Skatteudvalget 2007-08 (1. samling)
SB 4 3
Offentligt
883211_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om fusionen mellem
den statslige og kommunale
skatte- og inddrivelsesforvaltning
April
2009
Statsrevisorerne beretning SB4/2007 - Bilag 3: Rigsrevisors fortsatte notat af 2. april 2009
883211_0002.png
RIGSREVISORS FORTSATTE NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om fusionen mellem den statslige og kommunale skatte- og
inddrivelsesforvaltning (beretning nr. 4/2007)
2. april 2009
RN A307/09
I.
Indledning
1. I mit notat til Statsrevisorerne af 4. marts 2008 tilkendegav jeg, at jeg fortsat ville følge
udviklingen i SKATs restancemasse og orientere Statsrevisorerne herom. Dette var det
eneste udestående punkt i beretningen (nr. 4/2007).
2. I mit notat til Statsrevisorerne af 30. november 2006 om SKATs inddrivelse af skatter og
afgifter fremgik det, at SKATs restancemasse i perioden november 2005 - november 2006
steg med 1,7 mia. kr., jf. pkt. 42 i notatet.
3. I Rigsrevisionens beretning nr. 4/2007 om fusionen mellem den statslige og kommunale
skatte- og inddrivelsesforvaltning fremgik det, at restancemassen i perioden november
2006 - september 2007 var steget med yderligere 1,2 mia. kr., jf. pkt. 3 i beretningen. Stats-
revisorerne bemærkede, at de fandt det utilfredsstillende, at restancemassen var steget
med 1,7 mia. kr. i 2006 og med 1,2 mia. kr. i 2007.
4. Det fremgik af beretningen, at stigningen i restancemassen efter fusionen skyldtes en
række indkøringsvanskeligheder kombineret med personalemangel umiddelbart efter fusio-
nen. Der var endvidere tale om en omfattende fusion, og det var på denne baggrund forven-
tet, at restancemassen ville stige i en periode.
5. Rigsrevisionens opfølgning er baseret på møder med SKAT, Skatteministeriets kvartals-
rapporter til Skatteudvalget, gennemgang af materiale fra SKAT samt Skatteministeriets
øvrige redegørelser om udviklingen på området.
II. Kort om fusionen mellem den statslige og kommunale skatte- og inddrivelses-
forvaltning
6. Som en del af fusionen mellem den statslige og kommunale skatte- og inddrivelsesfor-
valtning blev restanceinddrivelsen hos kommunerne, ToldSkat og Økonomistyrelsen sam-
let hos SKAT den 1. november 2005. Med virkning fra 1. juni 2006 overtog SKAT endvide-
re inddrivelsen af politiets restancer. Hensigten var at etablere et enstrenget inddrivelses-
system, som kunne sikre en ensartet og retssikker inddrivelse med større ensartethed i af-
gørelserne og gennemskuelighed for borgere og virksomheder.
7. Kommunerne inddrev bl.a. underholdsbidrag, kontanthjælp og restancer vedrørende
daginstitutioner, mens ToldSkat inddrev virksomhedsrestancer vedrørende selskabsskat
og moms. Restancerne på SU-området blev inddrevet af Økonomistyrelsen, og politiet ind-
drev restancer vedrørende parkeringsafgifter, sagsomkostninger, erstatninger og bøder.
Statsrevisorerne beretning SB4/2007 - Bilag 3: Rigsrevisors fortsatte notat af 2. april 2009
883211_0003.png
2
III.
Udviklingen i restancemassen i perioden 2005-2008
8. Tabel 1 viser udviklingen i restancemassen i perioden 2005-2008. Der er tale om en fore-
løbig opgørelse for 2008, da regnskabstallene for personskat, AM-bidrag og virksomheds-
restancer endnu ikke foreligger.
Tabel 1. Restancemassen i perioden 2005-2008, løbende priser
(Mio. kr.)
2005
Personskat og AM-bidrag
Virksomhedsrestancer
Kommunale krav
Politikrav
Øvrige restancer
3)
I alt
1)
2)
2006
5.819
4.050
4.494
2.144
6.057
22.564
2007
5.323
4.219
5.192
2.759
6.312
23.805
2008
1)
6.207
6.428
6.181
3.274
6.705
28.795
Stigning
Mio. kr.
÷6
2.713
3.132
1.130
1.097
10.210
Stigning
%
0
73
103
53
20
55
6.213
3.715
3.049
-
5.608
18.585
2)
3)
Personskat, AM-bidrag og virksomhedsrestancer er opgjort for 3. kvartal 2008. Kommunale krav, politikrav samt øvrige
restancer er regnskabstal for 2008.
Virksomhedsrestancer er korrigeret for en enkelt restance på 3,5 mia. kr. med henblik på sammenlignelighed.
Øvrige restancer vedrører gæld til DSB, licens, SU, vægtafgifter mv.
Kilde: Kvartalsrapporter fra SKAT og oplysninger om foreløbige regnskabstal for 2008 fra SKAT.
9. Tabellen viser, at den samlede restancemasse i perioden 2005-2008 er steget med i alt
55 % eller 10,2 mia. kr. En del af denne stigning skyldes, at politiets restancer først blev
overført til SKAT fra juni 2006, og at overførslen af de kommunale krav først var endeligt
gennemført medio 2006.
Endvidere valgte SKAT i september 2008 at overføre 2,4 mia. kr. til restancemassen som
følge af problemer med indførelsen af eIndkomst. Dette forklarer hovedparten af stigningen
på 2,7 mia. kr. i de virksomhedsvendte restancer. Hovedparten af disse restancer skyldes
registreringsproblemer vedrørende eIndkomst og er derfor ikke udtryk for en reel stigning i
restancemassen.
10. Selv om der korrigeres for, at de kommunale restancer og politiets restancer først en-
deligt var overført i 2006, samt at SKAT i september overførte 2,4 mia. kr. ikke-reelle virk-
somhedsrestancer, må det konstateres, at der har været en stigning i restancemassen i al-
le årene fra 2005 til 2008.
IV.
Afslutning
11. Siden fusionen mellem den kommunale og statslige inddrivelsesforvaltning og samlin-
gen af restanceinddrivelsen hos SKAT kan det konstateres, at restancemassen er steget i
alle årene fra 2005 til 2008.
Jeg vil derfor inddrage SKATs styring af restanceområdet i Rigsrevisionens større under-
søgelse om status for SKATs styring af fusionen i perioden 2005-2009. Denne undersøgel-
se afgives til Statsrevisorerne i marts 2010.
Jeg betragter hermed beretningssagen som afsluttet.
Henrik Otbo