Sundhedsudvalget 2007-08 (1. samling)
SB 2 2
Offentligt
883102_0001.png
Statsrevisorerne
Prins Jørgens Gård 7
Folketinget, Christiansborg
1240 København K
Redegørelse til statsrevisorerne vedr. beretning nr. 2 om it-understøttelsen af sy-
gehusenes opgaver.
Til brug for redegørelsen til statsrevisorerne har Ministeriet for Sundhed og Forebyg-
gelse indhentet udtalelser fra de 5 regioner. Kopi af de enkelte regioners udtalelse ved-
lægges til statsrevisorernes orientering.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har noteret sig, at Rigsrevisionen finder, at der
er en god udvikling i gang på området for sygehus-it. Samtidig vurderer Rigsrevisionen
dog, at it-understøttelsen på sygehusene kan styrkes, og at dette bedst kan ske ved et tæt
tværgående samarbejde mellem regionerne, så der kan tilvejebringes en koordineret
udvikling af it-understøttelsen.
Rigsrevisionen har endvidere anført, at Rigsrevisionen finder det væsentligt, at Inden-
rigs- og Sundhedsministeriet sikrer, at der etableres et forpligtende samarbejde om ud-
viklingen af fælles løsninger på tværs af regionerne.
På den baggrund kan Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse med tilfredshed konsta-
tere, at det som led i økonomiaftalerne for 2007 mellem regeringen og henholdsvis
Danske Regioner og Kommunernes Landsforening blev aftalt at etablere en tværoffent-
lig organisation ledet af en bestyrelse med deltagelse af staten, Danske Regioner og
Kommunernes Landsforening.
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
Tlf. +45 7226 9000
Fax. +45 7226 9001
E-mail
[email protected]
Hjemmeside
www.sum.dk
Dato: 17. marts 2008
Kontor: Sekretariatet
J.nr.:
Sagsbeh.: kt
Fil-navn: Dokument 2
Formålet med organisationen, Sammenhængende Digital Sundhed i Danmark (SDSD)
er at samle og koordinere indsatsen på området. Regeringen, regionerne og kommuner-
ne offentliggjorde i fællesskab den 12. december 2007 en ny strategi for it i sundheds-
væsenet 2008-2012. SDSD har haft ansvaret for udarbejdelsen af strategien.
Af denne strategi fremgår det, at SDSD skal koordinere den fremtidige udvikling af it
på hele sundhedsområdet, uanset om opgaverne varetages af staten, regionerne, kom-
munerne praktiserende læger eller private sygehuse.
De i strategien bærende principper for den fremtidige it-udvikling i sundhedssektoren
bliver stærkere samarbejde gennem ledelse, styring og koordination, trinvis udvikling af
digital kommunikation, trinvis konvergens af lokale løsninger, overskuelige projekter
og behovsbaseret udvikling med udgangspunkt i internationale standarder.
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 2: Sundhedsministerens redegørelse af 17. marts 2008
2
Strategien for sundhedsvæsenet for 2008
2012 indeholder ikke konkrete forslag til
fremtidige projekter. SDSD har besluttet at udarbejde 4 handlingsplaner med tilhørende
projekter, der forventes offentliggjort medio marts 2008. Handlingsplanerne vil blive
dynamiske, og vil kunne ændres over tid afhængig af lokale, regionale og statslige
behov og teknologiske landvindinger.
Herudover kan Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse oplyse, at der i forbindelse
med en revision af sundhedsloven er skabt de nødvendige hjemler til, at ministeriet kan
fastsætte krav og bindende standarder for it-anvendelsen i sundhedsvæsenet.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har noteret sig, at det af regionernes hørings-
svar fremgår, at regionerne ligeledes samstemmer deres planer til den nationale strategi
for sundhedsvæsenet.
Region Midtjylland har i sit høringssvar kritiseret Sundhedsstyrelsens arbejde med
og udmeldinger om F-LPR og G-EPJ. Ministeriet bemærker hertil, at arbejdet med G-
EPJ og det dermed sammenhængende F-LPR har været baseret på aftaler og strategier,
som der har været enighed om mellem ministeriet, Sundhedsstyrelsen, den daværende
Amtsrådsforeningen og Hovedstadens Sygehusfællesskab. I processen har været ind-
draget en lang række faglige - kliniske såvel som informatiske - arbejdsgrupper, hvor
der været en høj grad af konsensus om principperne. Det er korrekt, at en række EPJ-
projekter i amterne har været ramt af forsinkelser og fordyrelser - bl.a. i det daværende
Århus Amt. Ministeriet er ikke enig i, at G-EPJ har været en hovedårsag hertil.
Med venlig hilsen
Jakob Axel Nielsen
/ Kaj Nørrehede Christensen