Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
SB 18 4
Offentligt
887876_0001.png
Skatteministeren
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg,
1240 København K.
Telefon 3392 3392
Telefax 3392 4258
www.skm.dk
[email protected]
CVR-nr 17146815
EAN.NR. 5798000033757
Dato :
J. nr. 09-194743 og 2009-349-1763
Skatteministerens redegørelse vedr. beretning 18 2008 om revisionen af EU-
midler i Danmark i 2008.
Hermed min redegørelse vedrørende beretning 18/08 om revisionen af EU-
midler i Danmark i 2008.
Redegørelsen er også svar på Statsrevisorernes kritik i Beretning 19/2008 vedrø-
rende revision af statsregnskabet for 2008. Statsrevisorerne kritiserer i beretning
19/2008, at der er mange men dog beløbsmæssigt mindre fejl i toldangivelserne.
I min redegørelse vedrørende beretningen om Statsregnskabet henviser jeg derfor
til nærværende redegørelse for så vidt angår antallet af beløbsmæssige fejl i told-
angivelserne.
Først og fremmest har jeg noteret mig, at Rigsrevisionen finder, at regnskabsfor-
valtningen for EU-udgifter generelt er tilfredsstillende, samt at Skatteministeriets
departements forretningsgange og SKATs afregning af EU–udgifter er meget til-
fredsstillende og tilfredsstillende.
Rigsrevisionens positive vurdering af afregningen af EU-udgifter, er jeg meget
tilfreds med.
Endvidere har jeg også noteret mig, Statsrevisorernes henholdsvis kritik af og be-
mærkninger om:
1. At der fortsat kan konstateres mange beløbsmæssigt mindre fejl i virksom-
hedernes toldangivelser samt
2. At Rigsrevisionen finder, at retningslinjerne for ufærdige toldangivelser er
uklare.
Side 1 / 4
Statsrevisorerne beretning SB18/2008 - Bilag 4: Skatteministerens redegørelse af 25. januar 2010
Nedenfor forholder jeg mig til såvel Statsrevisorernes bemærkninger såvel som
Rigsrevisionens konklusioner.
Herunder også de anbefalinger som Skatteministeriets interne revision er kommet
med vedrørende aflæggelse af B-regnskabet, og som Rigsrevisionen gengiver i sin
beretning.
Fejl i virksomhedernes toldangivelser
Flertallet af importørerne i Danmark foretager elektronisk fortoldning, hvor de
via internettet indberetter de oplysninger, der er nødvendige for fortoldningen.
Angivelserne i importsystemet kan opdateres løbende og ændre statuskode. Fej-
lene i toldangivelserne kunne alene tilskrives manglende kvalitet i importørernes
indberetninger.
SKAT gennemførte både i 2007 og 2008 generelle informationskampagner og
kontroltiltag for at få nedbragt fejlomfanget.
I 2009 har SKAT iværksat yderligere 3 nye initiativer:
For det første en landsdækkende indsats over for store virksomheder med
det formål at begrænse risici og afklare tvivl på forhånd og inden angivel-
sen sendes til SKAT. Indsatsen er iværksat, da de 100 største indbetalere af
told tegner sig for 75 % af det samlede provenu, og at de 20 største indbe-
talere tegner sig for over 40 % af provenuet. Systemfejl eller misforståelser
af de ofte komplicerede regler kan derfor få betydelige konsekvenser for
den korrekte afregning. Indsatsen skal ifølge planen være afsluttet med ud-
gangen af 2009 og afrapporteres ved udgangen af første kvartal 2010.
For
det andet har SKAT startet et projekt ”Compliance told” (dvs. told
ifølge reglerne), der skal kortlægge niveauet for regelefterlevelse for de
oplysninger på toldangivelserne, der har betydning for afregningen af tol-
den. Endvidere skal projektet afdække årsagerne til manglende regelefter-
levelse. SKAT vil på baggrund af disse oplysninger planlægge målrettede
initiativer til styrkelse af regelefterlevelsen. Projektet skal ifølge planen
være afsluttet ultimo juni 2010
For det tredje har SKAT påbegyndt et projekt til at højne kvaliteten af for-
toldningsangivelserne, Mofia (Monitoreringsprojekt for importangivelser).
Projektet skal medvirke til en målrettet daglig kontrol og opfølgning og
dermed reducere fejl og mangler i toldangivelserne, inden angivelsen er
antaget, og varerne frigivet. Kontrollen vil bestå i en stikprøvevis doku-
mentkontrol af angivelser. Resultatet af kontrollen skal indberettes til en
nyetableret database, og oplysningerne vil kunne bruges som grundlag for
den fremtidige indsatsplanlægning mv.
De tre initiativer er valgt, så SKAT kan få større viden om, hvor det er vanskeligt
for virksomhederne at angive korrekt, og derved løbende målrette initiativer til
styrkelse af regelefterlevelsen, øge kvaliteten i fortoldningerne og forbedre vejled-
ning af virksomhederne.
Side 2 / 4
Statsrevisorerne beretning SB18/2008 - Bilag 4: Skatteministerens redegørelse af 25. januar 2010
Der foreligger endnu ikke nogen resultater af de tre initiativer. De foreløbige ten-
denser for de to projekter Mofia og Compliance told tyder dog på en vis forbed-
ring i kvaliteten af fortoldningerne i forhold til 2008.
Jeg er tilfreds med SKATs initiativer.
Forekomsten af ufærdige toldangivelser
Af beretningen fremgår at Skatteministeriets interne revision konstaterede, at
SKATs procedurer for behandling af ufærdige angivelser ikke var helt tilfredsstil-
lende, og Rigsrevisionen har erklæret sig enig i denne vurdering.
SKAT’s tilgang til behandlingen af ufærdige angivelser har taget afsæt i, at an-
svaret for færdiggørelsen af importkladderne ligger hos importøren. Denne til-
gang giver i følge revisionsmyndighederne en risiko for manglende fastlæggelse
af toldindtægter til EU, og det anbefales derfor, at procedurerne herfor omlægges.
SKAT har derfor allerede udsendt nye retningslinjer og iværksat nye procedurer,
således at SKAT følger op på importkladder
udfærdiget af importørerne.
Endvidere er der udsendt et nyhedsbrev i december 2009 til speditører-
ne/virksomhederne for at få dem til selv at slette de kladder (ufærdige toldangi-
velser), der ikke skal anvendes samt fremhæve de mulige konsekvenser af at
modtage varer, der ikke er færdigfortoldet.
Disse tiltag skal minimere det antal kladder (ufærdige toldangivelser) i toldsy-
stemet, som virksomhederne enten skulle have afsluttet eller slettet.
Nye retningslinier og procedurer er udsendt i december 2009 som Intern
Meddelelse.
Nyhedsbrev om behandling af kladder i toldsystemet er udsendt til virk-
somheder i december 2009.
Dette finder jeg tilfredsstillende.
Skatteministeriets interne revisions anbefalinger vedrørende B-regnskabet
I forbindelse med en delrevision konstaterede interne revision, at der var svaghe-
der ved nogle interne procedurer og kontroller i forbindelse med samarbejdsrela-
tioner imellem de forskellige skattecentre og betalingskontoret. Som følge heraf
vurderede den interne revision, at der var risiko for, at der kunne forekomme
myndighedsfejl, som ville kunne medføre finansielt ansvar. På baggrund heraf
kom intern revision med en række anbefalinger til efterretning vedrørende interne
kontroller og procedurer for det særlige B-regnskab.
Skatteministeriets interne revision har blandt andet anbefalet, at SKAT i større
grad fastlægger procedurer, snitflader og interne kontroller vedrørende B-
regnskabet. SKAT er ved at udarbejde procesbeskrivelser/vejledninger hertil og
indføre interne kontroller.
SKAT har således forholdt sig til samtlige af intern revisions anbefalinger og er i
fuld gang med at implementere Skatteministeriets interne revisions anbefalinger.
Side 3 / 4
Statsrevisorerne beretning SB18/2008 - Bilag 4: Skatteministerens redegørelse af 25. januar 2010
Alt i alt mener jeg, at SKAT har taget en række initiativer på toldområdet, som
imødegår Rigsrevisionens konklusioner og Statsrevisorernes kritik og bemærk-
ninger.
Dette finder jeg finder tilfredsstillende.
Redegørelsen er ligeledes sendt til Rigsrevisionen i 1 eksemplar.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Jens Madsen
Side 4 / 4