Skatteudvalget 2007-08 (1. samling)
SB 4 2
Offentligt
883210_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om fusionen mellem
den statslige og kommunale
skatte- og inddrivelsesforvaltning
Marts
2008
Statsrevisorerne beretning SB4/2007 - Bilag 2: Rigsrevisors notat af 4. marts 2008
883210_0002.png
SÆTTERIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE
I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 4/2007 om fusionen mellem den statslige og
kommunale skatte- og inddrivelsesforvaltning
Skatteministerens redegørelse af 19. februar 2008
4. marts 2008
RN A305/08
I.
Indledning
1. Statsrevisorerne fandt det positivt, at forberedelsen og forløbet af den meget omfatten-
de fusion samlet set var forløbet tilfredsstillende. Beretningen viste således, at den over-
ordnede planlægning og forberedelsen af de fysiske rammer havde været tilfredsstillende.
Derimod havde forberedelsen af en ny organisationsstruktur og indplacering af ledere og
medarbejdere samt forberedelsen af it-understøttelsen ikke været helt tilfredsstillende.
II.
Planlægning af organisationsstruktur og indplacering af ledere
2. Skatteministeren har i sin redegørelse oplyst, at ministeren har taget Statsrevisorernes
bemærkninger vedrørende forberedelsen af en ny organisationsstruktur og lederindplace-
ring til efterretning. SKAT valgte at gennemføre lederindplaceringen efter en kaskademo-
del og lade et eksternt firma gennemføre en vurdering af samtlige ledere. Dette blev gjort,
for at sikre at det øverste ledelsesniveau deltog i indplaceringen af det næste ledelsesni-
veau, og at udvælgelsen skulle ske på et ligeværdigt niveau mellem statslige og kommu-
nale medarbejdere. Ministeren anfører, at processen ikke kunne afsluttes før efter 1. no-
vember 2005.
3. Jeg skal hertil bemærke, at Rigsrevisionen ikke i beretningen kritiserede valget af ka-
skademodellen. Det var imidlertid vurderingen, at konsekvensen af ikke at fastholde den
oprindelige tidsplan for lederindplacering var, at ledelsen ikke var på plads ultimo oktober
2005, dvs. få dage før fusionsprocessen. Dette medførte, at der i en periode manglede le-
delsesmæssigt fokus i forhold til at opretholde aktivitetsniveauet vedrørende kontrol, lig-
ning og inddrivelse. Dette havde negative konsekvenser for produktionen.
4. Skatteministeren anfører videre vedrørende organisationsstrukturen, at den geografiske
placering af specialopgaverne måtte afvente etableringen af direktionerne i de 5 skatte-
samarbejder og etableringen af de midlertidige ledelsessekretariater. Disse blev etableret
efter indplaceringen af planlægnings- og skattedirektørerne i de 5 samarbejder ultimo au-
gust 2005. Dette betød, at specialopgaverne først kunne placeres sent i forløbet.
5. Det er fortsat min opfattelse, at SKAT, ved at fastholde den oprindelige tidsplan for le-
derindplacering, kunne have etableret de 5 skattesamarbejder og de midlertidige ledelses-
sekretariater tidligere i forløbet. Dermed ville det regionale niveau have haft mere tid til at
gennemføre de omfattende opgaver med bl.a. at placere specialopgaver, udpege ledere
mv.
Statsrevisorerne beretning SB4/2007 - Bilag 2: Rigsrevisors notat af 4. marts 2008
883210_0003.png
2
6. Lederindplaceringen og organiseringsstrukturen er nu gennemført, og jeg har ikke yder-
ligere bemærkninger hertil. Jeg betragter derfor punktet som afsluttet.
III.
Planlægning af it-understøttelse
7. Skatteministeren har i sin redegørelse oplyst, at it-systemerne pr. 1. november 2005 vir-
kede for langt størstedelen af medarbejderne, og at det reelt kun var 10 % af medarbejder-
ne, der var berørt af tekniske problemer i forhold til it-understøttelsen i en kortere periode
efter fusionen. Ministeren kan dog tilslutte sig de fokuspunkter vedrørende planlægning af
it-understøttelse, der peges på i beretningen, og finder, at disse bør indgå i kommende or-
ganisationsforandringer, der indebærer omfattende it-omlægninger. Det vedrører bl.a. vur-
dering og kontrolberegninger af netværkskapacitet samt tilrettelæggelse af uddannelse i
forbindelse med indførelse af ny it.
8. Jeg konstaterer, at ministeren kan tilslutte sig Rigsrevisionens bemærkninger vedrøren-
de it-understøttelse, og har herefter ikke yderligere bemærkninger til punktet.
IV.
Udviklingen i SKATs restancer
9. Det fremgik af beretningen, at restancemassen var steget med 1,7 mia. kr. i 2006 og
med 1,2 mia. kr. i 2007. Dette fandt Statsrevisorerne utilfredsstillende.
10. Skatteministeren har oplyst i redegørelsen, at stigningen skal ses i relation til den om-
fattende omlægning af inddrivelsesområdet. Der er i SKATs resultatkontrakt for 2007 an-
ført 2 mål for restancernes størrelse ved udgangen af 2007. For skatter og afgifter er målet
9,5 mia. kr., og for øvrige restancer er målet 12,5 mia. kr. Restancer vedrørende skatter og
afgifter udgjorde 9,0 mia. kr. ved udgangen af 2007. Målet var således opfyldt. De øvrige
restancer udgjorde 13,8 mia. kr. Beholdningen vedrørende øvrige restancer lå 1,3 mia. kr.
over målet, og målet var således ikke opfyldt. Ministeren har oplyst, at stigningen i restan-
cerne primært skyldes overførsel af yderligere restancer vedrørende bødekrav fra politiet
og underholdsbidrag.
11. Det må konstateres, at restancerne steg i 2006 og 2007, ligesom målet for restancer-
ne i 2007 ikke var opfyldt. Jeg vil derfor fortsat følge udviklingen i SKATs restancer og ori-
entere Statsrevisorerne herom.
V.
Afslutning
12. Jeg finder sammenfattende skatteministerens redegørelse tilfredsstillende, og jeg an-
ser de punkter vedrørende planlægningen af fusionen, som beretningen omhandlede, for
afsluttede. Jeg vil dog fortsat følge udviklingen i SKATs restancer og orientere Statsreviso-
rerne herom.
Jørgen Mohr
sætterigsrevisor