
hederne vedrørende eIndkomst fungerer systemet nu tilfredsstillende. Ministeren oplyser
ligeledes, at i forhold til kontraktstyringen vedrørende eIndkomst er der gennemført en række
initiativer, hvis formål er at sikre tilvejebringelse, systematisering og journalisering af materi-
ale vedrørende indgåelse af kontrakter for eIndkomst og kontrakter i øvrigt.
Jeg finder redegørelsen tilfredsstillende og vil fortsat følge funktionaliteten af eIndkomst i for-
bindelse med revisionen af personskatter, da systemet er kritisk for afregningen af den væ-
sentligste indtægtspost på § 38 i statsregnskabet.
12. Ministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 143-144, at SKAT nedsatte en arbejdsgrup-
pe til at gennemgå og evaluere en række elementer i den operative risikostyring i SKAT.
Arbejdsgruppen har afsluttet sit arbejde i december 2009, og ministeren oplyser, at det op-
daterede koncept vil blive implementeret i SKATs regioner i januar 2010.
Jeg vil følge implementeringen af det opdaterede koncept for risikostyring med fokus på sy-
stemets anvendelse som ledelses- og styringsværktøj.
13. Ministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 145-156, at der er gennemført en række ini-
tiativer på it-området. Initiativerne skal bl.a. sikre, at it-sikkerheden er i top i SKAT, at der er
stor ledelsesmæssig bevågenhed omkring it-styringen og den generelle it-sikkerhed, samt
at styringen af adgangsrettigheder til bl.a. SAP-systemerne er tilfredsstillende.
Ministeren oplyser bl.a., at SKAT har udskilt arbejdet med informationssikkerhed og it-styrin-
gen i en særlig enhed med en forventet forankring højt i den nye organisation, og at SKAT
løbende gennemfører risiko- og konsekvensvurderinger af forretningskritiske systemer, samt
at der er etableret bedre kontrol med og opfølgning på rettigheder til SAP-systemerne.
Jeg finder redegørelsen vedrørende SKATs initiativer tilfredsstillende og vil følge arbejdet
med informationssikkerhed og it-styring, da disse områder er kritiske for opgavevaretagel-
sen i SKAT.
14. Ministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 157-163, at der er taget en række initiativer
på inddrivelsesområdet, men at opgaveløsningen er besværliggjort af forsinkelserne i mo-
derniseringen af it-systemerne på området. Ministeren anfører tillige, at han følger inddrivel-
sesopgaven tæt, og at inddrivelsesområdet skal have skærpet ledelsesmæssig bevågen-
hed.
Statsrevisorerne beretning SB19/2008 - Bilag 21: Rigsrevisors notat af 9. marts 2010
888092_0005.png
4
Ministeren oplyser videre i sin redegørelse til pkt. 157-163 om inddrivelsesstrategien og pkt.
164-166 om systemmoderniseringen, at han vil afvente Rigsrevisionens undersøgelse af
SKATs styring af fusionen, jf. mit notat til Statsrevisorerne af 13. marts 2009.
Jeg finder, at inddrivelse og systemmodernisering er væsentlige områder i forhold til løsning
af SKATs kerneopgaver, så det er vigtigt, at disse områder har ledelsens fokus, og at der
hurtigt sker fremdrift. Jeg gør opmærksom på, at revisionen viste, at SKAT ikke har været
tilstrækkelig konsekvent over for virksomhederne i inddrivelsen af virksomhedsrestancerne
med en skærpet/forstærket indsats ved store virksomhedsrestancer som forudsat i inddrivel-
sesplanen, og at jeg ikke ud fra ministerredegørelsen har grundlag for at vurdere, om der er
reelle forbedringer på vej. Jeg finder, at SKAT skal sikre den fornødne indsats over for virk-
somhederne i inddrivelsen af virksomhedsrestancerne, og at ministeren ikke skal afvente
Rigsrevisionens undersøgelse af SKATs styring af fusionen. Jeg vil følge udviklingen i for-
hold til SKATs indsats over for skatterestancerne.
15. For så vidt angår ministerens redegørelse til pkt. 167-169 om vægtafgift henviser jeg til
pkt. 62-63 i dette notat.
III.F. § 11. Justitsministeriet, jf. pkt. 170-191
Justitsministerens redegørelse af 2. marts 2010
16. Justitsministeren tager i sin redegørelse til pkt. 175-181 vedrørende forbehold for politiet
og anklagemyndighedens regnskab kritikken til efterretning og henviser til et notat udarbej-
det af Rigspolitiet, hvor der er redegjort for de initiativer, som Rigspolitiet har taget.
Rigspolitiet henviser generelt til justitsministerens redegørelse af 21. januar 2010 til Statsre-
visorernes beretning nr. 16/2008 om politireformen for så vidt angår økonomistyring og rap-
portering om mål og resultater.
Jeg henviser derfor til mit notat til Statsrevisorerne af 19. februar 2010 herom.
Rigspolitiet oplyser desuden, at 2008 i vid udstrækning var et implementeringsår, hvor bl.a.
den omfattende økonomiske decentralisering som følge af politireformen blev gennemført.
Rigspolitiet har i juni 2009 påbegyndt implementeringen af en ny model for den finansielle
styring (benævnt KLAPS). På den baggrund er det Rigspolitiets vurdering, at langt største-
delen af de konstaterede vanskeligheder nu er afhjulpet.
Som omtalt i ovennævnte notat til Statsrevisorerne, pkt. 17 og 22, har Rigsrevisionen be-
handlet KLAPS i beretningen om politireformen, og jeg finder det tilfredsstillende, at der nu
er gennemført tiltag og planlagt yderligere initiativer. Jeg vil som nævnt i notatet afvente re-
sultaterne af den igangsatte budgetanalyse og følge det videre arbejde med at styrke og for-
bedre økonomistyringen.
Rigspolitiet redegør desuden for en række konkrete forhold, der var nævnt som en del af be-
grundelsen for forbeholdet for 2008. Fx oplyser Rigspolitiet, at fejlene i anlægsaktiverne er
rettet i 2009, at bl.a. ajourførte regnskabsinstrukser vil sikre, at periodisering og bogføring
sker i overensstemmelse med de statslige regnskabsregler, samt at der er taget og vil blive
taget yderligere skridt til at sikre, at kontroller og afstemninger forbedres.
Jeg har noteret mig, at Rigspolitiet har taget en række initiativer, der skal sikre korrekt regn-
skabsaflæggelse. Jeg vil følge effekten af disse initiativer.
17. Jeg finder ministerens redegørelse til pkt. 182-186 vedrørende revision af løn ved Direk-
toratet for Kriminalforsorgen tilfredsstillende.
Statsrevisorerne beretning SB19/2008 - Bilag 21: Rigsrevisors notat af 9. marts 2010
888092_0006.png
5
18. Justitsministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 187-191 vedrørende retternes regn-
skabsaflæggelse, at Domstolsstyrelsen har igangsat en række initiativer til at forbedre ret-
ternes regnskabsaflæggelse.
Jeg forventer, at Domstolsstyrelsen har fokus på, om initiativerne har den forventede virk-
ning, og jeg vil følge effekten af initiativerne.
III.G. § 12. Forsvarsministeriet, jf. beretningens pkt. 192-216
Forsvarsministerens redegørelse af 3. februar 2010
19. Forsvarsministeren oplyser i sin redegørelse, at Forsvarskommandoen forventer at kun-
ne melde tilbage på den samlede handleplan i slutningen af 1. kvartal 2010. Handleplanen
blev iværksat tilbage i 2006 og har til formål at sikre korrekt opgørelse og styring af forsva-
rets lagre samt korrekt regnskabsaflæggelse på alle øvrige områder. Ministeren vil sikre, at
Rigsrevisionen til den tid modtager en samlet orientering med Forsvarskommandoens tilba-
gemelding på de enkelte indsatsområder.
Jeg vil følge den endelige implementering af handleplanen.
20. Ministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 203, at forsvaret nu har udarbejdet en mere
retvisende model for værdiansættelsen, som er bragt i anvendelse i 2009. Det er derfor For-
svarskommandoens vurdering, at usikkerheden er blevet betydeligt mindre i 2009.
Jeg finder initiativet tilfredsstillende og vil fortsat følge området.
21. Ministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 204, at der af flere omgange over for Folke-
tinget er blevet redegjort for overskridelsen af bevillingsrammen for 2008 samt for, at der er
indført en række nye processer og arbejdsgange i såvel Forsvarets Materieltjeneste som i
Forsvarskommandoen for at sikre, at det ikke sker igen. Ministeren oplyste hertil, at der er
etableret en selvstændig økonomistab i Forsvarskommandoen, der har til opgave at vareta-
ge den overordnede økonomistyring i forsvaret. Der er herunder indført en ny og mere de-
taljeret månedlig opfølgning fra Forsvarskommandoen på myndighedernes forbrug, ligesom
overbudgettering er stoppet, og der er indført en ny og mere detaljeret budgettering. Des-
uden skal udarbejdelse af en periodeplan på mellemlang sigt (3-4 år) sikre sammenhæng
mellem planlagte investeringer, anskaffelser, aktiviteter og økonomiske rammer. Endelig er
der etableret nye procedurer i Forsvarets Materieltjeneste, herunder bedre kontrol med dis-
poneringer og mere detaljeret ledelsesrapportering og opfølgning.
22. Ministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 205-209, at Forsvarets Materieltjeneste har
implementeret en række korrigerende tiltag i forhold til den anvendte metode i økonomisty-
ringen. Dette omfatter bl.a. budgettering inden for udmeldte rammer, fokus på disponeringer
og disponibilitetskontrol. Ministeren oplyser endvidere, at Forsvarets Materieltjeneste herud-
over har styrket den økonomiske ledelsesrapportering til sin ledelse og til Forsvarskomman-
doen. Fremadrettet foretager Forsvarets Materieltjeneste dels en månedlig regnskabsmæs-
sig periodelukning, dels en løbende opfølgning på disponeringer, forbrug og budgetter. Sam-
tidig gennemfører Forsvarets Materieltjeneste hvert kvartal en vurdering og tilpasning af bud-
getter med henblik på sikring af rammeoverholdelse og optimeret budgetanvendelse.
23. Jeg finder det nødvendigt, at forsvaret bevarer fokus på styrkelse af økonomistyringen,
og vil fortsat følge området tæt.
24. Ministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 210-216, at det er blevet indskærpet over for
Farvandsvæsenet, at usikkerhed om, hvorvidt der eksisterer hjemmel til en given disposition,
altid skal forelægges departementet.
Jeg finder dette tilfredsstillende.
Statsrevisorerne beretning SB19/2008 - Bilag 21: Rigsrevisors notat af 9. marts 2010
888092_0007.png
6
III.I. § 15. Velfærdsministeriet, jf. beretningens pkt. 217-263
Indenrigs- og socialministerens redegørelse af 2. februar 2010
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 24. februar 2010
25. Indenrigs- og socialministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 222-225 vedrørende den
afsluttende årsrevision, at der i Økonomiservicecentret er blevet udarbejdet og fremsendt
afstemningslister til departementet, og at der i de sidste måneder af 2009 er blevet ryddet
op i gamle differencer.
Jeg har noteret mig initiativet vedrørende udarbejdelse af afstemninger og oprydning i gam-
le differencer og vil følge udviklingen på dette område i departementet i forbindelse med den
afsluttende revision for 2009. Jeg betragter dermed sagen som afsluttet.
26. Indenrigs- og socialministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 234, at forvaltningen af
tilskud til kommunerne og regionerne nu indgår som et selvstændigt forvaltningsområde i
ministeriets opdaterede regnskabsinstruks for 2010.
Jeg finder dette tilfredsstillende.
27. Pkt. 238-244 omhandler regionernes regnskabsaflæggelse.
Ministeren redegør for, at Statsrevisorernes beretning om statsregnskabet for 2008 er frem-
sendt til statsforvaltningerne, idet statsforvaltningerne varetager det statslige tilsyn med re-
gionerne. Af beretningen om statsregnskabet fremgik det, at for en enkelt region har de man-
ge omstillingsprocesser betydet alvorlige vanskeligheder med regnskabsaflæggelsen for
2007. Det fremgår af ministeriets redegørelse, at den pågældende statsforvaltning efterføl-
gende har gennemgået regionens regnskab, revisionsberetning og regionsrådets besvarel-
se af de enkelte revisionsbemærkninger, hvilket ikke gav anledning til bemærkninger.
Ministeren redegør ikke yderligere for tiltag under beretningens pkt. 238-244.
I forbindelse med ministerens redegørelse til Statsrevisorerne skal ministeren desuden ind-
hente en udtalelse fra regionsrådene, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 3. Udtalelserne fra re-
gionsrådene skal ligeledes tilsendes rigsrevisor, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4. Jeg må kon-
statere på det foreliggende grundlag, at der ikke er indhentet udtalelser fra regionsrådene i
denne sag. Jeg forventer, at ministeren fremover sikrer, at der rettidigt bliver indhentet ud-
talelser fra regionerne. Jeg forventer også, at ministeren sikrer, at regionerne fremover lever
op til god bogføringsskik, samt at revisionen af regionernes regnskaber omfatter alle de for-
udsatte revisionsområder.
Jeg vil fortsat følge området.
28. Indenrigs- og socialministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 245-251, at der er etable-
ret nye arbejdsgange, som bl.a. dokumenterer udførte kontroller i forbindelse med udbeta-
linger af statsrefusion til kommunerne og sikring af overensstemmelse mellem data i Navi-
sion og SAS-systemet.
Jeg finder dette tilfredsstillende.
29. Beskæftigelsesministeren oplysninger i sin redegørelse til pkt. 252 vedrørende bevillings-
kontrollen af § 15.23.05. Forskudsvis udbetaling af børnebidrag, at Pensionsstyrelsen under
Beskæftigelsesministeriet vil indlede et samarbejde med SKAT om, hvad der er baggrunden
for udviklingen på området, og hvilke initiativer der kan tages for at bremse stigningen i netto-
udgifterne.
Jeg har noteret mig dette og vil fortsat følge udviklingen på området.
Statsrevisorerne beretning SB19/2008 - Bilag 21: Rigsrevisors notat af 9. marts 2010
888092_0008.png
7
III.I. § 16. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, jf. beretningens pkt. 264-270
Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 18. februar 2010
30. Jeg finder ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse til afsnittet tilfredsstil-
lende.
III.J. § 17. Beskæftigelsesministeriet, jf. beretningens pkt. 271-288
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 21. januar 2010
31. Beskæftigelsesministeren beklager i sin redegørelse til pkt. 276-279, at Arbejdsdirekto-
ratet ikke har udnyttet muligheden for konkurrenceudsættelse ved EU-udbud for 2 aftaler,
der skulle have været udbudt efter reglerne i direktiv 2004/18/EF. Ministeren oplyser, at om-
rådet er overgået til Arbejdsmarkedsstyrelsen i forbindelse med en organisationsændring.
Ministeren oplyser tillige, at Arbejdsmarkedsstyrelsen vil indgå nye kontrakter efter gælden-
de udbudsregler på de omhandlede områder.
Jeg finder beskæftigelsesministerens redegørelse tilfredsstillende.
III.K. § 18. Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, jf. beretningens pkt.
289-302
Ministeren for flygtninge, indvandrere og integrations redegørelse af 8. februar 2010
32. Jeg finder ministeren for flygtninge, indvandrere og integrations redegørelse tilfredsstil-
lende.
III.L. § 19. Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, jf. beretningens pkt.
303-365
Ministeren for videnskab, teknologi og udviklings redegørelse af 2. februar 2010
33. Ministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 307, at han har taget Statsrevisorernes be-
mærkning om fejlen i statsregnskabet på 285,1 mio. kr. til efterretning. Ministeren oplyser,
at han vil være særligt opmærksom på dette område fremover.
Jeg finder dette tilfredsstillende.
34. Ministeren oplyser videre til pkt. 308, at Forsknings- og Innovationsstyrelsen har ændret
sin opgørelsespraksis af egenkapitalen for at imødegå uoverensstemmelser mellem egen-
kapitalen i årsrapporten og egenkapitalen i statsregnskabet. Dette finder jeg tilfredsstillende.
35. Ministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 315, at Universitets- og Bygningsstyrelsen –
på baggrund af Statsrevisorernes bemærkning om uoverensstemmelse mellem egenkapita-
lens størrelse i årsrapporten og i bevillingsafregningen – har rettet henvendelse til Økonomi-
styrelsen med henblik på at foretage de fornødne justeringer.
Dette finder jeg tilfredsstillende.
36. Endelig oplyser ministeren til pkt. 318-322, at der er iværksat en række tiltag til forbed-
ring af CIRIUS’ regnskabsforvaltning, herunder oprydning og afstemning af regnskaberne
for samtlige tilskudsprogrammer, faste afstemningsprocedurer mellem de tilskudsadmini-
strative systemer og Navision samt en kortlægning af arbejdsgange ved administrationen
af de større tilskudsprogrammer.
Jeg finder initiativerne tilfredsstillende.
Statsrevisorerne beretning SB19/2008 - Bilag 21: Rigsrevisors notat af 9. marts 2010
888092_0009.png
8
37. Ministeren har i sin redegørelse til pkt. 332-365 noteret sig, at der er områder i universi-
teternes forvaltning af lønsum, hvor der er sket overskridelser, og at Rigsrevisionen ikke fin-
der dette tilfredsstillende. Ministeren oplyser videre, at han har videreformidlet dette til ledel-
serne på de pågældende universiteter. Ministeren oplyser endelig, at han har taget Rigsre-
visionens anbefalinger med hensyn til aflønning af institutledere til efterretning og vil sikre
sig, at de bliver fulgt.
Jeg finder dette tilfredsstillende.
III.M. § 20. Undervisningsministeriet, jf. beretningens pkt. 366-385
Undervisningsministerens redegørelse af 10. februar 2010
38. Jeg finder undervisningsministerens redegørelse tilfredsstillende.
III.N. § 21. Kulturministeriet, jf. beretningens pkt. 386-405
Kulturministerens redegørelse af 1. februar 2010
39. Jeg finder kulturministerens redegørelse tilfredsstillende.
III.O. § 22. Kirkeministeriet, jf. beretningens pkt. 406-414
Kirkeministerens redegørelse af 8. februar 2010
40. Jeg finder kirkeministerens redegørelse tilfredsstillende.
lll.P. § 23 Miljøministeriet, jf. beretningens pkt. 415-428
Miljøministerens redegørelse af 7. januar 2010
41. Jeg finder miljøministerens redegørelse tilfredsstillende.
III.Q. § 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, jf. beretningens pkt. 429-441
Fødevareministerens redegørelse af 27. januar 2010
42. Jeg finder fødevareministerens redegørelse tilfredsstillende.
III.S. § 28. Transportministeriet, jf. beretningens pkt. 442-485
Transportministerens redegørelse af 25. januar 2010
43. Transportministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 446-452, at Vejdirektoratet har fore-
taget rettelse af konkrete fejl vedrørende hensættelser og skyldigt overarbejde. Endvidere
er der i 2009 foretaget de nødvendige korrektioner for så vidt angår differencer mellem regn-
skabet i SAP (det interne regnskab) og regnskabet i SKS (det eksterne regnskab) i det ud-
giftsbaserede regnskab, og der er etableret regelmæssig afstemning mellem SAP og SKS,
som skal sikre, at differencer opdages og korrigeres rettidigt.
For så vidt angår værdiansættelse af infrastruktur har Økonomistyrelsen givet Vejdirektora-
tet de nødvendige dispensationer, indtil nye statslige principper for værdiansættelse af infra-
struktur kommer på plads.
Ministeren oplyser, at Vejdirektoratet har stort ledelsesmæssigt fokus på forvaltningen af
regnskabsområdet, og at der i 2009 er foretaget en opnormering og omstrukturering af om-
rådet med henblik på at sikre opgavevaretagelsen. Der er ligeledes iværksat et projekt med
det formål at sikre regelmæssige afstemninger, kvalitetssikring og forbedret periodisering og
likviditetsstyring.
Jeg finder initiativerne tilfredsstillende og vil følge Vejdirektoratets arbejde med at sikre et
korrekt regnskab.
Statsrevisorerne beretning SB19/2008 - Bilag 21: Rigsrevisors notat af 9. marts 2010
888092_0010.png
9
44. Ministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 453-460, at Naviair i 2009 har foretaget en
omfattende gennemgang af anlægskartoteket og kortlagt behovet for ændringer i form af
nedskrivning af aktiver, ændring af klassifikation og afskrivningsperioder, vedligeholdelses-
omkostninger mv. med det formål at sikre regnskabets rigtighed i 2009.
Ministeren oplyser, at ændringer i regnskabspraksis vedrørende anlægsaktiver vil blive ind-
arbejdet i årsrapporten for 2009.
Ministeren oplyser i relation til Naviairs manglende forretningsgange og procedurer for køb
af konsulentydelser, at retningslinjerne er blevet strammet op og indarbejdet i Naviairs regn-
skabsinstruks og indkøbspolitik.
Endelig oplyser ministeren, at der på lønområdet er igangsat en proces, der skal forbedre
Naviairs manglende forretningsgange og interne kontroller.
Jeg finder initiativerne tilfredsstillende og vil fortsat følge regnskabsaflæggelsen for Naviair.
45. Ministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 467-472, at Transportministeriets departement
har taget kontakt til Økonomistyrelsen med henblik på at få kortlagt regelsættet for værdian-
sættelse af værdipapirer og kapitalandele, hvilket har medført, at der skal ske mindre juste-
ringer i opstillingen i statsregnskabet.
Ministeriet oplyser, at der på lønområdet er igangsat en proces, der skal tage højde for mang-
lende forretningsgange og interne kontroller.
Jeg finder initiativerne tilfredsstillende og vil følge sagen om regelsættet for værdiansættelse
af værdipapirer og kapitalandele, ligesom jeg vil følge udviklingen på lønområdet.
46. Ministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 473-479, at Statens Luftfartsvæsen har igang-
sat en række procedurer, der skal sikre regnskabsmæssig oprydning af åbentstående poster
og rettelse af difference på egenkapitalen mellem årsrapporten og SKS.
Jeg finder initiativerne tilfredsstillende og vil følge sagen.
III.S. § 29. Klima- og Energiministeriet, jf. beretningens pkt. 486-501
Klima- og energiministerens redegørelse af 1. februar 2010
47. Klima- og energiministeren anfører i sin redegørelse til pkt. 497-501 om Elsparefonden,
at ministeriet tidligere har oplyst, at ministeriet og fonden har iværksat en række initiativer til
at rette op på de konstaterede fejl og sikre, at der vedrørende regnskabsaflæggelsen for
2009 iværksættes de nødvendige tiltag for at rette op på tidligere fejl og manglende proce-
durer.
Jeg er bekendt med, at der er vedtaget en lov om nedlæggelse af fonden og oprettelse af et
nyt Center for Energibesparelser i 2010. Jeg vil følge regnskabsaflæggelsen for oprettelsen
af det nye center i forbindelse med den afsluttende årsrevision for 2009. Jeg betragter der-
med sagen som afsluttet i forhold til beretning om revisionen af statsregnskabet for 2008.
IV.A. Status for implementeringen af Økonomiservicecentret (ØSC), jf. beretningens
pkt. 502-581
Finansministerens redegørelse af 3. februar 2010
48. Finansministeren har i sin redegørelse noteret sig, at Rigsrevisionen finder det vigtigt,
at det samlede aftalegrundlag er på plads senest ved virksomhedernes overgang til ØSC.
Økonomistyrelsen har i det videre forløb haft og har fortsat stort fokus på også den formelle
indgåelse af aftalegrundlaget forud for institutionernes overgang til ØSC, herunder har det
været prioriteret, at særligt handlingsplanerne har været underskrevet. Status pr. 1. januar
2010 er, at 140 institutioner er overgået til ØSC, og 131 kundeaftaler er underskrevet.
Statsrevisorerne beretning SB19/2008 - Bilag 21: Rigsrevisors notat af 9. marts 2010
888092_0011.png
10
Jeg finder det tilfredsstillende, at ØSC fortsat har fokus på indgåelse af aftalegrundlaget
forud for institutionernes overgang til ØSC.
49. Statsrevisorerne konstaterede, at det er en væsentlig succesfaktor for ØSC’s virke frem-
over, at der snarest implementeres den nødvendige it-systemunderstøttelse.
Finansministeren oplyser i sin redegørelse, at anvendelsen af ØS-LDV er blevet forbedret
siden undersøgelsen. Ministeren oplyser herunder, at der er igangsat tiltag for yderligere
at forbedre anvendelsen i institutionerne, og at Økonomistyrelsen tilbyder institutionerne at
overtage driften af systemet for derigennem af sikre driftstabiliteten. Ministeren oplyser en-
delig, at institutionerne fortsat har læseadgang til økonomisystemet, og at institutionerne der-
for på økonomiområdet har mindst samme økonomistyringsmuligheder som før overgangen
til ØSC.
Jeg forventer, at Økonomistyrelsen fortsat prioriterer udviklingen af it-systemunderstøttelse
højt. Jeg vil følge udviklingen på området.
50. Finansministeren oplyser i sin redegørelse, at han har noteret sig, at det er Rigsrevisio-
nens vurdering, at regnskabserklæringskonceptet med den nødvendige videreudvikling vil
kunne udgøre en nødvendig og hensigtsmæssig del af grundlaget for virksomhedens god-
kendelse af regnskabet og derfor snarest bør færdigudvikles og anvendes over for alle ØSC’s
kunder.
Ministeren udtrykker enighed med Rigsrevisionen i, at regnskabserklæringerne er et vigtigt
redskab, og bemærker, at alle team i ØSC i dag anvender standardkonceptet for regnskabs-
erklæringerne. Desuden er Økonomistyrelsen netop nu ved at implementere systemunder-
støttelsen af regnskabserklæringerne i SKS.
51. Finansministeren har i sin redegørelse noteret sig, at Statsrevisorerne fandt, at det end-
nu var for tidligt at afgøre, i hvilket omfang ØSC har effektiviseret den statslige administra-
tion. Ministeren bemærker hertil, at ØSC ganske rigtigt er i en implementeringsfase på nu-
værende tidspunkt, men at der allerede nu er stort fokus på standardisering og effektivise-
ring. Det er således på finansloven forudsat, at der vil ske en effektivisering i centret, men
der vil samtidig være nogle omkostninger til implementering, herunder systemudvikling og
organisatorisk tilpasning.
52. Jeg vil følge konsolideringen af ØSC, herunder systemunderstøttelsen og anvendelsen
af regnskabserklæringerne over for ØSC’s kunder.
lV.B. Etablering af Statens It, jf. beretningens pkt. 582-600
Finansministerens redegørelse af 3. februar 2010
53. Jeg finder finansministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge den videre imple-
mentering af Statens It.
IV.C. Resultatløn i staten, jf. beretningens pkt. 601-660
Finansministerens redegørelse af 3. februar 2010
54. Finansministeren oplyser i sin redegørelse, at han er enig med Rigsrevisionen i, at re-
sultatløn, der udbetales på baggrund af en på forhånd indgået kontrakt, er et vigtigt supple-
ment til aflønningen af chefer og direktører, da det kan give klarhed og åbenhed om kriteri-
erne for resultatløn og understøtte et styringsfokus på mål og effekt. Finansministeren fin-
der, at Rigsrevisionens eksempler på god praksis på mange måder er et godt supplement
til Finansministeriets vejledning.
55. Finansministeren har noteret sig, at Statsrevisorerne har bemærket, at virksomhederne
bør fokusere mere på at dokumentere de opgjorte resultater og begrundelser for eventuelle
skønsmæssige forhøjelser af resultatlønnen.
Statsrevisorerne beretning SB19/2008 - Bilag 21: Rigsrevisors notat af 9. marts 2010
888092_0012.png
11
56. Finansministeren oplyser, at han er enig med Rigsrevisionen i, at det er vigtigt, at de
objektive kriterier er klare, og at det er klart, på hvilket grundlag resultatlønnen beregnes.
Beregningen af resultatløn til direktører og øvrige chefer bør ikke baseres på objektive krite-
rier alene, men der bør være mulighed for en skønsmæssig forhøjelse af resultatlønnen, der
ikke knyttes til objektive kriterier. I forlængelse heraf bemærker finansministeren, at det kan
være unødvendigt bureaukratisk at procedurefastsætte, hvordan en skønsmæssig forhøjel-
se af resultatlønnen efterfølgende skal begrundes.
Jeg er enig med Statsrevisorerne i, at virksomhederne bør fokusere mere på at dokumente-
re de opgjorte resultater og begrundelser for skønsmæssige forhøjelser af resultatlønnen.
Jeg finder derudover, at dette ikke nødvendiggør fastsættelse af yderligere procedurer. Jeg
finder fortsat, at en kortfattet begrundelse for skønsmæssige forhøjelser bør foreligge, da
dette efter min mening medvirker til at sikre gennemsigtighed.
57. Finansministeren oplyser, at han som udgangspunkt er enig i, at virksomheder bør være
tilbageholdende med at yde særskilt honorering for merarbejde for opgaver, der allerede er
omfattet af resultatløn.
Jeg finder finansministerens redegørelse tilfredsstillende.
IV.D. Sygefravær i staten, jf. beretningens pkt. 661-726
Finansministerens redegørelse af 3. februar 2010
58. Finansministeren har taget til efterretning, at flere af virksomhederne i Rigsrevisionens
undersøgelse gerne så, at Personalestyrelsen ydede mere rådgivning om nedbringelse af
sygefravær samt udviklede yderligere værktøjer til arbejdet med sygefravær. Videre oplyser
ministeren, at der fortsat er stort fokus på, at Personalestyrelsen sikrer en øget erfaringsud-
veksling om sygefravær i staten.
Endelig oplyser ministeren, at Personalestyrelsen vil tage initiativ til at styrke arbejdet med
en hurtigere fejlretning og validering af løn- og personalestatistikker. Jeg har noteret mig, at
arbejdet med fejlretning og validering af virksomhedernes indberetninger vil blive styrket.
Jeg finder ministerens redegørelse tilfredsstillende.
IV.E. Kommunernes administration og styring af sygedagpengeområdet, jf. beretnin-
gens pkt. 727-776
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 21. januar 2010
59. Jeg finder beskæftigelsesministerens redegørelse tilfredsstillende.
Afslutning
60. Det er min generelle vurdering, at de afgivne ministerredegørelser er fyldestgørende og
tilfredsstillende.
61. Jeg vil følge sagerne omtalt i notatets pkt. 5-8, 10-14, 16, 18-20, 23, 27, 29, 43-46, 49
og 52.
Jeg betragter de øvrige sager som afsluttet.
Henrik Otbo
Statsrevisorerne beretning SB19/2008 - Bilag 21: Rigsrevisors notat af 9. marts 2010
888092_0013.png
12
Vedrørende skatteministerens redegørelse til beretningens pkt. 167-169
62. Rigsrevisor Henrik Otbo har i brev til Folketingets formand af 7. september 2009 i hen-
hold til § 14, stk. 1, nr. 2, jf. § 15, stk. 3, i instruks for rigsrevisor om Rigsrevisionens forhold
til offentligheden samt sagsbehandling erklæret sig personligt inhabil i forhold til revision af
vægtafgift under statsregnskabets § 38. Skatter og afgifter. Sagen er omtalt i beretningens
pkt.167-169. Folketingets formand har efter høring af Statsrevisorerne og forhandling med
næstformændene i brev af 21. oktober 2009 udpeget mig som sætterigsrevisor til at behand-
le de forhold, hvor rigsrevisor er inhabil.
Jeg har derfor behandlet skatteministerens redegørelse af 25. januar 2010 for så vidt angår
de foranstaltninger og overvejelser, der vedrører bogføring og registrering af vægtafgift un-
der § 38. Skatter og afgifter.
Skatteministerens redegørelse af 25. januar 2010
63. Jeg finder skatteministerens redegørelse til pkt. 167-169 tilfredsstillende.
Jørgen Mohr
sætterigsrevisor