Finansudvalget 2008-09
SB 19 19
Offentligt
888083_0001.png
MINISTEREN
Statsrevisoratet
Christiansborg
Prins Jørgens Gård 2
1240 København K
Dato
25. januar 2010
Dok.id
J. nr.
2010-648
Deres ref.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
33 92 33 55
Redegørelse for foranstaltninger og overvejelser i anledning af
statsrevisorernes beretning nr. 19/2008 om revision af statsregn-
skabet for 2008
Statsrevisorerne har fremsendt ovenfor anførte beretning og har anmodet om
en redegørelse for de foranstaltninger og overvejelser, som beretningen har gi-
vet anledning til. Den ønskede redegørelse følger nedenfor.
Rigsrevisionens bedømmelse af Transportministeriets institutioner
Jeg noterer, at Rigsrevisionen har taget forbehold vedr. Vejdirektoratets regn-
skab, og vurderet det ikke rigtigt. Ligeledes har Rigsrevisionen taget forbehold
for Naviairs regnskab, nærmere bestemt vedr. værdiansættelse, levetider og af-
skrivninger på anlægsaktiverne.
Rigsrevisionen har afgivet supplerende oplysninger om regnskaberne for de-
partementet og Naviair.
Jeg tager de bemærkninger, som Rigsrevisionen nævner i beretningen, til efter-
retning.
Samtidig noterer jeg mig, at Rigsrevisionen vurderer, at Transportministeriets
regnskab, bortset fra det i forbeholdene anførte, samlet set er rigtigt.
Rigsrevisionens bemærkninger vedr. forbehold for Vejdirektoratets
regnskab
Rigsrevisionen har som nævnt taget forbehold for Vejdirektoratets regnskab.
Revisionen viste dog, at der på de øvrige erklæringsområder vedr. interne for-
retningsgange og kontroller, årsrapporten og forvaltningen af konsulentudgif-
ter, ikke var bemærkninger.
Rigsrevisionen bemærker konkret, at Vejdirektoratet ved en fejl havde regule-
ret hensættelser for 24,3 mio. kr. Vejdirektoratet oplyser, at beløbet er tilbage-
ført i 2009.
Rigsrevisionen bemærker endvidere, at Vejdirektoratet havde ændret regn-
skabspraksis for hensættelser til skyldigt overarbejde uden hjemmel, hvilket
medførte en ekstraindtægt på 7,7 mio. kr. Vejdirektoratet oplyser, at beløbet er
Statsrevisorerne beretning SB19/2008 - Bilag 19: Transportministerens redegørelse af 25. januar 2010
888083_0002.png
tilbageført i 2009 og at Vejdirektoratet fremover vil hensætte til skyldigt over-
arbejde som beskrevet i Vejdirektoratets regnskabspraksis.
Rigsrevisionen har også bemærket, at der fortsat i 2008 kunne konstateres af-
vigelser mellem regnskabet i SAP (interne regnskab) og regnskabet i SKS (eks-
terne regnskab) fsva. det udgiftsbaserede regnskab. Vejdirektoratet oplyser i
denne forbindelse, at der i 2009 er foretaget de nødvendige korrektioner, og at
der er etableret regelmæssig afstemning mellem SAP og SKS, som skal sikre, at
differencer opdages og korrigeres rettidigt.
Revisionen viste endvidere, at de i åbningsbalancen fastsatte principper for
værdiansættelse af infrastruktur ikke var fulgt, hvilket betyder, at den bogførte
værdi i regnskabet var for høj. Hertil oplyser Vejdirektoratet, at Økonomisty-
relsen har givet de nødvendige dispensationer, indtil nye statslige principper
for værdiansættelse af infrastruktur kommer på plads.
Vejdirektoratet har stor ledelsesmæssig fokus på forvaltningen af regnskabs-
området, og der er i 2009 foretaget en opnormering og omstrukturering for at
sikre opgavevaretagelsen. Der er ligeledes iværksat et projekt med det formål
at følge direkte op på Rigsrevisionens årsrevision 2008. Projektet indebærer en
række regelmæssige afstemninger, kvalitetssikringer og forbedret periodisering
og likviditetsstyring.
Rigsrevisionens bemærkninger vedr. forbehold og supplerende op-
lysninger om Naviair
Jeg noterer mig, at Rigsrevisionen konstaterer, at der i forhold til tidligere
regnskabsår er sket forbedringer af Naviairs regnskabsaflæggelse.
Revisionen har givet anledning til forbehold, idet Rigsrevisionen vurderer, at
der er usikkerheder omkring værdiansættelse, levetider og afskrivninger på
Naviairs anlægsaktiver, hvilket kan have væsentlig indflydelse på balancen og
afledte driftsposter.
Naviair oplyser hertil, at der er udført en omfattende gennemgang af anlægs-
kartoteket i 2009, herunder er der kortlagt ændringer i form af nedlæggelse af
aktiver, ændringer af klassifikationer og afskrivningshorisonter, vedligeholdel-
sesomkostninger mv. med det formål at sikre regnskabets rigtighed i 2009.
Rigsrevisionen er blevet orienteret om gennemgangen, og har vurderet frem-
gangsmåden positiv. Rigsrevisionens endelige vurdering og konklusion vil først
foreligge, når Rigsrevisionen har vurderet regnskabet for 2009.
Revisionen har endvidere vist, at der ikke i Naviair var udmeldt klare retnings-
linjer for og procedurer for køb af konsulentydelser. Naviair oplyser i den for-
bindelse, at retningslinjer for dette nu er blevet strammet op og indarbejdet i
Naviairs regnskabsinstruks og indkøbspolitik. Opstramningen sikrer, at alle
Side 2/4
Statsrevisorerne beretning SB19/2008 - Bilag 19: Transportministerens redegørelse af 25. januar 2010
888083_0003.png
indkøb godkendes at en budgetansvarlig og bemyndiget person forud for bestil-
ling og at alle konsulentindkøb skal godkendes af en direktør.
Revisionen har også vist, at ændringer i regnskabspraksis vedrørende klassifi-
kation og levetider på anlægsaktiver ikke var nævnt i årsrapporten. Naviair op-
lyser, at disse oplysninger vil blive indarbejdet i årsrapporten 2009.
Revisionen har også vist, at forretningsgange og interne kontroller på lønområ-
det ikke fungerede helt tilfredsstillende. Der er efterfølgende igangsat en pro-
ces, der skal forbedre disse forretningsgange.
Rigsrevisionens bemærkninger vedr. supplerende oplysning om
Transportministeriets regnskab
Rigsrevisionen har supplerende oplyst, at der i departementets regnskab ikke
var fuldstændige oplysninger om ejerskab af værdipapirer og kapitalandele.
Departementet har efterfølgende kontaktet Økonomistyrelsen med henblik på
at få kortlagt regelsættet for værdiansættelse af værdipapirer og kapitalandele.
Kortlæggelsen har medført, at der på Transportministeriets område skal ske
enkelte mindre justeringer af opstillingen i statsregnskabet.
Revisionen har også vist, at forretningsgange og interne kontroller på lønområ-
det ikke fungerede helt tilfredsstillende. Der er efterfølgende igangsat en pro-
ces, der skal tage højde for Rigsrevisionens konkrete kritik.
Rigsrevisionens bemærkninger vedr. revision af Statens Luftfarts-
væsen
Rigsrevisionen har foretaget en opfølgning på Rigsrevisionens bemærkninger
fra revisionen for 2007, og har fundet, at der manglede udligninger på enkelte
balanceposter, at der var åbenstående debitorposter, at der var en difference på
egenkapitalen mellem årsrapporten og SKS samt at der manglede visse regn-
skabsmæssige afstemninger.
Statens Luftfartsvæsen oplyser, at der allerede er igangsat en række opstram-
mende procedurer, der har til formål at rette op på ovenstående.
Rigsrevisionens revision af Banedanmark
Rigsrevisionen har afgivet erklæring uden forbehold eller supplerende be-
mærkninger samt revisionsbemærkninger til Banedanmarks bestyrelse og
Transportministeriets departement.
Side 3/4
Statsrevisorerne beretning SB19/2008 - Bilag 19: Transportministerens redegørelse af 25. januar 2010
888083_0004.png
Statsrevisorernes bemærkninger til beretning 19/2008 om revisio-
nen af statsregnskabet for 2008
Nærværende redegørelse adresserer de initiativer som er og vil blive taget for at
imødekomme også statsrevisorernes bemærkninger.
Side 4/4
./.
Mit svar fremsendes i 15 eksemplarer og der fremsendes samtidig en kopi til
rigsrevisor, Landgreven 4, 1022 København K.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed